Gå till innehåll

Vad är bäst att mäta låga nitratvärden med?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Jag har aldrig lyckats få några utslag på mitt nitratvärde med Tropic Marins Nitrit/Nitrat test. Finns det något annat som mäter i lägre nivåer?

(Eller kan mitt test vara gammalt?)

Korallerna mår bra men jag har börjat brottas med röda algbeläggningar på stenarna och vill hitta möjliga orsaker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid tyckt Tetras test varit lätt att läsa av. Ingen nitrat - gul färg och sen går det via orange mot rött vid ökade nivåer. Jag inbillar mig att det är lätt för det mänskliga ögat att skilja gult från svagt orangefärgat. Tyvärr erbjuder Tetra bara en färgskala som visar antingen noll (gult) eller 12,5 mg/l (gul-orange) och sedan högre värden. Men i princip bör ju testen inte visa annat än gult - annars har man ett nitratproblem i någon mening.

Hur funkar Tropic Marins test? Är det också en gul-röd färgskala?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid tyckt Tetras test varit lätt att läsa av. Ingen nitrat - gul färg och sen går det via orange mot rött vid ökade nivåer. Jag inbillar mig att det är lätt för det mänskliga ögat att skilja gult från svagt orangefärgat. Tyvärr erbjuder Tetra bara en färgskala som visar antingen noll (gult) eller 12,5 mg/l (gul-orange) och sedan högre värden. Men i princip bör ju testen inte visa annat än gult - annars har man ett nitratproblem i någon mening.

Hur funkar Tropic Marins test? Är det också en gul-röd färgskala?

TM:s test ger en färg från mörk lila till ljus rosa. Man sätter sedan provet på en papperskarta och jämför med olika rosa-lila färger. Min bli mycket ljusrosa och signalerar därmed under 1 mg/l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på att det finns en reagensvätska med i paketet (Hade det undanstoppat) som jag kunde kontrollera om testet är ok eller inte. Svaret blev entydigt att det var dåligt. Kunde också svagt urtyda att den gick ut i datum per maj-09.

Jaja, blir att skaffa ett nytt och jag kör troligen på TM igen.

Nu blir man nyfiken på vad verkligheten egentligen säger-sjuk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts nitrattest verkar fungerar bra. Mitt test visar nästan alltid noll men när jag tillsätter 0,5 ppm så visar testet ungefär så också.

Hej Stig,

Skaffade ett Salifert i brist på annat :)

Jag funderar nu på om man verkligen bara ska blanda med 1 ml vatten?

När jag gör det får jag hursom ett värde som motsvarar max 0,2 vilket måste anses vara lågt, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en ml vatten man skall använda. Och sedan ställer man mätkyvetten på papperet med kontrollfärgerna och jämför. Eller om man har lågt värde håller man kyvetten framför papperet och tittar genom sidan av kyvetten. Vanligt dagsljus men inte i direkt solljus är lättast att läsa av i tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en ml vatten man skall använda. Och sedan ställer man mätkyvetten på papperet med kontrollfärgerna och jämför. Eller om man har lågt värde håller man kyvetten framför papperet och tittar genom sidan av kyvetten. Vanligt dagsljus men inte i direkt solljus är lättast att läsa av i tycker jag.

Tack Stig, då gör jag rätt och konstaterar 0,2 ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäta nitrat i saltvatten utan tillgång till riktigt Lab. är ju alltid ett aber, men jag konstaterar att Saliferts test mäter väldigt nära vår Hannamätare - så jag tror nog att det är "as good as it gets"

Bara konstatera att de använder samma teknik då och alltså visar lika fel då :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nää - vad jag menar med samma teknik är samma kemiska mätmetod. Den nya Hanna mätaren använder samma kemiska metod som den gamla och där fick jag på en direkt fråga till deras tekniker att den inte var lämplig till saltvatten. Den har en interferens på 100 ppm klorid och i saltvatten finns det ca 19 900 ppm klorid. På deras beskrivning står det

The HI 93728 meter measures the nitrate-nitrogen (NO3

-

N) content in water and wastewater in the 0.0 to 30.0 mg/

L (ppm) range

Märk att det inte står seawater där vilket det gör i andra mätare där metoden är anpassad för saltvatten. Exempelvis citatet nedan som gäller deras ammoniummätare i samma serie

The HI 93733 meter measures the ammonium ion (NH4

+)

content in water, wastewater and seawater in the 0.0 to 50.0

mg/L (ppm) range.

Det gäller att läsa det som inte står också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt Lasse. Jag kollade och i manualen till den nya Hanna står det att klorid över 100 ppm orsakar negativ interferens i mätvärdet. http://www.hannainst.com/manuals/manHI_93828.pdf

Nu är det tydligen inte samma process som Salifert använder (blir blå medan Hanna blir gulröd) men Salifert visar rätt i saltvatten på låga värden (+100 / -50%) enligt vad jag testat. I den Tyska manualen till Salifert står det att den är duglig till både söt och saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta nu här. Sitter ni och säger att Hannas nya tjusiga amatörtester är skräp? Jag som hade spetsat in mig på att köpa en komplett serie, eftersom jag hatar att försöka se vilken färg som är närmast på färgkartan. Jag antar att det bara gäller nitrat-testern?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt vad en som jobbar på Hanna säger så ska Nitrat-testare från dem vara på G ut snart iaf:

We talked to some of the R&D team, and this is what we believe is a realistic timeline for the moment (07/16/2010):

Ammonia: 30-60 days

Nitrate: 60-90 days

Alkalinity: to be determined

Calcium: to be determined

Magnesium: to be determined

I wish I had something more definitive on the last ones. I will continue to update as I receive more information!

Jessica

Länk:

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1852206&page=2 (inlägg 40)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...