Gå till innehåll

Blandade erfarenheter av Deep Ocean


idde4you

Rekommenderade inlägg

Med denna tråden skulle jag vilja veta era erfarenheter att handla djur på beställning av Deep Ocean. Då jag i deras tråd såg att det var någon som skrev att djuren inte var i bra form vid leverans, men detta blev borttaget väldigt fort av moderatorerna. Vilket jag har svårt att förstå då ett forum är till för att dela med sig om sina erfarenheter. Om problem har uppstått borde detta lyftas upp så att fler inte får problem eller går på en nit. Detta är ju iallafall för mig ett nytt sätt att göra affärer på, så det vore bra att få reda på hur djuren mår när dom kommer fram. Och hur akvarister tycker det funkar.

Är det något spiciellt jag vill ha beställer jag det mycket hellre av min lokala handlare som jag har full tillit till.

Låt allas erfarenhter komma fram bra och dåliga och inga påhopp för andras upplevelser.

Dom som inte har någon egen erfarenhet bör inte yttra sig i denna tråd.

Mr 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Dom som inte har någon egen erfarenhet bör inte yttra sig i denna tråd"

Om jag tolkar din egen fråga rätt så inkluderar det dig själv, för du verkar inte ha erfarenheten av att handla av Deep Ocean?

Bra debatter främjas inte alltid av att någon startar med at tala om vem som har rätt att yttra sig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med denna tråden skulle jag vilja veta era erfarenheter att handla djur på beställning av Deep Ocean. Då jag i deras tråd såg att det var någon som skrev att djuren inte var i bra form vid leverans, men detta blev borttaget väldigt fort av moderatorerna. Vilket jag har svårt att förstå då ett forum är till för att dela med sig om sina erfarenheter. Om problem har uppstått borde detta lyftas upp så att fler inte får problem eller går på en nit. Detta är ju iallafall för mig ett nytt sätt att göra affärer på, så det vore bra att få reda på hur djuren mår när dom kommer fram. Och hur akvarister tycker det funkar.

Är det något spiciellt jag vill ha beställer jag det mycket hellre av min lokala handlare som jag har full tillit till.

Låt allas erfarenhter komma fram bra och dåliga och inga påhopp för andras upplevelser.

Dom som inte har någon egen erfarenhet bör inte yttra sig i denna tråd.

Mr 4

Att det togs bort inlägg var att det inte hörde ämnet till, dvs "Diskutera med D.O."

Diskution om skall hållas på annat håll, exemplevis i denna tråden. Jag hoppas också att Moby registrerar ett privat login ocks så han kan ta del i diskutionen i denna tråden.

Tänk på att trådar som denna bevakas extra hårt och Inlägg som inte är konstruktiva, sakriktiga eller innehåller rena spekulationer kommer att tas bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Affärer som DO kommer alltid att möta motstånd och eller Jubel.

Personligen kommer jag att handla därifrån om/när jag startar nästa akvarium utan att tveka, frågan som blir/är central för mig!

Vem är bäst på att bedöma hälsoläget på ett djur. Jag eller D.O. ?

I mitt fall är svaret D.O, de ser mer oändligt många mer djur än jag. Så sålänge de är seriösa så misstänker jag att de fixar bättre djur än jag skulle få på vissa "on site" affärer.

Edit. Handlar hos Göran och Stig de litar jag också på mer än mig själv :)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att tänka på är att om fler handlar från DO så kommer kunderna minska till de butiker som redan finns vilket gör att deras ansträngda ekonomi kommer bli ännu mer ansträngd vilket gör att en del lägger ner.

Jag vill ju iaf kunna åka och kolla på fisk och koraller när jag skall köpa dom + att jag vill kanske kunna göra detta när jag vill och inte på natten då någon annan bestämmer att jag skall infinna mig vid en speciell platts och kanske en eller 2ggr/ år..... Kul vi kommer att ha det då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur alla andra ser det, men jag ser DO som en möjlighet att köpa de där mer sällsynta sakerna som lokala handlare inte har, och inte har något intresse av att ta hem. Det bör kanske tilläggas att här hos mig finns det i princip bara BLdiscus som gör sitt bästa, men är begränsade både i kapacitet och öppettider.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger igen..

Om det nu är så himla svårt för butikerna, varför "lånar" de inte DO service?

och låter honom köra upp ett par lådor godis, det måste väl vara billigare än att skicka med flyg???

Eller är det så att vissa butiker håller priserna uppe med flit, och är nu arga att någon (som för övrigt också har en butik etc.) säljer sällsynta saker till bra priser?

Nu ser jag kanske lite affärsmässigt på det hela, men butiker måste också hitta den modell som fungerar... kanske 2-3 affärer kunde slå ihop sig, och ordna en hel leverans från De Jong?? etc. etc. det finns mycket kvar att göra.

Detta gäller även för sushin och sashimin i sverige... men det är än annan sak :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas:

Visst det kan urholka kund basen för befintliga butiker, men de samma kan ju sägas om Stig och Göran båda har väl "Dagtids" jobb vid sidan. Ser faktiskt inte skillnaden. (Tror även att bengt och ted inte "lever" på Fiskar och koraller)

Så vilka är det som hotas de "Stora" djur affärerna?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger igen..

Om det nu är så himla svårt för butikerna, varför "lånar" de inte DO service?

och låter honom köra upp ett par lådor godis, det måste väl vara billigare än att skicka med flyg???

Eller är det så att vissa butiker håller priserna uppe med flit, och är nu arga att någon (som för övrigt också har en butik etc.) säljer sällsynta saker till bra priser?

Nu ser jag kanske lite affärsmässigt på det hela, men butiker måste också hitta den modell som fungerar... kanske 2-3 affärer kunde slå ihop sig, och ordna en hel leverans från De Jong?? etc. etc. det finns mycket kvar att göra.

Detta gäller även för sushin och sashimin i sverige... men det är än annan sak :)

Håller med dig helt. Börjar bli lite trött på allt negativt som skrivs om D-O. Var tacksam att det finns eller undvik att använda det.

Att produkterna håller kvalité finns det ingen tvivel om kollar du dom danska forumen och de som handlar där så är 95% av allt som skrivs positivt (när trådar inte spårar ut som dom gjort här), och tänk även på att folk är snabbare på skriva negativa saker än positiva.

Alla fiskar klarar sig inte bra, så är det med denna hobbyn, med tanke på hur lite det faktiskt skrivs om dåliga erfarenheter (för att inte tala om hur företaget har lyckats breda ut sig snabbt) så känns det som ett säkert val för mig iaf.

Hade triton eller något annat större svenskt företag börjat erbjuda beställning över nätet och leverans vid bestämda platser skulle det inte vara några problem, det många inte gillar är att det är ett utländskt företag som helt plötsligt kommer med en bra idé som helt plötsligt kommer börja konkurrera (OJ KONKURRENS INOM SALTVATTEN!) på svensk mark.

Sen kan man hårddra det och säga att allt som säljs privat och alla fragbyten som görs skadar butikerna lika mycket...

Som valigt blev min post längre än jag trodde men börjar bli trött på allt negativt om DO, det är en till butik som halva sverige har tillgång till take it or leave it...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att Görans dröm är att kunna leva på enbart att sälja fisk men med denna utvecklingen så lär ju inte det bli möjligt. Ted fö vad jobbar han med mer än att sälja fisk och koraller? Inget... Att konkurera med en bil med en kostnad på gränsen till inget då de tar ut en avgift för att du köper av dom och betalar din del av kostnaden som täcker bensin mm. Jämför det med en hyra på 12000kr/ månad + en massa elkostnader mm då måste ju pengarna in någon stans. dessa kostnader kan DO helt skita i. Rätt eller fel jag tror ni vet vad jag tycker.

Det gynnar ju dig som köper visst... det är jag helt och hållet med på.

Jag gillar bara inte själva sättet de använder sig av att åka runt som en glassbil med koraller och fisk.

Jag skulle vilja veta hur butiker i danmark klarar sig efter att DO kört runt i 2 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas:

Jooo jag förstår dig, men håller inte riktigt med. Ett exempel vart handlar du? Falköping el. Skövde? Stallsiken eller Centrum?

Alla affärer har problem så även Saltvattens affärerna!

Hur många konton finns det på guiden? om vi tar det gånger X (5?) så har vi nog ungefär totalen av Saltisar i sverige? Hur många butiker skall kunna leva av det?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju trots allt 2 helt olika koncept, den ena köper du på nätet utan att sett fisken o den andra fysiska butiken kan du välja vilken fisk du vill ha. Att själv få peka ut fisken o se att den äter innan du tar hem den är ju värt ganska mycket tycker jag. Därför så anser jag att de inte konkurerar direkt med varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja veta hur butiker i danmark klarar sig efter att DO kört runt i 2 år.
Eftersom syrran jobbar på Mega Bonnie i Helsingör kan jag svara här. De expanderar, och anställer (bland annat) svensk personal. Jag skulle tro att precis som här i Sverige så är volymhandeln den som går genom butiker, och specialfallen det som går genom Deep Ocean. Just nu tar han större beställningar med minsta värde runt 4300kr. Det är 15-20 kilo sten, 2 koraller och 2 fiskar för i stort sett vilken butik som helst. Med andra ord, är det en stor beställning för Deep Ocean, tror jag inte någon lokal butik behöver känna sig pressade av konkurrensen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att Görans dröm är att kunna leva på enbart att sälja fisk men med denna utvecklingen så lär ju inte det bli möjligt. Ted fö vad jobbar han med mer än att sälja fisk och koraller? Inget... Att konkurera med en bil med en kostnad på gränsen till inget då de tar ut en avgift för att du köper av dom och betalar din del av kostnaden som täcker bensin mm. Jämför det med en hyra på 12000kr/ månad + en massa elkostnader mm då måste ju pengarna in någon stans. dessa kostnader kan DO helt skita i. Rätt eller fel jag tror ni vet vad jag tycker.

Det gynnar ju dig som köper visst... det är jag helt och hållet med på.

Jag gillar bara inte själva sättet de använder sig av att åka runt som en glassbil med koraller och fisk.

Jag skulle vilja veta hur butiker i danmark klarar sig efter att DO kört runt i 2 år.

Det hela handlar om hur mycket man värdesätter att kunna se fisken innan du köper den, och att ha någon att prata med innan du köper fisken.

Är precis samma sak som för butiker som SIBA / Elgiganten etc som skall konkurrera med onlinebutiker men inte har de dödat dessa butiker då de har anpassat sig och erbjuder samma tjänster som tex Komplett / Datorbutiken etc gjorde fast på större skala.

Vad stoppar Ted / Göran o alla andra från att erbjuda att göra en större order (billigare pris på beställningen) där han bakar in beställningar som man lägger i förväg som man bara plockar upp (i påsen de kom i) direkt när leveransen kommer.

Efter som beställningarna blir större så blir priset per fisk lite billigare, butiken får in lite extra pengar och de som vill ha de lite ovanligare fiskarna som tar för mycket arbete för butiksägarna att ta in kan komma till svenska marknaden mycket lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif

Vill bara påpeka att vi håller oss till diskussionen kring erfarenheterna av Deep Ocean, som trådskaparen skriver i det första inlägget.

Huruvida det är konkurrens på lika villkor eller rätt sätt att bedriva verksamhet hör inte hemma i denna tråd.

Vill ni diskutera lagar och regler så starta en ny tråd om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske hade varit värt att starta en tråd där ämnet diskuteras?

För övrigt har Ted vad jag vet bojkottat Djing för tillfället pga DO, han har också vad jag hört anmält dem så vi får väl se vad som händer...

Är inlägget för offtopic så får jag be om utsäkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara tillägga att det går att köpa fisk och annat på nätet från flera håll i europa och vet faktist inte om chenker, dhl och andra har ovan nämda tillstånd eller om det behövs något inom EU. Det jag tänker i såfall är om det spelar någon roll om dhl levererar eller handlarn tillhandahåller transporten själv.

Själv har jag svårt att se varför det ska behövas tillstånd (ingen risk för smittospridning i naturen) för införsel till sverige och kan mycket väll tänka mig att det i såfall strider mot EU konkuransregler. Eller om man ska vara ärlig avsaknad av behov av regler då konkurans totalt avsaknas i sverige.

Förstår inte riktigt varför alla bryr sig i allt, men om någon svensk handlare ställer upp med samma utbud som dejong så lovar jag att börja handla där och är ärligt talat inte intresserad av deras ekonomiska välbefinnade utan av vad de kan erbjuda mig och till vilket pris. förkortat konkurans är det viktigaste!

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det flyter omkring mycket information nu. Intresserade kan gärna börja läsa läsa här: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hotadeartercites.4.7caa00cc126738ac4e880002389.html

Det det gäller är handel med utrotningshotade djur och där står hotet som viktigare än fri handel för alla länder som antagit Washingtonkonventionen om handel med utrotningshotade djur. Inom EU finns det en gemensam lagstiftning med konventionen som grund. Dessutom finns olika lagar för olika länder inom området.

I Sverige är länsstyrelserna ansvariga för övervakning att illegal handel med utrotningshotade arter inte sker. Där inräknas bland annat jättemusslor, stenkoraller och levande sten. Vissa arter kan handel ske om handlaren uppfyller vissa villkor. Hur reglerna tolkas är olika i olika län. Ett villkor är t.ex att handlaren skall ha karantän.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...