Gå till innehåll

André's 375L kar


Andy88

Rekommenderade inlägg

  • Svar 731
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Testa o pela lite med fingrarna vid/under foten o se om den lätt ger med sig... Ha ett pvc rör i läge annars som den kan krypa in i tex.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Får prova att peta loss den sen. Båda håller ju fortfarande på att flytta sig så får se om de väljer ett mer lämpligt ställe. Mest så att William kan få sin.

/André

Iskub på foten fungerar jättebra annars. Då brukar de släppa inom någon minut

Isbit har jag läst om men finns de någon risk att den kan ta skada utav de? Antagligen inte eftersom vissa använder den metoden. Hehe!

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de hade inte varit fel. Då har man ju en mindre att hålla koll på. :P Dessvärre så har båda (idag) flyttat på sig och sitter på ännu sämre ställe. På dubbla stenar om man säger. Vet att de finns lite knep att få loss de men vågar inte riktigt.

/André

Om du kommer åt, rikta en powerhead mot foten så släpper de rätt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Blev lite skraj igår när en utav anemonerna hade försvunnit helt. Var hundra på att den hade dött av någon skum anledning. Man ska kunna se in i alla skrymslen bland stenen men kunde inte se den alls. Inte ens i blålyse. :/ Slängde i lite kol för att vara på den säkra sidan men givetvis så skymta jag den idag och klumpen i magen försvann. :)

Eftersom min DIY sten fungerat bra så passade jag nu på att göra en lämplig sten till anemonen som jag själv ska behålla. Har ju lovat bort den ena. :P Blev en ganska så liten sten med en stor håla i till foten. Kommer nog bli kanon som fotfäste. :) Förhoppningsvis bör stenen vara urlakad till helgen och ska då testas.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har haft ont om tid att uppdatera numera. Renoverar hallen så all tid har gått åt de. Är inte färdig än men snart så.

För övrigt så flyter allt på som de ska och växer så de knakar. Har stabila vattenvärde men dock inte helt hundra. Kh är en aning lågt för tillfället men de ska nog rättas upp sig inom kort.

Tempen ligger mellan 26-27.5 trots denna värmen vilket är väldigt bra.

Salthalten börjar närma sig sanningen om man jämför mot vad de var innan. Kommer faktiskt inte ihåg vad den låg på senast jag mätte men har har för mig att de var 1.025. Så lite till skadar ju inte. Har faktiskt sett förändring på färgerna på 2 sps'er. En har blivit blek som attan och den andra mörk. Tyvärr.

Nya bilder bör komma inom kort. Redan ikväll om tid finns.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nya gott och blandat bilder som lovat. Inte jätte seriöst skrapade rutor direkt. Blev gjort igår kväll i frustration efter att väggfärgen till hallen tog slut. Var inte på superbra humör då. :)

post-5254-14468922380437_thumb.jpg

/André

post-5254-14468922373771_thumb.jpg

post-5254-14468922373959_thumb.jpg

post-5254-14468922374147_thumb.jpg

post-5254-14468922374354_thumb.jpg

post-5254-14468922374553_thumb.jpg

post-5254-14468922374789_thumb.jpg

post-5254-14468922375322_thumb.jpg

post-5254-1446892237605_thumb.jpg

post-5254-1446892237642_thumb.jpg

post-5254-14468922377214_thumb.jpg

post-5254-14468922377685_thumb.jpg

post-5254-14468922378079_thumb.jpg

post-5254-14468922378312_thumb.jpg

post-5254-1446892237867_thumb.jpg

post-5254-14468922378959_thumb.jpg

post-5254-14468922379511_thumb.jpg

post-5254-1446892237986_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår ite vad du menar med icke ordentligt skrapade rutor, men bilderna är jättefina iaf! :)

Tackar! På bilderna från sidan så ser man en hel del missar. Men över lag så är de väl hyfsat bra. :) Man får fota mellan fläckarna helt enkelt. Haha

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt fina koraller! vad kör du med för "vattenåtgärder" (balling, kalkreaktor etc etc) och vad för tillsatser ?

orkar inte läsa igenom hela tråden :)

edit: vad har du för placering på din Scolymia (första bilden) ? matar du den?

Ändrat av nike83
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt fina koraller! vad kör du med för "vattenåtgärder" (balling, kalkreaktor etc etc) och vad för tillsatser ?

orkar inte läsa igenom hela tråden :)

edit: vad har du för placering på din Scolymia (första bilden) ? matar du den?

Tack tack! Jag kör endast med Balling Classic+ och doserar för tillfället 70ml från varje dunk. Kan inte svara på vad det är för ballingpulver vilket inte står men de kommer iaf från DO. Fungerar klockrent!

Det är faktiskt en Trachyphyllia geoffroyi. I vilket fall som så ligger den på botten och matar inte den mer än när karet får sig en nypa Phytoplan och zooplan 2-3ggr i veckan.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack! Jag kör endast med Balling Classic+ och doserar för tillfället 70ml från varje dunk. Kan inte svara på vad det är för ballingpulver vilket inte står men de kommer iaf från DO. Fungerar klockrent!

Det är faktiskt en Trachyphyllia geoffroyi. I vilket fall som så ligger den på botten och matar inte den mer än när karet får sig en nypa Phytoplan och zooplan 2-3ggr i veckan.

/André

okey, tackar! vad har du för vattenvärden?

ahaa, jag har en lika dan, fast jag tycker inte den liknar några Trachopyllia på reeflex.... hur står den i ljusförhålland?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, tackar! vad har du för vattenvärden?

ahaa, jag har en lika dan, fast jag tycker inte den liknar några Trachopyllia på reeflex.... hur står den i ljusförhålland?

Okej! Senast jag mätte så hade jag, Mg 1350, Ca 450, Kh 6.8. Den ligger i stort sett mitt under en maxspect 110w. 50cm djupt. Trivs inte din något vidare bra eller?

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Senast jag mätte så hade jag, Mg 1350, Ca 450, Kh 6.8. Den ligger i stort sett mitt under en maxspect 110w. 50cm djupt. Trivs inte din något vidare bra eller?

/André

ok. ne, den blev halvt uppkäkad av min pistolräka som var där och mumsade i sig "mjukdelarna", så det är bara själva "ringen" kvar.... dock är den inte helt död, utan verkar ha någon form av liv. vill ge den de bästa förutsättningarna för att den skall återhämta sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. ne, den blev halvt uppkäkad av min pistolräka som var där och mumsade i sig "mjukdelarna", så det är bara själva "ringen" kvar.... dock är den inte helt död, utan verkar ha någon form av liv. vill ge den de bästa förutsättningarna för att den skall återhämta sig!

Ajdå, det var ju inte så bra! Är räkan borta nu då eller han har lämnat den ifred? Nej man ska inte ge upp hoppet ännu, finns de liv kvar så får man göra vad som krävs för att rädda de.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ajdå, det var ju inte så bra! Är räkan borta nu då eller han har lämnat den ifred? Nej man ska inte ge upp hoppet ännu, finns de liv kvar så får man göra vad som krävs för att rädda de.

/André

pistolräkan är kvar, dock har jag flyttat runt lite på korallen... mycket tråkigt, då den kostade en hel del + att man får dåligt samvete för att man misslyckas med koraller från naturen :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pistolräkan är kvar, dock har jag flyttat runt lite på korallen... mycket tråkigt, då den kostade en hel del + att man får dåligt samvete för att man misslyckas med koraller från naturen :(

Ja sånt är mycket tråkigt. Jag har också haft lite motgångar med koraller men de är smällar man får ta ibland. Tråkigt men sant! Du får helt enkelt lycka till och hoppas att korallen får vara ifred från din hungriga räka.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är de snart dags för en ny beställning från do. Än så länge finns de inte några musslor på lager men hoppas de kommer in snart. De har även blivit dags för en ny skummare. Antingen en bubble magus 150pro eller en 155pro. Ser inte så mycket skillnad på de förutom att pumpen sitter inuti på den ene. Någon som har erfarenhet om de är jobbigt att få ut den om den skulle behövas rengöra?

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är de snart dags för en ny beställning från do. Än så länge finns de inte några musslor på lager men hoppas de kommer in snart. De har även blivit dags för en ny skummare. Antingen en bubble magus 150pro eller en 155pro. Ser inte så mycket skillnad på de förutom att pumpen sitter inuti på den ene. Någon som har erfarenhet om de är jobbigt att få ut den om den skulle behövas rengöra?

/André

Jag har 150pro , fyra plast skruvar så delar man på botten o får pumpen med sig i bottendelen.

Den tar lite mindre plats vilket jag tycker är positivt då man vill få plats med en del annat också som det gärna brukar bli.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...