Gå till innehåll

Glasrosor^3


papi

Rekommenderade inlägg

Om man inte rensar ut glasrorna så snart man upptäcker dem kan det leda till det som hänt mig. Hela karet och i stort sett alla stenar är helt täckta av anemonen. Funderar därför över vad man kan göra förutom att byta sten? Tyvärr har det inte lyckats med biologisk bekämpning. Harlequingyltan åt upp räkorna och filfisken gör inte heller sitt jobb. Har någon något tips tas det tacksamt emot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Harlequinräka är duktig på att hålla små sjöstjärne utbrott i kontroll men äter inga glasrosor.

Kan du ta ur stenen och det inte sitter korall på den. Kanske kan du ta bort koraller i förväg. Sen är ett förslag att bränna bort dem med magnesium pulver vilket blir riktigt varmt när den kommer i kontakt med vatten. Pudra på och skölj ordentligt. Att tänka på är att magnesiumet bränner allt annat med så var noga med att inte pudra sådant du vill ha kvar. Skölj noga i annan balja. Och sätt tillbaka i karet. Annars kan man ju också slå bort de stenytorna glasroserna sitter på med en vass skruvmejsel och en hammare. Har man ingen möjlighet att lyfta ut stenen så finns andra metoder men de kräver att man är enveten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu beroende på hur mycket sten du har osv kanske ett alternativ skulle vara att ta ut den och lägga i ett kar eller liknande med sådan aipasiamedel i? har två kolonier macroalger som hade en hel del på sig så jag tog ur de och la de i vatten emd medelet istället för att pricka in varje anemon och det fungerade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för flera bra uppslag! Jag har inte många koraller så att ta ut stenen är inget problem. Det låter ju allra enklast att göra ett bad med apasiamedel och om det inte skulle fungera så borde magnesiummetoden kunna göra jobbet.

Tidigare har det fungerat med pepparmintsräkor för mig men harlequingyltan gillar visst också räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte orkat ta tag i mina glasrosor, vilket jag kanske ångrar lite men nu ska jag ta tag i problemet. Det är ett 20tal rosor som ska utrotas.

Jag kommer prova flera metoder för att se vilken som är effektivast.

Följande kommer jag prova

* Spruta kokande vatten på rosen

* Injicera kalkvatten i glasrosen med en kanyl

* GroTech AipEx

Jag återkommer med resultat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte orkat ta tag i mina glasrosor, vilket jag kanske ångrar lite men nu ska jag ta tag i problemet. Det är ett 20tal rosor som ska utrotas.

Jag kommer prova flera metoder för att se vilken som är effektivast.

Följande kommer jag prova

* Spruta kokande vatten på rosen

* Injicera kalkvatten i glasrosen med en kanyl

* GroTech AipEx

Jag återkommer med resultat!

Köp en pepparmintsräka eller två!

De fixar glasrosorna alldeles själva och hittar även dom som inte syns!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte 2 pepparmintsräkor för ett par veckor sedan som skulle ta hand om mina glasrosor. Inte sett röken av räkorna sedan dess och glasrosorna har blivit några fler...

Samma här pepparmintsräkan i min mindre burk flyttar in i ytavrinningsfacket hela tiden, Och de är inte lätt att få upp den där ifrån.

Aldrig sett den äta några glasrosor heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här pepparmintsräkan i min mindre burk flyttar in i ytavrinningsfacket hela tiden, Och de är inte lätt att få upp den där ifrån.

Aldrig sett den äta några glasrosor heller.

Det kanske där min räka jag köpte för några veckor sen är.. smiley16.gif

Den jag köpte sprang in under en sten sen har jag inte sett den sen dess..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysmata Wurdemanni "ska" ju äta glasrosor...vet att det finns någon annan liknande sort som inte gör det men frågan är hur lik den kan vara...om de tagit fel i butiken. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara så i mitt fall men ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske där min räka jag köpte för några veckor sen är.. :smiley16:

Den jag köpte sprang in under en sten sen har jag inte sett den sen dess..

Mycket möjligt! Köpte min räka i februari/mars nångång såg den när ja släppte i den sen såg ja den inte mer. Trodde att den hade dött men hittade den för sådär 2 veckor sen välmående i facket :) tog väl sådär 1 timme att försöka få upp honom därifrån sen dagen efter var han tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Milk. Hur doserade du apasiamedlet och hur lång tid lät du stenen ligga i badet?

Min erfarenhet av pepparmintsräkor är att de var toppenbra på att käka glasrosor. Har dock hört att det kan variera mellan olika individer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Jag fick tippset av Lasse att ta en spruta med ättikssprit och spruta försiktigt in i glasrosen med en kanyl.Men klart jag hade bara en rackare som jag tog bort med det samma när den upptäktes och i mitt fall fick jag bara andvända max 1ml/dag pga att den bodde i mitt lilla hotell på 58L...Ättikssprit är dock en kolkälla så man kanske bör ta det vajert med ättikan :)

Har efter det inte sätt en enda glasros i karet.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...