Gå till innehåll

göra om söt till salt?


Tweeny

Rekommenderade inlägg

Har ett 360 L akvarium med måtten 180*40*50.

är sugen på att göra om det till saltvattensakvarium.

Som det ser ut i dag har jag täckglas på och en specialbeställd lamparmatur som täcker hela ovansidan o ligger direkt på glaset.

Frågan är då...

Kan man kanske göra om lampan på nått sätt så det funkar bättre till saltvatten. eller är det bäst o köpa ny. för i såntfall kan vi köpa nytt kar också. hade hellre velat ha ett som är typ 180*60*60.

Kör alla med salt utan täckglas. o isåntfall, finns det en anledning?

Måste man ha ett mellanrum mellan karet o lampan? blir det för varmt annars?

Tacksam för svar.

tänkte att jag skulle lägga in en bild, men får göra det i eftermiddag. har ingen bra bild framme nu´

//Anne-Lii

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

En sak du ska vara beredd på med ett sånt stort kar är att din plånbok kommer springa iväg ^^

Ska du ha ett riktigt saltvattensakvarium så enligt experter här på forumet (dock inte jag) så ska man ha halogenramp för bäst effekt. Med så starkt ljus får du säkert fina koraller, men samtidigt en tuff kamp mot alger.

Anledning till att många inte har täckglas vet jag inte riktigt ;P antagligen har det att göra med värmeproblem.

Ett tips. Använd saker som är av kvalité så du inte förlorar ditt dyra arbete. Göra budget akvarium med dåliga kina skummare osv. straffar för eller senare... Budget akvarium är ej lämpligt för saltvattensdelen, det är inte riktigt lika simpelt som hos sötvatten att man bara kan hälla vatten i en glasburk, lite grus, en växt och en guldfisk i. :D

Men lycka till om du sätter din plan i verket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man har oftast så mycket belysning så att karet skulle bli för varmt om man har täckglas, avdunstningen ökar utan och då kyls vattnet samt så blir gasutbytet bättre.

Den första frågan är om du skall ha bara fisk eller om du vill ha koraller med.

När man skall ha koraller så ökar listan på krav dramatiskt, speciellt belysning/kemi.

En grovhuggen regel har varit ca 1w ljus per liter, lite väl för endel lägen och koraller och inte nog för vissa.

Det hela beror även på vilken ljuskälla man väljer, kvaliten på ljus är avgörande.

Metallhalogener har varit standard men det finns fler alternativ idag som är enligt min upfattning jämlika eller bättre på dom flesta områden.

Nackdelen med mh är att man kan behöva kylare/fläcktar etc för att hålla en rimlig temperatur. Har man karet i tex. en sval källare eller ett luftkonditionerat rum så kan man klara sig.

T5 rör är beprövade och ger bra tillväxt men man behöver ofta flera rör och med årliga byten så blir det en anmärkningsbar kostnad (ca 200-275kr st).

Fördelen är att dom inte värmer karet riktigt lika mycket samt att man har bättre spridning på ljuset.

Led´n är det nya och man ligger fortfarande i en fas med kraftig utveckling men man har nått en nivå där dom börjat erbjuda ett altmer konkuranskraftigt alternativ.

Nackdelen är högt inköpspris, samt att man inte lika lätt kan anpassa färgerna i karet som man kan göra genom att byta ett lysrör.

Till fördelarna hör att dom är det svalaste alternativet, samt att dioderna har en väldigt lång livslängd...

Många ramper kan även köra olika ljuscykler och simulera naturen, men det är mindre viktigt.

Det är grovhugget min upfattning om belysningsalternativen i dagsläget.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anne-Lii och varmt välkommen till SG och en hobby som lätt biter sig fast! :W:

Karets mått är ju lite speciellt då det är väldigt långt sett till djup och höjd, men det kan nog bli bra ändå. En sak att tänka på speciellt är då cirkulationen. I saltvattensakvarium har man ofta mer än 10ggr akvariets volym i omsättningar per timme. Dvs har du en volym på 200 liter så har man då oftast minst pumpar på 2000l/h, gärna fördelade på ett par olika pumpar, speciellt i ett långt kar så kan det vara bra med cirkulation från båda sidorna.

I ditt fall kanske en lämplig cirkulation skulle ligga på ca 5000l/h fördelat på 2-3 pumpar.

Nästa steg att fundera på är som du själv skriver, om inte ett helt nytt kar som är lite högre och lite djupare är ett bättre val att börja med?

Du får lättare att möblera upp ditt "rev" och en större volym har lättare för att hålla sig stabil, samtidigt som det blir en större kostnad i form av mer salt i starten och vid vattenbyten.

Det behöver inte kosta mer än ett mindre kar, det beror helt på hur hårt man belastar det och hur stor budget man har. Bara för att man har ett stort kar så måste man inte fylla upp det med sten, koraller och en massa fisk.

Ett stort kar med en enkel revpelare och ett stim på 20st chromis tex kan vara precis lika snyggt och ändå inte kräva så mycket i skötsel eller pengar.

Ett tips om man brukar ge nybörjare är att kolla runt i trådar som man gillar, och se hur de akvarierna klarar sig och se efter vilken utrustning de använder. Då kan man få en hint om vad som kan funka och samtidigt se hur mycket jobb det kräver.

Saltvatten är inte svårare än sötvatten, så länge man har tålamod och sköter om sitt kar. Det kräver (i mina ögon) till och med ibland mindre skötsel än sötvatten, beroende på vilken inriktning man väljer.

Att använda "kinskummare" och annan teknik som inte kostar som en ny bil är det absolut inget fel på, ofta är det precis samma saker som på dyrare teknik. Men visst är det lite så att man får vad man betalar för, även om det så klart finns gränser även här.

Till slut vill jag tipsa om att gå till biblioteket, låna en bok av Daniel Knop som heter "Saltvattensakvariet", du hittar en länk i översta menyraden under "Produktguide - Akvarieböcker".

Lycka till!

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, pengar hinner vi nog spara. För det kommer dröja ett tag. Vi ska åka utomlands 3-4 veckor över jul o nyår så det blir i början av nästa år som saltvattenskaret kommer upp. Då kan man köpa nån grejj lite då o då, så blir det inte så dyrt pang bom. Dessutom vill jag läsa på lite mer o lära mig mer innan jag sätter i gång. Men vi har nog kommit fram till att vi ska köpa ett helt nytt kar då vi vill ha optiwhite.

Jag är ju mest intresserad av fiskarna, men såklart jag vill ha fina koraller o sånt med. Får se vad det blir för ljus.

Men min pojkvän är inne på LED. Dom håller länge och blir väl inte så varma. o ganska energisnåla. sen kanske man kan blanda lite LED o MH kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat med ett glasmästeri här i jönköping nu. o ett akvarium med optiwhite glas 10mm.

Som har måtten 180*60*50 kommer att kosta ca 5700:-.

Då får vi sätta ihop allting själva. Men det känns ändå som att det blir billigare än om man skulle köpt ett färdigt kar.

Men då undrar jag. Är det jättesvårt o sätta ihop det själv?

Någon som har gjort det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat med ett glasmästeri här i jönköping nu. o ett akvarium med optiwhite glas 10mm.

Som har måtten 180*60*50 kommer att kosta ca 5700:-.

Då får vi sätta ihop allting själva. Men det känns ändå som att det blir billigare än om man skulle köpt ett färdigt kar.

Men då undrar jag. Är det jättesvårt o sätta ihop det själv?

Någon som har gjort det?

Finns en hel del som gjort det själva men liten varning, det är inte så lätt som man tror. Hur mycket extra kostar det om ni skall få det limmat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som med de flesta andra grejer är det nog roligast att träna upp sig först på något med en siffra mindre i prislappen :-) Det känns som att det kan vara väldigt lurigt att hantera så stora glas. Och går ett sönder är det relativt otrevligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående belysningen.

Alltså, vad har belysningen för funktion egentligen? är det en viss ljusstyrka man vill ha eller ger olika sorts lampor olika egenskaper eller vadå?

I grund o botten. vad utför själva belysningen. Ger ljus bara? eller tillför det något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha koraller är "starkt" ljus ett krav, speciellt för stenkoraller.

Mjukkoraller - klarar sig med "svagare ljus" då kanske 0,5w per liter räcker.

LPS (large polyp stonecoral) - behöver litet starkare ljus kanske 0,75-1w per liter.

SPS (small poly stonecoral) - behöver starkt ljus det kanske räcker med 1-2w per liter, men tror de flesta ligger runt 1w nivån.

Men dessa är ganska "relativa" siffror, och beror helt på vilken ljuskälla du använder.

De olika alternativen som passar Saltvatten är:

MH - En klassisk metod som enligt många är likt solens ljussättning, och koraller brukar ofta tycka om detta ljuset =D - Negativt är att den ger ifrån sig mycket värme, och blir dyrt i längden.

T5 - en litet nyare metod, effektiv och använd av många, men inte lika många som MH. Gör det lätt att ändra färg på ljuset då. koraller blir ofta fint färgade i detta ljus, liksom MH - Negativt, brukar bli dyrt i längden. (Rörbyte var 6te till 10de månad)

LED - en mycket ny metod, Många tvistar ofta om det är gillat av korallerna, om de färgar ut lika bra som hos T5 eller MH, Men det är en effektiv metod när det gäller kostnad, uppfrontkostnaden är ofta hög, men ledsen räcker ofta 50 000 timmar. Samt att den inte ger ifrån sig värme. - Negativt, Dyrt från början, och det är fortfarande ganska tidigt i utvecklingen.

Det var väldigt kort, och jag kommer säkert bli rättad på vissa saker, men det ger dig en kortfattad bild =D

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat med ett glasmästeri här i jönköping nu. o ett akvarium med optiwhite glas 10mm.

Som har måtten 180*60*50 kommer att kosta ca 5700:-.

Då får vi sätta ihop allting själva. Men det känns ändå som att det blir billigare än om man skulle köpt ett färdigt kar.

Men då undrar jag. Är det jättesvårt o sätta ihop det själv?

Någon som har gjort det?

Tänk på att det kan räcka bra med optiwhite enbart i framrutan och kanske sidorutorna, det sänker kostnaden ytterligare något. Räkna även med en tusing i silikon.

Sen är ju risken att man blir grymt besviken på det kladdiga nybörjar resultatet och du har inte heller någon garanti om det börjar läcka..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Finns lite folk inom en radie av 4-5 mil från dej (genne, laserbengan, ballsam (jag) å några i jönnet). Ta en lite runda å gör studiebesök och samla idéer om hur du ska lägga upp det hela och lär av andras misstag. Inte så lätt att justera en del saker när allt väl är up-and-running. Välkomna till en grymt rolig och beroendeframkallande hobby, som visserligen inte är gratis, men inte behöver vara så dyr som man kan tro /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack =)

det har varit många tankar o funderingar runt belysningen. Om vad det är man vill ha ut av belysningen o så.

Men det är alltså styrkan på ljuset man vill åt helt enkelt .

Det där är nog inte riktigt sant idag - kavliteten, dvs våglängder och spektra anser jag i alla fall är viktigare än mängden (antal watt per liter). Det finns många trådar här som tar upp kvalitetasspekten, framförallt vikten av de blåa våglängderna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förstår.

Ska hämta nya karet på lördag i västerås hos Ted Camenius. Men kommer nog inte sätta igång det först i januari, då vi ska åka till afrika i december o vara borta en hel månad.

Så jag har tid på mig att läsa o ta reda på fakta innan vi sätter igång =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Samuel. Jag har haft sötvatten i många år men blev inspirerad till salt av min bror tozze här på forumet. Jag kommer gärna på studiebesök. Har man tur kanske nån bjuder på kaffe. Hehe...

Tozze vi delar broderligt på våra saltvattenskar. Du får komma o titta hur ofta du vill. Jag lovar att du får gratis fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förstår.

Ska hämta nya karet på lördag i västerås hos Ted Camenius. Men kommer nog inte sätta igång det först i januari, då vi ska åka till afrika i december o vara borta en hel månad.

Så jag har tid på mig att läsa o ta reda på fakta innan vi sätter igång =)

Då passar du också på att pumpa honom på all information han har - hans akvarium har varit bland de absolut bästa här på guiden :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...