Dimorb Postat 31 december 2004 Dela Postat 31 december 2004 Surfadelite och hittade denna lilla artiklen:http://www.bioresurs.uu.se/myller/hav/korall.htmvet inte om det är sant eller så men kanske någon har dykt och sett en sådan på västkusten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Motor_666 Postat 1 januari 2005 Dela Postat 1 januari 2005 I dom dykvatten runt Smögen där jag har dykt dom senaste 10 åren förekommer "bägarkorall", "hornkorall" och en mjukis som går undet benämningen "död mans hand" Dom första två på lite större djup men dyker man nära en djupklack som tex på stenskär förekommer dom från ca 30 meter. Hornkorallen finns även i en vit variant den "vanliga" är röd. Död mans hand är betydligt vanligare och finns på dom flesta dykplatser på djup större än 20 - 25 meter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 1 januari 2005 Dela Postat 1 januari 2005 Ja när jag jobbade med dykning i Ellös ute på Orust så såg jag ofta dessa bägarkoraller lite djupare men ja det är som du skriver att när man visade gästerna denna lilla grymt fina korall så trodde dom ej på en. Så visst det finns stenkoraller i vårat nordiska vatten oxså Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 1 januari 2005 Dela Postat 1 januari 2005 Det finns minns två arter till som är ganska vanliga. Död mans handoch sjöpennan. Död mans hand lever på klippor oftast från ungefär 20 meters djup. Sjöpennan har jag för mig lever på lerbottnar på ännu större djup. Kommer jag ihåg rätthar den ingen vanlig fot utan en spets ned i leran. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 1 januari 2005 Dela Postat 1 januari 2005 länk till greenpeacehär är en film från kallvattens korallreven i nordatlanten. inte sverige dock. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 1 januari 2005 Dela Postat 1 januari 2005 nu blev det fel gå in på video footage så hittar ni. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 25 juli 2009 Dela Postat 25 juli 2009 En gammal tråd kanske, men när jag var yngre för ca 13-15 år sedan var jag i en butik i min fd hemort och han kallade en viss korall för "Död mans hand", men det var en tropiskkorall, jag funderar på om det är Lobophyton eller? kommer inte riktigt ihåg för det var som sagt längesedan, men det var där jag fick upp ögonen försalt. ägaren "Caligula" för butiken finns på guiden, men är inte längre online. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 29 juli 2009 Dela Postat 29 juli 2009 Har hört samma namn jag också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LucasF Postat 22 mars 2012 Dela Postat 22 mars 2012 har du en kvare:smilie_co Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bygert Postat 22 mars 2012 Dela Postat 22 mars 2012 Både bägarkorall och död mans hand finnes numera i diverse akvarier här i landet... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 22 mars 2012 Dela Postat 22 mars 2012 Tråd gammal som synden :-) Men när den ändå är återuppstådd från de döda. Hur går det med akvariehållningen av de korallerna? Kan tillväxten av bägarkoraller och död mans hand jämföras på något vis med den från deras tropiska släktingar? Kan vi fragga ned och odla upp våra svenska koraller på samma sätt eller åtminstone liknande? Eller får vi nöja oss med att plocka de från havet och ta hand om de? För att sedan dyka ned och hämta en till om vi vill ha fler. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bygert Postat 23 mars 2012 Dela Postat 23 mars 2012 Somliga trådar återuppstår från de döda... Fragga dödmanshand, nja, där är vi väl inte riktigt än. Att få dem att överleva och börja växa känns väl som en rimlig målsättning just nu och så långt ser det hoppfullt ut. Fast vill nu nån absolut ha en liten fragg så får vi väl lösa det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 23 mars 2012 Dela Postat 23 mars 2012 Jag starta en ny tråd här istället så kan denna diskussion fortsätta: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46505-Tillv%E4xt-och-sk%F6tsel-av-v%E5ra-koraller&p=452188#post452188 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.