totto Postat 1 januari 2011 Postat 1 januari 2011 Får inte till helbilderna så de får vänta!Ni får hålla till godo med detaljerna så länge! Det duger gott o väl! otroligt vackra!Vad har du för belysning över karet förresten? Citera
Norberg Postat 1 januari 2011 Författare Postat 1 januari 2011 Tack allihopa!Totto jag kör med 6x80 w T5 och några LED lister som kvällsbelysning. Citera
Sillen Postat 2 januari 2011 Postat 2 januari 2011 Intressant med LED list. Jag har funderat på att skaffa någon led för att ha som kvällsbelysning som lyser fram till en stund efter att man har lagt sig men den ska ju inte vara för stark heller utan bara så där lagom. Hur mycket har du? Egen byggt? Citera
petrol Postat 2 januari 2011 Postat 2 januari 2011 Sjukt snygga bilder!! Och akvarium naturligtvis! Citera
Norberg Postat 2 januari 2011 Författare Postat 2 januari 2011 Det är som ni säger alltid häftigt med färger, kanske därför som jag blivit så förtjust i zoanthus! Jonas jag har 5 st blåa LED lister från Claes Olhsson. De ryms precis inne i 80w rampen. De är lite för starka för att ge nattbelysning, men de går säkert att dimma ner dem om man vill. Citera
Sillen Postat 2 januari 2011 Postat 2 januari 2011 Tack för infot!Glömde berömma bilderna och motiven! TJUSIGT! Citera
wrang Postat 2 januari 2011 Postat 2 januari 2011 Vad är det för mått på akvariet då du har 80watts över Citera
Norberg Postat 2 januari 2011 Författare Postat 2 januari 2011 Det är 150 långt så det är lika långt som rampen.Här kommer en hyfsad helbild. Citera
ballsam Postat 2 januari 2011 Postat 2 januari 2011 Ser väldigt fint ut. Grunnar mkt på vad jag ska ha för bakgrund på nästa, å svart är verkligen schysst. Du nämnde att du hade väldigt hög belastning i karet.. ser inte ut att vara så förfärligt mkt fisk på bilden. Vad har du för uppsättning? /SamuelSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Norberg Postat 2 januari 2011 Författare Postat 2 januari 2011 Jag matar mina anthias mycket, därav att jag tycker att jag har en hög belastning!De dagar jag matar som mest går det nog i följande i karet:- 1 riven rå tigerräka (stjärt)- 1/4 dels riven rå pilgrimsmussla- 3-4 kuber mysis- 3-4 kuber cyclops- plus lite pellets och flingor Jo det är nog lite mer fisk än som synns däri! Citera
ballsam Postat 2 januari 2011 Postat 2 januari 2011 götapetter.. det må jag säga. undrar om dina fiskar kommer dö unga i hjärtsjukdommar .. kanske matar i underkant själv, men dom får nog samma mängd på en vecka. Citera
Norberg Postat 2 januari 2011 Författare Postat 2 januari 2011 Hehe, inte är det för tunnisar inte att mata på det viset!Jag tycker generellt att de flesta matar sina fiskar för lite för att man är rädd om vattenkvaliten. Men nu kanske jag sticker ut hakan när jag skriver så. Citera
ballsam Postat 2 januari 2011 Postat 2 januari 2011 fin pipefish du fått tag i. hur stor är den, och hur mkt ser du av den? Citera
Norberg Postat 2 januari 2011 Författare Postat 2 januari 2011 Den är framme ganska mycket emellanåt för att sen försvinna några timmar och komma fram igen någon stans. Jättetrevlig fisk som inga andra i karet bryr sig om. Den är väll kanske runt 10-12 cm Citera
PatriksS Postat 2 januari 2011 Postat 2 januari 2011 Det är 150 långt så det är lika långt som rampen.Här kommer en hyfsad helbild.Wow, vilket kar - otroligt vackert stiligt och rent! Citera
Nordin Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 Hehe, inte är det för tunnisar inte att mata på det viset!Jag tycker generellt att de flesta matar sina fiskar för lite för att man är rädd om vattenkvaliten. Men nu kanske jag sticker ut hakan när jag skriver så.Jag tycker jag matar mina fiskar rätt så friskt, en kub på ca 3x3x3 + pellets, samt nå algblad, algbladen får dom varannan dag, de andra varje dag:)Sent from my iPhone4 using Tapatalk Citera
Norberg Postat 5 januari 2011 Författare Postat 5 januari 2011 Tackar PatriksSDaniel det låter bra! I Sollefteå såg jag det första riktiga saltkaret med stora kejsare i. Tror de var runt -86. En kille som bodde i ett hyreshus hade ett riktigt läckert kar med bara stora kejsare. Då var det många som körde trådalgskar! Han hade ett med all inredning täckt med ca 10 cm långa trådalger som kejsarna simmade ut och in mellan. Det var faktiskt riktigt läckert när det böljade. Hur hamnade jag i Sollefteå undrar du då! Är från Ö-vik så det var rätt nära att åka och fika och kolla på hans kar! Citera
Nordin Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 Tackar PatriksSDaniel det låter bra! I Sollefteå såg jag det första riktiga saltkaret med stora kejsare i. Tror de var runt -86. En kille som bodde i ett hyreshus hade ett riktigt läckert kar med bara stora kejsare. Då var det många som körde trådalgskar! Han hade ett med all inredning täckt med ca 10 cm långa trådalger som kejsarna simmade ut och in mellan. Det var faktiskt riktigt läckert när det böljade. Hur hamnade jag i Sollefteå undrar du då! Är från Ö-vik så det var rätt nära att åka och fika och kolla på hans kar!Häftigt, synd bara att du migrerat söderut, de e alldeles för tunnt med saltisar här uppe, jag å Ted-m här på forumet har ju länge pratar om att dra igång något forum för akvarie intresserade västernorrlänningar, först å främst inriktning på saltvatten, du råkar inte komma ihåg namnet på han som hade karet med kejsare?// Daniel Sent from my iPhone4 using Tapatalk Citera
Sillen Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 Häftigt, synd bara att du migrerat söderut, de e alldeles för tunnt med saltisar här uppe, jag å Ted-m här på forumet har ju länge pratar om att dra igång något forum för akvarie intresserade västernorrlänningar, först å främst inriktning på saltvatten, du råkar inte komma ihåg namnet på han som hade karet med kejsare?// Daniel Sent from my iPhone4 using TapatalkLite OT men är det inte bättre att starta en Västernorrläningstråd här på SG än att dra hela lasset med ett helt forum? Det finns andra trådar med lokal anknytning. Citera
Nordin Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 De känns som att det blir lättsammare med ett nytt forum istället för att länka till nått annat forum vidare till någon annan tråd, men självklart skulle de nog oxå fungera saken är bara den att själva annonserings biten blir lite svår då Västernorrland är rätt stort:)Sent from my iPhone4 using Tapatalk Citera
Norberg Postat 5 januari 2011 Författare Postat 5 januari 2011 Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på killen, det var ju ett tag sen.Jag håller nog med Sillen att det är onödigt att dra igång nya forum med lokal anknytning. Det skulle vara så få som skulle vara inne i ett forum från västernorrland om temat är saltvatten. Citera
stigigemla Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 Vi har ju SVG syd här som fungerar även om det kanske är litet glest mellan träffarna. Men namn har i alla fall fått ansikten och vi träffas en del informellt. Jag tycker att tråden har ett stort värde kanske framför allt socialt. Andra ärenden tas ju upp i andra trådar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.