Gå till innehåll

Gratis pdf-bok: Advances in Coral Husbandry


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Boken 'Advances in coral husbandry in public aquaria' finns att ladda ner gratis här

http://www.burgerszoo.eu/over-burgers-zoo/coral-husbandry/table-of-contents?ce=1

Det finns också en tryckt version att köpa för 64 euro inkl frakt.

Boken är tydligen en sammanställning av presentationerna på en konferens på temat 'Coral Husbandry' som hölls på Burger Zoo 2007. De olika kapitlen sägs vara skrivna av några av de skickligaste korallexperterna på olika offentliga akvarium runt om i världen.

Jag har bara skummat några kapitel än så länge. Varje kapitel är uppbyggd som en fristående vetenskaplig artikel, med referenser osv. Det är absolut inte snyggt och lättillgängligt formgivet så det krävs nog lite engagemang för att ta sig igenom allt. Men kanske finns det godbitar även för hobbyakvarister däri?

Hittade boken genom Reef Builders-bloggen:

http://reefbuilders.com/2011/02/14/coral-husbandry-book-buy-free-download/

Där skriver de också lite mer om bakgrunden till boken.

(Har sökt på SG och vad jag kan se har förvånansvärt nog ingen tipsat om denna bok tidigare?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg precis ett program på discovery om Georgia Aquarium. 750 ton instant ocean för att salta huvudakvariet. Eller i termer som en annan tänker : 107149 7kg hinkar...

Jag vet hur det är att salta upp med 80 ton, utan tillgång till truck och 20 kilos säckar :) och bråttom var det....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tack för länken Daniel

Vissa akvarium använder konstgjort salt. - inte alla men rätt så många.

Vi var flera som "löste" en omöjlig uppgift - att från tomma behållare de första veckorna i april till fult fungerande vattensystem på totalt 3000 kubik i början på juni, varav 2300 kubik saltvatten. - samma år!

Uppsaltningen gick till så att en person (ibland 2) körde med säckakärra/bar 20 kg säckar 35 meter, en person bar upp samma säckar på en pumpgrop och 1 till 2 personer blandade saltet i blandningskaren. Nästan 80 ton gick åt.

Jag har alltså inte bara varit med om att snabbstarta nanokar :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...