Lasse Postat 25 december 2011 Författare Postat 25 december 2011 Nu har jag kört med LED i nästan 10 månader och jag är mer än nöjd. Här kommer en kavalkad av bilder - både på fisk och lägre djur. MVH Lasse Citera
Claes_A Postat 26 december 2011 Postat 26 december 2011 Många fina bilder! Hur går det med ditt ballingexperiment? Citera
Lasse Postat 26 december 2011 Författare Postat 26 december 2011 Många fina bilder! Hur går det med ditt ballingexperiment? Sådär - jag ligger på ungefär samma förbrukning som tidigare (av alkalinitet) - kanske något mer. Däremot har jag sett att mer kalkalger har bildats - betydligt mer än någonsin tidigare - trots ca 15 sjöborrar. Jag har slut på min testvätska - kör Hannas alkalinitetsmätare - och väntar på att få hem Hannas kalciummätare. Ser några tillväxtzoner och vissa koraller växer åtminstone vad gäller mjukdelarna. Jag har lagt mig på ca 9 i KH. Jag har dock inte den rakettillväxten som jag sett andra ha. Fosfat ca 0,05 - Salifert. Nitrat högt - om jag nu kan lita på den mätningen. Ljus saknar jag inte nu. Har dragit ner på den tidigare man är på väg upp mot max nu. Håller på med lite indirekta tester av fotosyntesen - beroende på vilken ljuskälla jag använder. Har nämligen fått min pH mätning att fungera igen. Ligger dock lågt i pH - hade trott att bikarbonattillsatsen på natten skulle stabilisera pH. Får se om jag inte skall köra karbonat i stället på natten. Jag kör min Balling nattetid.MVH Lasse Citera
daniel_i_malmö Postat 27 januari 2012 Postat 27 januari 2012 Det kom upp en fråga på nano-reef.com om möjligheterna att använda leds med högre watt-tal till saltvattensakvarium. Eftersom svaren var genomgående negativa hänvisade jag till den här tråden.Hoppas det var OK Lasse!http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=292530 Citera
petnym Postat 27 januari 2012 Postat 27 januari 2012 Har dessa högeffekt-LEDs samma livslängd och effektivitet som tex diskreta LED:ar från Cree? Citera
Maglofster Postat 27 januari 2012 Postat 27 januari 2012 Livslängd, många har det på pappret, om dom har det i verkligheten är en annan. När det gäller effektivitet, tror jag inte riktigt dom har det (om vi pratar ljuseffekt / watt). Men dom duger verkligen till att bygga LED-ramper för salta rev. Citera
Maglofster Postat 27 januari 2012 Postat 27 januari 2012 Det kom upp en fråga på nano-reef.com om möjligheterna att använda leds med högre watt-tal till saltvattensakvarium. Eftersom svaren var genomgående negativa hänvisade jag till den här tråden.Hoppas det var OK Lasse!http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=292530Var bara tvungen att gå in och svara i tråden.. hehe Citera
Lasse Postat 11 mars 2012 Författare Postat 11 mars 2012 Ja då var det dags att visa lite av mitt senaste lilla projekt. det är ju så att det hela tiden sker en utveckling och man vill testa och se om det går att komma på lite nya idéer som någon kan plocka upp och vidareutveckla. Maglofster har ju redan visat sitt projekt där han använder en typ av 100 watts chip som går att skrämma upp till att förbruka över 200 watt. Han använder kombinationen vitt och RB. Tack vare alla dessa överklockningsnördarna vad gäller processorer så finns det en uppsjö av olika kylningar för processorer och grafikkort. Den grafikkortkylaren som Magnus valt är ju perfekt för ett hemmaakvarier där man kan utnyttja den nedåtgående varma (och torra) luften för att öka avdunstningen och därmed kyla mer. Man får ut mera för pengarna helt enkelt. Där jag funderar att använda LED finns inte det behovet, endast att man skall kunna trycka ner ljus nästan fyra meter. Att använda passiv kylning ger för tunga konstruktioner och för mycket förbrukning av alumminium. Jag föll för en lösning med en processorkylare från coolmaster som klarar 180 watt. V8 kallas den och är en lösning med heatpipes. Chippet blev ett 100 watts från min vanliga källa. Detta chipp går att skrämma upp till över 200 watt och det var därför jag valde en så kraftig kylare som den jag skaffade. I nuläget kör jag med en dimbar driver som ger 3 A (uppgett) och som har FV på 32,5 just nu (Uppmätt) Detta ger en förbrukning på knappt 100 watt. Byggt in den i ett chassi - där passade den perfekt och man kan lägga an på både under som översida. 60 grader lins för det skall tryckas djupt. Det här är ju en test för att se om det funkar med framförallt kylningen och att drivern inte blir för varm. Om jag kommer att bygga fler av denna så blir det troligvis med någon annan driver och jag vill se hur varmt det blir på chipplattan. Jag kan ställa fläkten på kylaren och efter en timmes drift med full styrka från drivern så var den inte över rumstemperatur!!!!. En halvtimme med lägsta hastigheten på fläkten -- något lite förhöjd temperatur. drivern blir varm - men inte farligt. Jag kan alltså skrämma upp chippen en hel del och tittar man på uppgifterna från tillverkaren vad gäller PAR så ser man att mer än en fördubbling av förbrukningen (från ca 120 watt till ca 250 watt) endast ökar PARvärdet med ca 943 från drygt 1900 vid 3,5 A. Nu hänger det lite gran för mig om hur djupt man kan trycka ljuset mer än PAR värdet så jag vet inte riktigt vart jag kommer att sluta i strömstyrka.Nedan är lite exempel på hur det ser ut i en testuppställning när jag 1 - har chippet slackt, 2 minvärdet ställt på dimern till drivern, 3 medelvärde ställt på drivern och 4 - fullt ösDen här uppställningen är helt möjlig om man vill ha en bra belysning över sitt korallkar är nog min slutsats.MVH Lasse Citera
LN21 Postat 11 mars 2012 Postat 11 mars 2012 Det verkar ju vara ett ofantligt drag i den.Blir den glödhet?Finns det något bra och säkert sätt att mäta strömmen mellan LEDen och drivaren?Eller tar man helt enkelt bara och mäter inkommande växelström till drivaren? Citera
Lasse Postat 11 mars 2012 Författare Postat 11 mars 2012 Kylaren är fantastisk - med fläkten på lägsta läge (800 varv) så ligger temperaturen på chippets platta på ca 34-36 grader och då tar den nästan 100 watt (läs ger nästan 100 watt värme)Det går om man seriekopplar mätinstrumentet (man får ha en mätare som klarar det) med LED:enMVH Lasse Citera
mikoto Postat 11 mars 2012 Postat 11 mars 2012 Ser kalasbra ut. Vore riktigt roligt att se den över ett kar, helst live då iofs då det nog aldrig blir lätt att fota tyvärr.Är det högtalarsladd du använder till ström matningen? :-)Vad är det för akvarie som du har som är 4 meter högt? Eller är det arbetsrelaterat? Citera
wrang Postat 11 mars 2012 Postat 11 mars 2012 Wow Lasse grymt nu börjar dina byggen se bra ut också Den 100watts du köpt känns den rätt eller kan man ev komplettera med nån annan färg 20K känns blått i mina öron. Har sett köpe leds Canon 50watt men ack så dyra å ditt ser lika bra ut nu...Försök att få tag å gamla geismann pottor för HQL lampor å sätt in dess iställetKan du ta med den på mötet på Sjöfartsmuseet ? Citera
Lasse Postat 11 mars 2012 Författare Postat 11 mars 2012 Är det högtalarsladd du använder till ström matningen? :-)Vad är det för akvarie som du har som är 4 meter högt? Eller är det arbetsrelaterat?Ja det är en högtalarsladdArbetsrelaterat MVH Lasse@ WrangTack och det var en idée att ta med prototypen till sjöfartsmuséet - skall försöka göra det.MVH Lasse Citera
Janne68 Postat 11 mars 2012 Postat 11 mars 2012 Fantastiskt att kylningen funkar så bra, Lasse!Vet du hur dimmingen funkar på den där drivern? Jag misstänker att det är strömmen som begränsas.MVH/Janne Citera
Lasse Postat 11 mars 2012 Författare Postat 11 mars 2012 Fantastiskt att kylningen funkar så bra, Lasse!Vet du hur dimmingen funkar på den där drivern? Jag misstänker att det är strömmen som begränsas.MVH/JanneVet inte men det är som en potentiometer - jag vrider lite grand och så händer det ngt. Man kan väl inte säga att den är mjuk precis (dimningen) - det är snaratre som det fanns några nivåer. Ja kylningen är jag impad av - det går alltså att skrämma upp chipet lite grand - till 4 A eller strax över är nog lämpligt. (nu vet du önskemålen )MVH Lasse Citera
Janne68 Postat 11 mars 2012 Postat 11 mars 2012 Vet inte men det är som en potentiometer - jag vrider lite grand och så händer det ngt. Man kan väl inte säga att den är mjuk precis (dimningen) - det är snaratre som det fanns några nivåer. Ja kylningen är jag impad av - det går alltså att skrämma upp chipet lite grand - till 4 A eller strax över är nog lämpligt. (nu vet du önskemålen )MVH LasseJapp Kommer ett par andra kort under veckan i alla fall!MVH/Janne Citera
mikoto Postat 11 mars 2012 Postat 11 mars 2012 Det borde väl vara strömmen som Jan säger för enligt ebay länken kan man ju justera just strömmen, och det finns väl ingen annan pot för att justera på det nätagget? Citera
-=Mr_B=- Postat 11 mars 2012 Postat 11 mars 2012 Finns det något bra och säkert sätt att mäta strömmen mellan LEDen och drivaren?Lasses sätt fungerar självklart det med. Fast en klämma borde vara enklast / säkrast. Felmarginalen torde bero på vilken manic man mäter med.Kylaren är fantastisk - med fläkten på lägsta läge (800 varv) så ligger temperaturen på chippets platta på ca 34-36 grader och då tar den nästan 100 watt (läs ger nästan 100 watt värme)Vad är övre gränsen för temp på de här chippen?Anledningen till att jag frågar är egentligen som vanligt helt onödig oro. Med en nuvarande temp på under 40 grader är inte kylarens temperaturspann i riskzonen. Men om man börjar pressa upp ditt chip i 200watt området bör man hålla ett öga på tempen. Heatpipe lösningar kyler skitbra tills man passerar heatpipe lösningens förmåga att transportera värme, och sen kraschar de gärna, med temperaturspikar som följd. Gränsen styrs av mängden vätska i pipen, dess viskositet, osv, så det funkar inte med mer luft i det läget. Om Cooler Master säger 180w max ligger gränsen för faktisk prestanda säkert en bit över 200w, så det borde vara lugnt, men håll ögonen på det om du börjar pressa upp chippet...B! Citera
Lasse Postat 11 mars 2012 Författare Postat 11 mars 2012 Nja - kanske inte pressar den så hårt men om inte intensiteten räcker till det jag vill så kanske det pressas så tack för varningen.MVH Lasse Citera
Trollsvans Postat 12 mars 2012 Postat 12 mars 2012 Jäsikens bra fjong i det där ser det ut som!Vi vill så klart se bilder på det in use också (för oss som har lite för långt till Universeum), före och efter. Hur är det med oljud från kylaren, låter fläkten en massa, eller är den rätt så tyst? Citera
-=Mr_B=- Postat 12 mars 2012 Postat 12 mars 2012 På 800 rpm överröstar den inte en dålig viskning... Nästintill ljudlös.B! Citera
Laggeman Postat 12 mars 2012 Postat 12 mars 2012 Ser riktigt bra ut Lasse, även denna kyllösningen tilltalar mig faktiskt.Hur är det med dessa 100W'are och deras linser, hur stor är spridningen på låt säga 70cm höjd över belysta ytan?Tänker mer på om man skulle ersätta en MH tex med något sådant här, hur mycket belyser det då och vilka skuggeffekter kan man räkna med att få uppleva? Citera
Lasse Postat 12 mars 2012 Författare Postat 12 mars 2012 Kommer att komma lite mer exempel på hur det lyser på olika höjder och skall också se om jag ta lite PAR i mitt akvarie.MVH Lasse Citera
Vandal Postat 12 mars 2012 Postat 12 mars 2012 nu börjar det verkligen likna nåt... jag är avogt inställd till massa plåtar och plattor över karet... en sån här däremot skulle ju vara desto lättare att handskas med... om du kan ta med den till träffen så klämmer jag gärna på den... =) Citera
petnym Postat 13 mars 2012 Postat 13 mars 2012 (ändrat) nu börjar det verkligen likna nåt... jag är avogt inställd till massa plåtar och plattor över karet... en sån här däremot skulle ju vara desto lättare att handskas med... om du kan ta med den till träffen så klämmer jag gärna på den... =)Du borde tycka tvärtom om man gör en sund riskanalys,... Lasses kylare har heatpipes av koppar vilket är många gånger farligare för akvariets invånare om man inte kapslar in dom ordentligt.... (Nu har ju Lasse koll på saker så han har säkert redan tänkt ut en lösning på det...) Ändrat 13 mars 2012 av petnym Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.