Gå till innehåll

Lite frågor!


koaala

Rekommenderade inlägg

Jag har faktist också copepoder där, men dem beter sig olika. Copepoder sitter på glas för det mesta och man kan se deras "antennor", dem under mikroskop simmar runt, som på första video. Har sett också att den andra trakaserar copepoder. Men jag är ingen ekspert, har odlat bara artemia tidigare och känner inte till dem andra varelser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 239
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 2 veckor senare...

Prata om en tokig människa! Var i affär och köpte diverse prylar och vad jag såg fina fiskar, som jag så klart på en gång köpte. Grön-prickiga mandarin var dem. Jepp jag vet att det var så idi...., men,men. I allafall har läst på nu och trots att jag har en massa kryp i stenen, tänker inte ta risken med svält och har beställt levande copepoder till dem. Har klarat av svåra fiskar tidigare, kommer nog den här gången också. Förresten har hittat en bra sida från UK som levererar allt levande mat. http://www.reefphyto.co.uk/, så ny blir det copepod odling som gäller. Som tur var har jag inga andra fiskar och de kan äta i lugn och ro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte också en anemon igår, som vägrade släppa från stenen den satt i, då frågade jag hela stenen med mig, som gjorde att några ricordea florida - tror jag följde med som bonus. Satt den i karet typ nästan upp och ner för att få anemonen att släppa stenen och lämna den till ricordea. Och visst den klättrade, på morgonen satt den på sidan av min koralia pump. Stängde pumpen och la den på ett sten som jag hoppas anemonen kommer att stanna på. För att det tog mera en 4 timmar med dropp innan jag vågade lägga mina nya invånare i karet mår alla i övrigt bra.(Grön bubbel anemon,ricordea,två jätte stora rörmaskar,mandariner och putsarräka)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan bygga en matare för din mandarin, dvs en burk som kan ligga på bottnen med ett pvc rör som går in i sidan.

Sen är det bara att ha i önskat foder i röret, om mandarinen inte är alltför liten så kan den mycket väl ta även pellets om den får tid att äta i fred.

Inte ett hopplöst köp om man vet vad man gör och orkar hålla på.

Anemonen känns mer tveksam isåfall...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen var menat till clownfiskarna, som jag tänkte ha någon gång senare. Varför lät jag anemonen klättra av från stenen är för att dem är snabbare att klättra än ricordeor, på stenen log dem precis var sin sida, så om jag inte försökt att få honom flytta då hade jag varit tvungen att mosa recordeor, som hade varit under stenen. Då la jag bara stenen snett så att båda fick möjligheten att anpassa sig, som dem vill. Nu har jag hittat plats till stenen och får se vart anemon tänker stanna. Vet att anemoner rör sig men skulle stanna till slut där dem trivs mest. Stenen var en bit av en större som försäljare fick av att få tag i anemonen, därav log dem på varsit sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen var inte skadat av pumpen, den bara satt på den, använder små koralia pumpar istället för en stor, så med andra ord var den ej fast på den, men på väg att hitta nytt ställe för sig. Har typ 30 kilo sten i 150 liters så det var inte så långt till pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj..Aj, det ser ut som båda mandarinerna är hanar, första natt var dem fint brevid varandra men idag undviker den mindre den stora och ryggfenorna ser båda spetsiga ut. Den mindre är kanka så smal också. Provade idag med fryset artemia och var glad att se att båda mandarinerna åt av dem. Matade också anemonen och till och med han tog sig tid att stanna för lunch.Det enda som jag inte har sett att äta är putsarräkan, men det gör nog han med efter han förstår att mandarinen inte vill bli putsad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker först hjälpa mandarinerna med fryst mat, men sen när dem blivit fina runda köra mest levande föda(extra copepoder), så att dem kan jobba lite för maten, så klart måste se om den mindre mandarinen får i sig tillräckligt och inte blir mobbad. Om så blir fallet får ge bort honom till någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att du inte ger upp utan tar dig tid att försöka göra det bästa av situationen. Om du märker att anemonen inte vill stanna på något ställe i karet så hör med din handlare om du har möjlighet att lämna tillbaks den mot att du tar något annat istället, då förlorar han/hon inga pengar i affären iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du två mandarinhanar i ett så litet kar så kommer det nog inte att sluta väl.

Jag skulle sälja/ge bort en av dom, det ger fodermässigt bättre förutsättningar för den som blir kvar.

Jag har sett "hajjen" angrepp mellan 2 mandarinhanar i en 1000 liters burk, den ena hanen biter sig fast i den andras sida och skuffar runt den i burken.

Vad har du för belysning på karet?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte fortvarande om andra är hane eller inte, på kvällen var dem fint tillsammans igen. Har varit med en gång liknande med kampfiskar, där är det samma att två hanar inte går ihop, men efter att ha köpt ett antal honor märkte jag att en av dem var faktist en hane, men den lät bli att växa ut sina fenor så den liknade väldigt honor och dominerande hanen gjorde ingen skillnad. Tror att mindre mandarinen håller på att göra samma för jag får ingen riktigt bra titt på hans ryggfena.

Anemonen har stannat nu mer eller mindre på stenen och ser väldigt fin ut.

Angående belysning har jag haft bara problem. Gjorde själv ramen till heltäckande ramp och efter rampen hade kommit installerade jag extra rör i ramen. Men bara typ en halv timme senare hade en av rörerna typ smältat sig fast på sin ljusrör hållare. Då var det bara att gå till butiken igen och få dem utbytta. Skulle få nya på tisdag. De sa att dem aldrig hade sett något liknande. Så just nu har jag bara 36 w original belysning och en blå moonlight led. Dem andra rören skulle ha varit 30 w powerglo 16000 k(om jag minns rätt) och 30 w marine glo. Hade kört lite grann med båda och sen till och med bytit ut original belysningen mot två starkare rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte skriva ner lite vattenvärden:

20 okt

salt 1,023

ph 8,4

nitrite 0,1

nitrate 5

ammonia nästan 0

mg 1100 ppm

alkanity 3,4 meq/l

30 okt

ca 550 ppm

phosphate 0,5 ppm

nitrate mindre än 2,5 ppm

alkanity 3,4 meq/l

ph 8,4

magnesium 1200 ppm

ammonia nästan 0

Fattar inte riktigt hur kan ca vara så hög, men mg så låg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar på att du använder en vipparmsmätare, rent generellt får jag kännslan av att du har en betydligt högre salthalt än det du mäter.

Med tanke på att du anger ett meq på 3,4 = ca 9,6 dKh och såpass hög Ca så brukar det tyda på hög salthalt om du inte doserar en massa.

Har saltet dåligt Mg(fuktskadat eller att de bara är så) så krävs det en hel del tillsatser för att få ordning på värdena.

Personligen så skule jag vilja ha mer ljus än så för en anemon, men det är jag de ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har både refractometer och vipsarm, de visar mot olika håll. Refractometer visar 1,023 men vipsarm 1,025, tror mera på refractometer. Ska testa båda idag igen efter kalibrering. Tänker att magnesium kan vara rätt om man har bara 1,023 som salthalt, men ca däremot är lite för hög. Sist jag köpte levande sten då tillsatt jag också den vattnet som kom med, och om där var ca redan buffrat det vet jag inte. Ska köra alla tester idag igen, får se hur det blir. Ca testet är märket av reeflab, men mg något annat lab.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen har klättrat bort från ljuset alls, har suttit nu på samma ställe några dagar och där får han inget ljus alls. Låter han vara där tillsvidare, synd bara man kan ju knappast se honom där. Var annars fint öppen på dagen, men på natten brukar han stänga sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesiumet kan vara riktigt lågt även i nyblandat vatten, så kolla nästa gång du blandar nytt.

Jag tror inte att det nya vattnet haft någon större inverkan om du inte bytt ut en största del av ditt vatten.

Om du vill ha svar på vad som pågår så måste du beskriva lite vad och hur du gör, annars blir det bara gissningar.

-Använder du osmos.

-Hur tillsätter du Ca, Kh, Mg, vilka produkter och hur mycket/hur ofta.

-Hur ofta byter du vatten.

-Hur kalibrerar du din refraktometer.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var olykan framme och del av mg prov hamnade i karet. grrr...

Måste jag byta hela vattnet omgående, eller hur allvarligt är det?

Har inte bytit något vatten än, för att det är så pass nybörjat och som jag förstog ska man inte göra det inom inkörningsprocessen.

Använder osmos och tänkte börja med vattenbyten kommande veckan 10% varannan vecka. Har inte lagt några kemikalier än(utom mg proven!!!) Refractometer och vipparm kollar jag mot osmos vatten, båda visar 0. Kommer straks med vattenvärden också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt inte riktigt koll på vad testerna använder för kemikalier, själv skulle jag nog byta en del vatten och ha i aktivt kol för att vara på den säkra sidan.

Vad använder du för salt? Vore kul o veta vad du får för värden på nyblandat...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...