Gå till innehåll

Maglofsters Elos system 120


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 571
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...
Jaha, dubbel otur senaste dagarna.

Fått otrolig tillväxt på bubblealger. Sen dog min Chelmon Rostratus, den har ätit så fint och verkat må så bra, men en morgon i veckan så låg den död på botten.

Mmmm, det är ju det som är så sorgligt med rostratusen, ytterst få ex som blir mer än 3-4 månader

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en länk till affären jag handlat av. http://stores.ebay.com/acrc/category2095454018-/_i.html?_fsub=2095454018&_sid=167758548&_trksid=p4634.c0.m322

Här är en länk till min och Lasses stora multichiptråd på Reefcentral: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2128756

Jag tycker drivarna fungerar mycket bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite klurande och snackade med kunnigt folk har jag beslutat att riva och börja om med nytt projekt. Har sålt av en del ur karet och har nu lagt en annons på det sista som blivit kvar.

Orsaken är två. Dels har jag fått så otroligt stora problem med bubbelalger. Dels har jag fått ordentlig snurr på SPS i mitt stora kar och jag tycker då det räcker med ett SPS-kar. Vad det blir för äventyr nu är inte bestämt. Sannolikt kommer jag låta sumpen köra på med en del sten och ATS. Sen tömmer jag burken och petar i BTN-slim eftersom jag tycker det är riktigt snyggt. Sen får vi se vart det leder. Är otroligt sugen på Azoox. Vet dock inte riktigt om jag har förutsättningarna att köra det fullt ut. Så vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej!

Vid 11-tiden idag så lämnade det sista levande min burk. Efter det tömde jag hela karet på sten, vatten och sand. Torkade ur och lät det stå några timmar. Sen tog jag mig en trip innåt huvudstaden och köpte lite BTN slimline i "vitt". Efter att ha sågat till och silikonat sitter jag nu och väntar på att det skall torka! :)

Måste lyfta på hatten för CF som åkte en 25-minuters biltur enbart för att fixa en tub transparent silikon. Det är bra service såhär på självaste nationaldagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej!

Vid 11-tiden idag så lämnade det sista levande min burk. Efter det tömde jag hela karet på sten, vatten och sand. Torkade ur och lät det stå några timmar. Sen tog jag mig en trip innåt huvudstaden och köpte lite BTN slimline i "vitt". Efter att ha sågat till och silikonat sitter jag nu och väntar på att det skall torka! :)

Måste lyfta på hatten för CF som åkte en 25-minuters biltur enbart för att fixa en tub transparent silikon. Det är bra service såhär på självaste nationaldagen.

Det är kanske det vi alla redan vet men säger alldeles för sällan, de bästa butikerna har vi inom landets gränser:) Vi kan klämma och vända på produkter, titta på, jämföra och utvärdera både fiskar och koraller, få goda råd. Och som i detta fallet åtnjuta en service som inte finns i någon prislista!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej!

Måste lyfta på hatten för CF som åkte en 25-minuters biltur enbart för att fixa en tub transparent silikon. Det är bra service såhär på självaste nationaldagen.

Han ville väl glänsa med den lilla sportbilen :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha,

Tiden går fort när man jobbar undan. Nu sitter det BTN slimline i hela burken, förutom på framrutan, kommer köra utan sand så jag köra BTN även på botten. En nu scape är uppbyggd av enbart död sten och lite revkeramik. Nytt osmosvatten hälldes i och saltades. Sumpen har fått stå och puttra på egen hand sedan det gamla revs. Efter att vattnet i karet fått rätt temp och salthalt körde jag igång returen från sumpen igen. Räknar med att bakteriekultur etc etableras hyffsat snabbt, men det lär vara en helt del fosfat som skall bort från den döda stenen. Så nu kommer karet få stå och puttra på helt utan belysning några veckor medan ATS:en får göra sitt med fosfaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ja. Men just den BTN-biten sitter med 4 små klickar transparent silikon, extremt enkelt att ta bort.

Sen skulle jag vilja sticka ut hakan och påstå att ett Elos inte är extremt fint, mest extremt dyrt. Ta exempelvis botten, den är alltså "delad i fyra bitar med svart plexi 5cm breda som går över hela botten från fram till bakruta, extremt fult om man kör barebottom, lagom fult ifall sanden flyttar sig och det sticker upp svart plexi ca 5mm. Ser väldigt onaturligt ut.

Det fina är väl att det är rimless och ganska ren "look", men den försvinner inte med BTN-runt om. Tvärtom skulle jag säga. Jag skall ta och lägga ut en bild snart så får alla bilda sig en uppfatting, bu eller bä.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Botten låter misstänksam där. Den har jag aldrig beskådat. Det jag tycker ser så bra ut med Elos karen är de snygga fogarna och att de är rimless då. Det är väl bra glas med?

Men bilder låter bra, det är det enda rätta! Fota och övertyga mig gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, inte helt övertygad. Men jag ger plus för att det är en snygg look dock. Ska bli kul att se hur det blir! Det kan bli schysst.

Det jag inte riktigt gillar är att det ser lite instängt ut. Men å andra sidan är ju din kub luftig som bara den så det blir ju en kul kontrast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...