Gå till innehåll

Skölja/Tvätta Aktivt kol före användning?.


Nordin

Rekommenderade inlägg

Har läst runt lite å sett att vissa tvättar/sköljer av sitt aktiva kol innan det åker ner i karet, ska man göra det?.

Hade tänkt att lägga kolet i en damstrumpa sen i ett innerfilter jag har i karet för att få bra genomströmmning genom kolet skulle detta kunna fungera med ett bra resultat ?.

Mvh Daniel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall skölja aktivt kol genom kokande vatten för att öppna upp kolet så du ökar effektiviteten på det. Detta är något som Phol på korallen Zucht kommit på.

Jag brukar lägga kolet i en damstrumpa och sedan doppa den i en gryta med kokande vatten innan jag anv kolet.

Man kan anv det direkt med om man vill. Men då blir det inte lika effektivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag gjorde som så att jag sköljde inte ens kolet, jag hällde ner ca 100g av Fauna marine's långtidsverkande kol i en damstrumpa sen in i "pumpkåpan" ser inga svarta partiklar eller så i karet, det jag skulle kunna säga är att vattnet klarnat lite/gulhet försvunnit, om det bara är önsketänkande vet jag inte, vart i strax över en timma nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst att man måste göra det för att undvika att det ska släppa ifrån sig fosfat. Men just nu ifrågasätter jag rimligheten av det.

Man läser så mycket.

Ni som kan mer får gärna kommentera på rimligheten i mitt påstående.

Du behöver inte ifrågasätta rimligheten av det allt för mycket, skälet till att fosfat kan finnas i rätt stora mängder är att man kan aktivera det organiska materialet genom ett bad i fosforsyra (eller annan stark syra) innan det förkolnas. Och då kan det finnas en del fosfat i kolet, man får läsa på bruksanvisningen om det ska sköljas eller inte pga detta skäl. Brukar stå på burken/påsen.

Jag sköljer mitt primärt för att bli av med dammet, det jag kör med (deltecs kol) innehåller en del fosfatremover för att neutralisera effekten av eventuella rester av fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte riktigt med på hur kokande vatten förväntas påverka vårt aktiva kol? Aktivtkol gjort på kokos, torm och trä, för att ta de snabba alternativen vi använder är "alltid" ångaktiverade". Man kolar dem som vanligt, och blåser sen igenom den färdiga "aktiva kolen" med 1000gradig vattenånga. Eller, ja, det är i alla fall vad jag förväntar mig, eftersom det är så kvalitetskolet tillverkas. Så hur resonerar Phol när han motiverar kokande vatten? Är det för att minimera effekten av massproduktionsslarv som man försöker med en mindre runda värme? Kokande vatten kan inte göra mycket mer än skölja och värma, 1000c ånga förgasar och hjälper till med att bilda hålrumen som den aktiva kolen förlitar sig på för sin funktion.

Mest nyfiken, men tyska är ju inte min grej... Och om jag inte tar fel är det Phol's språk?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du lägger något poröst i kokande vatten får man in vattenånga i hålrummen. (Vattenångan blandar sig med luft) När materialet sedan svalnar kondenserar vattenångan och vatten sugs in i hålrummen. Men på ett par dagar skulle de ändå vara fyllda. Smart idé i vilket fall som helst av Pohl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Kan man använda samma aktivt kol som de använder med vinproduktion? andra livsmedelsbruk? Dum fråga kanske, men släpper de mer fosfat eller är aktivt kol bara aktivt kol? Räcker det med sköljning.
Visst. Man kan använda samma kol som till vin, eller hembräntproduktionen. Men man brukar inte rekommendera det. Aktivt kol, är olika bra på sitt jobb, beroende på vilken utgångsprodukt man använt, och hur man behandlat den för att gå från "träfiber" till kol. Ett bra kol ska vara gjort av kokosnötens yttre fiber, kolat i 600-900 grader, och ångaktiverat.

Ett sämre kol kan vara gjort på restprodukter från oljeindustrin, och kemisktaktiverat istället för ånga.

Det senare är inte bara sämre lämpat för att adsorbera de ämnen vi vill bli av med i akvariet, utan kan åtminstone teoretiskt tillföra saker vi inte vill ha i akvariet... Handen på hjärtat, byter du ditt kol tillräckligt regelbundet för att kunna svära på att det inte börjar brytas ned? (Jag kan inte svära på att jag gör det...)

Aktivt kol är lite av en samlingskategori. Kolets 'funktion' är att fånga en massa saker i sina porer. Beroende på porernas storlek, fångar man olika saker, och beroende på antalet porer kan man fånga mer. Storleken styrs av temperatur, och aktiveringsmetod. Här kan alltså tillverkaren välja att göra ett kol som är speciellt lämpligt för luft och vattenrening, eller andra ändamål. Kol för vin & spritproduktion brukar ha den gemensamma nämnaren att det ska vara billigt, vilket oftast betyder sämre utgångsmaterial än kokosfiber, och kemiskt aktiverat.

Avslutningen då. När man aktiverar kol med ånga i tillverkningsprocessen, pratar man om överhettad vattenånga i området runt 1200 grader. man kan tycka att det borde vara meningslöst att diskutera vilken vattentemp som används för att skölja sin aktiva kol efter det, men det argumenteras för kokande vatten med motiveringen att det öppnar kolet ytterligare något. Personligen har jag ingen aning, men det känns som om knappt 100 grader vs 1200 inte borde innebära någon världsomvälvande skillnad.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att man sköljer med hett vatten för att lösa eventuella saltrester osv från en kemisk aktivering. Att kolets temperatur vid filtrering skulle påverka akvarievatten, eller sprit, håller jag för ganska osannolikt, det lär inte vara varmt kol speciellt länge, om jag säger så. Huruvida sköljning med hett vatten gör något för ångaktiverat kol vågar jag som tidigare sagts inte uttala mig om på ett sätt så att folk tror jag vet, men jag har ju en åsikt...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är något som Phol på korallen Zucht kommit på.

Nä, Pohl har inte kommit på det. Möjligtvis har han läst det att redan på Hedenhöstiden så rekomenderades det att skölja kolet med kokande vatten.

På 60-70 talet använde jag aktivt kol flitigt och kokade det innan det åkte ner i filtren, men det var i sötvattensakvarier.

Men verkan är ju densamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...