Gå till innehåll

Intressekoll för minimalistiskt varningssystem för karet.


Benighted

Är ni intresserade?  

68 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Tänkte kolla intresset för ett minimalistiskt varningssystem till akvariet.

Tanken är att göra det så enkelt som möjligt för att hålla priset lågt och enheten liten så att alla ska kunna bygga en egen eller köpa en.

Egentligen är det tänkt bara som en mikrokontroller med programvara och ett antal in och utgångar i en låda med batterier. Den ska sitta och lyssna på på lite olika saker som:

  • Finns ström till karet.
  • Har nån vattennivåsensor till karet löst ut.
  • Har nån fuktsensor löst ut (sensorn byggs som en extern krets för runt en hundring sannolikt).
  • osv.

Den klarar självklart av att mäta vad som helt slår på eller av vid ett larm så man kan få varningar för vad helst man vill bara man kan bygga en sensor för det.

Den kommer även ha möjlighet till att använda en analog till digital omvandlare så att man kan koppla in t.ex.

  • Temperatursensor som varnar om temperaturen går över eller under ett förinställt värde.
  • pH-prob med förstärkare som varnar om pH't ballar ut totalt vid t.ex. kalkvatten.
  • osv.

Varning kan ske på följande sätt:

  • Lampa, summer eller liknande som triggas av en utgång på enheten.
  • SMS om man har en gammal(eller ny) mobiltelefon kopplad till enheten.

Har förhoppningen att själva enheten kommer att kosta under 200kr i.a.f. och är inte tänkt som nån akvariedator utan som ett enkelt varningssystem så att man inte råkar ut för den typen av trista nyheter som t.ex. Ländström råkade ut för nyligen.

Det kommer självklart inte utfästas några garantier att det fungerar och ska inte användas för att lämna karet utan uppsikt under en längre tid eller för att styra saker i karet, bara som en extra liten trygghet som förhoppningsvis varnar innan nånting trist händer och man får en möjlighet att hindra skador eller förluster.

Tankarna kring att det ska vara ett extremt enkelt system är som sagt att det ska vara billigt, men också håller man det enkelt så är det få saker som kan gå fel då koden i den är enkel och kan testas mer eller mindre 100% istället för ett mer avancerat akvariedatorsystem som har många tusen rader kod nästan garanterat innehåller ett antal buggar som är svåra att hitta.

Därför försöker jag hålla mig i skinnet för att inte lägga till massa coola funktioner i detta varningssystem, har väl flera gånger haft tankar kring att bygga en akvariedator, men denna ska inte ha den funktionen utan vara en helt egen enhet som kan fungera vid sidan av en akvariedator som extra skydd.

Om jag gör detta kommer jag lägga upp både ritningar och programkod till kontrollern så att de som vill göra en kan göra en själv. Men för de som inte önskar bygga själv hoppas jag kunna tillverka dessa för (förhoppningsvis) under 200kr (beror mycket på inkapsling och liknande vad det kommer gå på) själva mikrokontrollern kostar runt 30-45kr så de som har lite saker liggande kommer kunna få den gjord riktigt billigt (kan självklart stå till hjälp med att skicka färdigprogrammerade chip för dem som inte har en programmerare hemma men ändå vill bygga själv).

Så, vad säger ni, låter det intressant? Åsikter emottages gärna, men tänk på att det INTE ska bli nån fullfjädrad akvariedator så idéer med massa mer avancerade features kommer ignoreras.

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mycket interesserad :) Men då mina kunskaper inom det området är som värdet som ska utläsas på ett fosfattest så köper jag gärna en färdigbyggd.

Värmelarm, strömlarm och ev läckage är vad jag tycker är det mest nödvändiga.

Kan lätt betala lite mer för att få dessa funktioner än 200:-

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt en dator nu iofs men där är ju larm via sms ganska dyra. Klart intresserad just för att få larm om strömbortfall. Kommer sen någon på hur man tullar en profilux på larmsignalen så kunde lyckan vara fullständig :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss säga att du konstruerar ett varningssystem för 200kr och jag vill använda detta för att varna när temperaturen går under 20 eller över 29. Hur integrerar jag denna termometer/temostat med varningssystemet? För inte skulle väl dessa givare ingå?

Låt oss också säga att jag vill kunna varna för lågt pH, hur har du tänkt skriva koden? Ska alla dessa funktioner vara inbyggda och att man själv väljer vad man vill bli varnad för?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss säga att du konstruerar ett varningssystem för 200kr och jag vill använda detta för att varna när temperaturen går under 20 eller över 29. Hur integrerar jag denna termometer/temostat med varningssystemet? För inte skulle väl dessa givare ingå?

Låt oss också säga att jag vill kunna varna för lågt pH, hur har du tänkt skriva koden? Ska alla dessa funktioner vara inbyggda och att man själv väljer vad man vill bli varnad för?

För det första, det är tänkt att vara ett enkelt system, om man vill ha nånting mer avancerat så får man ge sig på de kommersiella systemen!

PH-proben är väl det mer avancerade, och kommer att kräva en en extern modul (det jag kallade för förstärkaren) med är väl specificerat spänning till pH förhållande (har redan en pH-prob förstärkare byggd här hemma som jag tänkt att använda själv, ritning på en sådan kan jag lägga upp för de intresserade).

Temperaturproberna kan vara av flera typer:

  • Analog ingång får man antagligen lägga man ju till en kalibreringsmöjlighet (finns flera interface till detta jag funderat på, men allt är ännu på skisstadiet) eller specificera vilken prob det måste vara.
  • Digital ingång med 1-wire interface, som är digitala sensorer jag pysslat med i ett temperaturloggningssystem här hemma redan, dessa sensorer kostar några tior styck och har en direkt avläsbar temperatur med god noggrannhet.

Jag är ju en väldigt försiktig general så jag har haft min (digitala) temperatursensor på utsidan av karet pressat mot glaset med ett lager isolering bakom med god noggrannhet, och kommer sannolikt att rekommendera denna metod för att minimera risken med att nåt olämpligt läcker ut i karet.

Skälet att jag ställde frågan här var att jag tänkte bygga ett system för mig själv, och ville kolla om det fanns ett intresse från andra som kanske inte har möjlighet att programmera mikrokontrollers eller etsa kretskort.

Det kommer inte vara något kommersiellt färdigt system utan kommer att kräva en del ifrån de som köper det, tanken var att det finns många som klarar av en hel del här på guiden, men det är själva centralenheten vi talar om för 200kr, med låda, ett antal digitala ingångar (dvs, är kretsen sluten eller ej, om inte larma) och inbyggd spänningsavkännare, möjlighet till analoga ingångar om man följer de specifikationer jag kommer sätta när jag byggt enheten.

Så det var bra att du ställde frågorna så jag fick förtydliga vad jag menade.

Eventuellt kan jag hjälpa till med anskaffandet av sensorer, men tror att det vettigaste för de flesta är att sticka över till kjell&co och köpa en nivåbrytare för 69spänn som man bara kopplar in som en digital ingång som varnar när karet håller på och rinna över.

Skälet att jag tog upp temperatursensor var att jag visste att det är nästan ett krav för att det ska vara intressant för många och att man har möjlighet i det kretsen jag valt att använda analog till digital omvandlaren till detta, det är ingen mening att använda någon mindre avancerad PIC-krets då de bara blir några kronor billigare och jag till min egen vill ha analoga ingångar.

Som sagt, det är inte till för att vara en akvariedator, utan som ett simpelt varningssystem om nånting går helt utanför de normala ramarna, så om det ens kommer finnas en möjlighet att sätta egna gränser har jag inte ens beslutat, tror de flesta är nöjda om de får ett SMS om strömmen går till karet eller det håller på att överhettas, så man kan åka hem och kontrollera vad som står på. Vill man ha nåt avancerat så finns ju alltid de fina kommersiella akvariedatorerna, eller mer avancerade hemmabyggena att ta till (POPOVs är ju riktigt nice) och tror remnes blir nåt att riktigt coolt också när det blir klart, har ju varit och fluktat lite på det hos honom :)

Finns det nån med specifika önskemål så är det ju rätt lätt för mig att programmera en krets med andra värden än de som är standard (men alltid med risken att det inte blir lika uttestat), eller vem som helst som kan programmera och bränna PIC-kretsar.

Jag gör det INTE för att tjäna pengar (som ni förstår av mitt prismål), utan för eventuellt kunna förhindra nån från att råka ut för olyckor av den sorten som Ländström och jag själv i mitt picokar (som jag inte skrivit om än) råkat ut för, därför det kommer att läggas ut så att personer med kunskap i elektronik kan bygga ihop dem helt själv också, och förbättra systemet för det kommer inte bli perfekt när en person gör det själv.

Kul att det finns ett intresse, ska hålla er uppdaterade med progressen av prototypen när den utvecklas, och förhoppningsvis blir nåt som nån annan kan få nytta av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani: Jag kan tänka mig att ställa upp på att fräsa ut hål och liknande till lådorna när min cnc-fräs är klar. Även lite brain-stormning kan vara skoj. Vi kan ju ta en kväll någon dag om du är intresserad och bolla lite idéer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för förklaringen Jani. Tycker det låter som en kanon bra idé. Har själv funderat på att göra detta men känner att det skulle ta lite tid att sätta sig in i programmeringen - vore grymt kul om du kunde göra allt öppet och visa med enkla medel hur du gör :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter riktigt nice detta... Bygger mycket elektronikprylar själv då jag jobbar innom Elektronikprovning.

Till min burk kör jag ett 1-wire system som loggar temperatur och som varnar mig om området är utanför 23-29 grader. Jag får då ett mail i min mobil.

Jag kopplar allt till ett program (logtemp) i min strömsnåla media server som alltid står på. Tanken är att hänga in en liten UPS för då kan det programmet till UPSen varna vid strömbortfall oxå. har funderingar på att bygga ut systemet efterhand men man ska ha tid och ännu mer tid oxå......

Sorry om jag kapade tråden och sprang iväg lite....

Men visst finns ett intresse i ett varningsystem.

/Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jani,

Mycket bra initiativ. Jag köper gärna en larm-box av dig. Funktioner som jag skulle vilja se i den:

1) valbart larm, akustiskt eller via SMS

2) inkoppling av temp givare

3) inkoppling av flera nivåvakter (skulle vilja ha en vakt i min ATO behållare tex)

4) inkoppling av extern fuktsensor

5) power failure larm

Tänker såhär att om du gör en box som funkar med vissa typer av givare så kan man antingen köpa givare ute på stan, eller av dig med en rimlig mark-up.

Jag står hur som helst i kö för att köpa ett kit!

Hälsningar,

Marko

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...