Gå till innehåll

YEEEhaaaa


the rookie

Rekommenderade inlägg

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Alla skall ha ett stort tack för deras stöd och uppmuntran ...

Jag fick lösa det på följande sätt:

Eftersom jag inte ville ta fler risker ...blev det att fyla över allt i det nya karet ....lyfta ner det gamla ...upp med det nya ....i med det nya inkörda vattnet och sedan över med ca350 liter ifrån mitt gamla kar igen ...stackars sniglar o eremiter ...de blev chockade över flytten =)

Men men ....nu är det gjort och allt har kommit på plats ...väntar på att PVC rören skall ha härdat till tillbakapumpningen så att jag kan köra igång sumpen ...har för tillfället sumpen hängande på karet ....TUNZE stream 6060 fungerar alldesles ypperligt ....eftersom detta vatten har tuggat i 2 månader nu och jag tog lite inkört vatten ifrån en butik så fick det bli några ryggradslösa djur till 4 sniglar till ...1 Astrea o tre Turbo sniglar ...en putsarräka och en sjöstjärna ....som endast kan hända vill smaka på knappisar ifall man köper det ....är stenhårt inriktad på lite bubbletip anemoner om ca 3-5 månader ...får se hur värdena håller sig ....

Lite bilder kanske ?

håll till godo ...

C7678_akvariet1.JPG

Här har jag fyllt över vattnet till det nya och även en helgjuten plasttunna samt en del spannar som inte är i bild ...

695ZC_akvariet2.JPG

Här har jag fått upp henne på plats och väntar på att kanten skall bli nådd smiley4.gif

11BAZ_akvariet3.JPG

Äntligen ...stenarna på plats ...nästan 60 kilo väääääldigt porös sten ...ser nästan tramsigt ut ...får nog införskaffa en 30-40 kg till ...

Postar in lite mer under tiden som allt fortskrider ...såg en stor räka idag ...ca 3 cm lång ...=) ca 4 mm bred ....roligt att se att det lever i karet ...=)

den kom som ett skott ...cirklade runt mina turbosniglar en stund ...lade sig på ryggen på den ena ...sedan satte den sig på en sten och försvann in i mörkret ...försökte ta en bild ...blev inte så bra ...

fast det kanske kommer fler chanser ... Sjöstjärnan var stel som en pinne efter ca 3 timmars inkoppning ...släppte ner den på botten ...vände mig om i 1 minut ...sedan låg den mitt i karet och "sjönk" ner i korallsanden ...har inte sett den sedan dess ...smiley37.gif

Putsar räkan har inte haft så mycket för sig förutom att sitta inne i en grotta o fega ....he he he ...väntar med spänning på at den skall hjälpa mig med tänderna imorgon bitt ...smiley2.gif.

Ha det bra allihopa och det där med läckaget på 200 L tunnan ...var o pratade med folket på JULA och fick ett nr till personen som har hand om alla liknande ärenden ...måste komma in med tunnan igen ...skickas på "analys" sedan tar de ställning till vad som skall ske ....i vilket fall som helst så hoppas jag att de tar sitt ansvar ...fick en madrass förstöd och en tavl som min fru hade lagt under sängen för att hon inte visste vart den skulle hänga ...3 år sedan =)

men men ...fortsättning följer =)

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkla trist när det alltid ska bli nått helvete mitt i det "roliga" ... Du får väl en ny tunna och en klapp på kinden av JULA som avslutning på eländet smiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger upp lite bilder till =)

4DDD4_julgran.JPG

Lovade både kar o en julgran ...så håll till god alla julnissar smiley2.gif.

23396_fullscreen.JPG

Helbild på ståtligheten smiley4.gifSer faktiskt rätt trevligt ut ....karet alltså smiley2.gif.

Eftersom allt vatten är bra inkört ...så fick det gå tre dagar ...sedan var det dags för lite liv i karet ... En kopparbandad pincettfisk ...en domino damsel, 5 st percula clowner ...en tubanemon och en anemon till som de på fiske & fiskar i Malmö inte visste vad den hette ...Quote "Tjaaa ...det e ju en clown anemon" he he he ...jovisst =) ifall någon vet vad det kan vara är jag tacksam gubbar o gummor =)

ZFE13_pincetten_bert.JPG

Sådär ja ...tar en stund innan bild på anemonen kommer upp ...

Hoppas att jag håller uppe kvalitén på sidan ...och att jag inte "misslyckat" med inredningen ....någon som har tips o trix ....var inte blyga ...älskar att bygga o ha mig ...

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Nu får man en bättre uppfattning om karets storlek.

Hoppas det går bra efter den korta inkörningen.

Har du hunnit få någon uppfattning om din deltec skummare ännu?

inkörningen var dock inte så kort ...körde allt vatten i 2 månader med levande sten ...varav ca 100 L kom ifrån ett kar som varit igång flera år ...

så det klarar sig nog ...

salthalt

1.023

temperatur

27 c

PH

8,1

ammoniak

0,00

nitrit

0,00

nitrat

10

KH

0,02 ml

15,7 dKH

5,60 meq/L

Deltec skummaren verkar klara sig utmärkt ...gör sitt jobb och håller ytan fläckfri =)

dock kan jag inte säga så mycket mer då jag inte har erfarenhet av andra skummare ....Deltec skall ju vara en av de bästa inom skummare ...så man får ju hoppas att man får vad man betalar för ...

Apropå Anemonen ...

BCC4D_anemon_edit.JPG

Någon som har en aning om vad det kan vara ...? Tack för alla möjliga svar =)

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...