Jump to content

LED Test och konstruktion av en LED ramp


Lasse

Recommended Posts

  • Replies 397
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Många fina bilder! Hur går det med ditt ballingexperiment?

Sådär - jag ligger på ungefär samma förbrukning som tidigare (av alkalinitet) - kanske något mer. Däremot har jag sett att mer kalkalger har bildats - betydligt mer än någonsin tidigare - trots ca 15 sjöborrar. Jag har slut på min testvätska - kör Hannas alkalinitetsmätare - och väntar på att få hem Hannas kalciummätare. Ser några tillväxtzoner och vissa koraller växer åtminstone vad gäller mjukdelarna. Jag har lagt mig på ca 9 i KH.

Jag har dock inte den rakettillväxten som jag sett andra ha. Fosfat ca 0,05 - Salifert. Nitrat högt - om jag nu kan lita på den mätningen. Ljus saknar jag inte nu. Har dragit ner på den tidigare man är på väg upp mot max nu. Håller på med lite indirekta tester av fotosyntesen - beroende på vilken ljuskälla jag använder. Har nämligen fått min pH mätning att fungera igen. Ligger dock lågt i pH - hade trott att bikarbonattillsatsen på natten skulle stabilisera pH. Får se om jag inte skall köra karbonat i stället på natten. Jag kör min Balling nattetid.

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det kom upp en fråga på nano-reef.com om möjligheterna att använda leds med högre watt-tal till saltvattensakvarium. Eftersom svaren var genomgående negativa hänvisade jag till den här tråden.

Hoppas det var OK Lasse!

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=292530

Var bara tvungen att gå in och svara i tråden.. hehe :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja då var det dags att visa lite av mitt senaste lilla projekt. det är ju så att det hela tiden sker en utveckling och man vill testa och se om det går att komma på lite nya idéer som någon kan plocka upp och vidareutveckla. Maglofster har ju redan visat sitt projekt där han använder en typ av 100 watts chip som går att skrämma upp till att förbruka över 200 watt. Han använder kombinationen vitt och RB. Tack vare alla dessa överklockningsnördarna vad gäller processorer så finns det en uppsjö av olika kylningar för processorer och grafikkort. Den grafikkortkylaren som Magnus valt är ju perfekt för ett hemmaakvarier där man kan utnyttja den nedåtgående varma (och torra) luften för att öka avdunstningen och därmed kyla mer. Man får ut mera för pengarna helt enkelt. Där jag funderar att använda LED finns inte det behovet, endast att man skall kunna trycka ner ljus nästan fyra meter. Att använda passiv kylning ger för tunga konstruktioner och för mycket förbrukning av alumminium. Jag föll för en lösning med en processorkylare från coolmaster som klarar 180 watt. V8 kallas den och är en lösning med heatpipes. Chippet blev ett 100 watts från min vanliga källa. Detta chipp går att skrämma upp till över 200 watt och det var därför jag valde en så kraftig kylare som den jag skaffade. I nuläget kör jag med en dimbar driver som ger 3 A (uppgett) och som har FV på 32,5 just nu (Uppmätt) Detta ger en förbrukning på knappt 100 watt. Byggt in den i ett chassi - där passade den perfekt och man kan lägga an på både under som översida. 60 grader lins för det skall tryckas djupt.

post-2331-14468924847147_thumb.jpg

Det här är ju en test för att se om det funkar med framförallt kylningen och att drivern inte blir för varm. Om jag kommer att bygga fler av denna så blir det troligvis med någon annan driver och jag vill se hur varmt det blir på chipplattan. Jag kan ställa fläkten på kylaren och efter en timmes drift med full styrka från drivern så var den inte över rumstemperatur!!!!. En halvtimme med lägsta hastigheten på fläkten -- något lite förhöjd temperatur. drivern blir varm - men inte farligt. Jag kan alltså skrämma upp chippen en hel del och tittar man på uppgifterna från tillverkaren vad gäller PAR så ser man att mer än en fördubbling av förbrukningen (från ca 120 watt till ca 250 watt) endast ökar PARvärdet med ca 943 från drygt 1900 vid 3,5 A. Nu hänger det lite gran för mig om hur djupt man kan trycka ljuset mer än PAR värdet så jag vet inte riktigt vart jag kommer att sluta i strömstyrka.

Nedan är lite exempel på hur det ser ut i en testuppställning när jag 1 - har chippet slackt, 2 minvärdet ställt på dimern till drivern, 3 medelvärde ställt på drivern och 4 - fullt ös

post-2331-14468924845539_thumb.jpg

Den här uppställningen är helt möjlig om man vill ha en bra belysning över sitt korallkar är nog min slutsats.

MVH Lasse

post-2331-14468924845302_thumb.jpg

post-2331-1446892484583_thumb.jpg

post-2331-1446892484611_thumb.jpg

post-2331-14468924846419_thumb.jpg

post-2331-1446892484666_thumb.jpg

post-2331-14468924846894_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kylaren är fantastisk - med fläkten på lägsta läge (800 varv) så ligger temperaturen på chippets platta på ca 34-36 grader och då tar den nästan 100 watt (läs ger nästan 100 watt värme)

Det går om man seriekopplar mätinstrumentet (man får ha en mätare som klarar det) med LED:en

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

Ser kalasbra ut. Vore riktigt roligt att se den över ett kar, helst live då iofs då det nog aldrig blir lätt att fota tyvärr.

Är det högtalarsladd du använder till ström matningen? :-)

Vad är det för akvarie som du har som är 4 meter högt? Eller är det arbetsrelaterat?

Link to comment
Share on other sites

Wow Lasse grymt nu börjar dina byggen se bra ut också :)

Den 100watts du köpt känns den rätt eller kan man ev komplettera med nån annan färg 20K känns blått i mina öron. Har sett köpe leds Canon 50watt men ack så dyra å ditt ser lika bra ut nu...

Försök att få tag å gamla geismann pottor för HQL lampor å sätt in dess istället

Kan du ta med den på mötet på Sjöfartsmuseet ?

Link to comment
Share on other sites

Är det högtalarsladd du använder till ström matningen? :-)

Vad är det för akvarie som du har som är 4 meter högt? Eller är det arbetsrelaterat?

Ja det är en högtalarsladd

Arbetsrelaterat :)

MVH Lasse

@ Wrang

Tack och det var en idée att ta med prototypen till sjöfartsmuséet - skall försöka göra det.

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt att kylningen funkar så bra, Lasse!

Vet du hur dimmingen funkar på den där drivern? Jag misstänker att det är strömmen som begränsas.

MVH

/Janne

Vet inte men det är som en potentiometer - jag vrider lite grand och så händer det ngt. Man kan väl inte säga att den är mjuk precis (dimningen) - det är snaratre som det fanns några nivåer. Ja kylningen är jag impad av - det går alltså att skrämma upp chipet lite grand - till 4 A eller strax över är nog lämpligt. (nu vet du önskemålen :))

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

Vet inte men det är som en potentiometer - jag vrider lite grand och så händer det ngt. Man kan väl inte säga att den är mjuk precis (dimningen) - det är snaratre som det fanns några nivåer. Ja kylningen är jag impad av - det går alltså att skrämma upp chipet lite grand - till 4 A eller strax över är nog lämpligt. (nu vet du önskemålen :))

MVH Lasse

Japp :)

Kommer ett par andra kort under veckan i alla fall!

MVH

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Finns det något bra och säkert sätt att mäta strömmen mellan LEDen och drivaren?
amp350x350.jpgLasses sätt fungerar självklart det med. Fast en klämma borde vara enklast / säkrast. Felmarginalen torde bero på vilken manic man mäter med.
Kylaren är fantastisk - med fläkten på lägsta läge (800 varv) så ligger temperaturen på chippets platta på ca 34-36 grader och då tar den nästan 100 watt (läs ger nästan 100 watt värme)
Vad är övre gränsen för temp på de här chippen?

Anledningen till att jag frågar är egentligen som vanligt helt onödig oro. Med en nuvarande temp på under 40 grader är inte kylarens temperaturspann i riskzonen. Men om man börjar pressa upp ditt chip i 200watt området bör man hålla ett öga på tempen. Heatpipe lösningar kyler skitbra tills man passerar heatpipe lösningens förmåga att transportera värme, och sen kraschar de gärna, med temperaturspikar som följd. Gränsen styrs av mängden vätska i pipen, dess viskositet, osv, så det funkar inte med mer luft i det läget. Om Cooler Master säger 180w max ligger gränsen för faktisk prestanda säkert en bit över 200w, så det borde vara lugnt, men håll ögonen på det om du börjar pressa upp chippet...

B!

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt bra ut Lasse, även denna kyllösningen tilltalar mig faktiskt.

Hur är det med dessa 100W'are och deras linser, hur stor är spridningen på låt säga 70cm höjd över belysta ytan?

Tänker mer på om man skulle ersätta en MH tex med något sådant här, hur mycket belyser det då och vilka skuggeffekter kan man räkna med att få uppleva?

Link to comment
Share on other sites

nu börjar det verkligen likna nåt... jag är avogt inställd till massa plåtar och plattor över karet... en sån här däremot skulle ju vara desto lättare att handskas med... om du kan ta med den till träffen så klämmer jag gärna på den... =)

Du borde tycka tvärtom om man gör en sund riskanalys,... Lasses kylare har heatpipes av koppar vilket är många gånger farligare för akvariets invånare om man inte kapslar in dom ordentligt.... (Nu har ju Lasse koll på saker så han har säkert redan tänkt ut en lösning på det...)

Edited by petnym
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...