Gå till innehåll

Lite frågor!


koaala

Rekommenderade inlägg

  • Svar 239
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har en genomskinklig skivanemon som blåser sig upp ibland, också med mat att göra tror jag och visst har de mun.

Så mycket jag inte vet om denna spännande värd med saltvatten, så man läser runt på hela forumet här på SG. Skulle däremot vilja ha fler koraller/fraggar i karet, tycker dem är hur kul som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nybörjare jag med. Bästa med fraggar är att kolla köp och sälj här på forumet, kan få mycket godis för små pengar.

Jo hade den tanken att möjligen köpa här genom forumet men vet inte hur det är att skicka fraggar med post, om dom klarar det. För man är lite strandsatt. Våran zoobutik här är någe så grymt dyra på allt dem säljer, tex 200kr/kilot för ls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har åkt med bilen och dunkar efter varor, men så klart minskar det urvalet beroende hur långt man är villigt att åka.

Om man ändå ska över till Sverige så kan man se till att plocka med sig något på hemvägen. Har ingen inplanerad resa för tillfället men får nog snart se till å ordna det så man kan få hem något kul :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trots att jag fick rådet att inte stressa och peta i karet har jag gjort det endå, var tvungen faktist för jag ville fånga putsarräkan. Har lagt den till odlingskaret, ska testa odla, har inga stora förhåppningar, får bara se sen om jag lyckas. Använde tifället att möblera om och fick stenen till mycket bättre. Anemonen har tydligen hittat sin plats och har satt sin fot i hålet i stenen( bra plats föresten) Sitter nu precis som han gjorde i affären, såg nöjd ut och väntade på maten. Provade med litet fryst artemia, men tack vare strömmen var det omöjligt, då skär jag en bit av vanligt fryst räka och rörde lite på anemonens tentakler med det och då bara var det fest. Hela han bara typ fastnade på han och räkan gick rakt i munen. Ska nog hålla mig till räkor med honom istället för artemia. Hur är det med fiskfile, skulle det funka också. Har märkt också att min anemon trivs mest med månljus på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det dax att gå över tillsatslista och börja fundera vad ska man lägga och hur mycket, blir redan snurrig av bara iden. Ska skriva ner hela listan av tillsatser jag har hemma då får jag se om jag får ihop något vettigt. Måste nog skaffa strontium och iodine tester också, trots att jag har två lab, med olika tester, var de inte med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för läsningen Laggeman. Har just nu en 75 liters som odlingskar, den är typ halvfull, tänkte fylla sen sakta med akvariumets gammalt vatten, och där finns det litet sten också men ytan rovdjur, har säkrat topvärmare mot bränning genom att stoppa den i båse fyllt med vatten och har lagt luft till lagomt att inte yngel skylle hamna ytanför. Tänkte köra från början som odling i odling och började redan med artemia. Har börjat med grönt vatten till artemia( har speciell mat också) och tänker att till och med copepoder från deras odling kan vara bra att lägga i som första käk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer listan.

1.seachem reef buffer ph- skulle öka ph till 8,3 utan risk för överdosering( behöver nog inte)

2.corallife- marine Iodine supplement (får vänta med det tills jag har test hemma)

3.Searchem reef complete- komplekt med ca, mg och strontium( passar inte riktigt tack vare min ca är hög och mg låg, kan bara gissa hur strontium ser ut. Kan däremot vara bra senare när alla värden stabiliserat sig, för enklare dosering)

4.Salifert- trace soft, för mjuka koraller (ville ha hård också men var slut)

5. Read sea sortiment (från lab kit) räcker ungefär två månader med varje veckans rekommended dosering

a. calcium

b.strontium

c.molybdenum

d.iodine

e.green( nutrient complex för macro algae)

f. marine trace (I,Mo,Zn,V,As,Ti,Ni,G,Mn,Co,Se,W,Ge,Ag,Bi,Sb,Sn,Nb,Be,Au,Cn,Y)

Ok det var allt, fick öva på alfabetet igen, kan vara bra, då kanske skriver man bättre också.

Min tanke från början var att köra bara seachem reefbuffer(ca,mg och strontium) med ekstra iodine plus saliferts soft och hård, tänkte hålla saken enkelt. Men måste troligen endå börja en och en efter behov. Undrar om den readsea trace gäller för båda mjuka och hårda koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Molybden är ett grundämne. Som spårelement har det funktion vid omvandlingarna från kväve till nitrat och tvärtom + det samma för svavel - sulfatomsättning. Jag tror inte det är särskilt vanligt med brist eller överskott men det ingår i de flesta spårelementblandningar.

Men det kanju vara en tänkbar anledning till att nedbrytningenn verkar vara mycket effektivare i somliga kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i strontium och Molybden, inne på 3dje veckan och ser inte några problem.

Marine trace däremot innehåller bl.a Iodine och molybdenum, så om du redan pytsar i det får du minska marine trace lite. Tror att det är rekommenderat att man inte kör marine trace förrän efter 3 månader.

Vi verkar ha samma kit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...