Gå till innehåll

Dimorb's Percula 120 (450 liter)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Nej tycker ju det men jag hade provat att antingen dosera kalium och se om de blir någon skillnad alternativt ett lite större vattenbyte. Jag hittade det här:

Avsaknad av kalium i vattnet hos olika sps visar sig enligt följande: Hos Montipora avstannar tillväxt, färgen går över till grå, Hos Poccilopora och Sthylopora ter det sig såhär vid för lite potassium: Korallens polyper dras in och ser ut som om den varit i luften för länge, färgen är ljus men det finns inget djup i den. Blåa Acropora är bara blekt blå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är en tråd här som rek. Seltinsalt, Innehåller kaliumklorid. 22 spänn för 500ggr på Konsum det kan du köpa redan ikväll.

Slå ett en matsked om dan direkt i sumpen. Får du en förbättring på dina koraller så köp KNO3 av Peter Haack. Lätt,billigt och bra:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har man hamnat på den lata sidan och valt att låta sps:erna flytta eller stå som de gör i brist på möjlighet att skicka ut dem nu när det är så kallt.

Kommer framöver hålla mig till lps:erna och skivorna med lite färg. På det sättet kan ju karet få stå och puttra av sig själv.

Kommer helbild någon dag framöver.

post-843-14468920891485_thumb.jpg

post-843-14468920891666_thumb.jpg

post-843-14468920891857_thumb.jpg

post-843-14468920892035_thumb.jpg

post-843-14468920892212_thumb.jpg

post-843-14468920892395_thumb.jpg

post-843-1446892089259_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har man varit på besök hos Kristianstad zoologiska.

Måste säga att det är imponerande att Anders kan köra så brett sortiment i en så liten saltavdelning.

Finns för alla nybörjare och även top of the line för den som vill använda alla sina surt förvärvade slantar.

Snowflake paret var sålda men några koraller fick följa med hem.

post-843-14468921306306_thumb.jpg

post-843-14468921306579_thumb.jpg

post-843-1446892130684_thumb.jpg

post-843-14468921306981_thumb.jpg

post-843-14468921307184_thumb.jpg

post-843-14468921307388_thumb.jpg

post-843-14468921307592_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med.. Anders har mycket fint sortiment i sin lilla saltavdelning.. 12 av 10 sniglar får han!!

Då har man varit på besök hos Kristianstad zoologiska.

Måste säga att det är imponerande att Anders kan köra så brett sortiment i en så liten saltavdelning.

Finns för alla nybörjare och även top of the line för den som vill använda alla sina surt förvärvade slantar.

Snowflake paret var sålda men några koraller fick följa med hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Väldigt snygg kar : )

Lite frågor om själva akvariet även till andra som har likandana, jag har köpt ett likadant begagnat kar (test fyller den just nu på jobbet så allt är ok)

1. Ska det vara någon tunn skumgummi under karet mot bänkskiva ?

2. Saknas skummare, tips på sådanna och funkar dessa bra ?

3. Vad har man i dom olika facken, kanske någon som har bilder hur det ser ut

4. Hur lätt är det sedan att komma åt tex pumpar för rengörning facken är ju väldigt djupa !

5. Tips på regörnings medel, luktar skunk om den efter att det stått sötvatten i den, säkert längre tid utan cirkulation (den har gått som sötvatten akvarium)

6. Är ni nöjda med dessa som har ett.

jag har idag en 240L med sump , den här är ju större men det är klart sumpen tar ju en del av volymen, men man slipper ha vatten utanför karet.

MVH

Timo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Timo.

Svar på dina frågor utifrån hur jag har det:

1. Jag har ingen skiva mellan. Akvariet har ju en gummi/platslist som sluter sig runt träskivan.

2. Osäker på om skummare finns med i orginalet. Det finns inga speciella eller specifika modeller på skummare för akvariet som sådant utan tryck ner det märke och den modell som du tycker verkar bäst och som får plats.

3. I mina fack har jag från vänster sett om man står framför akvariet. Fack1: Skummare Fack2: aktivt kol och returpump Fack3: Filter till aquaphos samt retur ut i akvariet från returpumpen Fack4 utan vatten: Genomföring för sladdar Fack5: filter till biopellets och retur ut i akvariet.

4. Det finns glaslister i facken och även galler som man kan ställa saker på.

5. Ättika, skurborste, rakblad, klädnypa och tålamod.

6. Helt nöjd med akvariet som sådant. Kan bli lite mycket resonans om man inte klär pumpar eller fäster dem ordentligt. Skulle jag köpt om så skulle jag dock säkert kört på något som haft sump under eller något som haft ett gemensamt fack att ha sakerna i. För som detta är konstruerat är facken bra till en del filter medans andra inte går i alls. Att facken är så små är också en nackdel när och om man är i behov av att stoppa undan någon fisk som blir utmobbad eller pickar på koraller.

Hoppas svaren var till lite hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Väldigt snygg kar : )

Lite frågor om själva akvariet även till andra som har likandana, jag har köpt ett likadant begagnat kar (test fyller den just nu på jobbet så allt är ok)

1. Ska det vara någon tunn skumgummi under karet mot bänkskiva ?

2. Saknas skummare, tips på sådanna och funkar dessa bra ?

3. Vad har man i dom olika facken, kanske någon som har bilder hur det ser ut

4. Hur lätt är det sedan att komma åt tex pumpar för rengörning facken är ju väldigt djupa !

5. Tips på regörnings medel, luktar skunk om den efter att det stått sötvatten i den, säkert längre tid utan cirkulation (den har gått som sötvatten akvarium)

6. Är ni nöjda med dessa som har ett.

jag har idag en 240L med sump , den här är ju större men det är klart sumpen tar ju en del av volymen, men man slipper ha vatten utanför karet.

MVH

Timo

Här kommer mina svar! :)

1. du behöver ingen skiva/liggunderlag mellan karet och bänken

2. Det finns en skummare original, dock var det någon som sa att de första verstionerna av Percula har en dålig skummare, men att det skulle vara fixat i senare verstioner.... dock begränsar storleken ditt val ganska så mycket!

3. jag har "original"-uppställningen och när nöjd med denna. från vänster: skummare, biobollar, returpump, cirkulationspumpar med filter (2st).

4. när jag ska ta bort eller sätta in min returpump (i mitten), då får jag lägga mig över karet... om man har korta armar så tvivlar jag på att man når ner i huvudtaget.

6. jag är nöjd med mig, men som Dimorb säger, så kan det bli en hel del resonans i karet om någon pump inte sitter rätt.

ibland så startar inte pumparna, men det ska tydligen vara ett vanligt "fel" hos Aquamedic.... när detta händer så drar jag ut sladden och stoppar in den igen några gånger. funkar alltid!

jag har lagt ljudisolering på undersidan av skivan/locket i glas man får med. detta reducerar ljudet en del från tekniken

jag har lagt en större bit filter-media på botten av returfacket så pumpen vilar på den samtidigt som den sitter fast med sugpropparna. detta för att undvika returpumpen från att ramla ner (vilket medför ett j*vla jobb mitt i natten)!

jag har monterat/kompletterat belysningen (2x150W MH) med 2x54w T5 i karet. de sitter i framkant respektive bakkant.

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren : )

Har jag fattat rätt så ska en slang gå från returpumpen ut genom hålet i Fack 3 ?

om man inte har något i sista facket ska man täcka dom 2 hålen ?

Täckglasskiva ? det har jag ingen ! vad är det för mått på den ?

MVH

Timo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Har fått en galen ide, om man skulle skära bort alla fack där bak, så har man ca 450L kar ! o köra med lös sump.

Givetvis limmar man igen hålet och limmar resten av bottenskivan runt, o bygger en ytavrinning bak på väggen så blir hålet innan för det facket så syns den inte, o klär hela bakväggen med slimline ; )

Ps, någon som vet om det är vanligt glas för Borrning ; )

Vad tror ni ?

MVH

Timo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Har fått en galen ide, om man skulle skära bort alla fack där bak, så har man ca 450L kar ! o köra med lös sump.

Givetvis limmar man igen hålet och limmar resten av bottenskivan runt, o bygger en ytavrinning bak på väggen så blir hålet innan för det facket så syns den inte, o klär hela bakväggen med slimline ; )

Ps, någon som vet om det är vanligt glas för Borrning ; )

Vad tror ni ?

MVH

Timo

då känns det väldigt dumt och onödigt att du har köpt en percula! jag rekomenderar dig att starta en egen tråd, så slipper Dimorb en massa annat "snack" i hans tråd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tack så mycket Agnes.

Tycker själv att det inte är lika lätt att updatera tråden nu då jag har mycket fluorescerande ljus i akvariet vilket gör det väldigt svårt att fota korallerna och får fram ordentliga färger på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...