Gå till innehåll

Lite frågor!


koaala

Rekommenderade inlägg

Jag använde vatten som följde med att kunna öka salthalten genom dunstning och nu är salthalten 1,024. Så dagens tester är när saltet är redan 1,024 samma den 30 okt. Man märker iallafall ökning med mg efter salthalten hade ökat. Ca test däremot hade jag inte den 20 okt. Har kollat ca var inte 550, men 500. Hade skrivit fel.

31 okt

temp 26,4

refractometer 1,024

vipparm 1,026

ca 500

nitrate mindre än 2,5

ammonia nästan 0

nitrite 0,1

ph 8( 8,4 efter ljuset släckts, 8 innan ljuset öppnas)

mg 1200

phosphate 0,5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 239
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

En till sak, hur är det med aktivt kol, har läst att den tömmer vattnet från spårämnen också, har spårämnelösning hemma, som följde med reeflab. Ska man tillsätta den efter aktivt kol. Hur vet jag när den behövs eller om det blir för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt de saltet ett tag och den sändningen jag har av verkar hålla bra värden.

Brukar dock lägga till magnesium ungefär 100mg/l bara för att hålla lite högre värden i karet. Låter lite konstigt att dina värden är såpass höga, du har inte någon möjlighet att jämföra din refraktometer hos någon annan?

En till sak som kan vara bra att kolla, när du tittar i refraktometern ser du några svarta strek utöver skalorna för salinitet?

Om refraktometern är skadad så kan man se små svarta strek och då kan den ge missvisande värden.

En annan klassiker är att det står 4 ml i provtagningsinstruktionen till ett test och folk fyller den medföljande sprutan som är på 5ml(saliferts kh test).

När det kommer till aktivt kol så brukar jag inte öka spårämnes doseringen, har inte märkt någon skillnad...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska kolla refractometer i min närbutik, försäljaren själv har saltvatten hemma, låter han kolla mot sin. Tar ml från provrör inte från sprutan, droppar in tills det är rätt. Har näsan i instruktionsblad varenda gång jag testar, så har nog fått rätt med ml.

Ska lägga lite bilder

1.Helbild-nästan...

ee312010101535a15f.jpg

2. En till- här kan man också se fläkten och returör från sumpens del, slår också sönder vattenytan.

e43120101022196075.jpg

3.Ricordeor

053120101024438d36.jpg

4. Putsarräka, som bär på ägg, hur vet man om de är fruktade eller inte?

53312010102604ea72.jpg

5. Den stora bruna med silver toppar, glasros va?

9f312010103041ff95.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, i mina ögon så tycker jag det ser ut som en glasros. Hade jag fått fram något i karet som liknade en glasros så hade jag nog rensat direkt, hade inte vågat chansa pga dem kan va svåra att få bort.

Ska bara tillägga att jag är ganska ny på saltvatten men har läst mycket på forumen och att det endast är mina åsikter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stenen som den stora rosen sitter på fick jag typ 1,5 vecka sedan, den fanns redan där. Tycker faktist den är rätt så vackert. Hoppas att räkorna sen ska rensa bara små och lämna den stora.

Jo lite småfräck är den allt med de silvriga topparna. Dem jag sett innan har jag inte alls gillat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min anemon värkade inte så glad imorse, var tomt från vattnet och munnen var öppet. Flyttade bort alla stenar så han kan klättra uppåt igen, får se om han gör det. Efter han fick lite ljus på sig började han igen se mera livlig ut och bubblig. Provade också kila honom på foten så han skulle släppa, men han vägrar bestämmt och jag vill inte använda kraft heller. Ska få bättre ljus imorgon, får se om han tycker om det. I övrigt är han inte slämmig eller något annat som skulle visa att han är döende. Hoppas bara att han tillslut klättrar uppåt mot ljuset istället för skygga under stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min anemon värkade inte så glad imorse, var tomt från vattnet och munnen var öppet. Flyttade bort alla stenar så han kan klättra uppåt igen, får se om han gör det. Efter han fick lite ljus på sig började han igen se mera livlig ut och bubblig. Provade också kila honom på foten så han skulle släppa, men han vägrar bestämmt och jag vill inte använda kraft heller. Ska få bättre ljus imorgon, får se om han tycker om det. I övrigt är han inte slämmig eller något annat som skulle visa att han är döende. Hoppas bara att han tillslut klättrar uppåt mot ljuset istället för skygga under stenar.

Har du en bild på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lungna dig med anemonen, det låter inte så bra och blir deffinitivt inte bättre av att du stressar den. Vill den gömma sig så låt den göra de ett tag tills du har lyckats stabilisera karet och klura ut alla vattenvärden.

Anemoner är enligt mig en av dom djuren man skall ha i sist när allt stabiliserat sig och man fått in känslan för hur akvariet betersig med doseringar etc.

Vidöppen mun och uttömd på vatten brukar vara ett tecken på att den snart behöver flyttas till snabbt forsande sötvatten. Så ha ögona på den...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte petat på anemonen för mycket, bara kittlade lite (man måste ju leka med sina djur) Han satt på bakrunden under en massa sten och jag var rädd att han inte hittar vägen ut igen. I övrigt har han fortsätt att flytta sig under andra sten istället för ljus . Han gör matningen väldigt svårt till mig, hur ska jag nå honom nu? Ska komma med bilden om en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror faktist att putsrräkans ägg är fruktade, för jag såg svarta prickor i dem. Jag har odlat sötvattenskräftor tidigare, som gör att jag blir väldigt sugen på att prova. Har också mat till copepoder och mat till artemia hemma, som kanske funkar som första mat till de också. Ska läsa lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...