Gå till innehåll

Köpa saltvattensakvarium :)


Bauraurum

Rekommenderade inlägg

Hej, jag är helt ny inom salvatten, bara haft vanliga sötvattensakvarium innan. Jag har lite funderingar kring vad man ska tänka på när man köper ett nytt kar. Hur viktigt är det att det är ett helglasat akvarium? Jag vill gärna ha ett akvarium som kan "utvecklas" över tiden, dvs vara förberett att lägga till bättre utrustning efterhand.

Priserna verkar ju variera väldigt mkt med, såg ett helglasat akvarium på 720 L för ca 4000, huruvida det är lämpligt för saltvatten vet jag inte? Sedan finns det ju salvattensakvarium med inbyggd sump på baksidan för 25-30 tusen i samma storlek (visserligen med övrig utrustning som belysning osv inräknat) Är detta prisvärt? Hur viktigt är det egentligen med sump?

Ja detta var bara mina första frågor, hoppas ngn kan hjälpa till eller länka mig rätt iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Martin och välkommen till SVG!

För att kort svara på dina frågor =D

Ett helglasat akvarium är att föredra, men inte ett måste. Om man har ett alukar, så brukar man i reger täcka allt aluminium som kan komma i kontakt med vattnet, med silikon, annars rostar det.

När du skriver att du vill ha ett akvarium som kan utvecklas, är det rätt normalt. Och då skulle jag rekommendera dig att starta ett kar med sump under, inte bakom. Om man har en sump under får man oftast plats med mer teknik, och mer vattenvolym! (vilket bidrar till ett stabilare system.)

Ett helglasat 720 L för 4000 verkar ganska billigt, och det är lämpligt för saltvatten så länge akvariumsilikon har används vid bygget.

Jag skulle personligen inte köpa ett 720L med innbyggd sump där bak, både av estetiska skäl, sen blir man ofta lite limiterad på vilken teknik man skall använda i framtiden. Om det är prisvärt eller inte beror på märke, kvalitet, ljusstyrka, ljudnivå m.m det är rätt svårt att avgöra utan att veta något om karet, men skulle inte tro det. (kompletta kar är ofta lite mer högljudda, samt som sagt ovan, gör en limiterad.)

Sump är egentligen inte jätteviktigt, men det är föredraget, du får ett större och stabilare system, och all teknik försvinner från huvudkaret.

Hoppas det svarade på dina frågor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG!

Svåra frågor att svara annat än generellt på..

Ett komplett 720L för 25-30kkr kan vara väldigt billigt om det är exklusiv utrustning inräknat. Det sägs att det kostar ca 100:- litern att starta upp ett revkar från scratch och det stämmer rätt bra, iaf om man vill ha lite bättre teknik i karet. Vill man köra lite mer budgetbetonat klarar man sig (med lite tur på begagnatmarknaden) undan med en spottstyver.

Helglasat är att föredra eftersom saltet kan angripa ett aluramkar vilket gör det fult med tiden.

Tipset är att surfa runt på forumet, speciellt i nybörjarsektionen. Använd sökfunktionen flitigt, du kommer att hitta massor av gamla trevliga trådar som berör dina frågor. Läs hur folk har tagit sig an hobbyn på sitt sätt och försök bilda dig din egen uppfattning om vilken typ av kar du ska köra och hur du vill utveckla det med tiden.

Grundtipset är... läs-läs-läs-läs-läs... läs sedan lite till så är du snart redo att börja med salthobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, tack för svaren.

Frågan är var man hittar riktigt stora akvarium som är helglasade? Det jag såg på 720l var det största som den fabrikanten hade, men det kanske är tillräckligt? Var ju billigt pris som sagt.

Jag vet inte hur utrustningen var på det akvariet på 720 l för 30 tusen mer än att handlaren ansåg att belysningen som ingick var för dålig, tror det var 2 st MH på 150w, han tyckte jag åtminstone skulle ha 2 st 250w. Men som sagt jag har inte hunnit fördjupa mig så mkt än, mer än att jag vet att belysningen är väldigt viktig för koraller. Slösurfade lite på en hemsida där belysningen kunde kosta över 30k bara den, salvattenhobbyn verkar väldigt dyr om man vill vara på topp!

Det är ju lockande med sump under förstås för att dölja teknik och extra volym, men innebär det att man måste fixa sump och snickra bänk på egen hand då? Blir ju billigast förmodar jag, men kanske svårt tekniskt?

Jag ska söka här på forumet så kanske jag blir klokare =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora akvarium i helglas är lättast att specialbeställa, då kan du själv bestämma måtten på det. En av de reputabla akvariebyggarna här i sverige är Majornas Glas.

Sump kan du också beställa av dem.

Ja, saltvattenshobbyn är dyr! Man brukar räkna att det kostar ca 100kr per liter om man vill ha lite bättre utrustning. sen kan det såklart sticka iväg. men det är en standardsumma.

30 000 för ett akvarium där du måste ändra grejor på tycker jag låter lite mycket...

Då är det bättre att beställa ett akvarium efter dina mått, tycken. Med sump. Köpa en bra skummare (BubbleKing, Vertex, eller andra) Köpa Ljuskälla, Om man skall gå vägen med MH, som de flesta stora karen gör... Så skulle nog 2x400w sitta fint, eller kanske 3x400w beroende på karets mått. Sen är det bara att köpa cirkulationen, kanske en kalkreaktor, kalkmixer, m.m beroende på vad du vill åstadkomma med karet. Då är du stort sett klar med teknikvägen. =D

Ett tips är att Leta reda på ett kar du gillar här, eller på ReefCentral.com och se hur det karet drivs, och vilken utrustning det har, då får du en bra bild på vad du skall satsa på! :ler:

En bra källa är ReefCentrals Tank Of The Month (TOTM) där finns det vackra kar från hela världen, med mycket info om teknik och skötselmetoder.

Lycka Till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur utrustningen var på det akvariet på 720 l för 30 tusen mer än att handlaren ansåg att belysningen som ingick var för dålig, tror det var 2 st MH på 150w, han tyckte jag åtminstone skulle ha 2 st 250w. )

Vilken belysning du ska välja beror på vad du ska ha i karet. Fisk och mjukkoraller kräver inte extremt mycket ljus. Stenkoraller däremot kräver ca 1W per liter akvarievolym.

Tänk på att driftkostnaden för ett 720L kan skena iväg rätt rejält om du ska ha stenkoraller. Räkna med att karet lätt kan förbruka runt 1000-1500W per timme när belysningen är tänd. Dvs, enbart kostnaden för el kan hamna på bortåt en tusenlapp i månaden.

Vårt 350L förbrukar ca 700W när det går för fullt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenkoraller däremot kräver ca 1W per liter akvarievolym.

Fel fel fel!

1W/L är ett hemskt mått, är så sjukt mycket beroenden (djup på karet, ljuskälla etc) som spelar in!

Finns många här som kör stenkoraller med 0.5W/L...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fel fel fel!

1W/L är ett hemskt mått, är så sjukt mycket beroenden (djup på karet, ljuskälla etc) som spelar in!

Finns många här som kör stenkoraller med 0.5W/L...

Om du nu ska visa dig på styva linan kan du väl förklara ordentligt för oss som inte vet istället för att bara peka finger.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu ska visa dig på styva linan kan du väl förklara ordentligt för oss som inte vet istället för att bara peka finger.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det finns jättemycket skrivit i forumen, men för att kortfatta man tappar snabbt effekt ju djupare man går ner i vattnet, så har du ett 500liters kar som är 40 djupt jämnfört med om du har 70 djupt så blir det en stor skillnad på hur mycket och hur starkt ljus man behöver.

Sen så kan man tweaka ljuset ganska mycket genom att ha de starkaste punkterna där man har kvävande koraller och sedan bara köra på spillljuset i resterande delar... Så sätt kan man ibland skära ner belysningen med 50%.

Sen är det enorm skillnad på färgtempratur på ljuset, kör man endast med 20000K lampor jämnt emot 6500K behöver man mycket mer ljus.

Sist men inte minst, ledsen är mycket effektivare än t5/mh.. man är inte långt från att få ut dubbla ljuset per watt.

Det var inte menat som ett påhopp men det är ett av de vanligaste sakerna som sprids i saltvatten och det är helt enkelt inte korrekt längre :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det enorm skillnad på färgtempratur på ljuset, kör man endast med 20000K lampor jämnt emot 6500K behöver man mycket mer ljus.

Har du någon källa till detta?

Enligt min åsikt stämmer inte det du för fram generellt. Färgtemperatur har inte ett dugg med ljusets styrka att göra. Allt beror istället på den enskilda lampan och hur mycket PAR lampan producerar. Det finns blå lampor som har otroligt bra PAR, och så finns det 6000K lampor som har skitdåliga PAR. Dessutom får man ta hänsyn till att det blåa ljuset går direkt in i fotosyntesen, medan det gröna ljus som 6500K lampor producerar mycket av oftast reflekteras bort av korallen och är då slöseri med energi. Däremot kan vi människor uppleva 6500K-lamporna som ljusstarkare än 20000K-lamporna, men det har som sagt inget att göra med hur pass bra lampan är för korallerna.

Här kan man gå in och jämföra olika MH-lampors intensitet, med olika balastkombinationer: http://www.manhattanreefs.com/lighting

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sist men inte minst, ledsen är mycket effektivare än t5/mh.. man är inte långt från att få ut dubbla ljuset per watt.

Tror inte det är riktigt sant men de effektivaste LED:en är snart uppe på samma nivå som de vanliga ljuskällorna. I labbänk har man nog överträffat de vanliga ljuskällorna men när det kommer ut i produktion så förordar man lägre mA än vad man kan köra i lab.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något som ingen sagt ännu är ju att en sak som markant skiljer mot söt, är att man i mycket högre grad är ute efter djup i karet. Eftersom ett revkar är sten som byggs på höjden, så behöver man kunna bygga på djupet. Sen så ser det bättre ut också.

T.ex. ett standard 720 är 200*60*60, står nog oändligt många sådana sötkar hos folk. Både alu och helglas.

Ett salt 720 kan istället vara t.ex. 150*80*60

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta här rekommenderar helglas akvarium, men då vill jag gå mot strömmen och rekommendera ett akvarie med aluminium ram, Jag har ett på 220L och kommer starta upp ett 540L inom de närmsta, det du behöver tänka på är att silikona nitarna, det är dom som rostar och INTE aluminiumet som blackizzz skrev, Aluminium rostar inte, men det var säkert nitarna han tänkte på. Aluminium akvarium är godis i mina ögon och det slår helglas med hästlängder i snygghet anser jag! :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta här rekommenderar helglas akvarium, men då vill jag gå mot strömmen och rekommendera ett akvarie med aluminium ram, Jag har ett på 220L och kommer starta upp ett 540L inom de närmsta, det du behöver tänka på är att silikona nitarna, det är dom som rostar och INTE aluminiumet som blackizzz skrev, Aluminium rostar inte, men det var säkert nitarna han tänkte på. Aluminium akvarium är godis i mina ögon och det slår helglas med hästlängder i snygghet anser jag! :).

Japp =D

men jag håller inte med i andra fall =P helglas = NICE alu = visst det funkar Acrylkar = SEXXXXXY!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon källa till detta?

Enligt min åsikt stämmer inte det du för fram generellt. Färgtemperatur har inte ett dugg med ljusets styrka att göra. Allt beror istället på den enskilda lampan och hur mycket PAR lampan producerar. Det finns blå lampor som har otroligt bra PAR, och så finns det 6000K lampor som har skitdåliga PAR. Dessutom får man ta hänsyn till att det blåa ljuset går direkt in i fotosyntesen, medan det gröna ljus som 6500K lampor producerar mycket av oftast reflekteras bort av korallen och är då slöseri med energi. Däremot kan vi människor uppleva 6500K-lamporna som ljusstarkare än 20000K-lamporna, men det har som sagt inget att göra med hur pass bra lampan är för korallerna.

Här kan man gå in och jämföra olika MH-lampors intensitet, med olika balastkombinationer: http://www.manhattanreefs.com/lighting

Lägre Kelvin lampor har högre Par, jag räknar dock inte med lampor som inte är till för akvarium.

Sen vet jag att korallerna mår bra av Blåljus med, men i regel så ger lägre kelvin tal (vet dock inte hur lågt) bättre tillväxt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är riktigt sant men de effektivaste LED:en är snart uppe på samma nivå som de vanliga ljuskällorna. I labbänk har man nog överträffat de vanliga ljuskällorna men när det kommer ut i produktion så förordar man lägre mA än vad man kan köra i lab.

MVH Lasse

jasså, det var intressant. Men detta beror väl på hur man mäter effektivitet? då vi vill ha riktat ljus så får vi ut mer från led lampor än tex T5 eller MH per watt. Och självklart menade jag i akvariesammanhang när jag uttalade mig :).

Tyckte inte du att dina 90W plattor var mer effektiva än dina 150W MH ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägre Kelvin lampor har högre Par, jag räknar dock inte med lampor som inte är till för akvarium.

Sen vet jag att korallerna mår bra av Blåljus med, men i regel så ger lägre kelvin tal (vet dock inte hur lågt) bättre tillväxt

Fast du har inte någon trovärdig källa till detta påstående, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett några intervjuer och besök hos stora korallodlare i USA som hävdar att den bästa tillväxten får de med 6500K MH. De odlade (Intervjuerna är några år gamla) mest mjukkoraller och knappar. Odlar man stenkoraller är det en god idé att hålla dem några månader under 14000K före försäljning för att få bättre färger på koraller.

I nyare intervjuer och besök hos korallodlare i Tyskland har de i allmänhet T5 ljus med högre blåandel kanske 15000K eller mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vandrar det iväg till kraftig OT men tänkte lägga mig i lite eftersom jag odlar och försöker få ut maximal tillväxt.

Jag har kört med Aquarelle tidigare, och det är ett sötvattensakvarierör med mycket höga PAR värden. Sen har jag provat vita rör i 50/50 kombination med blått, varpå jag nu har 1 vitt och resten blåa..

Om jag tittar till åtgången av Balling så blir jag nog mer och mer tveksam till hurvida man kan förlita sig på enbart PAR värden.

Jag har betydligt högre åtgång med en dominerande del blått ljus, men eftersom jag inte kan säga att belastningen varit exakt lika så är det svårt att dra slutsatser.

Jag är dock inne på att låga K värden och bra tillväxt är ett antagande som blivit fakta under åren pga att tillräckligt många mäniskor hävdar att det är så.

Ungefär som blyanalys av kulor vid rättegångar i USA, många dömdes under många år utan någon vetenskaplig grund.

Man antog att kulor ur samma tillverkningsenhet/batch hade en unik kemisk sammansättning, låter logiskt men så är inte fallet.

När det kommer till koraller så kan man tänka sig att synen på ljuset överförts från odling av växter och den forskning som bedrivits på den fronten. Sen har man antagit att korallerna utnytjar ljuset på samma sätt även om det inte är en enhetlig organism likt växten.

Ytterligare en aspekt som missas av många som förespråkar låga K tal är vatnets förmåga att filtrera ljus, den röda delen som genererar höga PAR värden i låga K tal är bland det första som försvinner.

Nu hävdar jag inte att 6500k inte funka för vissa typer av koraller men jag tror det är fel att ange det som en generell regel.

Baserar dock en hel del på mina egna erfarenheter men eftersom jag inte är religiös så är jag alltid beredd att anpassa min"trosbild" efter rådande fakta och erfarenheter ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast du har inte någon trovärdig källa till detta påstående, eller?

Nu vet jag inte vad du kallar en trolig källa, då alla kar är olika (och alla koraller för den delen) så är det svårt att få ut exakt fakta som stämmer för alla men här har du en undersökning.

http://www.americanaquariumproducts.com/Aquarium_Lighting.html

Tittar man runt i olika forums på omröstningar på just den frågan verkar det populära fortfarande vara att köra låga kelvin över höga.

Jag vill bara tillägga att jag tog två extremer och jag vet att optimala ligger någonstans mittemellan. Men ville bara framföra att det är mycket mer än bara Watt per liter som spelar in

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vandrar det iväg till kraftig OT men tänkte lägga mig i lite eftersom jag odlar och försöker få ut maximal tillväxt.

Jag har kört med Aquarelle tidigare, och det är ett sötvattensakvarierör med mycket höga PAR värden. Sen har jag provat vita rör i 50/50 kombination med blått, varpå jag nu har 1 vitt och resten blåa..

Om jag tittar till åtgången av Balling så blir jag nog mer och mer tveksam till hurvida man kan förlita sig på enbart PAR värden.

Jag har betydligt högre åtgång med en dominerande del blått ljus, men eftersom jag inte kan säga att belastningen varit exakt lika så är det svårt att dra slutsatser.

Jag är dock inne på att låga K värden och bra tillväxt är ett antagande som blivit fakta under åren pga att tillräckligt många mäniskor hävdar att det är så.

Ungefär som blyanalys av kulor vid rättegångar i USA, många dömdes under många år utan någon vetenskaplig grund.

Man antog att kulor ur samma tillverkningsenhet/batch hade en unik kemisk sammansättning, låter logiskt men så är inte fallet.

När det kommer till koraller så kan man tänka sig att synen på ljuset överförts från odling av växter och den forskning som bedrivits på den fronten. Sen har man antagit att korallerna utnytjar ljuset på samma sätt även om det inte är en enhetlig organism likt växten.

Ytterligare en aspekt som missas av många som förespråkar låga K tal är vatnets förmåga att filtrera ljus, den röda delen som genererar höga PAR värden i låga K tal är bland det första som försvinner.

Nu hävdar jag inte att 6500k inte funka för vissa typer av koraller men jag tror det är fel att ange det som en generell regel.

Baserar dock en hel del på mina egna erfarenheter men eftersom jag inte är religiös så är jag alltid beredd att anpassa min"trosbild" efter rådande fakta och erfarenheter ;)

//NiXoN

Instämmer till fullo. i naturen, på de djup vi normalt hittar de flesta korallerna är mycket av de längre våglängderna borta (gult - rött) Naturen har helt enkelt tagit bort dessa våglängder. Filtreringseffekten är ännu större om det är turbulent vatten och innehåller mycket plankton. Jag tror att i naturen så utsätts de flesta koraller för ljus i mycket höga kelvintal - alltså övervägande blått ljus. Sedan är det en annan fråga om korallerna KAN utnyttja andra våglängder.

Jag tror också att det är rätt att regeln 1 watt per liter är gammal och stämmer bara om man kör med fullspektra kring 6500 K (ett vitt ljus - då är det bara att kräma på så får man förr eller senare de våglängder som behövs)

Admin - Kan ni inte koppla loss de här inläggen om ljuse från denna tråd och lägga dem i en separat tråd?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående W/L skulle jag vilja säga att det är ett dumt set att ange ljus.

för W är effekten du använder för att få fram ljuset, det finns alltid förluster och speciellt på olika sätt att få ut ljus.

värme är en av de största förlusterna och det är det som gör att LED avger mer ljus / W än tex MH

det är ingen ljuskälla som ger 100% av sin effekt i rent ljus

sen är det säkert stor skillnad på alla K tal och sånt men det har jag för liten kunskap och erfarenhet att yttra mig om.

sorry för lite OT men när alla håller på med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det kan bli..

Här kom det en ny saltis till SVG som ville ha lite information om att köpa ett saltvattensakvarium. Blackizz och jag drog några generella gamla råd... sedan var det igång... man tröttnar... trådskaparen försvann... kalla mig känslig eller vad som helst... stor suck...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det iofs inte så OT eftersom det rörde sig vad som krävs i ljus för ett saltkar - men det vore nog bra om Admin drog ut ljusdisk från denna tråd för att få en mer ren tråd. Ljusdisk är viktig så inte bara stryka utan placera i ny tråd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...