Gå till innehåll

Intressekoll för minimalistiskt varningssystem för karet.


Benighted

Är ni intresserade?  

68 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Intressant tråd, liknar jo något jag själv pillat med ett tag.

Vad jag vet är det krav på att mobil telefoner ska stödja AT kommando.

I länken nedan förklarar jag hur ett sms kan skickas via AT kommando.

http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1290601471

Det går att få till en exakt förklarande text på vad som är fel med rätt kod.

Kanske nedan länk kan hjälpa er på vägen, det liknar det ni tänker göra.

Ni finner både kod och PCB layout mm.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1783536

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu behöver en telefon som gsm sändare för ev sms är det stort att bygga in en simkorts hållare så att allt är i din dosa eller ev att den skickar via wlan de flesta har nog en wlan hemma?

Tumme upp gör ditt projekt

wlan brukar ju inte fungera vid strömavbrott, jag skulle helst vilja ha en lösning som inte är beroende av att elnätet fungerar.

Det jag tänkt med detta system är just att det inte ska vara beroende av elnätet och då faller ju rätt många system bort, många använder IP telefoni, så vanlig telefon faller bort. Datorkommunikation var min första tanke då det skulle vara hur enkelt som helst att göra, men då är man ju i problemet att datorn måste ha UPS, likaså eventuell router/switch och nätleverantören behöver också ha batteribackup på sina servrar med mera, så det är mycket som kan gå fel då.

Mobiltelefonsystemet brukar ha en viss backup för strömavbrott och likaså har mobilerna batteri i sig, så det kändes som det vettigaste systemet för varningar.

När det gäller att integrera allting i en liten box, det som det faller på är kostnaden, för mobil-moduler är inte helt billiga, runt 1000kr kan man väl säga, så då går ju priset upp med 4-500% i ett nafs.

Intressant tråd, liknar jo något jag själv pillat med ett tag.

Vad jag vet är det krav på att mobil telefoner ska stödja AT kommando.

I länken nedan förklarar jag hur ett sms kan skickas via AT kommando.

http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1290601471

Det går att få till en exakt förklarande text på vad som är fel med rätt kod.

Kanske nedan länk kan hjälpa er på vägen, det liknar det ni tänker göra.

Ni finner både kod och PCB layout mm.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1783536

Jo, jag såg på din video att du hade ett sms-system på din. Riktigt trevligt system som du byggt upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lekt lite med USB delarna på chipet nu i helgen och verkar ha fått koden i chipet att fungera till viss del i.a.f. så datorn upptäcker att datorn hittar att man kopplat in den i USB uttaget i.a.f. fortfarande en del kvar med att få den att känna igen den som en HID (Human Interface Device) och att få igång kommunikationen, men går framåt i.a.f.. :)

Det jag tänkte fråga om är hur många är det som har Apple datorer och inte har tillgång till en PC? Funderar på att då jag kommer utveckla det på PC så kan jag göra klienter för Windows och eventuellt om behov finns för Linux, men nån Apple har jag inte tillgång till och då behöver ju någon med kunskaper att utveckla i den miljön som skriver en applikation till den...

Fortfarande lite velande om vilket chip jag ska köra med, men koden är ju inte speciellt svår att ändra om man skulle ändra sig, men tror att den jag valt nu är kompetent nog, annars så är det att gå upp till 16 eller 32-bitars processorer. 32-bitars processorerna känns väldigt mycket som overkill för det jag vill göra, och då skulle jag behöva köpa en ny programmerare också så de kan man väl ta bort som kandidater, men 16bitars processorerna har några modeller som är intressanta som har inbyggda RTCC (realtidsklocka med kalender) så att man kan logga felen i minnet med tidpunkt och så vidare, inte helt nödvändigt för detta projekt (och ökar komplexiteten i projektet igen och då ökar ju riskerna, och tanken i just det här projektet är ju att Keep It Simple Stupid), men helt klart är ju att om man ska göra nånting mer avancerat med styrning som är tid/veckodagsberoende nån gång så finns det ju trevliga 16 och 32 bitars processorer att leka med)....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani: Skriv datormjukvaran i Java? Det löser ju alla problem med olika plattforms-beroenden.

Klöks ju lite över tanken att använda java, men inte för att alternativet jag tänkt använda är så mycket roligare... C#.NET... Ska kolla upp om det finns nåt bra Java bibliotek för USB kommunikation...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KAn man inte "fula" mjukvaran med att scripta några html-sidor? Är bland det mest universala som finns dock måste det finna sstöd frö scriptet då istället som man behöver installera men Perl finns utbrett annars kan man väll lägga sidorna på valfri server som sedan kan java-scripta till lokal hårdvara. Det sista är dock lite säkerhets varning på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen finns det väl ingen nackdel med att gå upp till PIC24an, vad jag kan se är den tom billigare. Iofs kan du inte köra med 5V om du hade tänkt det.

Tänk på att om du ska ha både Microchips USB-bootloader och USB HID stack så tar det en del plats (kanske går att dela på en del av implementationen men jag tror det är bökigt). Jag tycker iofs att 32KB borde räcka, men det är trist om det börjar tryta på den biten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skälet, hur dåligt det än må vara, var att jag hade 18F2550 hemma och de är lätta att få tag på, så det blev naturligt att börja utveckla på den (hade 16F690, 18F2550, 18F4550, och några ännu äldre modeller hemma, från tidigare utveckling), det har ju primärt varit priset (och att de är lite modernare, med lite trevliga features) som har gjort att jag sneglat uppåt till PIC24orna. Minnet, det är ju inte så stor skillnad på 32kB/64kB i pris, så blir nog 64k varianten, då den finns att få tag i hos Farnell... Ska ta och lägga en beställning snart på lite smått och gott till prototyperna så att jag kan bygga ihop några stycken så att några lokala saltisar kan testa dem och ge feedback, måste bara säkerställa att man inte glömmer nåt (och så klart få färdigt programvaran).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så klart att det ej funkar med wlan pc tänkte inte på detta

Ja klart att det skall vara ett icke plattforms beroende program. Kör med Mac och säger som på ghl.s forum. Jag köpte en Mac för att ha detta å inte nån jävla pc :) *ler*

Kommer ej riktigt ihåg men det finns nått program språk som både Mac och pc kan köras på.

BRB

edit:

Microsoft Frame kommer att kunna köras med annat OS senare men vet ej när det blir men för att köra på mac så kan man programmera med Mono runtime http://mono-project.com

eller om man bara programmerat rätt så skall man visst kunna portar över det till Silverlite desktop app

Men det blir nog jag som får köra win bakom skalet på min Imac ändå eller plocka fram sin bärbara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lite tanke bara:

Eftersom detta ska var ett ganska enkelt system så kanske du kan köra med ett riktigt lowtech konfigurations gränssnitt (för jag antar att det är det du avser att göra med PC programmet). Du kan ju helt enkelt köra med ett textbaserat UI via USB CNC (typ serieport) och så kör man ett enkelt standard terminal program på datorn.

Inte så coolt men enkelt och inga problem med olika OS på PCn :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lite tanke bara:

Eftersom detta ska var ett ganska enkelt system så kanske du kan köra med ett riktigt lowtech konfigurations gränssnitt (för jag antar att det är det du avser att göra med PC programmet). Du kan ju helt enkelt köra med ett textbaserat UI via USB CNC (typ serieport) och så kör man ett enkelt standard terminal program på datorn.

Inte så coolt men enkelt och inga problem med olika OS på PCn :)

Den tanken gillar jag, mer avancerat än så borde det inte behöva vara.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...