Gå till innehåll

Intresset för föreläsningar?


Norberg

Rekommenderade inlägg

Klart mer i min prisgrupp. Är det före, eller efter min pensionärs-rabatt?

Oavsett hur man vänder och vrider på det så är akvaristik en hobby som kan kosta hur mycket som helst. Jag förstår att det är mycket enklare, och eventuellt mer lukrativt att arrangera mindre möten med högre avgift, och man kan eventuellt vara tvungen att gå den vägen för att få "igång" en resvilja inför större möten med lägre prislappar, men jag har som exempel hållt på att köra grejer över snart 3 år för att plocka igång en ny balja, för att ekonomin inte tillåter att jag köper allt på samma gång. (Inte så mycket för att inte pengarna finns, som för att priserna på rätt grejer är låga vid olika tillfällen) Jag är kanske uppe i 25000:- över 3 år, och saknar egentligen bara et par småsaker nu. I min situation är det helt enkelt inte aktuellt att åka någonstans för 500-1000:- för att därefter lägga lika mycket eller mer på att delta i övningarna. Jag har lika svårt för att se de som startar sina första kar motivera utläggen. Vill vi verkligen att möten ska bli begränsade till någonsorts överklass aktivitet?

Nå, jag tröstar mig med att jag antagligen inte haft speciellt stor behållning av mötena i sig, utan att grejen för mig är att träffa de andra tokarna jag bara känner som ett namn på ett forum, och umgås med andra med gemensamma intressen.

B!

Snyft

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jocke och Per, tack för support! :-)

Jani, kan inte annat än hålla med! Fast jag fick en otäck bild för mitt inre öga då jag såg alla kalsonbeklädda akvarister som sitter och frekventerar olika webaktiviteter, brrr! God fantasi är inte alltid bra.

Kjell tack för att du hoppar in!

Jag hoppas att ni som läser här förstår mig rätt! Jag är inte ute efter att hänga ut folk som inte kommer på träffar! Jag vill få lite diskution runt det vi gör i en förening. Finns inte intresset att delta/supporta/hjälpa till så ska vi ju inte hålla på!

Föredrar ni att träffas via nätet eller i butikerna så är det ju ok! Men då blir hobbyn till stor del driven av anonyma avatarer och ekonomiska intressen!

Tystnaden här kanske är ett talande exempel, man röstar ju ofta med fötterna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas att ni som läser här förstår mig rätt! Jag är inte ute efter att hänga ut folk som inte kommer på träffar! Jag vill få lite diskution runt det vi gör i en förening. Finns inte intresset att delta/supporta/hjälpa till så ska vi ju inte hålla på!

Bra Tommy. Det var den missuppfattningen som fick mig att inte skriva här.

Hade jag inte varit i Berlin så hade jag gått och lyssnat på Jani. Precis som jag tror alla andra hade gjort om de inte hade haft annat för sig som inte gick att välja bort. Jag har träffat Jani och är imponerad över hans framgångar med sina akvarium, så det hade varit kul. Jag har förvisso bara sett bilderna på SG...

Jag vill bara uppmuntra dig, salta wille och alla andra i Linköpings akvariförening att inte ge upp och sluta arrangera möten. Första året var ju en formidabel succé glöm inte det!

Jag tror inte det är brist på intresse eller att man väljer datorn som håller folk borta. Jag tror det är enkla saker som reskostnader och tidsbrist. Man har massor att göra med jobb, familj, hus etc. så är det svårt att få in en kväll till i kalendern om man inte kan planera in det i mycket god tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gott att ni hoppar in Capote och Wrang!

Missförstånd är ett stort problem tycker jag också. Det är så lätt att goda intentioner misstolkas och förvrängs! Det har jag själv tyvärr stor erfarenhet av...

Sen har vi ju problemet med att alla alltid säger att de är så upptagna hela tiden. Själv tror jag det blir en självuppfyllande profetia då man tar upp det som en ursäkt hela tiden. Personligen har jag ett jobb som tar mer än heltid, äger en gård, har barn (med handikapp) och allt annat som hör till ett normalt liv. Jag har ändå tid över för utsvävningar i mina hobbys (jag har andra utöver saltakvarium).

Att sätta av ca 3 timmar 2 gånger om året för att engagera sig i ett lokalt arrangemang för saltvattensakvarister borde väll ses som rimligt insats för att få tillgång till relation och information. Det är dessa 2x3 timmar som nästan alla säger sig inte ha möjlighet att sätta av. Flera jag pratat med kan inte ens sätta av 3 timmar 1 ggr per år för "det är så mycket nu". Våra arrangemang har oftast annonserats ut 2-6 månader i förväg och det borde räcka för privatpersoner att planera in aktiviteter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan verkligen inte se hur man inte kan ha tid. Börjar helt enkelt med att barn kan man ta med, jobb kan vänta, regeringen har säkert pilates eller nåt annat konstigt, ekonomi kan jag inte förstå när många kan köpa skummare, pumpar och annat för tiotusebtals kronor.

Det är helt enkelt så att ända förklaringen som finns är att man inte vill.

Självklart kan jag förstå att saker kan krocka, men krockar det med någon träningstid så kan man träna nästa dag.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju så mycket roligare att träffa folk i verkligheten som förstår att kan lägga ett antal hundralappar på en liten oansenlig "pinne" (fraggel) än att visa det för helt oförstående vänner.

Kanske har de som inte kommer har fokuserat för mycket på att det är ett föredrag inom ett visst ämne som man inte är superintresserad av istället för att tänka att "om jag går på föredraget så lär jag träffa andra med samma intresse som jag kan diskutera min hobby med i fikapausen".

Så gjorde jag själv när föredraget om sjöhästar var. Tänkte att jag kommer aldrig ge mig in på sjöhästar så jag hoppar över att gå dit.

Insåg nu när jag var där att det inte bara är för föredraget utan även att träffa likasinnade.

Man kanske ska utforma det så att man kör ett föredrag, sen lite mingel med fika och sen avslutar med ett föredrag till och auktion förståss, sniglarna betar för fullt ;-).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju inte tvinga Linköpings akvarister att vara intresserade.

Ingen har tvingat någon!

Om de lite artigt och svenskt konfliktundvikande försöker antyda att de inte kommer genom att säga att de är upptagna mest hela tiden så får man nog acceptera landet som det ligger.

Precis så är det! Och varför kom inte du? ;)-diskussion-:kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, här hettar det upp lite :)

Självklart kan man inte tvinga folk, men tror det som var ursprungstanken i tråden var att det är så mycket snack och lite verkstad. Många som vill att det ska finnas föredrag och föreningar med mera men ingen vill engagera sig. Men det är ju symptomatiskt för dagens samhälle där alla förväntar sig att få allt matat med guldsked. Vi får väl bli som reklamradio/tv och köra populistiska föredrag med reklam imellan så att det är garanterat fritt ifrån någon substans och något som för hobbyn framåt och att ingen behöver betala nåt.

Om det låter något syrligt så är det för att det är det, men det är väl för att man hör till minoriteten som inte bara har akvariet som en prydnad i mitt hem utan för att jag brinner för djuren och hobbyn. Visst kan man ha ett kar som alla andra, men varför inte då bara be nån ha webcam på sitt kar och ha bilden på en TV-skärm med reklam för diverse lyxprylar man bara måste ha för att bli lycklig.

Man blir bara lite förvånad och besviken över hur få som verkligen bryr sig om hobbyn... Ibland undrar man ju varför man egentligen bryr sig, lägger ner flera dagar för att skriva ett föredrag, eller att skriva i sin tråd när det ändå känns som ingen bryr sig om det... Man är väl störd för att man vill att hobbyn ska utvecklas och inte stanna i status quo... Det enda man får glädjas åt är att det är människorna som brydde sig och testade gränserna, lärde sig nya saker som gjorde det möjligt för oss idag att ha de Acroporor och liknande djur vi kan ha idag och hoppas man kan göra nånting för hobbyn i det långa loppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani, eftersom jag inte har någon TV, vad tror du om att du fixar en webcamstream, som jag lägger som bakgrund på min datorskärm?Det skulle bli ofantligt mycket billigare än mina akvarie-experiement...

Nä, men allvar. Akvaristiken är dyr nog från början, möten för flera hundratals, rent av tusentals kronor är inte för den breda massan. Möten för mindre pengar behöver antingen ha en helt otrolig dragningskraft för att dra till sig folk mer långväga, eller fokuseras till att vara enbart för de i närområdet, och då begränsar ju småpengar i deltagaravgift vad man kan göra, så att säga.

Jag är inte alls främmande för att åka till en stad halvvägs bort genom Sverige om man är ett par i bilen som delar på reskostnaderna, och sen lägga på en hundring eller två för ett deltagande. Då har man rent av en 500'ing över när det blir auktionsdags, om man inte varit allt för hungrig under dagen. Men sen börjar det liksom bli meningslöst för min del. Och då kan jag bara gissa mig till hur det ser ut för de som har verkligt ont om pengar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från min personliga sida kan jag bara fortsätta att uppmuntra er till att fortsätta med sammankomster och föredrag. Förra hösten var vi ett glatt gäng från Stockholm som packade in oss i min bil för att besöka det stora Linköpingsföredraget. En underbar resa som jag gärna gör om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...