Gå till innehåll

Blackizzz ZEO planeringstråd.


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Tjatja!

Ni kanske sett mig här runt forumet, och jag har även skrivit lite olika trådar, men nu är det dags för min egna planeringstråd! Hoppas ni finner den intressant och kan hjälpa mig med tips och råd under min resa :ler:

Lite kort fakta om mig först.

Jag heter Oskar, och är fjorton år gammal (fyller femton i sommar)

Mina tre största intressen är Tennis, Saltvattensakvaristik och Design.

Jag bor i Stockholm.

Jag har varit intresserad av hobbyn i snart två och ett halvt år, och läst på lika länge. Skulle nog säga att jag kan det mesta på latin vid det här laget =P och kan det mesta om tekniken, och metoderna, men man kan alltid lära sig mer! (Helgjobbar också på en "viss" akvariebutik i Bromma =D så jag lär mig ständigt mer =D)

Jag håller på att starta ett eget företag, som handlar just om saltakvaristik och dess tillbehör, och till detta kar kommer jag använda många prototyper, mer om detta senare! ( nämner inget företagsnamn, då jag inte är sponsor än, kommer snart =D, all information kommer i separat tråd senare)

Så lite om det blivande karet!

Karets inriktning kommer att vara främst SPS, men lite blandat.

Karet är tänkt att bli: 90x80x50 stort, 360L

Belysning: Led: två stycken prototyper av min egna produkt, Caelum Ardenti Large, eller CA Large för enkelhetens skull. Totalt 210W.

Cirkulation: Två stycken Ecotech Vortech MP40WES.

Skummare: Prototyp av min egna produkt, Alpha Regii, konskummare.

Returpump: Antagligen en lite ombyggd Laguna 4500/6000.

Sumpstorlek: 113x50x35,8 i separat sumprum/utrymme.

Fraggkar: 78x50x20 i sumprum/utrymme.

Fraggkarsbelysning: Led: Prototyp av egna produkt, Lumen Lignum 3wide. Totalt 90W.

Top-off: Antingen Tunze 3155 eller Elos osmocontroller Digital, erfarenheter av elos? Har hört att vissa har problem med Tunzen?

Osmosanläggning: Ingen aning än så länge! Rekommendationer?

Doserpump: Antingen GHLs 3/4 kanals eller BMs 3 kanals. Rekommendationer?

Zeovit Reaktor: Antagligen en prototyp av egen produkt. kommer hålla 1,5-2L Media. (Vet att några kommer att påpeka att Zeo är komplicerat och dyrt, men tycker om "effekten" av metoden och vill gärna testa! Om ni har några tips eller råd är de varmt välkomna!)

Jag tror det var allt, om jag glömt något, fyll gärna i och tipsa mig om produkter!

Alla tips och råd är varmt välkomna!!!

Ps: Kommer även i denna tråd dokumentera byggandet av vissa saker, Tex ombyggnaden av mitt rum =) samt lite teknik till karet =D Ds.

Bilder på designen, samt teknik med mera, kommer i nästa inlägg!

Hoppas ni tycker min resa och tråd blir underhållande!

Oskar

Ändrat av blackizzz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Blackizz även om du är ung till åldern så verkar du vara betydligt klokare än den genomsnittlige 14-åringen. Det finns inte så många med ditt efternamn ute på udden, så du kanske ska editera bort lite onödig information ur ditt inlägg. Det finns fler som läser än dom som svarar.

I all välmening,

Marko

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Tack =D får se hur bra det går sen =D

Hej Blackizz även om du är ung till åldern så verkar du vara betydligt klokare än den genomsnittlige 14-åringen. Det finns inte så många med ditt efternamn ute på udden, så du kanske ska editera bort lite onödig information ur ditt inlägg. Det finns fler som läser än dom som svarar.

I all välmening,

Marko

^^ tack för tipset, redan gjort =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On topic : Det ser ut som en BeanAnimal overflow som du skissat in - har du sett någon köra den med böjda returer som du har planerat? Tänkte ifall det eventuellt påverkar. Om du vrider sumpen 90 grader så får du i princip fritt fall om det skulle visa sig vara problem med rören som du lagt det nu. Sen skulle jag personligen ha så lite rör som möjligt för att ha så lite som möjligt som kan gegga ihop eller läcka i skarvarna etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avrinningsrören, dom 3 du ritat in, ser ut att löpa vågrätt en sträcka i din skiss. Även om det inte blir implementerat just så, så tänkte jag att en sådan dragning av rören kanske påverkar funktionen negativt.

Behöver ju inte vara så, därav min fundering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra skrivet och bra bilder! Intressant tråd!

Gillar måtten på karet. Något i den stilen skulle jag också kunna tänka mig i framtiden. Skulle nog valt att göra lite högre dock, 55 cm.

Väntar redan på fortsättningen! :smiley20:

//Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, de går en viss lodrät sträcka, men detta är inte "satt i stål" Den väggen karet står mot, är inte byggd än =P så det går att ändra! Kommer antagligen dra rören under bygget av väggen, på så sätt har jag full kontroll över hur rören är dragna =D

Jag har faktiskt ingen aning om det påverkar funktionen, kanske kan posta det i BeAnAnimal tråden på RC...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra skrivet och bra bilder! Intressant tråd!

Gillar måtten på karet. Något i den stilen skulle jag också kunna tänka mig i framtiden, skulle nog valt att göra lite högre dock, 55 cm.

Väntar redan på fortsättningen! :smiley20:

//Emil

Tack, ja, det vore ju lite bättre ju högre karet var =P men jag gillar den lite "lägre" looken, en av mina favorittrådar på RC är shallow reef club =P och först var planen ett kar på 40-45 höjd, men ville ha de extra 5cm för aquascaping och liknande =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Hehe ;P nejdå, jag är snart femton ;P fyller i sommar. ;-)

Men som det ser ut nu så har min pappa tid ikväll att sätta sig ner och snacka om vad som skall beställas :ler: får se med uppdateringen ikväll ;P

Kör hårt och lycka till! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Blackizz även om du är ung till åldern så verkar du vara betydligt klokare än den genomsnittlige 14-åringen. Det finns inte så många med ditt efternamn ute på udden, så du kanske ska editera bort lite onödig information ur ditt inlägg. Det finns fler som läser än dom som svarar.

I all välmening,

Marko

Men hallå! Han är faktiskt 14 och ett halvt ;)

ne, men mer allvarligt, riktigt bra planering, skall blir riktigt spännande att se hur detta blir!

Får man fråga hur en 14 åring har råd med allt detta? Är ju typ 30k bara på teknik!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, en fjortonåring har råd med detta genom att jobba =) Med tanke på att jag helgjobbar, och är på väg med lite företagsskapande =P (framtida inkomst) Sen går det mesta av alla pengar till Karet.

Men jag har bestämt mig för att inte riktigt räkna på hur mycket det blir i teknik =P Och sen har jag också ett extremt bra prisletar sinne, och har hittat bra priser på det mesta =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, en fjortonåring har råd med detta genom att jobba =) Med tanke på att jag helgjobbar, och är på väg med lite företagsskapande =P (framtida inkomst) Sen går det mesta av alla pengar till Karet.

Men jag har bestämt mig för att inte riktigt räkna på hur mycket det blir i teknik =P Och sen har jag också ett extremt bra prisletar sinne, och har hittat bra priser på det mesta =P

hehe, sålänge du är bra på spara så fungerar det blev bara lite nyfiken då detta verkligen inte är en billig hobby om man kör hightec grejer ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...