Gå till innehåll

Intresset för föreläsningar?


Norberg

Rekommenderade inlägg

Hur står det till med intresset för föredrag egentligen ute bland besökarna på saltvattensguiden!

Nu har vi i Linköpings Akvarieförening anordnat olika saltföredrag i ganska många år. Temana har varit blandade och anpassat för nybörjare och mer avancerade akvarister. Några gånger har det varit många besökare andra lite färre. Vissa gånger har det kostat en slant men oftast har det varit billigt. Nu igår (13/9) var det ca 5-6 st utöver den vanliga skaran i föreningen som kom och lyssnade på föredraget och det var jättetrevligt att ni kom och lyssnade. All heder till er som kom!

Men vart är alla ni andra? I området runt Linköping (ca 5 mils omkrets) finns ca 200 reggade medlemmar och av dom så har ca 50 st varit inne på guiden senaste veckorna. Många av dessa är inne flera ggr/dag. Det finns säkert också minst lika många saltakvarister till som inte är reggade på saltvattensguiden i samma område.

Att det inte kommer folk på aktiviteter som anordnas beror det på ointressanta föredrag, för avancerade föredrag, för långt att åka, politik, fel folk som anordnar det eller är det bara så att formen ”föredrag IRL” har spelat ut sin roll som informationskälla!

Varför tog inte fler chansen att komma när det nu har debatterats så livligt om föredrag, nationell saltförening, lokalt anknutna föredragshållare, prisbilden på föredrag osv den senaste tiden på saltvattensguiden?

Hur som helst känns det inte som det är aktuellt att försöka ordna fler föredrag efter den senaste tidens försök! Den tid som behöver läggas på att anordna aktiviteter spenderas hellre på akvariet och dess invånare!

Simma lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi hade saltvattensträffar i Stockholm för ett antal år sedan så var det också ganska trögt att få dit folk. Kanske som mest kom det 20-talet besökare en bra dag men ofta var det färre än så. Men det var ju knappast så att vi hade ett program med influgna namnkunniga amerikaner om man säger så...

Föredragsformen kan säkert uppfattas som lite stel och tråkig av många. Jag jobbar inom inom akademin och trots att detta är föredragens Mecka så kan det faktiskt vara ganska låg närvaro på föredragen (eller seminarierna som de kallas för). Träffar man inte direkt folks specifika forskningsintressen eller kan visa upp en internationellt mycket känd forskare så faller antalet besökare snabbt.

Gårdagens föredrag innebär nog också en tidsmässig utmaning för de flesta undantaget Linköpingsbor eller de med mycket fritid på en vardag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill på intet sätt nedvärdera gårdagens föredrag/föredragshållare. För att jag ska resa från Stockholm, ca 20 mil (vilket vi gjorde förra året) så krävs ett intressant program, gärna med något "toppnamn". Minimässan ni hade förra året intresserar också samt naturligvis den trevliga samvaron med en hyfsad skara likasinnade. Det är inte ointressant att lyssna på andra hobbyakvarister men det krävs lite mer för mig att åka 20 mil. Valet av veckodag är inte heller optimalt för vårt avstånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dyker det upp föreläsningar/träffar/kolla-in-skansenakvariet i sthlm så kommer jag garanterat! Men jag åker inte till Linköping, inte ens på en helg, har man familj o lantställe o massa åtaganden så finns ingen tid för logistik. Oavsett namnkunniga eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var där och åkte 20 mil tor och kan säga att det var värt det. Det är ju faktist så att enda sättet att lära sig saker är att lyssna på andras erfarenheter. Sen kan man tycka att de har rätt i allt de säger eller också tycker man att de har fel eller varför inte en kombination. Det jag vill komma till är att forumet här är jätte bra, men (kommer alltid ett men) det går inte riktigt att byta erfarenheter hela vägen ut på ett forum. Tänk er själva en halvtimmas samtal 5 personer emellan. Då snackar vi ex antal spaltmeter med text och dessutom utelämnas hälften av informationen för att man inte orkar skriva.

Dessutom vad är 20 mil har själv åkt 60 mil tur och retur för att spela en fotbollsmatch på en vardag. Det är helt enkelt en prioteringsfråga och jag förstår er som har barn för jag har 3 själv. Bara att ta ledigt kostar någon krona men lovar att det lönar sig i längden (jobbet och familjen finns kvar dagen efter också). Dock kanske du själv är lite mer glad om du får lite tid för dig själv.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara o ta fram sparbössan. Nästa föredrag jag planerar är med De Jong Marinelife, Jean Paul (uppfinnare, inte försäljare av biopellets) och upphovsmannen till Papponemetoden. Samma upplägg som 30 Oktober kommer gälla endast platser jag kan garantera att fylla och med uppslutningar som gäller i en hobby krets som tror den är lika stor som fotboll men snarare kan liknas vid sällskap som sysslar med porslins smörblommor så är man tvungen att satsa på små församlingar med besökare som uppskattar information.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tommy; för min del så är det ofta annat som står på schemat, speciellt på helgerna. I veckan så kommer man hem, fixar käk, någon dag tränar man, sen spenderar man lite tid framför skärmen/tv'n innan det är dags o slagga.

Eftersom jag och tjejen inte är lika förtjusta i hobbyn blir det ofta att man får hitta någon lucka när man själv kan ta en tur till någon annan saltis eller en shoppingrunda som den senaste jag gjorde till Göteborgsområdet.

Sen styr ekonomin en del den med. Jag försöker att hålla allt som rör saltkontot på en låg nivå, mest för att jag inte tycker det ska kosta mer än det gör och jag vill inte känna mig tvingad att behöva rucka på den biten. Den dagen hobbyn blir ett måste är det inte kul längre, bättre då att man plockar guldkornen och kan fortsätta. Ett intressant föredrag kan vara ett sådant guldkorn, men då måste det vara i närheten. :)

Att ta in utländska och inhemska talare/föredragshållare tycker jag är mycket bra, tyvärr blir det kanske det som gör att många inte känner att de kan komma, när det kommer upp i pengar menar jag.

För de närboende runt Linköping hoppas jag att ni inte ger upp. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan självklart bara tala för mig själv, men som krimine... Förlåt, som sjukpensionär har jag begränsade ekonomiska resurser, och med priser som flera gånger överstiger reskostnaden för att ta sig till mötet, ser jag inte mig själv som en gäst. Förutsatt att inte någon lägger mötesplatsen i mitt närområde. Lite osjyst för de som bor i andra ändan av Sverige kanske...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du själv avsagt din annonsering på forumet så var väl frågan berättigad?

Oavsett om man är moderator eller ej så har man ett personligt intresse i hobbyn också, det förstår nog de flesta, tror du också kan förstå det, om du bara anstränger dig lite. Eftersom du verkar ha problem med mig så får du ta upp saken om att ta bort ditt inlägg med någon annan moderator istället. Ha en fortsatt bra dag!

Edit: Just det ja, jag hoppas fler från Linköping skriver i tråden så ni kan ta reda på hur intresset ligger där uppe, trots att tråden nu blivit infekterad med sidospår! Sorry.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga som helst problem med dej och förstår inte vad jag skrev för att du skulle tro det. Ta bort det du ansåg vara en annons. Jag kan hålla med om att det var lite väl upplysande för forumsläsarna.

Förlåt att jag rörde till i tråden. Men helt ärligt så hade ett möte på Tropikariet i HBG inte vart helt fel. Och om tex Björn försökte ordna det så hade ju informationen kunnat få finnas på forumet. Eller kanske som sagt ett möte i Krutmöllan.

Tillbaka till ämnet: Jag stod faktiskt själv o vägde på om jag skulle åka upp o lyssna på Jani. Linköpings mötet förra året var en höjdare och det grämer mig lite att jag missade detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste lägga till mina 5cent till debatten.

Jag jag varit på NCS stämma i Linköping det var ett superarangemang. Därför övervägde jag starkt att sätta mi i bilen och köra upp till mötet.

Men det som vart avgörande var att träffen var på en måndag.

Inte en suck att ja fick ihop logistiken en vardag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det som vart avgörande var att träffen var på en måndag.

Inte en suck att ja fick ihop logistiken en vardag.

Detta möte i måndags var ett vanligt akvariemöte som vi har 2:a måndagen varje månad (utom semesteruppehåll)

Att arrangera ett möte en lördag eller söndag vore väl inget problem för oss, men vi tror att folk i allmänhet vill pyssla med annat på helgen. T.ex besöka svärmor, ut i skogen o plocka svamp, handla på IKEA, ligga i TV soffan och fundera över vad man ska göra, osv osv. ;)

Men lite större arrangemang är ju bättre att ha på en helg. Och det är ju vi Linköping bra på att arrangera.

Problemet är ju att det är alldeles för få som är intresserade av saltvattensföredrag och seminarier och som orkar komma.

Hade nu ett 70--80 tal anmält sig till vårt seminarium så hade vi kunnat genomföra det utan att besökarna fått betala minst 1200:- , samt fått lite mer skoj för max 200:-

Hade man då också tagit med sig lite auktionsgods, så kanske inträdet stannat långt under hundralappen. Så tänk på det vid nästa tillfälle.

Var nu bara tvungen att skriva av mig lite.

Måndagens möte kostade 40kr för icke medlemmar, bara upplysningsvis, så att inga fler missförstånd uppstår.

Ändrat av salta wille
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade nu ett 70--80 tal anmält sig till vårt seminarium så hade vi kunnat genomföra det utan att besökarna fått betala minst 1200:- , samt fått lite mer skoj för max 200:-
Klart mer i min prisgrupp. Är det före, eller efter min pensionärs-rabatt?

Oavsett hur man vänder och vrider på det så är akvaristik en hobby som kan kosta hur mycket som helst. Jag förstår att det är mycket enklare, och eventuellt mer lukrativt att arrangera mindre möten med högre avgift, och man kan eventuellt vara tvungen att gå den vägen för att få "igång" en resvilja inför större möten med lägre prislappar, men jag har som exempel hållt på att köra grejer över snart 3 år för att plocka igång en ny balja, för att ekonomin inte tillåter att jag köper allt på samma gång. (Inte så mycket för att inte pengarna finns, som för att priserna på rätt grejer är låga vid olika tillfällen) Jag är kanske uppe i 25000:- över 3 år, och saknar egentligen bara et par småsaker nu. I min situation är det helt enkelt inte aktuellt att åka någonstans för 500-1000:- för att därefter lägga lika mycket eller mer på att delta i övningarna. Jag har lika svårt för att se de som startar sina första kar motivera utläggen. Vill vi verkligen att möten ska bli begränsade till någonsorts överklass aktivitet?

Nå, jag tröstar mig med att jag antagligen inte haft speciellt stor behållning av mötena i sig, utan att grejen för mig är att träffa de andra tokarna jag bara känner som ett namn på ett forum, och umgås med andra med gemensamma intressen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-=MR B=- nu verkar du ha fått detta om bakfoten med kostnader och vilka jag ville vända mig till!

De möten vi har haft har kostat mellan 40 -240 kr. Alla möten (7-8 st) utom 1 har kostat 40 kr och då ingår kaffe och räkmacka! Helt enkelt struntsummor i denna hobby och överhuvud taget! Det motsvarar väll en halv dags P-avgift i stockholm ungefär.

För 3:e gången i tråden poängterar jag att jag är intressserad av vad de lokala saltisarna tycker. Jag förstår att ni som bor 35 mil bort inte kommer en vardagskväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag bor ca 9 mil från Linköping, har varit på de två stora föreläsningarna tidigare.

Jag tycker att det har varit väldigt givande, dels för att träffa likasinnade samt för att lyssna på hur andra har löst saker och ting.

Jag kunde tyvärr inte delta i måndags pga jobb, men kommer att försöka komma vid nästa tillfälle.

Mvh

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte många linköpingsbor i denna tråden ;)... Jag var där och går gärna igen! Intressant och kul att träffa andra likasinnade.

En del i det hela är nog marknadsföringen av det hela, jag är inte så frekvent på forat och såg detta mest av en slump. Precis som den planerade dagen som tyvärr blev inställd.

Man ska nog klistra trådar under en längre tid innan själva tillfället (kanske tre månader) så att så många som möjligt ser att det är på gång och kan planera in det. Jag tror inte formen att träffas och sedan ha möjlighet till diskussion efteråt är utdöd men kanske att de som är mest aktiva på forumen är nöjda med det... Det kanske är de som är mindre aktiva i forum som är den riktiga målgruppen för event som detta?

En jag pratade med på mötet hade ingen aning om vad saltvattensguiden.se var för något eller att det ens fanns ett sådant forum.

En längre tids annonsering på forumet och annonslappar i närliggande (5 mils radie) zoo-butiker (även de utan salt) kanske är ett sätt att få upp deltagarantalet.

Gå ut mer med att det anordnas auktion, bara det kan ju göra det hela lönsamt att åka en bit. Själv gjorde jag flera fynd till priser som jag skäms lite för (men bara lite...)

Jag kommer att komma på fler såna tillfällen om det erbjuds! Hade jag något att presentera skulle jag även kunna göra det.

40 spänn för att få lyssna, vara i en trevlig lokal och dessutom få goda mackor kan ju inte vara ett argument mot att komma i alla fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi brukar sätta upp affischer i de olika butikerna i Linköping och ibland i Norrköping.

På vår hemsida finns ju också informationen samt på Zoopet och Ciklid.org.

Sedan går det ut påminnelsemail till alla som registrerat sig på vårt forum

http://www.linkopings-akvarieforening.net/jo/index.php?option=com_kunena&Itemid=38

Hade alla kommit som sa att de nog skulle komma, då hade vi varit dubbelt så många!

Men så är det att det alltid ska komma något emellan.

Skickar med bild på nanokaret samt fikapausen!

post-2871-14468920403043_thumb.jpg

post-2871-14468920403143_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju inte uttala mig om det senaste föredraget då jag var skyldig till det. Men alla de events i närområdet jag varit på (och det är alla jag varit medveten om) har varit underbara, inspirerande tal av människor som verkligen brunnit för det de talat om.

Och man får tänka på hur mycket mer man får ut av en direktkontakt med en talare, jämfört med att läsa texter, i forum eller i böcker/tidningar. Ni som gått på föredrag av entusiastiska föredragshållare vet vad jag talar om. Det finns en gnista och glöd som är svårt att låta bli att bli smittad av.

Själv är jag fortfarande sugen efter Irené's föredrag om sjöhästar att skaffa mig ett sjöhäststall, det var svårt att inte smittats av hennes entusiasm för djuren.

Vet inte varför det verkar vara så många saltisar som av nåt skäl verkar ha så mycket prestige i hobbyn, man ska stoltsera över sina framgångar och går nåt fel så håller man tyst istället för att dela med sig och lära andra av sina misstag. Man har väl akvariet för att man älskar djuren och mår bra av att hålla djuren. Och då brukar det av naturen komma att man vill dela med sig och få höra andra vinklar på det man älskar att hålla på med.

Fast inte jag är den mest sociala människan så går jag på alla events i närområdet inom de hobbys jag älskar, och det handlar ju om prioriteringar, är så många som av nåt bisarrt skäl hellre sitter hemma och tittar på nån massproducerad skit på TV istället för att gå och lyssna på en människa som satt ner mycket energi och tid för att skriva och hålla ett föredrag om nåt som borde vara en av de saker som borde vara en älskad hobby.

Som Tommy sagt, man förväntar sig inte att folk ska resa från 20 mil för att lyssna på ett mindre föredrag, men när det bara handlar om välja mellan att sitta på facebook/glo på TV för att man inte orkar dra på sig byxorna för att få sitta med trevliga människor och lyssna på ett intressant föredrag.

Jag sitter på en massa trista möten på jobbet och jag kan säga att detta är en helt annan grej! Det finns inga krav på deltagarna (för min del borde man ta bort saker som lottdragning då det faktiskt kan skrämma bort personer istället för att locka, betalar gärna lite extra i inträde eller medlemsavgift för att slippa) att göra nåt, bara lyssna, det är som TV fast på riktigt och interaktivt.

Jag hoppas innerligen att förening fortsätter driva sina seminarier, för hur tragiskt blir det inte om hela hobbyn transformeras till en massa människor som sitter i underkläderna och skriver på ett forum och ibland går till butiken då och då för att köpa sig några djur. På vilket sätt tar detta hobbyn framåt, som bäst ser jag att det upprätthåller status quo. Tycker det vore spännande om folk visste många av de finare korallerna vi har i Sverige kommer ifrån, dom sorterna som aldrig finns i butikerna men många med fina akvarier har, tro mig, dom har inte kommit med någon av våra butiksinnehavare, det finns en handfull hobbyister som driver den här hobbyn framåt i bakgrunden genom att bryta ny mark med sånt som butikerna oftast ser som oekonomiskt, såna här saker blir man inte medveten om om man inte engagerar sig och är beredd att offra lite av sin tid för att prata och umgås med dem. Tror många här har en stor del koralldjur i sina kar som togs in av en handfull entusiaster (ni vet vilka ni är ;)) som fört hobbyn framåt nåt otroligt. Det är styrkan med att organisera sig och knyta kontaker, det finns saker som är omöjliga att få tag i utan kontakter som är mer än, fin korall du har, får jag köpa en fragg av den. Man måste knyta de mänskliga kontakterna på nåt sätt..

Tro mig, om ni går på föredrag och börjar får ett kontaktnät så får ni helt plötsligt tag i mycket mer intressanta djur än man hittar i butikerna... Men en del verkar vilja att man ska slippa ge av vänskap för att få en relation med personer där man kan få/byta fraggar utan att det finns några baktankar bakom det. Det finns många underbara människor under hobbyn, bara man vågar ge lite av sig själv.

Jag ger alltid hellre fraggar eller koraller till en vän gratis än säljer den till någon som inte bryr sig om mig utan bara är ute efter nåt jag har. Det intressanta är att om man bara ger en del människor energi istället för att bara tänka på sig själv så kommer goda saker ske.

Blev både långt och lite spretigt med mitt inlägg. Det ber jag om ursäkt för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...