Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du berättade inte i telefon att du arbetade ihop med moby och det har du tidigare inte gjort på detta forum heller. Faktum är att du beskrivit dej själv som nöjd kund för att boosta din buisness. Du sa att du hade samlat ihop 25 saltvattensakvarister som skulle bojkotta mej för att jag satte press på De Jong och Fauna Marin. Jag skrek till dej att du skulle dra åt helvete med dina hot för att jag har valt att säga till mina leverantörer att jag inte längre kan vara kund om jag inte kan tjäna pengar till min hyra el osv. Du svarade att det inte gick att prata med mej och la på i örat. Vad det nåt mer ? Varför ska jag ringa till en oseriös lagbrytare som försöker locka kunder att överge svenska butiker genom att ta bort varje chans till att ha igång system som gör det möjligt att följa svensk lag. Jag har bitit mej i handen länge nog när jag sett hur detta har hyllats på SG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur var det maack hade ni koll på detta ? har ni gått kursen eller e det vilda västern ?

Ted där är koll på detta :smiley20: Jag tror att om du ringar Moby på måndag, vill han givetvis skickar den dokumentation du önska. Du har jo redan fått besked från det danske skatteverket om hur han bedriver sin firma ik :smiley20:

Där var där heller ingan ting att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

många privat personer kör samma runda och det blir inte mindre eller mer skonsamt för att det är ett företag som kör på samma sak. tanken e god men om det inte funkar i praktiken så e det kört. alla kan ha inkörningsproblem men det måste lösas om man ska sälja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte riktigt hur vi har att göra med var de olika handlarna handlar och / eller varför. Om en handlare handlar från en leverantör och skyltar med det för att den leverantören har gott rykte då är det deras ensak, men vi har verkligen inte någon möjlighet att kräva att handlaren ska redovisa det. När det gäller Ted, och hans verksamhet är nog alla överens om att även om Ted kan vara egensinnig, så är han inte omöjlig, och försöker vara rak och ärlig. Och det går knappast att ifråga sätta, han brinner verkligen för sin verksamhet. Att han väljer en annan leverantör är fullt rimligt, om det hjälper honom hålla konkurrenskraftiga priser, samtidigt som hans verksamhet går runt. Jag är nu sällan i Göteborg, men det står överst på listan som bland annat inköpsrunda för att åka runt bland ett flertal shoppar, och få packat "godsaker" när nya baljan ska startas. Saker jag vet jag vill ha kommer jag ringa / skicka email till olika handlare och "prata om" för att se vad som går att få tag på, och det som jag inte kan jaga tag på när jag gjort sagda resa kommer hämtas hem efteråt, då troligtvis via Deep Ocean, om de fortfarande erbjuder den tjänsten. Klart är ju att jag inte kommer och ligga att köra över 40 mil tur och retur för två krabbor och en korall, eller liknande. Det finns trots allt inte bara den aspekten att verksamheten ska fungera för alla inblandade, det ska även vara försvarbart för miljön. Och, helt ärligt, plånboken. Nu ska det ju erkännas att plånböckerna är för oss inom hobbyn ganska härdad, men trots allt, det är flera faktorer som ska tas i betraktande.

Jag tänker inte bojkotta någon för att de handlar av, eller med någon. Jag tycker ted gör en bra sak, som bland annat satt ett par nya varumärken och produkter på den svenska marknaden, Triton gör ett kanonjobb som experimenterar med 'kines märken', och Deep Ocean är fantastiska som erbjuder det där lila extra för oss som inte bor granne med 3 olika saltvattensbutiker. Det enda som är synd det är att ingen erbjuder motsvarande leveranser till norra Sverige, något jag tycker verkligen kunde behövas. Istället ligger folk och kör kanske 100 mil tur och retur för att få tag i rätt utrustning och invånare. Det ligger en rätt sjyst miljövinst i att kombinera flera frakter till en gemensam utkörning.

När det kommer till djurens väl och ve, tror jag att alla inblandade är intresserade av dess välgång. Deep Ocean får inte betalt för döda djur, och köparen får betala även om man inte kommer och möter upp. De Jong vill inte få sitt goda rykte förstört, osv. Som en ren gissning är allt packat så att man har en god marginal mot sista avlämning, så till skillnad från ett försenat flygplan behöver inte en fördröjning betyda att alla djuren dör vilket händer lite från och till. Jag ser egentligen inga problem med att styra upp tillstånd osv för att Deep Oceans verksamhet ska vara laglig, men om vi ska ge folk dåliga idéer, så ser jag ett bekymmer med något mycket mer inflexibel. Och fullständigt orelaterat. Kör och vilotider. Det är inte alls omöjligt, jag skulle snarare säga att det är troligt, att det hamnar under yrkesmässig trafik, och som yrkeschaufför skall man sköta konstiga saker som kör och vilotider som inte över huvudtaget gäller privatpersoner. Som resande försäljare är däremot inte kör och vilotider något problem... Jag vet helt enkelt inte hur det här klassas. Slutligen, som sidonotis. Man har argumenterat för och emot att "lokalen" skulle vara godkänd för att sälja djur från. Jag tror att det hamnar under bud-körning, snarare än försäljning, men i alla fall. Ni vet att det finns livsmedelsbutiker som helt lägligt har försäljning ur lastbilar och bussar? Jag handlade regelbundet ur lastutrymmet på en vit lastbil när jag bodde i den Småländska skogsbygden. Det var en rullande butik, med det mesta din vanliga närbutik har. Det av ICA's sortiment han inte hade med sig alltid gick det utmärkt att antingen ringa och beställa, eller lämna en inköpslista på till nästa gång han rulla förbi. Och det var livsmedel. Jag tvivlar på att det skulle vara omöjligt att uppfylla kraven för någon annan verksamhet.

Ted, en sak till bara. Det är alltså ett problem att man gör en halvtimmes stop på ett knippe olika platser längs en resa som tar max, absolut max 24 timmar. Man kan göra 48 stop, och fortfarande vara på sista hållplatsen samtidig som de 48'a timmar man packar flygtransporter för, har passerat. Förstod jag det rätt? Hur blev det mer av ett problem att det transporteras på väg, i bil, än via flyg, där framförallt ingen kan göra ett skit åt situationen om det skulle hända något? En biltransport kan i alla fall ha en tunna vatten och en syrgastub med, om man nu vill skaffa sig säkerhetsmarginaler ytterligare.

Debatten har icke förvånansvärt spårat ur, men det var väll väntat. Det handlar om entusiaster som omsatt en hobby till en verksamhet de försöker livnära sig på, i en nischad verksamhet, där lönsamheten redan från början kan vara begränsad. Jag har svårt att sympatisera med någon som beklagar sig över lönsamheten samtidigt som han köpt en ny Porsche men det framställs en hel del vettiga argument från en hel del vettiga människor. Det förändrar inget för min del, jag kommer utnyttja Deep Oceans service om den är tillgänglig när jag önskar något jag inte kan få tag på via andra källor.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du berättade inte i telefon att du arbetade ihop med moby och det har du tidigare inte gjort på detta forum heller. Faktum är att du beskrivit dej själv som nöjd kund för att boosta din buisness. Du sa att du hade samlat ihop 25 saltvattensakvarister som skulle bojkotta mej för att jag satte press på De Jong och Fauna Marin. Jag skrek till dej att du skulle dra åt helvete med dina hot för att jag har valt att säga till mina leverantörer att jag inte längre kan vara kund om jag inte kan tjäna pengar till min hyra el osv. Du svarade att det inte gick att prata med mej och la på i örat. Vad det nåt mer ? Varför ska jag ringa till en oseriös lagbrytare som försöker locka kunder att överge svenska butiker genom att ta bort varje chans till att ha igång system som gör det möjligt att följa svensk lag. Jag har bitit mej i handen länge nog när jag sett hur detta har hyllats på SG

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maack är du annonsör så svara i er annonsörs tråd.

Ted - Jag är inte annonsör, Deep Ocean är annonsör. Jag är privat, och hjälpar bara Deep Ocean att köra igång detta koncept i Sverige, jag får ingan lön, men kanske en gratis koral (du vet, den koral som du inte hämtar på plats ;) som du har bestält.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ju inte klokt om dom bryter mot lagen !

Om det är så borde ju all information om dom här biltransportförsäljningarna tas bort.

Yes - om dom bryter mot lagen, men det gör dom inte. Är där ingan som ser att det som gäller hit är blot att där finns enn som känner sin affär hottat (utan nogan anledning) Thats all

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men skrika skit i örat på varandra e vi inte intresserade av!!!!! ta det i personligt mejl istället

Helt korrekt. Jag tycker också att detta köra på fejl håll. Ted jag slutter hit. Tycker att du skall ringa Moby på Deep Ocean på måndag och pratta med honom iställat för att du och jag sitter hit på detta set (synd för du är faktisk en kanon killa !!.

God Söndag till alla :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted, en sak till bara. Det är alltså ett problem att man gör en halvtimmes stop på ett knippe olika platser längs en resa som tar max, absolut max 24 timmar. Man kan göra 48 stop, och fortfarande vara på sista hållplatsen samtidig som de 48'a timmar man packar flygtransporter för, har passerat. Förstod jag det rätt? Hur blev det mer av ett problem att det transporteras på väg, i bil, än via flyg, där framförallt ingen kan göra ett skit åt situationen om det skulle hända något? En biltransport kan i alla fall ha en tunna vatten och en syrgastub med, om man nu vill skaffa sig säkerhetsmarginaler ytterligare.

Jag ska försöka svara på din fråga. Jag har fått intrycket av att långa bilresor inte är det du gör ofta men jag kan ha fel. Du kanske aldrig tagit bilen till Bergen vintertid när fjällvägen är stängd.I December så innebär det att om du ens öppnar din hyrbil så blir det väldigt kallt. När det gäller flygfrakt så görs transporter med levande djur på ett sådant sätt att man kan hålla dem varma. Jag vet inte ens om du själv hade tyckt det var ok att sitta bak i bilen från holland till Trondheim. Fiskar och korall som klarar kyla sämre än dig och inte klär sig efter klimatet de skall transporteras i har det jobbigare.

Tunna med varmvatten och syrgastub :-) den var ju bra.

Jag har som sagt själv gjort dessa resor men endast från holland till Kungsbacka och det är faktiskt kallt i påsarna även om inga dörrar öppnats. Det är inte så kallt att djuren lider. Jag har en trådlös termometer i lådorna för att se att allt är ok. Om ni tvivlar på min erfarenhet av detta så är det upp till er men jag anser att det är djurplågeri med detta sätt att frakta djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt korrekt. Jag tycker också att detta köra på fejl håll. Ted jag slutter hit. Tycker att du skall ringa Moby på Deep Ocean på måndag och pratta med honom iställat för att du och jag sitter hit på detta set (synd för du är faktisk en kanon killa !!.

God Söndag till alla :smiley20:

Du är väl medveten om att jag läste om vad du skrev om mej innan jag skrev nåt till dej.

Jag måste svara på lögner och förtal samt att jag bestämt mej för att upplysa om de lagar som bryts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du berättade inte i telefon att du arbetade ihop med moby och det har du tidigare inte gjort på detta forum heller. Faktum är att du beskrivit dej själv som nöjd kund för att boosta din buisness. Du sa att du hade samlat ihop 25 saltvattensakvarister som skulle bojkotta mej för att jag satte press på De Jong och Fauna Marin. Jag skrek till dej att du skulle dra åt helvete med dina hot för att jag har valt att säga till mina leverantörer att jag inte längre kan vara kund om jag inte kan tjäna pengar till min hyra el osv. Du svarade att det inte gick att prata med mej och la på i örat. Vad det nåt mer ? Varför ska jag ringa till en oseriös lagbrytare som försöker locka kunder att överge svenska butiker genom att ta bort varje chans till att ha igång system som gör det möjligt att följa svensk lag. Jag har bitit mej i handen länge nog när jag sett hur detta har hyllats på SG

mvh

nu fick svg sig en känga med ;) v uteblev nog men det e lugnt vi förstod nog ändå ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är konstigt med den svenska sjukdomen Avundsjuka !

Det hör väll inte hit om Ted har en ny Porshe eller inte han har nog jobbat till den i såfall och jag skiter i om min handlare hade kört rollsroyce så länge han är seriös och har alla papper rena för försäljning och hålning av djur och går att prata med så är jag nöjd jag vill att mina djur och min hobby ska vara ärlig och inte oseriös hoppas att fler mäniskor förstår att detmåste bedrivas på djurens bästa och inte pengar !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man ska va riktigt jävla ärlig så finns det nog ingen jävel som bryr sig ett skit om djurens välbefinnande. sen kan alla försöka va djurpoliser o djurvänner bäst fan dom vill. men inte ett jävla djurliv trivs väl för fan i ett akvarium hur fans jävla dumma kan vi va. låt djuren leva i havet om ni ska va såna djurvänner. o sluta hyckla. kör ert djurliv i akvariumen o må bra men tänk för fan inte på djurens bästa för då hade inte en jävel i sverige haft akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man ska va riktigt jävla ärlig så finns det nog ingen jävel som bryr sig ett skit om djurens välbefinnande. sen kan alla försöka va djurpoliser o djurvänner bäst fan dom vill. men inte ett jävla djurliv trivs väl för fan i ett akvarium hur fans jävla dumma kan vi va. låt djuren leva i havet om ni ska va såna djurvänner. o sluta hyckla. kör ert djurliv i akvariumen o må bra men tänk för fan inte på djurens bästa för då hade inte en jävel i sverige haft akvarium

ibland e det gott o va full men detta e fan sanningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herregud, nu får man höra att någon köpt en Porsche...

Vilken soppa detta blivit..

jag som ville få reda på lite fakta, som XX antal timmar, hur djuren klarar värmen (vilket jag inte riktigt fått kläm då vissa säger att 48H är ok...)

Detta var då värre en en såpopera av internationell klass!!!

hick.. inte helt nykter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska försöka svara på din fråga. Jag har fått intrycket av att långa bilresor inte är det du gör ofta men jag kan ha fel. Du kanske aldrig tagit bilen till Bergen vintertid när fjällvägen är stängd.I December så innebär det att om du ens öppnar din hyrbil så blir det väldigt kallt. När det gäller flygfrakt så görs transporter med levande djur på ett sådant sätt att man kan hålla dem varma. Jag vet inte ens om du själv hade tyckt det var ok att sitta bak i bilen från holland till Trondheim. Fiskar och korall som klarar kyla sämre än dig och inte klär sig efter klimatet de skall transporteras i har det jobbigare.

Tunna med varmvatten och syrgastub :-) den var ju bra.

Det var ett ärligt och sansat svar, vilket väll egentligen var vad jag väntade mig. Som jag skrev tidigare så är min åsikt om dig att du är lite egensinnig. Det är ju absolut inte jag, (o_0) men du är en bra kille i alla fall.

Jag har kontakter i transportbranschen och har gjort sydholland -> Helsingborg's resor i ett par omgångar. Jag håller det inte alls för otroligt att man med rätt förberedelser, och relativt enkla sådana kan frakta fisk och koraller utan att de far illa av temperaturen, eller tiden. Jag erkänner dock utan omsvep att du har mer erfarenhet av den typen av frakter i praktiken.

Det är konstigt med den svenska sjukdomen Avundsjuka !

Det hör väll inte hit om Ted har en ny Porshe eller inte han har nog jobbat till den i såfall och jag skiter i om min handlare hade kört rollsroyce så länge han är seriös och har alla papper rena för försäljning och hålning av djur och går att prata med så är jag nöjd jag vill att mina djur och min hobby ska vara ärlig och inte oseriös hoppas att fler mäniskor förstår att detmåste bedrivas på djurens bästa och inte pengar !

Um... Så vitt jag vet har inte Ted någon ny Porsche? Nu är jag iofs inte speciellt uppdaterad på Ted's bilaffärer i heller. Jag försökte tydliggöra att jag har sympati med folk som faktiskt har en anledning att klaga på bristande lönsamhet. Jag har kontakter inom transportsektorn, så jag vet hur det är när lönsamheten är i det närmaste obefintlig. Men jag har ingen sympati för folk som försöker pumpa mer ur en redan mycket lönsam verksamhet. Är det någon här som har det? Om handlaren sitter och svär över bristande lönsamhet borde kanske första åtgärden vara att skära ned på den egna lönen, och fundera p om firman verkligen behöver ha en Porsche som firmabil, det är allt jag säger.

(Att det blev just Porsche i bilexemplet är för att jag har ett mycket svagt minne av en flera år gammal bilaffär någon handlare gjorde, men fan om jag minns vem det var...)

B!

Edit

Porsche ?? Jag kör Lamborghini och Ferrari :-)
Jävla glidare. Till våren när jag kommer upp får du fan bjuda på en åktur, istället för kaffe, eftersom det dricker jag inte.

;- )

Nu skiter jag i det här för i morgon bitti. (Ja, det är inte lönt att skriva för i kväll...) Jag ska sova lite, och tittar till resten av tråden i morn middag, när jag vaknat.

Ställ inte till så tråden blir låst nu pojkar och flickor.

/Edit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...