GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken sten

Featured Replies

Postat

Vad Àr detta för sten och var hittar man den i sverige?

Ser ut som död LS men den kanske finns som vanlig torr sten av nÄt slag.

post-2995-1446892039098_thumb.jpg

Postat

Har sett sÄdan i butik hÀr nere i söder. Vet inte om det Àr sÄdan sten som brukar kallas för "base rock". Har sjÀlv haft en del sÄdan i mitt Deltec-kar. Gott om hÄlor och fÀststÀllen för koraller och gömstÀllen för fisk och smÄkryp.

Postat

Tycker var o varannat kar pÄ Reefcentral har den dÀr typen av sten.

Postat
  • Författare

Ja den verkar ju kanon att bygga med torrt och sen ympa in levande sten.

Synd att den Àr sÄ svÄr att hitta i Sverige bara...

Postat

SĂ€ger bara Ignaberga, Ignaberga :)

(frÄga Pinnen!)

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Stavade fel pÄ ortnamnet

Postat
SĂ€ger bara Ignaberg, Ignaberg :)

(frÄga pinnen!)

MVH Lasse

Oerhört bra kalksten som man plockat mÄnga kilo av pÄ resor frÄn malmö =)

men var det inte Ignaberga?

Postat

Hur lÄng tid tar det att fÄ den att se mer levande ut om man blandar sÀg 50/50 med levande? FörstÄr att det Àr svÄrt att sÀga men pÄ en höft.

Postat
Hur lÄng tid tar det att fÄ den att se mer levande ut om man blandar sÀg 50/50 med levande? FörstÄr att det Àr svÄrt att sÀga men pÄ en höft.

Har man gott o kalkalger sÄ gÄr det nog snabbare, i mitt fall tog det nÄgra mÄnader, sen hade de börjat bli lila de med.

Postat

Jag har köpt liknande frÄn acuaristic.net, kostar ca 40 kr kilo

Postat

men var det inte Ignaberga?

OrdmÀrkare dÀr -ger upp

MVH Lasse

Postat
OrdmÀrkare dÀr -ger upp

MVH Lasse

ibland kan man inte lÄta bli... ;)

Postat

Ignaberga, enligt min telefon, utanför HÀssleholm? Men jag förstÄr inte referensen. Finns stenen naturligt dÀr, och i sÄ fall mer exakt var, Àr det lagligt att plocka pÄ sig, osv...

B!

Postat

Det finns ett mycket stort kalkbrott dÀr, ligger nÀra vÀgen mellan HÀssleholm och Kristianstad (brottranden ligger vÀl en sÄ dÀr 10 - 15 meter frÄn vÀgkanten). Skulle inte tro att det Àr lagligt att plocka pÄ sig sÄ gör för guds skull inte det. Men det Àr vÀl kul att veta var det nÀrmaste kalkbrottet som har kalksten som Àr i klass med den berömda Faxekalken finns :)

MVH Lasse

Postat

En sevÀrdhet alltsÄ. Det mÄste jag peta in i telefonen, sÄ jag kan stanna till och titta nÀr jag kör förbi sent en kvÀll nÄgon gÄng.

Om jag tar med den andra hobbyn, radiostyrda bilar sÄ kan jag rent av leka lite nÀr jag Àr dÀr... Borstar av all kalksten innan jag Äker hem sÄ att det inte uppstÄr nÄgra konstigheter.

Tack för informationen.

B!

Postat
En sevÀrdhet alltsÄ. Det mÄste jag peta in i telefonen, sÄ jag kan stanna till och titta nÀr jag kör förbi sent en kvÀll nÄgon gÄng.

Om jag tar med den andra hobbyn, radiostyrda bilar sÄ kan jag rent av leka lite nÀr jag Àr dÀr... Borstar av all kalksten innan jag Äker hem sÄ att det inte uppstÄr nÄgra konstigheter.

Tack för informationen.

B!

Ja det fanns (och jag tror fortfarande finns) en liten lÀmplig pakeringsficka belÀgen bara ett tiotal meter frÄn brottgÀnsen och dÀr kunde man gÄ upp pÄ en liten vall av skrotsten (kalk) och titta ut över det stÄtliga brottet. en imponerande syn.

MVH Lasse

Postat

Det Àr nog försent för det, tror jag. Eller, jag misstÀnker att det Àr den vÀgen det talas om hÀr (ni vÀckte min nyfikenhet) och dÄ har vÀgen flyttat sig, sÄ att sÀga...

B!

Postat

Inte försent Àn - jag ser bÄde pakerinsplatsen och utsiktshögen :)

MVH Lasse

PS - det gÄr en vÀg pÄ andra sidan ocksÄ :)

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Kommer att grunda mitt 630l kar med ignaberga kalksten, tydligen enligt Petrol skall denna stenen komma frÄn korallrev och vara riktigt bra. Tur man har 2min med bil dit :)

Postat

Finns annars att importera frÄn tysklan för ca 35kg kilot inc frakt (om man köper typ >15kg

Postat

All kalksten kommer ursprungligen frÄn korallrev. Ignaberga Àr vÀl sÄ dÀr. Jag har haft sÄdan i ett par Är i mina kar innan jag bytte ut den. Inga spÄr av kolonisering i stenen. Stenen Àr ofta för högt omvandlad och faller lÀtt isÀr till fin sand.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.