Gå till innehåll

Tottos nya stora lilla rev


totto

Rekommenderade inlägg

Dax för en uppdatering, karet puttrar på som det ska utan några större bekymmer:) inga alger förutom kalkalger som börjar att växa nu, dem gammla korallerna blir väldigt sakta men säkert bättre och fragment på stenarna som jag trott har varit döda har fått tillbaka sina färger och börjat växa.

Min gule kirurg som fick åka till vetrinären klarade sig tyvärr inte, och diagnosen var att den hade fått infektion på gälarna, troligtvis pga stressen av flytten och allt, men jag fick mig ett nytt praktexemplar istället:ler: har också skaffat mig tre st små svarta klovner som är otroligt söta, blev ganska livat när dem kom i och den gammla honan fick syn på dem, men nu funkar det hur bra som helst, ska bli spännande å se om dem får ingå i samma hirarki (hmm stavning?)eller om dem blir en egen grupp med en egen hona.

Kalkreaktorn har kommit igång och tuffar på två timmar om dagen, ligger nu på

CA: 400

KH: 10,3

MG: 1400

Så dem värderna känns ganska bra.

Biopelletsen verkar göra sitt också, matar på ganska bra till dem glupska kirurgerna och efter mätningar igår så ligger nitraten på 1, och fosfaten 0.

Å så var det dem obligatoriska bilderna:)

post-2831-14468921192527_thumb.jpg

post-2831-14468921192696_thumb.jpg

post-2831-14468921192851_thumb.jpg

post-2831-14468921193024_thumb.jpg

post-2831-14468921193189_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 284
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har kalkreaktorn puttrat på ett tag och värderna är stabila och väldigt bra.

CA: 415

MG: 1350

KH: 9,6

men när reaktorn varit igång så blev vattnet i karet ganska disigt, tyckte det såg tråkigt ut så jag fick göra en simpel lösning som funkade utmärkt, en petflaska med filtervadd som utloppsvattnet får löpa igenon.

gjorde mitt första vattenbyte igår, så jäkla smidigt att kunna göra det i källaren:)

mixtradee lite med kameran idag så att bilderna inte ska bli så blåa ( jag är kass på kameror, iaf på inställnigar;)) men dem blev ganska bra tycker jag.

post-2831-14468921308555_thumb.jpg

post-2831-14468921308711_thumb.jpg

post-2831-14468921308869_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

I helgen så blev det en riktigt trevlig saltbutiks turne` tack för sällskapet Mattias, vi hann med att åka inom 4st olika butiker och fick med mig följande hem.

Ny ballast och quartsrör till mitt uvc, så nu fungerar det fint och är igång.

T-5 ramp med 1*54w, ska kompletera belysningen över karet för att framhäva kulörerna, var dock ingen som hade det röret jag ville ha men farsan skulle till danmark till veckan så han kunde köpa ett där.

4st frökenfiskar , en puellaris, en juvenil imperator och en acropora:ler:

kameran är tyvärr på lagning men jag hann ta en snabb bild med tjejens mob innan hon skulle till jobbet, frökenfiskarna flyttade in i den stora hysterixen för att komma undan clown honan;) det ser riktigt häftigt ut när alla sticker in bland taggarna så fort hon kommer i närheten, men hon börjar redan att lugna ner sig, ska bara visa vem som bestämmer.

Imperatorn var ett självklart val, otroligt vacker och graciös fisk som bara glider fram, ska bli spännande att följa utvecklingen på denna.

för övrigt så puttrar allt på som det ska.

post-2831-14468921454919_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack själv Thomas, det var en mycket trevlig saltrunda!

Riktigt nice bild på hysterixen och frökenfiskarna. Måste komma och kolla din tank snart igen, det är min bästa inspirationskälla hittils.

Måste också säga att jag är imponerad av puellarisen jag köpte. Har aldrig tidigare sett någon arbeta så hårt, varken fisk eller människa-respekt. Han är ju helt galen! Han begravde hela min faviteskorall på bara en timma så jag fick omorganisera lite :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snygg, bra jobbat!!

Noterade att detta står invid köket och även en grill på altanen, blir det något annat gjort nu än matlagning/grilla med en viss risk för att bränna maten? :)

Gillade även jag detta med rutan utåt, tror inte jag sett det tidigare.

Ps: mer bilder!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:ler:Tack så hemskt mycket för era kommentarer!

Måste komma och kolla din tank snart igen, det är min bästa inspirationskälla hittils.

Måste också säga att jag är imponerad av puellarisen jag köpte. Har aldrig tidigare sett någon arbeta så hårt, varken fisk eller människa-respekt. Han är ju helt galen! Han begravde hela min faviteskorall på bara en timma så jag fick omorganisera lite :).

Du är så välkomen så. Ha ha ja dem är väldigt effektiva, kommer nog göra stor nytta i ditt kar.

får hoppas man har vägarna förbi någon gång och du har lust med ett studie besök

självklart! alltid kul att prata med likasinnade;)

Noterade att detta står invid köket och även en grill på altanen, blir det något annat gjort nu än matlagning/grilla med en viss risk för att bränna maten? :)

He He! jo det händer rätt ofta att man fastnar framför karet och att maten blir lite brännd:skrattar:

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo dem kan vara några tuffa rackare, jag har hört att dessa trerandiga frökenfiskarna ska vara lite mindre aggressiva så vi får se, än så länge så håller clownhonan dem på sitt plats vid hysterixen, men hon jagar dem inte när det är matdags så då får dem simma runt överallt utan att bli jagade.

Nu verkar det som om jag har blivit den erfarenheten rikare av att se hur individer av samma art beter sig olika, min imperator har visat ganska stort intressa av att noppa på korallpolyper på framförallt en millepora, har haft tre st olika kejsare innan, däribland en imperator, och ingen av dessa noppade på koraller.

Jag har matat ganska ordentligt så att den inte ska vara hungrig och på så sätt tappa intresset av korallerna, och jag tycker nog att den noppar mindre och mindre men fortfarande för mycket tycker jag, är det någon som har erfarenhet av detta?

Kan man vänja av dem att noppa? eller är det en gång noppare alltid noppare?

vore tråkigt att behöva ta upp den eftersom den är så vacker men jag vill inte att korallerna ska ta skada heller.

Hur stor skada gör dem egentligen på en korall? och hur påverkar detta korallen? om det inte är så illa att den dör såklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag ska ha koll på imperatorn nu i helgen när man är hemma så får jag se hur han sköter sig;)

Bara en sak som slog mig... Hur kommer du göra sen på sommarn när det är ljust 22timmar om dagen? kommer du inte få galen algtillväxt?

He he, nej det är ingen fara, altanen är mot norr så solen kommer inte träffa den väggen förrens vid tidigast 8 på kvällen.

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer det några nya bilder:)

Var hemma hos mattep idag och fick med mig en bubbletip anemon hem, men kunde inte ta några bilder på den då den gömt sig bland stenarna, får se var den är imorgon;) tack för titten idag mattias, väldigt fint kar med fina fiskar.

imperatorn verkar faktiskt tappa mer och mer intresset för lorallerna så än så länge får han stanna.

satte upp lysrörsarmaturen idag med ett giessemann aquapuink rör och det blev kanon, känner mig väldigt nöjd med ljuset nu.

post-2831-14468921517163_thumb.jpg

post-2831-14468921517302_thumb.jpg

post-2831-14468921517443_thumb.jpg

post-2831-14468921517577_thumb.jpg

post-2831-14468921517716_thumb.jpg

post-2831-14468921517849_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Edward!

Jag glömde ju lägga upp en bild ifrån utsidan också:)lägger även upp några bilder till som tjejen hade tagit idag, bilder brukar vara uppskattat så det kan väl inte skada med fler;)

post-2831-14468921528083_thumb.jpg

post-2831-14468921528218_thumb.jpg

post-2831-14468921528351_thumb.jpg

post-2831-14468921528481_thumb.jpg

post-2831-14468921528621_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har anemonen kommit fram(: den har satt sig på pelaren där det inte är så ljust men ganska god cirkulation, ingen clownfisk som flyttat in men vi får se hur det går, den verkar må bra för övrigt.

post-2831-14468921588736_thumb.jpg

post-2831-1446892158888_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...