Maglofster Postat 3 april 2011 Författare Postat 3 april 2011 Sitter och funderar på de sista invånarna i burken. Är riktigt sugen på en Kopparbandad fjäril. Har också funderat på att addera rörmaskar modell större, frågan är om dessa två går att kombinera eller kommer fjärilen käka upp dom?
Scubahawk Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 Fjärilen kommer att käka upp dem. Det har min gjort varje gång jag försökt (3 ggr). Sorry man.
Maglofster Postat 3 april 2011 Författare Postat 3 april 2011 Attans.. Ja, då blir det inga rörmaskar. Vill väldigt gärna ha en fjäril.
PBM: Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 Aj då det var synd .. jag har också funderat på en Kopparbandad fjäril till mitt kar men jag har ju redan en större rörmask så då sprack det.
Maglofster Postat 9 april 2011 Författare Postat 9 april 2011 Update:Har skaffat mig en Fjäril, en Chelmon Rostratus samt en Zebrasoma xanthurum. Däremed börjar det bli ganska komplett på fiskfronten.Alla vattenvärden är stabila, N&P fortsatt väldigt låga.Imorrn blir det ny skörd av ATS:en, algerna växer otroligt fort.Såhär ser burken ut just nu.
Scubahawk Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 Grattis till fjärilen! Nu kommer du ALDRIG ha problem med glasrosor i alla fall. Får du några alger alls på rutorna då nu när du kör med ATS:en?
campokatt Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 Grattis till fjärilen! Nu kommer du ALDRIG ha problem med glasrosor i alla fall. Får du några alger alls på rutorna då nu när du kör med ATS:en?Lite brunt kan man se på tex rören- Och lite grönt på rutan nere till vänster.Men tror på iden. En lätt skördad alg är en bra alg.
Maglofster Postat 9 april 2011 Författare Postat 9 april 2011 Jag får lite alger på rutan och lite lite på stenen. Men jag matar sjuukt mycket samt att burken är under uppstart och dessutom tar det nog 2-4 veckor till innan jag kan räkna med full effekt på scrubbern så jag är väldigt nöjd.
Maglofster Postat 10 april 2011 Författare Postat 10 april 2011 Ny skörd idag. Ca 1,5 dl, mest bruna slemalger, men under dessa en hel del gröna håralger som nu börjar etablera sig på allvar!
Maglofster Postat 16 april 2011 Författare Postat 16 april 2011 Dags igen för veckorensning av ATS:en.Innan rensning - ganska mycket bruna slemalger vilket tyder på höga näringsvärden enligt alla scrubbergurus. Ja, allt är ju relativt, N & P är i princip omätbart nu och min Hystrix testfragg lever efter två veckor i burken så det kan inte vara så farligt.Innan rensning, man ser hur det finns grönt under.Efter rensning, de gröna håralgerna har etablerat sig ännu bättre.
hansson_1985 Postat 16 april 2011 Postat 16 april 2011 Ska bli kul att se nästa skörd om den mognar till sig och blir mycket håralder bara. har du lyset på på natten eller dagen till din algodling?? man gorde ju få att stabilare PH om man kör den på natten..
Maglofster Postat 17 april 2011 Författare Postat 17 april 2011 Ja, jag tror att det kan dröja några veckor till innan håralgerna tar över. Det är tydligen helt normalt att det tar upp till 8 veckor.Jag kör ljuset på hela tiden när akvariets MH är släckt. Så algerna får belysning mellan 21.00 - 14.00. Det överlappar en del med t5:orna med blåljus.
Maglofster Postat 20 april 2011 Författare Postat 20 april 2011 Eftersom jag har haft väldigt fin tillväxt på mitt ATS så ville jag prova att öka på vattenflödet eftersom det ytterliggare kan hjälpa tillväxten och på så sätt öka exporten av N & P. För att göra detta var jag tvungen att tillverka stänkskydd av akrylplast som nu hänger runt mediat. Har nu vridit upp flödet till ca 5000 liter/h.
Maglofster Postat 23 april 2011 Författare Postat 23 april 2011 Galen tillväxt på algerna! Denna vecka var jag tvungen att rensa mitt i veckan också. Så detta är veckans andra rensning. Totalt nästan 4 dl alger exporterade på sju dagar!Innan rensning - fortfarande mycket bruna slemalger, tror att det är den döda stenen som lakas ur och ger mycket fosfat i vattnet vilket driver dessa alger.Efter rensning - mer och mer gröna håralger vilket är det man är ute efter!
Maglofster Postat 23 april 2011 Författare Postat 23 april 2011 Passade även på att hälla i lite mer copepods i sumpen. Har fått riktigt bra fart på mina kulturer.
turboadde Postat 23 april 2011 Postat 23 april 2011 odlar du dom själv nu eller vart köper du dom ifrån?
Maglofster Postat 23 april 2011 Författare Postat 23 april 2011 Jag odlar dom själv. Köpte en startkultur från England.
Maglofster Postat 27 april 2011 Författare Postat 27 april 2011 Har nu två kulturer med Tigriopus californicus igång. Har nu även beställt Tigriopus japonicus från England. Odla pods är kul! Kommer nu börja med Selco S.presso och S.parkle som mat till mina pods för att se hur det kan funka. ska tydligen ge en jädra effekt!
Maglofster Postat 27 april 2011 Författare Postat 27 april 2011 Det var ett jäkla tjat om ATS.. Men, ca 1 dl alger i koppen och lika mycket kvar i badkaret. Det tycker jag är en imponerande skörd och N&P export bara på tillväxt sen förra skörden i lördags..Efter skörd, mer och mer grönt! I like!
Bängan Postat 27 april 2011 Postat 27 april 2011 Ser trevligt ut. Blir nästan sugen på ett glas själv. Limmat lite idag, så med lite tur så kommer jag ha eget glas med egen soppa i vad det lider.Efter mycket velande så blidde det en sån här:Dom små krypen utfodras med Kent Marine PhytoMax här hemma.Hur snabbt förökar dom sig på en vecka?
Maglofster Postat 28 april 2011 Författare Postat 28 april 2011 Snyggt! Det där kommer bli bra!För mig har det fungerat att dela kulturen en gång per vecka.
Lasse Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 Har nu två kulturer med Tigriopus californicus igång. Har nu även beställt Tigriopus japonicus från England. Odla pods är kul! Kommer nu börja med Selco S.presso och S.parkle som mat till mina pods för att se hur det kan funka. ska tydligen ge en jädra effekt! Vart köper du selcoprodukterna Magnus?MVH Lasse
Laggeman Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 [ATTACH]56474[/ATTACH]Det där kan du stoppa på flaska och sälja som hälsokost. Säkert någon som går på det!
Maglofster Postat 28 april 2011 Författare Postat 28 april 2011 Haha, jag försökte med min tjej. Hon skrek åt mig att, ja.. jag kanske inte ska skriva vad hon skrek men, det blev ingen försäljning kan jag meddela i varje fall.
Rekommenderade inlägg