Gå till innehåll

Länkar till handlare


Rekommenderade inlägg

Nu är "länktråden" till en handlare som inte är annonsör på svg låst och alla inlägg bortplockade medan det fortfarande går att skriva i övriga "länktrådar". Varför är det så? varför särbehandlas vissa handlare?

Vad är egentligen problemet med kritik (positiv och negativ) mot/till handlare? Vem tror att en handlare blir av med sina kunder bara för att en kund är missnöjd? Jag tycker det är att undervärdera forummedlemmarnas egen tankeförmåga, förmåga att fatta egna beslut. Dessutom kanske kritiken bidrar till att handlarna håller sig lite på "bettet". det borde gagna hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här definierar Vargklo reglerna och i punkt 3 står det.

3. Kritik till handlare

  • Vi vill fortfarande inte ha öppen kritik mot namngivna handlare på forumet. För det första är vi inte övertygade om att behovet är tillräckligt stort. För det andra tror vi att risken är för stor att diskussionen blir osaklig. I många fall när en kund är missnöjd är det nog ändå så att felet ligger på kundens sida, då en saltvattenskund har ett stort ansvar att själv vara påläst innan ett inköp sker av levande djur. Om du har ett problem med en handlare så får du även fortsättningsvis reda ut det med handlaren direkt. Om någon med fog kan påstå att det verkligen finns oseriösa handlare på marknaden som allmänheten borde varnas för - ja, meddela oss detta så överväger vi regeln igen.

Min rödfärgning. Har vi denna regel så innebär det att redan den första inlägget i den nu låsta tråden skulle strykas - det är inkonsekvent att tråden fick fortgå så länge. Modereringen måste ske efter de regler som administratörerna gjort upp.

Detta säger jag fast jag själv tycker att det är en dålig regel. Men finns den så skall den följas.

Jag vill återkomma till mitt gamla förslag. Tillåt kritik possitiv eller negativ endast om personen som skriver den uppträder med sitt fulla namn. Stryk allt som är annonymnt.

Jag tycker också att alla länktrådar som finns under länkar skall låsas. De affärer som stödjer SG kan sköta sin kontakt via annonsären informerar eller "diskutera med...".

Om nu regel 3 ändras och kritik tillåts om den inte är anonym så kan dessa trådar placeras under Affärer och nyheter.

Om vi nu inte ändrar punkt 3 så skall all kritik (positiv som negativ) strykas så fort som möjligt om det dyker upp. Gör gärna som Petrol gjorde under helgen - lås och begrunda - och ta ett klokt beslut sedan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag håller med, men det vore rätt skönt att lista alla webshopar som användarna hittar... det skulle spara tid för flera som försöker leta efter ställen att inhandla, tror även att det skulle locka fler till hobbyn, då det finns större index över billigare alternativ.

just my 2 cents

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag håller med, men det vore rätt skönt att lista alla webshopar som användarna hittar... det skulle spara tid för flera som försöker leta efter ställen att inhandla, tror även att det skulle locka fler till hobbyn, då det finns större index över billigare alternativ.

just my 2 cents

finns inte det redan unde länkar uppe i menyn ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse jag också.

Men var där inte en tråd där det kastades skit mellan 2 handlare både mellan dem och från andra.

Det var flera som tyckte den skulle stängas men den fick gå väldigt långt och det verkade OK!

Där var det ingen moderator som stängde den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi tackar för synpunkter, både på reglerna som sådana, och på hur de efterlevs och ageras på av oss moderatorer.

Det är helt riktigt som Lasse skriver att regeln nedan gäller:

Vi vill fortfarande inte ha öppen kritik mot namngivna handlare på forumet. För det första är vi inte övertygade om att behovet är tillräckligt stort. För det andra tror vi att risken är för stor att diskussionen blir osaklig. I många fall när en kund är missnöjd är det nog ändå så att felet ligger på kundens sida, då en saltvattenskund har ett stort ansvar att själv vara påläst innan ett inköp sker av levande djur. Om du har ett problem med en handlare så får du även fortsättningsvis reda ut det med handlaren direkt. Om någon med fog kan påstå att det verkligen finns oseriösa handlare på marknaden som allmänheten borde varnas för - ja, meddela oss detta så överväger vi regeln igen.

Vi är helt medvetna om att det finns många generella jämförelsesajter på Internet med betygsfunktioner på handlare och även möjlighet att skriva recentioner. Vår erfarnhet från tidigare är att sådana diskussioner lätt spårar ur på detta forum och att enstaka (ofta missuppfattade) upplevelser kan få oproportionerligt stort utrymme. För några år sedan fanns det t.ex. en ganska utpräglad lokalpatriotism när det gällde att stödja sin lokala handlare och mycket subjektiva diskussioner om vilken handlare som är "bäst". Vi vet också av tidigare erfarenhet att pajkastningsdiskussioner gör att en del medlemmar tröttnar och lämnar SG, vilket är det sista vi vill. Därför är vår linje fortfarande att SG är inte en plats att avreagera sig på om man blir missnöjd med en handlares bemötande. Lös saken direkt med berörd handlare istället.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi tackar för synpunkter, både på reglerna som sådana, och på hur de efterlevs och ageras på av oss moderatorer.

Det är helt riktigt som Lasse skriver att regeln nedan gäller:

Vi är helt medvetna om att det finns många generella jämförelsesajter på Internet med betygsfunktioner på handlare och även möjlighet att skriva recentioner. Vår erfarnhet från tidigare är att sådana diskussioner lätt spårar ur på detta forum och att enstaka (ofta missuppfattade) upplevelser kan få oproportionerligt stort utrymme. För några år sedan fanns det t.ex. en ganska utpräglad lokalpatriotism när det gällde att stödja sin lokala handlare och mycket subjektiva diskussioner om vilken handlare som är "bäst". Vi vet också av tidigare erfarenhet att pajkastningsdiskussioner gör att en del medlemmar tröttnar och lämnar SG, vilket är det sista vi vill. Därför är vår linje fortfarande att SG är inte en plats att avreagera sig på om man blir missnöjd med en handlares bemötande. Lös saken direkt med berörd handlare istället.

Det här var ju inte direkt något svar på min fråga om varför handlare behandlas på olika sätt? Dels under länkarna där vissa "skyddas" genom att inlägg tas bort och ämnet låses medan andra fortfarande är öppna och negativa inlägg finns kvar. Ve den som skriver något negativt om en handlare på västkusten medan t.ex. en i Bromma kan sågas vid fotknölarna (troligen med all rätt) utan ingripande.

Jag tycker regeln är felaktig, den gagnar inte hobbyn och är nedlåtande mot forummedlemmarna. I övrigt håller jag med Lasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Calle - använd då modereringsverktyget konsekvent och ta bort alla sådana här saker så fort de dyker upp. Jag är en sådan person så jag tröttnar på att reglerna inte följs när det väl finns där. Min lilla misstanke är att om personer måste stå med sitt eget namn så blir det ingen pajkastning - därav mitt förslag för jag tycker att detta är så tråkigt och sätter ner stämningen ordentligt. Men här har vi olika meningar hur man når målet med att slippa dessa trådar som lätt urartar. Jag böjer mig för er uppfattning men skall den linjen gälla så skall den efterföljas konsekvent. Jag vet att det är flera olika moderatorer med olika uppfattningar men arbeta då på det sättet att den som är i "tjänst" har möjlighet att låsa trådar som bryter mot regeln och sedan får ni ta en disk och i tråden motivera ert beslut. Håll dem inte öppna för att de "anklagade" eller någon proselyt skall kunna försvara sig utan lås, ta bort om det behövs och motivera. Talar man inte om varför man gör en viss åtgärd så blir det som när Dr Strangelov sa - varför skall man ha avskräckningsvapen om man inte får tala om att man har dom?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan kritik så vet man ju inte vad man kan göra bättre eller vad som blev jävligt bra. det är inte ofta handlare får höra vad som gjorde att kunden blev så nöjd eller vad som blev fel i köpet.

I mitt jobb har vi en gång i månaden en "fejk kund" som kommer o bedömer vår insats o nån vecka senare får vi papper på hur kunden upplevde oss. Så varför inte kunna lämna kritik även här så butikerna verkligen får veta vad de kan göra för att bli bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får visa mitt stöd till modsen, de har också ett liv så man kan inte begära att det kan tabort ögonblickligen.

Varför kritik till en handlare kan stå kvar medans den andra tasbort är nog pågrund av att den ena inte skall kritiseras enligt vissa forum medlemar och diskutionerna lätt urartar. Den andra saknar dessa anhängare så diskutionen uteblir.

(Varför får jag viss Eric Borneman vibbar på behandlingen av den ena? (Obs ej av Mod utan av Medlemar))

//Daniel Johansson Labbås (nepp är inte anonym :ler:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

//Daniel Johansson Labbås (nepp är inte anonym :ler:)

Nu är det ju så att Labbås i stort sett är anonymnt för många av forummedlemmarna. För de som inte vet så är Labbås så uschligt så kråkera flöer upp och ner för att sleppa se sketen :) Å då vet ju iofs alla att det är Tidahölm vi smalar om

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju så att Labbås i stort sett är anonymnt för många av forummedlemmarna. För de som inte vet så är Labbås så uschligt så kråkera flöer upp och ner för att sleppa se sketen :) Å då vet ju iofs alla att det är Tidahölm vi smalar om

MVH Lasse

Jooo men i Falköping tar ju kråkorna/Kajorna självmord (Eller var det skövde, Lasse? :smiley24:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För oss handlare är ju konstruktiv kritik det bästa instrumentet för att bli bättre, vare sig det gäller butik, sortiment eller bemötande.

När man köper/säljer något så är det ju minst 2 parter inblandade, då finns det naturligtvis alltid en chans för olika åsikter - speciellt om något går snett.

Positiva omdömen är naturligt vis oerhört trevligt, men ibland så kan det vara svårt att skilja från ren lobbyverksamhet - samma sak med missnöje och "smutskastning"

Jag tror det är en omänsklig uppgift för moderatorerna att hålla rent om inte forumdeltagarna håller sig på mattan - det dyker ju ofta upp missnöjesyttringar där medlemmen inte ens först kontaktat säljaren, sådant är ju inte konstruktivt och drar ner stämningen på forumet - att försöka reda ut med säljaren först måste ju vara en grundförutsättning innan man postar kritik.

Men forum är ju ett verktyg för att dela erfarenheter, bra som dåliga - så om det införs allmän censur mot negativ kritik så faller det ju lite på eget grepp.

Om man håller sig till sakliga inlägg om vad som verkligen sagts och gjorts, utan personangrepp och "men jag trodde ju att" aspekter osv. så är det nog bra att kunna ventilera både positiva omdömen likväl som missnöje!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi tackar för synpunkter, både på reglerna som sådana, och på hur de efterlevs och ageras på av oss moderatorer.

Det är helt riktigt som Lasse skriver att regeln nedan gäller:

Vi är helt medvetna om att det finns många generella jämförelsesajter på Internet med betygsfunktioner på handlare och även möjlighet att skriva recentioner. Vår erfarnhet från tidigare är att sådana diskussioner lätt spårar ur på detta forum och att enstaka (ofta missuppfattade) upplevelser kan få oproportionerligt stort utrymme. För några år sedan fanns det t.ex. en ganska utpräglad lokalpatriotism när det gällde att stödja sin lokala handlare och mycket subjektiva diskussioner om vilken handlare som är "bäst". Vi vet också av tidigare erfarenhet att pajkastningsdiskussioner gör att en del medlemmar tröttnar och lämnar SG, vilket är det sista vi vill. Därför är vår linje fortfarande att SG är inte en plats att avreagera sig på om man blir missnöjd med en handlares bemötande. Lös saken direkt med berörd handlare istället.

Jag kan bara undra att "man" låter en tråd där en befintlig handlar för all den tråd han vill till att skrive dårligt och mycket negativt om en ny up.coming handlar. Men när sedan där startas en tråd där en kund har haft en dålig erfarenhet med samma handlar, så kommer den att stängas omedelbart.

I en annan tråd där en handlar i Tyskland talar felaktigt (läs: han ljuger) om en upp-comming handlar om vad dom är kommet överens om. Denna tråd stängs av Laggeman. Men SVG (Laggeman)låter handlarns försvar stå kvar i tråden, men tok bort allt som jag skrev och som dokumentation på att denna handlar inte talte sanningen. Alla dessa märkliga avstängningar av olika trådar på konstiga sät for mig att tänka på Kina, där alt är stenhårt kontrolleret.

För mig verkar det som om att, om du känner samma som styrelsen på den här webbsida då är du varmt välkommen till SVG, men om du tycker något annat, så håll dig borta.

Det finns en "SGV" som kallas saltvandsforum.dk i grannlandet. Här stänger man bara en tråd om folk bliver personliga och i dom fall dom stänger en tråd, då tar dom inte bort det som är skrevet. Vad som är skrivet är öppen för alle

Ett forum är en plats där människor med liknande intressen kan dela goda och dåliga erfarenheter med varandra. Om inte, har ett sådant forum ingan fremtid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att min åsikt är att kritik skall få förekomma men bara om det inte sker anonymt men om nu moderatorerna bestämt enligt punkt 3 så skall det också följas och alla sådana inlägg tas bort utan undantag.

Jag håller inte med Mack i hans slutsatser

För mig verkar det som om att, om du känner samma som styrelsen på den här webbsida då är du varmt välkommen till SVG, men om du tycker något annat, så håll dig borta.

Någon sådan känsla har jag inte överhuvudtaget men som sagt har man bestämt en regel så följ den. Går det inte - ändra regeln

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att min åsikt är att kritik skall få förekomma men bara om det inte sker anonymt men om nu moderatorerna bestämt enligt punkt 3 så skall det också följas och alla sådana inlägg tas bort utan undantag.

Jag håller inte med Mack i hans slutsatser

Någon sådan känsla har jag inte överhuvudtaget men som sagt har man bestämt en regel så följ den. Går det inte - ändra regeln

MVH Lasse

Går det inte att fixa så vi inte kan kommentera anonymt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att fixa så vi inte kan kommentera anonymt?

Frågan är hur man ska verieferera varje användare i det läget.. Tror jag även om man valde ett normalt namn o inte ett alias..

Jag gillar guiden och påstår att jag försöker ge mycket tillbaka men det finns en del skit här med, så kanske någon med ett bra tips som kan dela med sig ? ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är självklart att man på ett forum ska kunna dela med sig av både positiva eller negativa erfarenheter av en handlare. Det är väl ett av syftena med ett forum - att dela med sig av erfarenheter till andra?

§3 borde ändras till att ett inlägg med kritik ska hålla god ton och vara sakligt skrivet där det också framgår att man gjort allt det som man borde gjort som kund innan man hänger ut en handlare på ett forum.

Att säga som det står i §3 "I många fall när en kund är missnöjd är det nog ändå så att felet ligger på kundens sida, då en saltvattenskund har ett stort ansvar att själv vara påläst innan ett inköp sker av levande djur." tycker jag är förkastligt. Säljaren har ett ansvar att det produkter som säljs håller utlovad kvalitet, kan levereras inom utlovad tid och att konsumentköplagen följs osv... Sen är det ju inte bara levande djur som säljs i butikerna, en å annan teknikpryl säljs säker också ;-). Jag tror inte många skulle tveka på att skriva negativ kritik mot någon av elektronikkedjorna tex, ser ingen större skillnad på kundansvar när det gäller inköp av en ghl profylax... och en laptop.

§3 tar helt handlarnas parti, känns som att saltvattensguiden.se är mer rädd att förlora sponsorer än att det kommer fram att någon handlare kanske inte beter sig helt korrekt.

Jag tror att de flesta handlare i det här landet är seriösa och gör detta inte bara ur profitsyfte utan även för att de brinner för hobbyn. Problem med en handlare ska förstås också främst tas upp mellan kund-handlare, tror de oftast brukar lösa sig till kundens fördel då. Löser det sig inte då finns det på de flesta kommuner en kundombudsman som kan hjälpa till med vilka rättigheter man har som kund.

Det kan väl även vara bra för en handlare att se vad kunder tycker, det finns ju då en möjlighet att förbättra sig om det finns brister. Brister som handlaren kanske inte känner till eller har tänkt på.

Ren pajkastningskritik tar jag avstånd ifrån men kritik med saklig motivering tycker jag absolut ska få finnas på ett forum. Om något går överstyr så tycker jag det är forummedlemmarnas ansvar att meddela detta till moderatorerna.

Frågan om anonym eller inte så är det nog så att om man vill vara anonym så kan man... dvs om man inte vill öka administrationen kring forummedlemskap så är det nog enklast att inte ha några krav på personidentifiering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...