_Manne_ Postat 12 augusti 2013 Dela Postat 12 augusti 2013 Red Seas kaliumtest är riktigt bra men väldigt omständig. Man gör 3-4 Salifert tester på samma tid som en Red Sea- test.Använder man mineralsalt som tredje Ballinglösning får man en hel del kalium den vägen.Är saliferts lätt läst som slutresultat ? O du skrev något om att man skulle ha nya varianten ?Mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 augusti 2013 Dela Postat 12 augusti 2013 Jag tycker Salifert är lättare att läsa av. Det klarar jag i vilket ljus som helst men med Red Seas test klarar jag inte att se skillnaden mellan purpur och blått om det kommer för mycket akvarieljus. I dagsljus är det hur lätt som helst att se omslaget.De gamla varianterna av testen gjorde Fauna Marin, Aqua Light och Korallenzucht om jag kommer ihåg rätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 12 augusti 2013 Dela Postat 12 augusti 2013 Låter ju som ett salifert duger då.. Kostar visst en hundring i en känd butik lite uppåt landet , dock satt sär ett "x" för just tillsattsen Kaluim... Öken.Tror jag har en brist då min fint baby blå acro börjat gå mot annan tråkigare färg..Mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 augusti 2013 Dela Postat 14 augusti 2013 du vet den lila montiporan Manne - som inte är lila här . Kanske dags för lite seltin här också MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 14 augusti 2013 Dela Postat 14 augusti 2013 Ok men varför inte bara köpa en liten flaska med kalium istället för att hålla på med seltin? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 14 augusti 2013 Dela Postat 14 augusti 2013 Ok men varför inte bara köpa en liten flaska med kalium istället för att hålla på med seltin?Tillgången bl.a. , sen gillar jag inte priset på den lilla blå.. Triton hade något easy kalium på flaska.. Verkar vara en ganska "vag" blandning.. Hade nog gått åt snabbt..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 14 augusti 2013 Dela Postat 14 augusti 2013 du vet den lila montiporan Manne - som inte är lila här . Kanske dags för lite seltin här också MVH LasseKanske en stenhård övergång av testerna Lasse , vore kul o veta om det är kalium som håller igen hos dig ang montiporan..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 augusti 2013 Dela Postat 14 augusti 2013 Men å andra sidan - jag doserar in kaliumnitrat just nu - så jag avvaktarMVH LasseGrovräknade: Av den mest använda kaliumnitratreceptet (femtioelfte receptet ) så höjer 1 ml kaliumhalten med 0,3 ppm per 100 liter. Jag har nu get cirka 20 ml per dag - och då har jag höjt mina 400 liter med ca 2,4 ppm kalium per dag. Doserat nu i 10 dagar så jag kan nog strunta i seltin Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 15 augusti 2013 Dela Postat 15 augusti 2013 K2SO4 (Kaliumsulfat) borde ju vara potent nog att höja Kalium med.22 gram höjer 100ppm i 100L vatten.Det är både billigt och lätt att få tag på, borde vara mer lättdoserat än Seltin med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 15 augusti 2013 Dela Postat 15 augusti 2013 K2SO4 (Kaliumsulfat) borde ju vara potent nog att höja Kalium med.22 gram höjer 100ppm i 100L vatten.Det är både billigt och lätt att få tag på, borde vara mer lättdoserat än Seltin med.Vart kan man köpa Kaliumsulfat tro? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 15 augusti 2013 Dela Postat 15 augusti 2013 PMDD.se t.ex. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 15 augusti 2013 Dela Postat 15 augusti 2013 Vart kan man köpa Kaliumsulfat tro?http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=53 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 15 augusti 2013 Dela Postat 15 augusti 2013 Tack, beställt o klart Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 15 december 2013 Dela Postat 15 december 2013 Tack, beställt o klart Hur gick det med detta?/Christian Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 15 december 2013 Dela Postat 15 december 2013 Jag blanda ju till en 220 liters hink med TM pro reef salt när jag startade mitt nya akvarie och kolla då värdena. hade bara 230mg/ liter i kalium och trodde då det berodde på att jag inte blandat saltet innan anv. Jag tillsatte då 100 gram kaliumsulfat och mätte efter en stund. Då var det 380mg/ liter . så funkar gör det allt till skillnad mot att anv TM salt..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil_kba Postat 25 december 2013 Dela Postat 25 december 2013 Jag köpte ett kaliumtest från salifert och mätte till 280 i kalium,smäckte i 70-80 gram seltin i sumpen och mätte, 350! Hoppas jag har hittat varför tilltäxten avstannat så mycket på alla mina koraller Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 25 december 2013 Dela Postat 25 december 2013 Jag blanda ju till en 220 liters hink med TM pro reef salt när jag startade mitt nya akvarie och kolla då värdena. hade bara 230mg/ liter i kalium och trodde då det berodde på att jag inte blandat saltet innan anv. Jag tillsatte då 100 gram kaliumsulfat och mätte efter en stund. Då var det 380mg/ liter . så funkar gör det allt till skillnad mot att anv TM salt.....finns det inte stor risk att mycket annat saknas som du inte mäter? lämna istället tillbaka saltet du köpte och få pengarna tillbaka om det är så kasst. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stensson Postat 18 april 2018 Dela Postat 18 april 2018 Mätte just mitt kalium: 280 . Dags att dosera lite igen med kvarnsalt. Bra att följa trådar, enkelt att hitta tillbaka till dem ett par år efter :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.