Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För att återgå till frågan som ställs i rubriken... Att handla levande via nätet, lagligt eller ej?

(obs detta inlägg har absolut inget med den butik som alla verkar ha hakat upp sig på i den här tråden!)

Har hittat flera exempel på att det är fler butike både i sverige och i övriga europa som både säljer via nätet och levererar hem så jag har lite svårt att se att det skulle vara olagligt....???

Men när man läser den här tråden så verkar det bara handla om transporttillstånd, typ av transport och liknande frågor. Inte heller här kan jag egentligen se nån skillnad på det som DO gör mot vad andra webbbutiker gör, är det bara fraktsättet som stör? Jag har då helt tappat vad tråden var tänkt att handla om från början. Från att handla om det är lagligt att sälja levande via webben har det gått till att bara handla om ett företag.....Det finns som sagt fler företag som säljer via webb, det finns företag som säljer via telefon för att sen levereras till en viss adress enligt överenskommelse om datum/tid/plats. Gör även dessa företag fel då? För i sånna fall så är detta bara toppen på ett isberg....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger mig inte i lagarna då andra sköter detta bättre, men jag tycker, oavsett lag så bör man kanske tänka lite på tex vädret ute om man ska beställa överhuvudtaget.

Alla handlare känner nog till diverse problem vintertid tex, detta trots lagliga transporter!

Färre garantier kan följas vid transporter ju längre bort du är från ursprunget, kan vara bra att tänka på.

Det är svårt för privatpersoner att kräva kort leverans tid, det är lättare som butik att ställa krav på leveratören om detta.

För det är väl ändå djuren vi ska tänka på för att detta ska vara hållbart i längden, eller?

PS.hoppas ingen blev arg nu :)DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger mig inte i lagarna då andra sköter detta bättre, men jag tycker, oavsett lag så bör man kanske tänka lite på tex vädret ute om man ska beställa överhuvudtaget.

Alla handlare känner nog till diverse problem vintertid tex, detta trots lagliga transporter!

Färre garantier kan följas vid transporter ju längre bort du är från ursprunget, kan vara bra att tänka på.

Det är svårt för privatpersoner att kräva kort leverans tid, det är lättare som butik att ställa krav på leveratören om detta.

För det är väl ändå djuren vi ska tänka på för att detta ska vara hållbart i längden, eller?

PS.hoppas ingen blev arg nu :)DS.

Nu pratar vi inte väder utan tillstånd

Att inte veta om lagen är inget brott fören du bryter mot den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skickar inget via telefon eller webb försäljning om vi inte kan köra det på leasing-bil inom 8tim denna årstid, så JA i detta fall är det lagligt att handla via nätet.

Ändrat av Rasken
Lät inte bra
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar det att skicka med posten då?. Har handlat av 2st här på guiden som skickat med post till mig, båda gångerna över 50 mil å leveranstiden kommer jag inte riktigt ihåg, att postens bilar är lagliga betvivlar jag starkt!. Eller faller ansvaret på mig som köpare eller på säljaren då?.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som privatperson faller det lite utanför vad som diskuterats här. Men nä, i grund och botten är det inte tillåtet. Om man ska vara petig, då alltså. Och även om säljaren antagligen är den som kommer hållas ansvarig, eftersom denna var den som skickade, så är köparen egentligen lika skyldig då säljaren utan tvivel informerat om hur man tänkt skicka det levande. Delaktighet, eller rent av anstiftan, alltså. Sen känns det som om det kanske inte är det absolut högst prioriterade ärendet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det koraller som skickats så är det inga ryggradsdjur och då finns inga som helst transportrestriktioner i lagen vad jag vet - bara de regler som transportören har. Levande sten får exempelvis fraktas på bussgods, bara bussgods tar emot det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang. Transport tillstånden, är de knutna till person eller företag?

Kan bli lite konstigt i bägge fallen!

//Daniel

Daniell

Tillståndet kan vara knutet till bägge och men för att få tillståndet måste bilen godkännas. Det är alltså bilen som är den springande punkten. I fall med fisktransport där ingen utbildning krävs så kan jag inte förstå annat än om bilen är godkänd så kan vem som helst köra om tillståndsinnehavaren så medger. Men jag är osäker i detta fall. För djur som kräver utbildad vårdare/förare så måste givetvis den personen vara med på resan. Omvänt - inte med vilken utbildning som helst i hela världen kan du köra djur kommersiellt i en icke godkänd bil.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniell

Tillståndet kan vara knutet till bägge och men för att få tillståndet måste bilen godkännas. Det är alltså bilen som är den springande punkten. I fall med fisktransport där ingen utbildning krävs så kan jag inte förstå annat än om bilen är godkänd så kan vem som helst köra om tillståndsinnehavaren så medger. Men jag är osäker i detta fall. För djur som kräver utbildad vårdare/förare så måste givetvis den personen vara med på resan. Omvänt - inte med vilken utbildning som helst i hela världen kan du köra djur kommersiellt i en icke godkänd bil.

MVH Lasse

Visst är det väl så att om bilen är godkänd, så kan man låna den ?

då borde kontrollen att ske vid flygplatsen, när man hämtar fisk

Hur som helst det kanske inte är varken dyrt eller svårt att få detta tillstånd.

Ska fråga Akvarieteknik hur mycket arbete detta tillstånd är

återkommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte mycket arbete. Bara att ta kontakt med Länstyrelsen i ditt län och låta en av dem besiktiga din bil sen skickar du in en ansökan om registrering som transportör av djur till jordbruksverket. Blanketten finns på deras hemsida. Hör efter vad ditt län tycker att din bil bör ha för att transportera djuren innan så slipper du korrigera i efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte mycket arbete. Bara att ta kontakt med Länstyrelsen i ditt län och låta en av dem besiktiga din bil sen skickar du in en ansökan om registrering som transportör av djur till jordbruksverket. Blanketten finns på deras hemsida. Hör efter vad ditt län tycker att din bil bör ha för att transportera djuren innan så slipper du korrigera i efterhand.

Tack

Det är ingen brådska då jag aldrig transporterar djur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniell

Tillståndet kan vara knutet till bägge och men för att få tillståndet måste bilen godkännas. Det är alltså bilen som är den springande punkten. I fall med fisktransport där ingen utbildning krävs så kan jag inte förstå annat än om bilen är godkänd så kan vem som helst köra om tillståndsinnehavaren så medger. Men jag är osäker i detta fall. För djur som kräver utbildad vårdare/förare så måste givetvis den personen vara med på resan. Omvänt - inte med vilken utbildning som helst i hela världen kan du köra djur kommersiellt i en icke godkänd bil.

MVH Lasse

Tackar.. Ok bil bundet, känns ju lite sådär om man skall vara ärlig. Blir ju lite som de lastbilsreggade dieselbilarna som åker runt med baksäte om ni förstår mig! Vet inte om det krävs nått speciellt med fordonet dock eller om standard kombi klara sig!

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men börja inte nu igen. Är det andra sidans tur att stå och ropa på tillstånd och annat trams? Ledsen, men det här är för fan värre än dagis. Det är som ett gäng fulla ståuppare bakom scenen på grönan, efter att någon sagt att en av dem i alla fall är Sveriges bästa ståuppare.

Håll er till sakfrågan. Snälla.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, eftersom jag är den enda som skall visa upp nåt hela tiden så ...

Sista 2 leveranserna jag fått har kommit med GO delivery. om ni behöver sändningsnummer kan jag säkert ordna det men då får ni komma till min butik.

Sista 3 leveranserna med korall till Stockholm har gått med Akvarieleasings bil som har djurtransport tillstånd. Så kan resterande gaphalsar visa upp nåt nu kanske. Jag har visat min nu får ni visa eran som man brukar säga :-) förövrigt är min företags bil även den snart uppe på listan så att jag kan köra cirklar runt stan även om jag använder transportföretag numera. Inget problem alls att hålla sig till reglerna. Tycker dom är jättebra faktiskt.

vilken nivå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så de transporter från DeJong tidigare där du skrivit att "du " varit och hämtat koraller har egentligen varit ett åkeriföretag som varit och hämtat åt dig?

Eller har jag missat något? Missförstå mig rätt nu, men om det är så att din bil inte är godkänd ännu, och du själv varit nere o snurrat på kontinenten så tycker jag det är högst märkligt att du anser Deep Ocean göra fel som kör samma runda med en godkänd transportbil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...