wrang Postat 24 november 2015 Författare Postat 24 november 2015 Tack, minnet sviker men jag har för mig att det är 12kg Citera
wrang Postat 25 november 2015 Författare Postat 25 november 2015 (ändrat) Vad tror ni om detta.Min ytavrinningsbox är ju svart som jag köpte från glasmästaren färdig. Kan detta ev vara ett felkälla att karet går kasst å korallerna RJ funkar, eller är det långsökt?Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S Ändrat 25 november 2015 av wrang Citera
wrang Postat 25 november 2015 Författare Postat 25 november 2015 Salifert Po4 testSka man läsa av färgen närmast eller den man inte ser.Tog ett test nu å den är färglös. Är det 0 eller 0.03?Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S Citera
Slanten Postat 25 november 2015 Postat 25 november 2015 Jag har för mig att om du har ett mätvärde under 1 när du avläser uppifrån så kan du titta från sidan. Om du då får en matchande färg för 0,03 så har du egentligen 0,003. Och är det helt transparant så är det så nära noll man kan komma. Men detta borde stå i manualen. Kan kolla när jag kommer hem om du vill. Citera
Slanten Postat 25 november 2015 Postat 25 november 2015 Tyvärr var det nitrattestet som funkade som jag sa. Du kan nog räkna med att fosfatet ligger på noll. Det är lite färg i vattnet när det är 0,03 Citera
_Manne_ Postat 26 november 2015 Postat 26 november 2015 Vad tror ni om detta.Min ytavrinningsbox är ju svart som jag köpte från glasmästaren färdig. Kan detta ev vara ett felkälla att karet går kasst å korallerna RJ funkar, eller är det långsökt?Mvh Christian Skickat från min iPhone 6SHur gjorde glasmästaren för att få glaset svart ? , Med vänlig hälsning, Manne Citera
_Manne_ Postat 26 november 2015 Postat 26 november 2015 Salifert Po4 testSka man läsa av färgen närmast eller den man inte ser.Tog ett test nu å den är färglös. Är det 0 eller 0.03?Mvh Christian Skickat från min iPhone 6SSlår det inte alls bör det ligga runt nollan.. Men en Hanna hade varit lite mer säkert besked.. Du kan prova o göra testet igen med lite fryst foder vatten o se så allt verkar funka Med vänlig hälsning, Manne 1 Citera
wrang Postat 26 november 2015 Författare Postat 26 november 2015 Hur gjorde glasmästaren för att få glaset svart ? , Vet ej köpte det svart tror det sitter en svart film på. Får kolla om en stundSlår det inte alls bör det ligga runt nollan.. Men en Hanna hade varit lite mer säkert besked.. Du kan prova o göra testet igen med lite fryst foder vatten o se så allt verkar funka Får testa med frysfoder. Surt att man inte köpte ett annat test som är mer skala på. Tror Ted sa att nyos var bättre med detta.Undra hur man kan få en bättre skala som de skriver med att dubbla allt?Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S Citera
wrang Postat 26 november 2015 Författare Postat 26 november 2015 (ändrat) Har nu testat med frysfoderOcean nutrition lobster eggsBlandat ut detta med akvarievatten- 10ml gav 3mg/l- 5ml matvatten och 5ml akvarievatten gav 1mg/l- 3ml matvatten och 7ml akvarievatten gav 0.25mg/l- 1.5ml matvatten och 8.5ml akvarievatten gav 0.1mg/l- 0.5ml matvatten och 9.5ml akvarievatten gav 0.03mg/lSer man från sidan av kyvetten så blir man ju rädd så uppifrån och ner genom vätskan som manualenMvh ChristianSkickat från min iPhone 6S Ändrat 26 november 2015 av wrang Citera
Slanten Postat 26 november 2015 Postat 26 november 2015 Undra hur man kan få en bättre skala som de skriver med att dubbla allt? Det blir ju dubbla höjden med vätska i testbehållaren och då ökar färgmättnaden också med det dubbla. Citera
Zanders Postat 26 november 2015 Postat 26 november 2015 Bara lägga ner färgtester. Köp en Hanna checker du kommer tacka mig senare 1 Citera
wrang Postat 26 november 2015 Författare Postat 26 november 2015 (ändrat) Japp skulle köpt en redan nu tycker jag 216:- inkl frakt för ett sketet salifert Är det 713 man ska ha, men är Noggrannhet: ±4% en bra tolerans? Ändrat 26 november 2015 av wrang 1 Citera
Zanders Postat 26 november 2015 Postat 26 november 2015 (ändrat) Du kommer aldrig närmare utan att du får betala galet mycket mer pengarDeras större photometer har samma feltolerans. Och ja low range. Ändrat 26 november 2015 av Zanders Citera
wrang Postat 30 november 2015 Författare Postat 30 november 2015 Eftersom jag ej fått nån bukt med vad det är för fel med karet så gjorde jag ett 100liters vatten byte idag. Om det nu är kopparen som bråkat så ser man det snabbt på korallerna.Det blev redsea salt denna gången.Har inget att förlora å allt gick ner i en fd 40liters sump.Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S 1 Citera
wrang Postat 1 december 2015 Författare Postat 1 december 2015 Ja då var det dags igen å fylla på sin Triton Base 1,2,3A,3B flaskorna. Tyvärr så låter doserpumpen kasst/stenkross så ev måste man köpa en ny. GHL står mig närmast i tanke. Doser 2 1 Citera
peterj66 Postat 1 december 2015 Postat 1 december 2015 Är det en Jebao doserare som du har och är missnöjd med? Citera
wrang Postat 1 december 2015 Författare Postat 1 december 2015 (ändrat) Är det en Jebao doserare som du har och är missnöjd med?Japp men den blev bättre då jag fick på lite smörja men det finns bättre doserpumpar tror jag. ATI ser exakt likadan ut så den går bort men ändå grymt prisvärd pump men behöver inte 6 kanaler. Kalibreringen är så olika mellan varje kanal men det kanske funkar så på alla pumpar!? Men här kanske man skulle fylla på med lite vaselin som smörjer rullar å slangen så går den lättare. Ändrat 1 december 2015 av wrang Citera
Zanders Postat 1 december 2015 Postat 1 december 2015 Bara handla nytt. Det jag gillar med GHL doser 2 är deras nya webb ui. 1 Citera
wrang Postat 1 december 2015 Författare Postat 1 december 2015 (ändrat) Lite nöjdare med ljuset idag. Inget T5 och dragit ner på RB1/RB2 kanalen Men långt ifrån helt okMvh Christian Skickat från min iPhone 6S Ändrat 1 december 2015 av wrang Citera
wrang Postat 1 december 2015 Författare Postat 1 december 2015 Bara handla nytt. Det jag gillar med GHL doser 2 är deras nya webb ui.Vart köpte du din?Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S Citera
wrang Postat 7 december 2015 Författare Postat 7 december 2015 Lite skoj och hoppas det håller i sig.Eufyllian ville titta ut idag efter säkert 2 månaders tjurighet. Hoppas hoppas verkligen att detta vatten byte gjorde allt.Inte bästa bilden, men innan så kunde man se långt långt in lite gnutta med "hud" inne i rosen Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S Citera
wrang Postat 4 januari 2016 Författare Postat 4 januari 2016 (ändrat) Kan någon moderator / Admin flytta inläggen nr 727 ->739 till en egen tråd som heterWrang´s köks akvarium inbyggt i väggen till forumdelen Mitt akvarium Ändrat 4 januari 2016 av wrang Citera
wrang Postat 7 januari 2016 Författare Postat 7 januari 2016 Dagens mätning:Alkalinität: 9,1 °dHCalcium: 430 mg/lMagnesium: 1170 mg/lPhosphat: 0,030 mg/lKalium: 370 mg/lSalinität: 32,0 psuTemperatur: 25,8 °CMvh Christian Skickat från min iPhone 6S Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.