Gå till innehåll

offert på nytt akvarium?


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den nedersta kanten är akvariets längd, i ditt fall 250cm. Den vänstra sidan är akvariets höjd, i ditt fall 85cm. Sen skär du dessa två och får fram närmsta tjocklek på glaset vilket enligt tabellen borde bli 15mm. Men ta kontakt med de som föreslagits i tråden och hör med dem, alla kan ju spekulera, men du får bara rätt pris från tillverkaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj följ länken, tänkte det kunde vara en hjälp för dig att beräkna vilken glastjocklek som krävs, Det ser ut som att ditt kar skulle kräva ca 15mm glas.

Väljer du att gå på 12mm glastjocklek och 250cm långt så ska du enl tabell inte ha en högre höjd än ca 75cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som tabellen utelämnar är också djupet på karet, dvs den tredje dimensionen. :)

Det har iofs diskuterats tidigare minns jag, då det var fler som påpekade detta. Ifall man har 10cm djup så blir vattentrycket inte det samma som om man har 1 meter djup, även om det inte är en linjär belastning om jag minns rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag är ute o cycklar så spelar djupet (front till bak) inte någon roll för dimensioneringen så länge det är mindre än längden på fronten.

När det gäller trycket som bildas mot rutan är det endast beroende på höjden på vattenpelaren, storleken har ingen betydelse så länge man inte gör så tunnt att det bli kapliärkrafter. Dvs om karet är 10cm djupt(front till bak) eller 100 cm djupt har ingen betydelse.

Så det gör att man kan öka djupet på akvariet utan att behöva gå upp i glastjocklek, vilket gör att det inte drar iväg i pris så mycket när man gör karet djupare.

Effekten av att öka höjden på karet gör dock snabbt stor skillnad på hur tjockt glaset behöver vara, så där drar priset iväg.

Det där blev surrigt :smiley5: o vi ska inte göra detta till en teoretisk diskussion om tryck o glashållffasthet, sorry Jerry :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag öndskar dig lycka till med ett intressant projekt.

Vad det gäller offertpå ett så stort kar skulle jag sätta mig med länk listan här och kolla vad samtliga handlare har att säga, är inte så stort jobb om man ser på projektets helhet. Det finns några nämnda här i tråden men det finns fler och jag tror att man ska lyssna på erfarna akvariebyggare för glasetstjocklek beror på många faktorer och inte bara höjd och bredd. Faktorer som också är viktiga är sargen och mittstag för gör du det i form av en kub med glas även ovanför karet så blir det tunnare glas, ger vissa andra problem som at få i vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man råd, låter det här som en rolig balja, men jag hade verkligen sett till att få den byggd på plats. 80+ högt är inte kul att bära, eller försöka lyfta på plats.

Och priset? Tja, "svin dyrt" låter som en bra utgångspunkt. Mer spännande blir priset för att fylla baljan... Karet kommer troligtvis inte vara den stora posten när det hela är färdigt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man råd, låter det här som en rolig balja, men jag hade verkligen sett till att få den byggd på plats. 80+ högt är inte kul att bära, eller försöka lyfta på plats.

Och priset? Tja, "svin dyrt" låter som en bra utgångspunkt. Mer spännande blir priset för att fylla baljan... Karet kommer troligtvis inte vara den stora posten när det hela är färdigt.

B!

Håller med Mr B.

Själva baljan är "alltid" den minsta utgiften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja men går jag ut o säger ofyfan så billigt o nån akvarietillverkare läser det här på forumet , då är dom ju inte dummare än att dom saftar på när jag frågar dom sen! jag är medveten om dom rullande kostnaderna på saltvattens akvarium! o tycker lätt att det är värt det! det ger mer än vad det smakar! tack för alla tipps jag fått men hoppas få mer tipps på akvarie tillverkare! mvh Ck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , ring till BIOTED marin tex, då har du lite rabatt om du anlitar Benny på majornas glas ,http://www.majornasglas.com/ , jag vet bara att det karet han byggde åt en kompis så ökade priset med 15 000 kr om han skulle ha wise fram ruta , men det var 3,6 m långt , men snåla inte på karet , det ångrar du bara i efterhand , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , ring till BIOTED marin tex, då har du lite rabatt om du anlitar Benny på majornas glas ,http://www.majornasglas.com/ , jag vet bara att det karet han byggde åt en kompis så ökade priset med 15 000 kr om han skulle ha wise fram ruta , men det var 3,6 m långt , men snåla inte på karet , det ångrar du bara i efterhand , mvh stefan

ok det ska jag göra! jo tänkte just det när det gäller storleken oxå, beställer jag ett för litet så ångrar jag mig sen! wise framruta vad är det?

tackar för tippset! mvh Ck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att du har rätt Björn men jag har konstigt nog inte sett någon referens på det. Fast det förutsätter väl slipade polerade kanter och ingen liten repa nära kanten.

vad innebär dom klasserna? vad man får ut på försäkring eller? mvh Ck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att klargöra vad mina siffror baserades på så var de baserat på säkerhetsfaktorn 3,8. Vad man gör är att ta den från glastillverkaren angivna maximala böj-styrkan och delar den med säkerhetsfaktorn. I mitt fall användes Pilkingtons sämsta värde vilket är 19,2 N/mm2 (de anger 19,2-28,4 för deras floatglas) och delades med 3,8 vilket gav 5,05 N/mm2 som användes i beräkningen.

Men som sagt, de tillverkare du kontaktar har ju koll och erfarenhet på det hela :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , wise = optiwhite , du ska satsa på slipade glas , Benny på MG kan även slipa glasen i 45 grader och gera ihop rutorna , du slipper silikon i hörnena ,lite dyrare men super snyggt ,tänkbara på att han vill lägga förstärkningen 2 cm ner på insidan ( om du inte säger annat ), jag föredrar att lägga den på ovansidan som ett lock , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , wise = optiwhite , du ska satsa på slipade glas , Benny på MG kan även slipa glasen i 45 grader och gera ihop rutorna , du slipper silikon i hörnena ,lite dyrare men super snyggt ,tänkbara på att han vill lägga förstärkningen 2 cm ner på insidan ( om du inte säger annat ), jag föredrar att lägga den på ovansidan som ett lock , mvh stefan

Kan du lägga in ett foto på en sådan fog?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...