Mejsel Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Vad är detta för sten och var hittar man den i sverige?Ser ut som död LS men den kanske finns som vanlig torr sten av nåt slag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Har sett sådan i butik här nere i söder. Vet inte om det är sådan sten som brukar kallas för "base rock". Har själv haft en del sådan i mitt Deltec-kar. Gott om hålor och fästställen för koraller och gömställen för fisk och småkryp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 ibland kallas den faxesten, ibland korallsten... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Tycker var o varannat kar på Reefcentral har den där typen av sten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mejsel Postat 14 september 2010 Författare Dela Postat 14 september 2010 Ja den verkar ju kanon att bygga med torrt och sen ympa in levande sten.Synd att den är så svår att hitta i Sverige bara... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 (ändrat) Säger bara Ignaberga, Ignaberga (fråga Pinnen!)MVH Lasse Ändrat 14 september 2010 av Lasse Stavade fel på ortnamnet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Säger bara Ignaberg, Ignaberg (fråga pinnen!)MVH LasseOerhört bra kalksten som man plockat många kilo av på resor från malmö =) men var det inte Ignaberga? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Exxec Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Hur lång tid tar det att få den att se mer levande ut om man blandar säg 50/50 med levande? Förstår att det är svårt att säga men på en höft. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bubblabrud Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Be din lokala hanlare beställa hem.Finns hos Dogman och de säljer densom korallsten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Hur lång tid tar det att få den att se mer levande ut om man blandar säg 50/50 med levande? Förstår att det är svårt att säga men på en höft.Har man gott o kalkalger så går det nog snabbare, i mitt fall tog det några månader, sen hade de börjat bli lila de med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
koaala Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Jag har köpt liknande från acuaristic.net, kostar ca 40 kr kilo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
koaala Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 men var det inte Ignaberga?Ordmärkare där -ger uppMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Ordmärkare där -ger uppMVH Lasseibland kan man inte låta bli... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Ignaberga, enligt min telefon, utanför Hässleholm? Men jag förstår inte referensen. Finns stenen naturligt där, och i så fall mer exakt var, är det lagligt att plocka på sig, osv...B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Det finns ett mycket stort kalkbrott där, ligger nära vägen mellan Hässleholm och Kristianstad (brottranden ligger väl en så där 10 - 15 meter från vägkanten). Skulle inte tro att det är lagligt att plocka på sig så gör för guds skull inte det. Men det är väl kul att veta var det närmaste kalkbrottet som har kalksten som är i klass med den berömda Faxekalken finns MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 En sevärdhet alltså. Det måste jag peta in i telefonen, så jag kan stanna till och titta när jag kör förbi sent en kväll någon gång.Om jag tar med den andra hobbyn, radiostyrda bilar så kan jag rent av leka lite när jag är där... Borstar av all kalksten innan jag åker hem så att det inte uppstår några konstigheter.Tack för informationen.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 En sevärdhet alltså. Det måste jag peta in i telefonen, så jag kan stanna till och titta när jag kör förbi sent en kväll någon gång.Om jag tar med den andra hobbyn, radiostyrda bilar så kan jag rent av leka lite när jag är där... Borstar av all kalksten innan jag åker hem så att det inte uppstår några konstigheter.Tack för informationen.B!Ja det fanns (och jag tror fortfarande finns) en liten lämplig pakeringsficka belägen bara ett tiotal meter från brottgänsen och där kunde man gå upp på en liten vall av skrotsten (kalk) och titta ut över det ståtliga brottet. en imponerande syn.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Det är nog försent för det, tror jag. Eller, jag misstänker att det är den vägen det talas om här (ni väckte min nyfikenhet) och då har vägen flyttat sig, så att säga...B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 september 2010 Dela Postat 14 september 2010 Inte försent än - jag ser både pakerinsplatsen och utsiktshögen MVH LassePS - det går en väg på andra sidan också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lynxen Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 Kommer att grunda mitt 630l kar med ignaberga kalksten, tydligen enligt Petrol skall denna stenen komma från korallrev och vara riktigt bra. Tur man har 2min med bil dit Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 Finns annars att importera från tysklan för ca 35kg kilot inc frakt (om man köper typ >15kg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 All kalksten kommer ursprungligen från korallrev. Ignaberga är väl så där. Jag har haft sådan i ett par år i mina kar innan jag bytte ut den. Inga spår av kolonisering i stenen. Stenen är ofta för högt omvandlad och faller lätt isär till fin sand. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.