Genne Postat 18 juni 2012 Författare Postat 18 juni 2012 Har varit på en saltvattensturne i dag igen, besökt en butik och tre kar.Men det tredje besöket var inte så roligt då vi har börjat tömma det karet på allt (det har varit ett kar som varit min förebild och mentor) och jag ska vara fodervärd för det en tid frammåt.Hoppas verkligen jag kan motsvara förväntningarna och se till att allt överlever och växer.Ska bli väldigt kul när man kan återbörda allt och se det nya karet ta form i framtiden.Fick med mig sex sniglar från butiken och en Diadema från Tomas.Sedan träffade jag även en grabb som håller på att starta upp ett kar vid det ena stoppet, Lycka till MartinTack alla för en bra dag och mycket gott kaffe på flera ställen.Ni vet alla var jag bor och det är bara att titta in när ni vill.MVH/Glenn Citera
ballsam Postat 18 juni 2012 Postat 18 juni 2012 Tack för att du tog dej tid att titta in å hjälpa till. Blir kul att se när ditt kar börjar fyllas på ordentligt : )Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Genne Postat 18 juni 2012 Författare Postat 18 juni 2012 Gör jag mer en gärna för allt du har hjälpt mig med under uppstart, bara ring om det är något är ju bara 20min bort. Citera
Tweeny Postat 18 juni 2012 Postat 18 juni 2012 Hur länge har du haft din Leucosternon - (vitbröstade kirurgfisk) ? Har du haft problem med vita prick eller att få han att äta o sånt? Citera
Genne Postat 18 juni 2012 Författare Postat 18 juni 2012 Hej länge sedan.Hur går det med karet?Nej jag har inte haft några problem med honom han har gått i karet 5-6 månader och jag köpte honom från butik.MVH/Glenn Citera
Tweeny Postat 18 juni 2012 Postat 18 juni 2012 Händer inte så mycket =( Jag gjorde ett inlägg i min tråd idag. Böjar få lite "kalla fötter" Har köpt ett osmosfilter idag iallafall tror jag. Har tittat lite på dina yngel. Hur små o söta somhelst. o är lite avis på din leucosternon....sån ska jag med ha. Citera
Genne Postat 21 juni 2012 Författare Postat 21 juni 2012 Önskar er alla en riktigt Glad och trevlig Midsommarhelg MVH/Glenn Citera
Liljegren87 Postat 23 juni 2012 Postat 23 juni 2012 Lite sent kanske men glad midsommar på dig med:) Citera
Genne Postat 24 juni 2012 Författare Postat 24 juni 2012 Tog lite värden på vattnet i dag på morgonen vattenprovet är upptaget kl 06,00 ur karet.Undrar om värdena är ok i förhållande till varandra eller om det ser ut att vara fel på något av testerna?Bör jag sätta in fosfatremover eller är det värdet ok?Temp 26,5 GraderSalthallt 1,025 RefraktometerKH 10,9 SalifertNitrat någon stans mellan 25-50 SalifertNitrit 0,025 SalifertFosfat 0,10 SalifertMagnesium 1350 SalifertKalcium 420 SalifertMVH/Glenn Citera
ballsam Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Fosfatremover vore nog inte fel. Nitrit har jag själv aldrig kollat, men borde inte det vara noll? Nitraten ligger lite i överkant. Kör snart igång med tömningen av karet. Ringer när jag vet vilken tid det blir..Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
stigigemla Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Du bör sänka fosfatvärdet till 0,04 ungefär. En hel del koraller är lite bruna vid 0,1 ungefär. En del Acropora och även Euphyllia.Röd flakväxande Montipora brukar se lite bättre ut med 0,1 ppm fosfat men det är den enda korallen jag sett som får starkare färg med lite höjt fosfatvärde. Alla andra blir bara brunare. Citera
Genne Postat 24 juni 2012 Författare Postat 24 juni 2012 Nu är det väldigt fullt i karet då Samuel har varit här med sten, koraller och fisk mm.Men färgrant blev det.Jag ska vara snäll mot dina invånare Samuel.MVH/Glenn Citera
Heske Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Nu är det väldigt fullt i karet då Samuel har varit här med sten, koraller och fisk mm.Men färgrant blev det.Jag ska vara snäll mot dina invånare Samuel.MVH/Glenn:nya bilder: Citera
Genne Postat 24 juni 2012 Författare Postat 24 juni 2012 I det stora karet hamnade betydligt mer än det lilla av Samuels vackra saker.Nu gäller det bara att motsvara förtroendet och ta hand om allt.Mycket färg blev det och jag bara går och myser (Förlåt Samuel) men jag kan inte låta bli.Blir inte lika rolig den dag han fått igång sitt nya kar (Lycka till Samuel, men du behöver inte stressa för min skull).Tog ett par snabba bilder bara för att visa hur det ser ut i karet nu. Citera
ballsam Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Känns rätt gött att det blev som det blev. Slitit med tömning och städning av karet här hemma ikväll. Blir mycket mörkare här i vardagsrummet nu när det inte är nåt blått ljus..Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Fina bilder Glenn och jag tror att du kommer klara uppgiften galant åt Samuel:) Mvh Hans Sandén i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Genne Postat 28 juni 2012 Författare Postat 28 juni 2012 Tid att göra en inköpsrunda i helgen då jag ska köra igång balling nu.Måste se till att hålla ännu bättre stabilitet i karet nu när det kommit så mycket ny invånare.Frågan är om jag orkar läsa på om hur det funkar eller om jag ska plåga den stackars handlaren;)(Oroa dig inte ännu Samuel det ser bra ut med allt).Tänkte även att jag skulle offra ett par timmar till att öva med macroobjektivet.MVH/Glenn Citera
Genne Postat 28 juni 2012 Författare Postat 28 juni 2012 Är det någon som kan tala om hur man beter sig för att ta bra bilder i blåljus?MVH/Glenn Citera
Mr_Ewing Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 Vitbalans - en systemkamera med ett bra ljusstarkt objektiv.Sen brukar man få justera vitbalansen lite ytterligare i ett redigeringsprogram för att få naturtrogna färger.Men även om man har dessa saker är det inte helt enkelt - manuell fokus är ett måste då autofokusen inte hänger med i blåljuset.Finns även filter att sätta på objektivet så färgerna återges mer rätt. Citera
knabbuziak Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 Vilket färgfilter menar du då?Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Citera
Mr_Ewing Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 Vilket färgfilter menar du då?Sent from my GT-I9000 using TapatalkVanligast är att använda ett skylight filter, men bildbehandling har nästan gjort dem överflödiga idag. Citera
Genne Postat 28 juni 2012 Författare Postat 28 juni 2012 Vad är ett bra bildbehandlingsprogram för detta?Jag använder GIMP 2.6MVH/Glenn Citera
Mr_Ewing Postat 29 juni 2012 Postat 29 juni 2012 Jag har inte provat gimp.Jag använder mestadels Adobe Lightroom.Men det borde finnas ungefär samma verktyg i dem.Dessutom fotar jag med RAW filer vilket gör att du får med all information från CCD:n. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.