Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

Det är såhär att när man har besök av myndigheterna och de skall godkänna ens anläggning så bedömdes även om jag behövde godkänd transportbil. De som var här o besiktade min lokal informerade att jag inte behövde det. Jag har nu insett att jag hade faktiskt kan i vissa lägen behöva det när jag läst vad som står här på forumet och kontaktat myndigheterna och påpekat detta.

Jag har alltså inte haft några som helst intentioner att bryta några regler utan gjort som jag blivit tillsagd.

Jag inser att den som blir ifrågasatt här på forumet från trådens start till slut är jag. Har ni problem med mej var raka nog i ryggen o komma till mej och prata om detta. Mitt företag följer alla konstens regler och jag har försökt bevisa alla tvivel ni har haft på mej och vad jag gör. Men det verkar inte vara gott nog. Jag inser att hur jag än gör så blir ni inte nöjdare för det. Så det är nog bäst att än en gång ta ett beslut att sluta skriva på detta forum.

Jag står forfarande för vad jag tycker och jag står fortfarande att jag fått den informationen jag fått.

När jag har varit o hämtat koraller har jag inte behövt någon godkänd bil för djurtransporter för jag har hämtat KORALLER. Jag bedriver ingen handel med djur på internet. Men det kanske är OT

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är såhär att när man har besök av myndigheterna och de skall godkänna ens anläggning så bedömdes även om jag behövde godkänd transportbil. De som var här o besiktade min lokal informerade att jag inte behövde det. Jag har nu insett att jag hade faktiskt kan i vissa lägen behöva det när jag läst vad som står här på forumet och kontaktat myndigheterna och påpekat detta.

Jag har alltså inte haft några som helst intentioner att bryta några regler utan gjort som jag blivit tillsagd.

Jag inser att den som blir ifrågasatt här på forumet från trådens start till slut är jag. Har ni problem med mej var raka nog i ryggen o komma till mej och prata om detta. Mitt företag följer alla konstens regler och jag har försökt bevisa alla tvivel ni har haft på mej och vad jag gör. Men det verkar inte vara gott nog. Jag inser att hur jag än gör så blir ni inte nöjdare för det. Så det är nog bäst att än en gång ta ett beslut att sluta skriva på detta forum.

Jag står forfarande för vad jag tycker och jag står fortfarande att jag fått den informationen jag fått.

När jag har varit o hämtat koraller har jag inte behövt någon godkänd bil för djurtransporter för jag har hämtat KORALLER. Jag bedriver ingen handel med djur på internet. Men det kanske är OT

Har som sagt inte tvekat på om du har tillstånd, och om jag skall vara ärlig skiter jag i det! Bättre med en "bra" Djurmässigt handlare än en som följer regler men dålig på djurhållning.

Ps.

Tycker att om Transporttillstånden följer bilen att det är en hel korkat, hade det följt person eller företag så hade jag haft större förståelse för det. Men det är ju som vanligt i tillståndssverige tyvärr, regler utan egentlig mening! ((Vad krävs för bilen skall godkännas?) VAN med värme?)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så de transporter från DeJong tidigare där du skrivit att "du " varit och hämtat koraller har egentligen varit ett åkeriföretag som varit och hämtat åt dig?

Eller har jag missat något? Missförstå mig rätt nu, men om det är så att din bil inte är godkänd ännu, och du själv varit nere o snurrat på kontinenten så tycker jag det är högst märkligt att du anser Deep Ocean göra fel som kör samma runda med en godkänd transportbil.

Ted och Moby var i alla fall på De Joing Marinlife på samme tid i början på September för att hämta fisk och koraler. Deep Ocean har gjort denna video för att kunna berätta och förklare hur det går till när man beställer från Deep Ocean. Ved ett tillfälle är Ted kommet med på denna video.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas inte att det var min fråga om din bil som får dig att sluta skriva på guiden?

Eftersom vi pratar om lagar och regler så tycker jag det är en självklarhet att de som är berörda av en del förklarar hur de har det och ser på saken. I ditt fall så har du ju en bil som du har varit på inköpsresa med, och att då fråga om den är godkänd är i mina ögon en självklarhet eftersom det framkommit i tråden att det skall ske transporter med godkända transportbilar, och att endast ett visst antal har dessa varav ditt företag inte fanns med på den listan.

Att du kom in i diskutionen för att dementera/förklara ett antal

påståenden tycker jag är bra då du har klarlagt en del regler och

bestämmelser som varit bra för allmänheten att få reda på. Samtidigt

så blir ju du som handlare lite av ett "bollplank" för många frågor

och påståenden eftersom du faktiskt kommer närmare detta än de flesta av oss andra här. Att man bara behöver en godkänd transportbil då man handlar ryggradsdjur är en aspekt som framkommit senare i tråden, och som för mig fel då både koraller och andra djur behöver värme under längre transporter.

Jag hoppas att du stannar kvar och fortsätter att skriva då det är många här som uppskattar ditt breda kunnande och engagemang för hobbyn.

Mvh/Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted och Moby var i alla fall på De Joing Marinlife på samme tid i början på September för att hämta fisk och koraler. Deep Ocean har gjort denna video för att kunna berätta och förklare hur det går till när man beställer från Deep Ocean. Ved ett tillfälle är Ted kommet med på denna video.

Ja och jag har alltså ett protokoll över när min verksamhet blev besiktigad där besiktigaren ansett att min bil inte behöver vara besiktigad som djurtransport.

Men eftersom jag själv bedömt att jag kan behöva ha det i framtiden så har jag nu fixat det.

Va det något mer du ville veta innan du postar era pdf ?

Vad jag hämtade vid tillfället som jag hamnade på Deep Oceans film var förövrigt korall. Och även lite akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted kommer fixa det som behövs, det är nog inga problem.

Men eftersom du är så kunnig, så tror jag att vissa ställde just frågor till dig.

Inget personligt alltså.

Sedan har man fått en viss information från myndigheterna så anser man att man gjort sitt också.

Vet inte var gränsen går för upplysningsplikt eller skyldigheter som nyttjanderättshavere etc. utan de såg nog hur du sköter din verksamhet och förstod att det inte var några större problem med körningar.

Så du behöver inte dra dig ur forumet för denna lilla sak, det skulle ju nästan elda på brasan. Tycker du gör rätt som är öppen och ärlig! och vi alla lär oss hela tiden.

Jag förstår att allt går att fixa på något sett, men jag tror att det skulle se himla fint ut om DO fixar liknande papper, sedan vem som kör kan man diskutera, men tillstånd från ett land i EU borde ju visa något iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och jag har alltså ett protokoll över när min verksamhet blev besiktigad där besiktigaren ansett att min bil inte behöver vara besiktigad som djurtransport.

Men eftersom jag själv bedömt att jag kan behöva ha det i framtiden så har jag nu fixat det.

Va det något mer du ville veta innan du postar era pdf ?

Vad jag hämtade vid tillfället som jag hamnade på Deep Oceans film var förövrigt korall. Och även lite akvarium.

Jag skulle kanske nog av någon skulle kunna uppfattas som en dålig kille. Men det är du som startade allt detta mot Deep Ocean. Jag har hållit mig till fakta. Du har hävdat att jag hotade dig och andra saker, fast jag vet inte vad jag kan hota dig med.

Jag visste från början dessa saker som kommer ut nu. Moby på Deep Ocean, har av samma skäl inte ville delta i detta.

Deep Ocean har godkännande till sin bil samt import av fisk och koraller. När det gäller levrans av fisk och koraller från Holland till Sverige och själva affären redan går via webben innan leverans, då krävs inga tillstånd för fysisk butik eller på annat.

Jag gjorde inledningsvis klart att jag tyckar att du är bland de mest talangfulla spelarna inom salt i Sverige, som jag fortfarande tror. Men du vet också att jag inte gillade du har försökt att ställa ut Deep Ocean som en mycket olaglig företag och att du skulle göra alt för att stoppa dem. Det är detta som fick mig att bli som jag har väret mot dig. Jag hoppas som många andra att du kommer att vara kvar på detta forum, du hjälpa många med din stora kunskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just pratat med Moby på Deep Ocean. Han tyckar också att denna tråd har kommet på rätt väg nu. Därför villMoby få skannade sin licensar till att transportera djur och tillstånd för import av fisk och koraller. Detta kommer han att göra ikväll.

Med detta hoppas Deep Ocean också att denna storm kan ligga sig lugn och det kan bli jul för alla:skal-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde inledningsvis klart att jag tyckar att du är bland de mest talangfulla spelarna inom salt i Sverige, som jag fortfarande tror. Men du vet också att jag inte gillade du har försökt att ställa ut Deep Ocean som en mycket olaglig företag och att du skulle göra alt för att stoppa dem. Det är detta som fick mig att bli som jag har väret mot dig. Jag hoppas som många andra att du kommer att vara kvar på detta forum, du hjälpa många med din stora kunskap.

Nja nu pratades det om 20 personer som skulle bojkotta Ted.. Det kanske var lite för starkt att säga så.

Om du har gjort samma inlägg NU som då, så tror jag att diskussione skulle se bättre ut från din sida. Sedan vet jag att flera personer tyckder Ted tog i lite väl hårt med "olagliga" hit och dit.

MEN vi glömmer detta lite grann, utan kan alltså med glädje invänta tillstånden, för då ser jag verkligen inte som att DO skulle vara ett olagligt alternativ faktiskt.

Sedan tycker jag ni borde fixa ett par adresser som tar hand om eventuella djur som inte blir upphämtade (tex lokala butiker kan väl få ett bra pris ?) sådant skulle vara ett gott samarbete. Då ser jag inte heller några större problem där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja nu pratades det om 20 personer som skulle bojkotta Ted.. Det kanske var lite för starkt att säga så.

Om du har gjort samma inlägg NU som då, så tror jag att diskussione skulle se bättre ut från din sida. Sedan vet jag att flera personer tyckder Ted tog i lite väl hårt med "olagliga" hit och dit.

MEN vi glömmer detta lite grann, utan kan alltså med glädje invänta tillstånden, för då ser jag verkligen inte som att DO skulle vara ett olagligt alternativ faktiskt.

Sedan tycker jag ni borde fixa ett par adresser som tar hand om eventuella djur som inte blir upphämtade (tex lokala butiker kan väl få ett bra pris ?) sådant skulle vara ett gott samarbete. Då ser jag inte heller några större problem där.

Tjena Alex

Med rätta, om jag hade sagt så altså, men det har jag aldrig, och vet inte hur jag ifall skulle få dem till detta. Men som du skriver, lät os nu glömmer detta och ser fram emot.

Det med lokala butiker har vi nästan kol på (Sverige runt). Men om där finns butiker som är interesseret är dom mycket välkommen till att höra av sig till jag eller Direkt Deep Ocean.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är der Pdf-filer på tillstånd till transport av djur båda korta och långa körningar.

Nästa Pdf-fil är tillstånd till import av fisk och koraler til EU (detta är 2 filar).

Jag skall hälsa från Moby som säger att han hoppas att detta kan dämpa denna våldsamma diskussion.

Deep Ocean önskar på samma tid alla en God Jul

Transport av djur .pdf

Tillstånd for import av fisk och koraler 1.pdf

Tillstånd for import av fisk och koraler 2.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra!

Jag undrar nästan varför inte detta fanns på sida säg... 5e? eller 10 sidan :)

men i vilket fall som helst, kan vi helt enkelt konstatera:

"Att handla levande via nätet, olagligt eller ej? "

JA!

Nu får du förklara dig lite. räcker inte det som han visat upp nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får du förklara dig lite. räcker inte det som han visat upp nu?

Jo absolut! Det är det jag menade..

det jag också menade att man skulle kunna spara några sidor om tillstånden kom fram tidigare. :)

men och andra sidan så kom många åsikter fram som tydligen frustrerat en hel del pojkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra!

Jag undrar nästan varför inte detta fanns på sida säg... 5e? eller 10 sidan :)

men i vilket fall som helst, kan vi helt enkelt konstatera:

"Att handla levande via nätet, olagligt eller ej? "

JA!

Alex

Som skrevat på sida 5 och 10 och..... så har Deep Ocean (Moby) inte ville tag del i denna diskution. Men igenom jag har han talat om at alla är/var välkommen att kontakta honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är der Pdf-filer på tillstånd till transport av djur båda korta och långa körningar.

Nästa Pdf-fil är tillstånd till import av fisk och koraler til EU (detta är 2 filar).

Jag skall hälsa från Moby som säger att han hoppas att detta kan dämpa denna våldsamma diskussion.

Deep Ocean önskar på samma tid alla en God Jul

Underbart

att inte visa detta fast många krävt detta

det är rätt

det är inte olagligt att vägra visa upp för privatpersoner

Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Maack att alla papper kom på bordet.Jag hade hoppats att tråden skulle nå 1000 poster men det e nog för många kvar.

Jag kommer tyvärr inte bli kund för även om tillstånden e ok så tycker jag att fiskar köper man i en lokal men jag förstår dom som bor illa till vill använda denna service som DO har.

Då får jag väl önska Maack och Moby på DO en god jul.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men nu fick många av oss svar, samt gjorde SVG helt rätt i att låta alla annonsera.

SVG är helt rätt och detta borde vi försöka komma ihåg när vi begär att XX och YY inte borde få annonsera eller att SVG skall "kolla upp" föreatg etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men nu fick många av oss svar, samt gjorde SVG helt rätt i att låta alla annonsera.

SVG är helt rätt och detta borde vi försöka komma ihåg när vi begär att XX och YY inte borde få annonsera eller att SVG skall "kolla upp" föreatg etc.

Min åsikt e att SG ska kontrollera sina sponsorer va det gäller tillstånd.

Men jag tror dom flesta skiter i lagar och regler när det gäller den hära hobbyn.Tyvärr kommer det att slå hårt mot alla 2000 salta akvarier i framtiden.

Jag har försökt själv att anmäla en butik som inte har rent mjöl i påsen men det visade sig att det var näst intill omöjligt.Kontakta myndigheter i berörda stad därefter polis och tillslag mot butiken med fingrarna i kakburken.Jag la ner den tanken men jag kommer att fortsätta när jag har tid o lust.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Maack att alla papper kom på bordet.Jag hade hoppats att tråden skulle nå 1000 poster men det e nog för många kvar.

Jag kommer tyvärr inte bli kund för även om tillstånden e ok så tycker jag att fiskar köper man i en lokal men jag förstår dom som bor illa till vill använda denna service som DO har.

Då får jag väl önska Maack och Moby på DO en god jul.Patrik

Jag blir alt andet en arg, när du skrivar att du inte blir kund, da du tycker som du gör -respekt. Sånna finns också i Danmark. Men vigtigst av alt är att uavset vor noga stans vi köpar vår koraler, fisk och teknik. Då har vi allihop samma passion ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...