Ferngren Postat 22 juli 2010 Dela Postat 22 juli 2010 Jag har aldrig lyckats få några utslag på mitt nitratvärde med Tropic Marins Nitrit/Nitrat test. Finns det något annat som mäter i lägre nivåer?(Eller kan mitt test vara gammalt?)Korallerna mår bra men jag har börjat brottas med röda algbeläggningar på stenarna och vill hitta möjliga orsaker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 22 juli 2010 Dela Postat 22 juli 2010 Jag har alltid tyckt Tetras test varit lätt att läsa av. Ingen nitrat - gul färg och sen går det via orange mot rött vid ökade nivåer. Jag inbillar mig att det är lätt för det mänskliga ögat att skilja gult från svagt orangefärgat. Tyvärr erbjuder Tetra bara en färgskala som visar antingen noll (gult) eller 12,5 mg/l (gul-orange) och sedan högre värden. Men i princip bör ju testen inte visa annat än gult - annars har man ett nitratproblem i någon mening.Hur funkar Tropic Marins test? Är det också en gul-röd färgskala? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 22 juli 2010 Författare Dela Postat 22 juli 2010 Jag har alltid tyckt Tetras test varit lätt att läsa av. Ingen nitrat - gul färg och sen går det via orange mot rött vid ökade nivåer. Jag inbillar mig att det är lätt för det mänskliga ögat att skilja gult från svagt orangefärgat. Tyvärr erbjuder Tetra bara en färgskala som visar antingen noll (gult) eller 12,5 mg/l (gul-orange) och sedan högre värden. Men i princip bör ju testen inte visa annat än gult - annars har man ett nitratproblem i någon mening.Hur funkar Tropic Marins test? Är det också en gul-röd färgskala?TM:s test ger en färg från mörk lila till ljus rosa. Man sätter sedan provet på en papperskarta och jämför med olika rosa-lila färger. Min bli mycket ljusrosa och signalerar därmed under 1 mg/l. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 22 juli 2010 Dela Postat 22 juli 2010 Då låter det ju inte som om du har en nitratproblem.Röda algbeläggningar - är det cyano? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 22 juli 2010 Författare Dela Postat 22 juli 2010 Frågan är om det finns något annat att mäta med som anses vara bättre?Det är inte cyano som har kommit. Det är en vinröd korthårig alg som sitter fast som berg på stenarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 22 juli 2010 Författare Dela Postat 22 juli 2010 Kom på att det finns en reagensvätska med i paketet (Hade det undanstoppat) som jag kunde kontrollera om testet är ok eller inte. Svaret blev entydigt att det var dåligt. Kunde också svagt urtyda att den gick ut i datum per maj-09.Jaja, blir att skaffa ett nytt och jag kör troligen på TM igen.Nu blir man nyfiken på vad verkligheten egentligen säger-sjuk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 22 juli 2010 Dela Postat 22 juli 2010 Då har du säkert en förklaring.Annars verkar ju Saliferts test gå att köra för lägre värden (någon användare kan säkert berätta mer).Vill man göra vetenskap av det och bränna pengar så finns ju Hannas lilla nitratspek också... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 22 juli 2010 Dela Postat 22 juli 2010 MN-testerna är väl bra mycket bättre...å dyrare. Fråga mig inte hur det stavas, men Mache*****-Nagel nånting heter dom. Tror de finns/funnits på Triton iallafall...men räkna med en bit över 1000kr för ett paket... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 juli 2010 Dela Postat 22 juli 2010 Saliferts nitrattest verkar fungerar bra. Mitt test visar nästan alltid noll men när jag tillsätter 0,5 ppm så visar testet ungefär så också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 23 juli 2010 Författare Dela Postat 23 juli 2010 Saliferts nitrattest verkar fungerar bra. Mitt test visar nästan alltid noll men när jag tillsätter 0,5 ppm så visar testet ungefär så också.Hej Stig, Skaffade ett Salifert i brist på annat Jag funderar nu på om man verkligen bara ska blanda med 1 ml vatten?När jag gör det får jag hursom ett värde som motsvarar max 0,2 vilket måste anses vara lågt, eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 23 juli 2010 Dela Postat 23 juli 2010 Det är en ml vatten man skall använda. Och sedan ställer man mätkyvetten på papperet med kontrollfärgerna och jämför. Eller om man har lågt värde håller man kyvetten framför papperet och tittar genom sidan av kyvetten. Vanligt dagsljus men inte i direkt solljus är lättast att läsa av i tycker jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 23 juli 2010 Författare Dela Postat 23 juli 2010 Det är en ml vatten man skall använda. Och sedan ställer man mätkyvetten på papperet med kontrollfärgerna och jämför. Eller om man har lågt värde håller man kyvetten framför papperet och tittar genom sidan av kyvetten. Vanligt dagsljus men inte i direkt solljus är lättast att läsa av i tycker jag.Tack Stig, då gör jag rätt och konstaterar 0,2 ppm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 24 juli 2010 Dela Postat 24 juli 2010 Mäta nitrat i saltvatten utan tillgång till riktigt Lab. är ju alltid ett aber, men jag konstaterar att Saliferts test mäter väldigt nära vår Hannamätare - så jag tror nog att det är "as good as it gets" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 24 juli 2010 Dela Postat 24 juli 2010 Mäta nitrat i saltvatten utan tillgång till riktigt Lab. är ju alltid ett aber, men jag konstaterar att Saliferts test mäter väldigt nära vår Hannamätare - så jag tror nog att det är "as good as it gets"Bara konstatera att de använder samma teknik då och alltså visar lika fel då MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 juli 2010 Dela Postat 24 juli 2010 Nää. Hannamätaren är en optometer som jobbar med lysdiod och fotodiod + mikroprocessor och digital visning. Eftersom de tillverkar proffsinstrument också tror jag på deras noggrannhetsangivelser.http://lib.store.yahoo.net/lib/yhst-83212413117752/Han-HI93726-740-728-828.pdf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 24 juli 2010 Dela Postat 24 juli 2010 Nää - vad jag menar med samma teknik är samma kemiska mätmetod. Den nya Hanna mätaren använder samma kemiska metod som den gamla och där fick jag på en direkt fråga till deras tekniker att den inte var lämplig till saltvatten. Den har en interferens på 100 ppm klorid och i saltvatten finns det ca 19 900 ppm klorid. På deras beskrivning står det The HI 93728 meter measures the nitrate-nitrogen (NO3–-N) content in water and wastewater in the 0.0 to 30.0 mg/L (ppm) rangeMärk att det inte står seawater där vilket det gör i andra mätare där metoden är anpassad för saltvatten. Exempelvis citatet nedan som gäller deras ammoniummätare i samma serieThe HI 93733 meter measures the ammonium ion (NH4+)content in water, wastewater and seawater in the 0.0 to 50.0mg/L (ppm) range.Det gäller att läsa det som inte står också.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 juli 2010 Dela Postat 24 juli 2010 Det är rätt Lasse. Jag kollade och i manualen till den nya Hanna står det att klorid över 100 ppm orsakar negativ interferens i mätvärdet. http://www.hannainst.com/manuals/manHI_93828.pdfNu är det tydligen inte samma process som Salifert använder (blir blå medan Hanna blir gulröd) men Salifert visar rätt i saltvatten på låga värden (+100 / -50%) enligt vad jag testat. I den Tyska manualen till Salifert står det att den är duglig till både söt och saltvatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 25 juli 2010 Dela Postat 25 juli 2010 Ger Salifert höga nitratvärden i nystartade kar?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 25 juli 2010 Dela Postat 25 juli 2010 Vänta nu här. Sitter ni och säger att Hannas nya tjusiga amatörtester är skräp? Jag som hade spetsat in mig på att köpa en komplett serie, eftersom jag hatar att försöka se vilken färg som är närmast på färgkartan. Jag antar att det bara gäller nitrat-testern?B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 25 juli 2010 Dela Postat 25 juli 2010 Hanna har ingen nitrattest i checkerserien vad jag vet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 25 juli 2010 Dela Postat 25 juli 2010 Hhum. Det skulle ju vara ett annat problem då antar jag.... (Iofs, om de är riktade mot just saltvattensakvarister, och deras test inte fungerar på salt, så är det ju logiskt) Tack Stig.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 25 juli 2010 Dela Postat 25 juli 2010 Men det ska vara på gång http://glassbox-design.com/2010/hanna-checker-calcium-alkalinity-magnesium-and-nitrate-colorimeter/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+GlassboxDesign+(Glassbox-Design.com) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 25 juli 2010 Dela Postat 25 juli 2010 Nej om man läser vad Hanna chefen säger så är inte nitrat med.Men Eric Michael försöker hetsa... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 26 juli 2010 Dela Postat 26 juli 2010 Aa my bad. Skumma bara igenom. Du har rätt stig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 27 juli 2010 Dela Postat 27 juli 2010 Enligt vad en som jobbar på Hanna säger så ska Nitrat-testare från dem vara på G ut snart iaf:We talked to some of the R&D team, and this is what we believe is a realistic timeline for the moment (07/16/2010):Ammonia: 30-60 daysNitrate: 60-90 daysAlkalinity: to be determinedCalcium: to be determinedMagnesium: to be determinedI wish I had something more definitive on the last ones. I will continue to update as I receive more information!Jessica Länk:http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1852206&page=2 (inlägg 40) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.