Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

yep, samma passion och kan man få in lite speciella koraller etc så tror jag det gynnar hobbyn också. Det ena utesluter inte det andra.

Salar självklart måste vi se till lagar, det var nog endast ett par som helt skiter i det. De flesta vill köpa lagligt, iaf för hobbyns skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

kul ani kommir frqm till detta nu, det tog sin tif och jag är inte alld förvånad. Danskar är ett driftigt folk till skillnad från svenskar och brukar ha ordning på regler och lagar. De har trots allt färre där en i sverige men och andra sidan gäller de dom har.

Kommer säkert handla från DO med allsäkerhet, då jagf inte ser något problem med deras transport.' KUL att resten av sverige kanske kan se det som legalt nu också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trevligt med bevis på att allt stod rätt till. vilket jag trott hela tiden annars hade dom inte fått hållas så länge. kul o knäppa alla på näsan som påstått något annat ;).

förstår helt o hållet mobys sätt att hantera detta på dvs han inte brytt sig om all pajkastning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul ani kommir frqm till detta nu, det tog sin tif och jag är inte alld förvånad. Danskar är ett driftigt folk till skillnad från svenskar och brukar ha ordning på regler och lagar. De har trots allt färre där en i sverige men och andra sidan gäller de dom har.

Kommer säkert handla från DO med allsäkerhet, då jagf inte ser något problem med deras transport.' KUL att resten av sverige kanske kan se det som legalt nu också!

Du måste väl prata om folk i din närhet om du tycker att svenskarna inte e ett driftigt folk.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av vilken anledning ska vi invänta svar? Danskt företag med alla papper som behövs.

Undrar hur mycket arbete alla duktiga Akvarister har gett dessa myndigheter

dom måste nog få större anslag och skapa lite mera regler..........

då blir det ännu mer arbete.......sedan går det i cykler

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av vilken anledning ska vi invänta svar? Danskt företag med alla papper som behövs.

Inte för att dra igång rallarslagsmålet igen , utan för att den ursprungliga frågan fortfarande är obesvarad.

Den ursprungliga frågan gällde huruvida det är lagligt för utländska företag att sälja levande och citeslistat i Sverige, eftersom svenska handlare omfattas av ett strikt regelverk.

Obs att jag skriver sälja I sverige, för jag tror det är pudelns kärna....

Den frågan är ju 930+ inlägg senare obesvarad, likaså den juridiska definitionen av var affären anses slutförd, då den som säljer och levererar är samma företag!?

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ursprungliga frågan gällde huruvida det är lagligt för utländska företag att sälja levande och citeslistat i Sverige, eftersom svenska handlare omfattas av ett strikt regelverk.

Obs att jag skriver sälja I sverige, för jag tror det är pudelns kärna....

Tror inte svenska myndigheter går in på detta utan att ha rejält på fötterna, EU ser inte lätt på handelsbegränsningar m.m

Den frågan är ju 930+ inlägg senare obesvarad, likaså den juridiska definitionen av var affären anses slutförd, då den som säljer och levererar är samma företag!?

Se ovan, problemet är att om de hävdar att affären sker i sverige så blir det ju "svensk" moms m.m.

/Leffe

Vet inte vad jag tycker om att folk ringer och tjötar på svenska myndigheter, risken är ju ännu mera regler vilket också kommer att slå på svenska handlare i slutändan.

//Dainel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av vilken anledning ska vi invänta svar? Danskt företag med alla papper som behövs.

Härligt.

Danskt företag med sina papper ok i Dannmark.

Sverige (kan hända att inte dom danska tillstånden räcker)

Ex Holland cannabis ok

Sverige cannabis nej

Sverige snus ok

Eu snus nej

En union men många egna lagar.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad jag tycker om att folk ringer och tjötar på svenska myndigheter, risken är ju ännu mera regler vilket också kommer att slå på svenska handlare i slutändan.

//Dainel

Nja, käre Daniel. detta handlar inte om handelsbegränsningar utan om handel med levande och skyddade djurarter enligt gällande regler.

Tvärtemot så anser jag att det som kommer att skapa problem är den växande gråzon och illegala verksamhet på området som förekommer - det finns det en växande skara förbudsivrare som bara väntar på nästa köttben.

Finns ju faktiskt en risk att det skulle kunna bli som i Norge med totalförbud mot reptiler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt.

Danskt företag med sina papper ok i Dannmark.

Sverige (kan hända att inte dom danska tillstånden räcker)

Ex Holland cannabis ok Fel

Sverige cannabis nej

Sverige snus ok

Eu snus nej

En union men många egna lagar.Patrik

Kunde inte hjälpa det ;), Cannabis är ej lagligt i Holland. Men räknas som sedvänja m.m så polisen domstol m.m dömer inte straff för mindre mängder.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, käre Daniel. detta handlar inte om handelsbegränsningar utan om handel med levande och skyddade djurarter enligt gällande regler.

Ja och Nej, beror på vad som anses vara mest viktigt av olika distanser.

Om jag kommer ihåg rätt så anses väl EU som ett land enligt CITES (Bygert). Sedan kan ju enskilda länder ha olika regler(Men det gäller väl egentligen mest inhemska arter?).

Tvärtemot så anser jag att det som kommer att skapa problem är den växande gråzon och illegala verksamhet på området som förekommer - det finns det en växande skara förbudsivrare som bara väntar på nästa köttben.

Finns ju faktiskt en risk att det skulle kunna bli som i Norge med totalförbud mot reptiler.

Om det är en gråzon får väl stå för dig, jag anser att det mesta som myndigheterna gör är en gråzon ;).

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cannabis är ej lagligt i Holland. Men räknas som sedvänja m.m så polisen domstol m.m dömer inte straff för mindre mängder.

//Daniel

Helvete vad off-topic vi blev nu, men i alla fall. Cannabis ÄR lagligt i Nederländerna. Innehav upp till 5g är lagligt, och försäljning är reglerad. Lagligt, innebär inte att det är oreglerat, och att tillgängligheten är som lösgodis...Hade det varit illegalt hade coffeshops varit mål för tillslag och nedstängning kontinuerligt. För att stävja drogturism, och smuggling har man i något år stängt större delen av "nära gränsen" belägna coffe-shops, och man har gjort detsamma med alla coffe-shops som ligger inom 200 meter från en skola. Detta genom att inte förnya tillstånden för dessa verksamheter, som ansöks på årsbasis. Precis som när man reglerar alkoholförsäljning med andra ord. Skulle någon vilja påstå att det inte är lagligt med alkohol här i Sverige?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helvete vad off-topic vi blev nu, men i alla fall. Cannabis ÄR lagligt i Nederländerna. Innehav upp till 5g är lagligt, och försäljning är reglerad. Lagligt, innebär inte att det är oreglerat, och att tillgängligheten är som lösgodis...Hade det varit illegalt hade coffeshops varit mål för tillslag och nedstängning kontinuerligt. För att stävja drogturism, och smuggling har man i något år stängt större delen av "nära gränsen" belägna coffe-shops, och man har gjort detsamma med alla coffe-shops som ligger inom 200 meter från en skola. Detta genom att inte förnya tillstånden för dessa verksamheter, som ansöks på årsbasis. Precis som när man reglerar alkoholförsäljning med andra ord. Skulle någon vilja påstå att det inte är lagligt med alkohol här i Sverige?

B!

Extrem OT nu:

Netherlands

Main article: Drug policy of the Netherlands

The possession/purchase of Cannabis is tolerated in small amounts. One can purchase cannabis in special shops (called "coffeeshops") if one is aged eighteen and over. Sale and purchase of cannabis anywhere else is illegal. Cultivation and wholesale of cannabis is likewise "tolerated" in small amounts (guidelines here are no more than five plants at home or the possession of 5 grams per adult max.). The tolerance guidelines appear in appendix of the Opium Act. The Opium Act states very clearly that every part of the hemp plant is banned except for the seeds – this is in accordance with many of the international treaties which the Netherlands have signed. It is for this reason Cannabis cannot be legalised in the Netherlands. Thus, it remains illegal but it is "tolerated." A recent court decision allowed a medical cannabis to avoid legal prosecution for possession of a small number of cannabis plants; however, the state is appealing the decision.[40]

By 2009, 27 coffee shops selling cannabis in Rotterdam, Netherlands, all within 250 meters from schools must close down. This is nearly half of the coffeeshops that currently operate within its municipality. This is due to a new policy of city mayor Ivo Opstelten and the town council as a result of increased use of soft drugs among pupils.[41][42]

Although outdoor use is prohibited this is also "tolerated" in most places. Since January 2006 certain areas in the district "De Baarsjes" in Amsterdam have been declared official cannabis-free zones because of nuisance to inhabitants of the areas. A special road sign was chosen out of 3 designs by Hans Bos to designate the areas.[2] This sign is not a recognized traffic sign however as it is not used outside of Amsterdam. For a while the municipality of Amsterdam sold the signs [3] in an effort to curtail theft of traffic sign.

Nej det är inte lagligt i Holland. Se bl.a filmen the preacher.

Bra länk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_the_Netherlands

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Canada är det:

Det är enligt lag förbjudet att avlägsna bandage på offentliga platser.

Tärningsspel är tillåtet, bara man inte använder sej av tärningar.

Det är enligt lag olagligt att döda den legendariska Snömannen.

Det är olagligt att vattna sin gräsmatta under pågående regn.

I Ontario är den högsta tillåtna hastigheten för motortrafik 80 kilometer i timmen, men för cyklisterna råder fri hastighet.

Det är inte tillåtet att tappa upp mer vatten i sitt badkar än till en nivå på 8.5 centimeter.

Det är ett lagbrott att klättra i träd.

Det är straffbart att måla sitt hus i fler än två olika färger.

Svordomar på franska är strängeligen förbjudna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, då kanske vi kan enas om att lagar och regler är "up yours" och köra akvaristiskt anarki fullt ut:)

Vi kan ju göra ännu mer OT inlägg genom att dra upp vilka sexuella aktiviteter som är förbjudna i USA´s olika delstater........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, då kanske vi kan enas om att lagar och regler är "up yours" och köra akvaristiskt anarki fullt ut:)

Misstänker lite ironi ;).

Lagar och Regler skall finnas (Och följas) men man ska vara klar med att Lagar oftast motstridiga.

Det är ju t.ex olagligt att köra förfort, men tillåtet om du kan rädda liv. (Personen i bilen får en hjärtinfarkt). Men det var visst inte tillåtet att köra för fort för att släppa förbi en Ambulans.

Att sedan tro att en akvarist är Ärligare och laglydigare än medelsvensson? nja vet inte men lever vi inte i sverige där det verkar vara nationalsport att fuska med skatten?

PS. ang. min OT i inläggen förut var mer för att visa att folk är tvärsäkra på cannabis och dess laglighet i Holland :).

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...