Gå till innehåll

Maglofsters Elos system 120


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 571
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Jaha, det puttrar på. Har inte dragit igång några lampor över karet än. Så inga alger än. ATS:en har fått kämpa några veckor men börjar åter gå tillbaks till ett normalläge så det värsta P & N verkar nu vara borta. Har satt i skummaren och skummar ganska blött, så mycket skit har försvunnit den vägen. Det är fullt med liv i sumpen, så jag antar att det livet nu kommer sprida sig upp till den döda stenen.

Har bokat en dykresa till Thailand, tre veckor och kommer hem i mitten på Augusti, så då blir det till att dra igång belysning och ser hur karet börjar utveckla sig.

Ska bli kul att dyka lite igen. Blir nog en 10 dykdagar iaf. Kommer bli mycket muck-diving med fokus på macro. :) Har precis kompletterat min G11 med extern Inon blixt samt två st macrolinser. Yay! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ja det får jag väl lova då.. :)

Jag kommer dyka i gulfen då den är bättre på sommaren. Västra sidan är lite för blåsigt nu. Blir runt Koh Tao / Koh Phangan. Kommer bli Hin Bai / Sailrock, Chumpon Pinnacle, Samran Pinnacle, Ang Thong. Sen blir det lite muck-diving runt Chaloklum, finns en stor pir där fiskebåtarna lägger till, under den är det sjukt kul att dyka, massor av macroliv, typ Nudies, Sea Moths etc. Tjejen ska ta sitt rescue cert så då kan jag nörddyka lite under tiden.. :) Hoppas på 20-25 dyk totalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jaha, Lasse gjorde mig precis uppmärksam på att vår stora DIY multichiptråd på RC hade fått över 100 000 visningar. Det var ju kul! :)

Burken rullar på som den skall, har börjar bli väldigt mycket poddar i visningskaret som fortfarande står och går med enbart den döda stenen (som nog börjat leva lite nu). Jag låter det hela stå utan belysning i tre veckor till, sen blir det ett vattenbyte och sen på med lyset. Jag tror faktiskt att mycket av näringen har försvunnit ut ur stenen redan via ATS:en, men vi får se när belysningen slås på. Antingen blir det massor av alger, eller inte.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jaha, stenen har gått in sig riktigt fint. Karet har fått stått och puttrat med den döda stenen sen i somras. Inga alger, mycket smådjur, fireworms, brittle stars etc. Har beställt en ny, lite större sump. Orkade inte med den lilla sumpen man får med Eloset. Så snart sumpen är installerad är det dags att köra igång på allvar. Kommer försöka med Azoox, men blandar upp det med vanliga mjukisar och lite LPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, var förbi Leasing idag. köpte på mig lite LPS:er, tänkte starta med dom och se hur dom mår i karet. Det fanns en några Azooxkoraller som lockade, men jag vill att karet skall vara mer stabilt innan jag petar i något såpass svårt. Köpte även en ny produkt från Sicce, H&O Hyperkoral, en flytande korallmat. Ska bli kul att testa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...