Gå till innehåll

Korall på Västkusten


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Guest Motor_666

I dom dykvatten runt Smögen där jag har dykt dom senaste 10 åren förekommer "bägarkorall", "hornkorall" och en mjukis som går undet benämningen "död mans hand" Dom första två på lite större djup men dyker man nära en djupklack som tex på stenskär förekommer dom från ca 30 meter. Hornkorallen finns även i en vit variant den "vanliga" är röd. Död mans hand är betydligt vanligare och finns på dom flesta dykplatser på djup större än 20 - 25 meter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja när jag jobbade med dykning i Ellös ute på Orust så såg jag ofta dessa bägarkoraller lite djupare men ja det är som du skriver att när man visade gästerna denna lilla grymt fina korall så trodde dom ej på en. Så visst det finns stenkoraller i vårat nordiska vatten oxså smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns minns två arter till som är ganska vanliga. Död mans handoch sjöpennan. Död mans hand lever på klippor oftast från ungefär 20 meters djup. Sjöpennan har jag för mig lever på lerbottnar på ännu större djup. Kommer jag ihåg rätthar den ingen vanlig fot utan en spets ned i leran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

En gammal tråd kanske, men när jag var yngre för ca 13-15 år sedan var jag i en butik i min fd hemort och han kallade en viss korall för "Död mans hand", men det var en tropiskkorall, jag funderar på om det är Lobophyton eller? kommer inte riktigt ihåg för det var som sagt längesedan, men det var där jag fick upp ögonen försalt. ägaren "Caligula" för butiken finns på guiden, men är inte längre online.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Tråd gammal som synden :-) Men när den ändå är återuppstådd från de döda. Hur går det med akvariehållningen av de korallerna? Kan tillväxten av bägarkoraller och död mans hand jämföras på något vis med den från deras tropiska släktingar? Kan vi fragga ned och odla upp våra svenska koraller på samma sätt eller åtminstone liknande? Eller får vi nöja oss med att plocka de från havet och ta hand om de? För att sedan dyka ned och hämta en till om vi vill ha fler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Somliga trådar återuppstår från de döda... Fragga dödmanshand, nja, där är vi väl inte riktigt än. Att få dem att överleva och börja växa känns väl som en rimlig målsättning just nu och så långt ser det hoppfullt ut. Fast vill nu nån absolut ha en liten fragg så får vi väl lösa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...