Gå till innehåll

Måste va fukten!


HS-84

Rekommenderade inlägg

Nu har jag haft problem med fukt och svällande dörrar. hade min 600l akv. +100l sump i min förra lght. på 65kvm. började få problem med att jag inte kunde stänga dörrarna hemma.

Fick tillökning o flyttade till en större på 80 kvm för 5 månader sen. sen dess så har samma problem kommit, kan inte stänga nån dörr hemma. karmen verkar ha svällt upp. för dörren har samma mått hela vägen men inte karmen. detta måste vara det avdunstade vattnen från akvariet, eller? man tycker att cirkulationen i en relativt ny lght borde va tillräckligt. har öppna fönster också för att få ännu mer cirkulation hemma men det verkar inte hjälpa.

Avfuktare nästa eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya hus har ofta den nackdelen med att man inte får det luftutbytet som är så viktigt, inte bara för huset, utan även för oss människor. Sätt in en avfuktare och se om det hjälper.

Det byggdes bättre hus förr. :)

Ja. hittat en rimlig en nu. får testa det.

Säger dom äldre byggarna med om just äldre hus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur vädret varit i Kalmar men det här har det varit förbannat fuktigt den här sommaren. Så visst kan det vara akvariet men det kan nog också ha att göra med hög luftfuktighet generellt. Och är den nya lägenheten svalare inomhus jämfört med temperaturen utomhus så stiger ju den relativa luftfuktigheten hos inomhusluften dramatiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren.

Ok att det varit en riktigt varm och fuktigt väder nu i sommar, men då tycker jag att mina grannar, dvs lägenheterna bredvid borde ha samma problem med sina dörrar. mina problem har inte precis börjat utan kom redan i våras när jag drog igång karet efter flytten.

så här ser det ut om vi tar ett ex.

säg att en dörr öppnas 90grader, mina tar stopp när det är 20 grader kvar innan dörren stängs. så det är ju inga normala svullnader..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det krävs rätt mycket fukt för att dörrar ska svälla så pass mycket, du måste ha dålig cirkulation i rummen , för jag har totalt 800L vatten i mina kar och jag har ej märkt något med mina dörrar hemma, har även haft öppet dygnet runt till balkongen även när det regnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det krävs rätt mycket fukt för att dörrar ska svälla så pass mycket, du måste ha dålig cirkulation i rummen , för jag har totalt 800L vatten i mina kar och jag har ej märkt något med mina dörrar hemma, har även haft öppet dygnet runt till balkongen även när det regnat.

Tjena ricke :)

jo samma här. haft korsdrag genom lägenheten. plus en takfläkt och en pelarfläkt. cirkulation har funnits. Tänkte testa en avfuktare för jag kan nog inte göra så mkt mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor på 78 kvadrat och har en 800+ liter vatten hemma, var rätt fundersam i vintras så jag skaffade mig en hygrometer.

Blev lite förvånad närden endast visade 30% luftfuktighet, det har vart uppe på 40% som mest.

Min lägenhet är väldigt dåligt ventilerad så jag håller med resten om att det nog är lungt för din del;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor på 78 kvadrat och har en 800+ liter vatten hemma, var rätt fundersam i vintras så jag skaffade mig en hygrometer.

Blev lite förvånad närden endast visade 30% luftfuktighet, det har vart uppe på 40% som mest.

Min lägenhet är väldigt dåligt ventilerad så jag håller med resten om att det nog är lungt för din del;)

//NiXoN

Jag vågar nog inte testa med hygrometer för det lär slå ut skalan :)

När man lägger sig i sängen så känns det verkligen hur fuktigt det är i sängen oclså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är extremt fuktigt i luften nu. Tittade alldeles nyss på min hygrometer som står ute på altanen och det var 97% relativ fuktighet och 22°C. När jag ställd in den i akvarierummet stannar den på 69%.Den varma luften håller mycket mer vatten än när luften fuktig på hösten eller vintern och fukten försöker jämna ut sig i olika medier som t.ex. luft och trädörrar.

Jag tror att påverkan från ditt akvarium är ganska liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor på 78 kvadrat och har en 800+ liter vatten hemma, var rätt fundersam i vintras så jag skaffade mig en hygrometer.

Blev lite förvånad närden endast visade 30% luftfuktighet, det har vart uppe på 40% som mest.

Min lägenhet är väldigt dåligt ventilerad så jag håller med resten om att det nog är lungt för din del;)

//NiXoN

Det skulle mycket väl kunna vara rätt! det är skillnad på den Relativa fuktigheten (RH), som mäts i % och den Absoluta som mäts i g/kg. när det är varmare ute så får luften en större "buffrings-kapacitet", och det finns möjlighet till mer vatten i luften. detta medför att material av trä sväller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är extremt fuktigt i luften nu. Tittade alldeles nyss på min hygrometer som står ute på altanen och det var 97% relativ fuktighet och 22°C. När jag ställd in den i akvarierummet stannar den på 69%.Den varma luften håller mycket mer vatten än när luften fuktig på hösten eller vintern och fukten försöker jämna ut sig i olika medier som t.ex. luft och trädörrar.

Jag tror att påverkan från ditt akvarium är ganska liten.

Hur förklarar man då att just dom lägenheterna jag flyttar in i blir såna.. hade detta bekymmer i min förra lägenhet med. Vill påpeka att det var likadant i vintras o då va det kallt ute! då ska väl dörrarna inte svälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär hur många liter vatten avdunstar det från ditt akvarium per dygn?

Använder du doppvärmare i ditt akvarium för att höja temperaturen även på sommaren? Det brukar medföra mer avdunstning.

Kan nämna att jag tror att många lägenheter, kontor etc i Kalmar har det fuktigt och kvalmigt p.g.a. vädret utomhus den senaste tiden oavsett om man har akvarium eller inte. Det påverkar dock inte på vintern.

Hur har du det med ventilation i lägenheten? Någon ventilfläkt som blåser in luft eller som suger ut luft? Fönster på glänt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur förklarar man då att just dom lägenheterna jag flyttar in i blir såna.. hade detta bekymmer i min förra lägenhet med. Vill påpeka att det var likadant i vintras o då va det kallt ute! då ska väl dörrarna inte svälla.

Svårt att förklara. Har du extremt dålig ventilation i lägenheten? Om du har ventilationsdon i badrum och kök så prova att sätt ett A4 papper framför så märker du om det är något drag.

Jag har haft en hygrometer 2 meter från mitt akvarie (580 l) nu i några dagar och relativa luftfuktigheten ligger runt 60% vilket inte är mycket, för den här årstiden betydligt mindre än ute.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...