Gå till innehåll

Laga kortsida på akvarie?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Köpte ett 54 Liters akvarium med tillbehör på tradera nyligen, fick hem det idag. Märk min stora förvåning när jag insåg...

1. Lådan är inte ens så pass stängd att man behöver öppna den för att beskåda innehållet.

2. Eländet skickades _utan_ emballage? I med akvariet i kartong, grejerna i akvariet in i akvariet och lite tejp runt(den även för tajta) lådan.

Ja jag blir inte klok... Då nämnde jag(eller ja, iofs var det tjejen men vi köpte det tillsammans) ändå emballeringen i mailet. Får se vad token svarar...

Hur som helst så gick givetvis något sönder, ena kortsidan på karet var i skärvor, som tur är var det inget annat som gick iaf.

Då ena kortsidan är det enda saboterade borde det väl ändå gå ganska smärtfritt att laga karet ändå? Ny skiva behövs givetvis men 25x30 känns som att det är realistiskt att få tag på hos glasmästaren.

Men kan någon ge tips på hur det ska limmas dit? Vilka fogar ska tas bort? Alla kortsideglasets fogar får givetvis tas bort och glaset rengöras, men räcker det tro(man sätter givetvis dit nytt med innan glaset ska på plats)? Det är ju ett relativt nytt akvarie ändå så det borde ju inte vara något fel på silikonet som sitter i redan, eller ska man ta isär alla sidorna helst och silikona om allt? Blir det dålig kontakt mellan det nya och gamla silikonet exempelvis?

Jag har lite koll på hur man limmar akvarier, informationen finns ju lite överallt nästan :-) Men det här jag frågar om har jag ändå ingen erfarenhet och hitta dåligt med info om(jag är å andra sidan usel på att leta ibland).

Någon vänlig själ som har tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte ett 54 Liters akvarium med tillbehör på tradera nyligen, fick hem det idag. Märk min stora förvåning när jag insåg...

1. Lådan är inte ens så pass stängd att man behöver öppna den för att beskåda innehållet.

2. Eländet skickades _utan_ emballage? I med akvariet i kartong, grejerna i akvariet in i akvariet och lite tejp runt(den även för tajta) lådan.

Ja jag blir inte klok... Då nämnde jag(eller ja, iofs var det tjejen men vi köpte det tillsammans) ändå emballeringen i mailet. Får se vad token svarar...

Hur som helst så gick givetvis något sönder, ena kortsidan på karet var i skärvor, som tur är var det inget annat som gick iaf.

Då ena kortsidan är det enda saboterade borde det väl ändå gå ganska smärtfritt att laga karet ändå? Ny skiva behövs givetvis men 25x30 känns som att det är realistiskt att få tag på hos glasmästaren.

Men kan någon ge tips på hur det ska limmas dit? Vilka fogar ska tas bort? Alla kortsideglasets fogar får givetvis tas bort och glaset rengöras, men räcker det tro(man sätter givetvis dit nytt med innan glaset ska på plats)? Det är ju ett relativt nytt akvarie ändå så det borde ju inte vara något fel på silikonet som sitter i redan, eller ska man ta isär alla sidorna helst och silikona om allt? Blir det dålig kontakt mellan det nya och gamla silikonet exempelvis?

Jag har lite koll på hur man limmar akvarier, informationen finns ju lite överallt nästan :-) Men det här jag frågar om har jag ändå ingen erfarenhet och hitta dåligt med info om(jag är å andra sidan usel på att leta ibland).

Någon vänlig själ som har tips?

Då rutan sitter på insidan på fram bak botten

är det lönlöst att reparera

släng skiten och anse det som läropengar

tillbehören kan du använda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så illa? Jag finns nog ingen större anledning till att tro att du skulle ha fel men kan du förklara lite enkelt varför det är kört. Kan de andra rutorna med tagit skada av spänningar eller liknande som saboterade akvariet? Eller vad är det som är orsaken till dödsdommen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ni tänker så.

Men om jag skulle orka(mot alla odds) och skaffa en ny sidoruta, så skulle det gå att fixa om jag tog isär hela eländet och avlägsna all silikon och gjorde om från scratch? Det är inget annat som skulle kunna vara fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ni tänker så.

Men om jag skulle orka(mot alla odds) och skaffa en ny sidoruta, så skulle det gå att fixa om jag tog isär hela eländet och avlägsna all silikon och gjorde om från scratch? Det är inget annat som skulle kunna vara fel?

Om man bortser från misstag från dig när du limmar och eventuella sprickor du inte ser nej :), men det är inte så lätt att göra det snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då hänger jag med. Tackar så mycket för svaren :-)

150 kronor låter lite optimistiskt för affärerna här i Skövde dessvärre men jag hänger med på vad du säger. Får ge mig ut på ny jakt efter ett kar, det optimala vore ju ett nytt med välvd framruta så att den här lysrampen som följde med skulle passa utan att jag får dra fram snickarhänderna... Fast jag gillar ju att snickra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är bara att limma om. ser inte häller några problem med det. har själv lagat kar i olika storlekar..

om du vill få till en fin fog så sätter du bara maskeringstäjp på turorna och sen är det bara att kladda på bäst du vill. sen när du känner att du har fått till en fin fog så drar du bort tejpen medans limmet är blöt.. blir hur finnt som hälst. tänk på att du limmar karet inefrån och ut.. alltså bara från ett håll då får du inga luftbubblor. en tändstika är lagom distans mellan glaset då får du en fog på 2mm.. lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla goda svar, den här situationen löste sig ganska bra den här gången. Pengarna tillbaka för karet och nu har jag skaffat en ny kortsida för 50 kr och skurit isär karet :-) Nu får jag se om jag har tid någon gång att skrapa bort det gamla silikonet och limma ihop det. Har bra utrymme att "testköra" karet i sedan iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...