Gå till innehåll

Blackizzz ZEO planeringstråd.


blackizzz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja, det står jag egentligen och velar lite på, har sett vissa tillverkares silikonfogar, och känner nästan att jag skulle kunna göra bättre själv. Är lite av en pedant, och det har jag gemensamt med mina föräldrar. Så eftersom karet skall vara ett "inredningstillbehör" så måste det vara snyggt. Men då blir det "lilla" problemet, lära sig silikona ett kar =P Men det skall nog gå bra.

Om det är någon som har en akvarietillverkare att rekommendera, som gör snygga fogar, och har ett rimligt pris, så vore jag grymt tacksam.

Sumpen och fraggkaret kommer jag bygga själv, de kommer att vara gjorda i Akryl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det står jag egentligen och velar lite på, har sett vissa tillverkares silikonfogar, och känner nästan att jag skulle kunna göra bättre själv. Är lite av en pedant, och det har jag gemensamt med mina föräldrar. Så eftersom karet skall vara ett "inredningstillbehör" så måste det vara snyggt. Men då blir det "lilla" problemet, lära sig silikona ett kar =P Men det skall nog gå bra.

Om det är någon som har en akvarietillverkare att rekommendera, som gör snygga fogar, och har ett rimligt pris, så vore jag grymt tacksam.

Sumpen och fraggkaret kommer jag bygga själv, de kommer att vara gjorda i Akryl.

vet att det inte är så lätt som det verkar testa isf ett mindre kar först, kan vara värt att köpa ett komplett kar som du plockar istär för att silicon'a tillbaka all så du får lite erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet att det inte är så lätt som det verkar testa isf ett mindre kar först, kan vara värt att köpa ett komplett kar som du plockar istär för att silicon'a tillbaka all så du får lite erfarenhet.

Det var smart! kan köpa typ ett litet 50 liters eller någonting, kostar typ bara 300 spänn ju! och testa lite, om det går bra, kan jag fortsätta med det stora, om det går åt helvete är det bara att göra om =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, dagens dåliga nyhet...

Mina föräldrar tycker att jag inte skall beställa något innan vi börjat bygga väggen till badrummet och sumprummet... Försökte förklara för mina "intelligenta" föräldrar att det tar ett tag innan det man beställt kommer till dörren, och fick då svaret " Ja, men vem vet hur länge det tar att bygga väggen. Vi har inte hur mycket tid som helst" :ledsen::sur:

Aja, får väl börja med att köpa hem lite Glas, akryl och de tillbehören först. Då kan jag bygga det, och sen beställa hem det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det skulle jag säkert, kan säkert fråga om de har något litet "släng" kar, som bara står där, som jag kan träna på. Problemet blir att jag åker kommunalt dit och hem, och det blir lite jobbigt att ta med ett glaskar på tunnelbana och buss. =P Kanske kan få far min att hämta mig en dag =D Om inte det finns något släng kar kan jag alltid köpa ett då =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte var du har sett "fula" fogar på någon tillverkares akvarium men säger du de så är de säkert så. Jag är själv väldigt pedant av mig och kan säga att de INTE är lätt och silikona snygga fogar. Men de är ju alltid kul och prova. Har gjort min sump själv och gjorde de självklart så bra jag kunde men skulle absolut inte vilja ha sånna fogar i ett visningskar. Men lycka till hur du nu är bestämmer dig för att göra! :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, fula och fula är de inte direkt =P Har alltid gillat "Elos" stil på karen. Alltså mycket lite silikon. =) Men om det är någon som gör snygga, "smala" fogar, så rekommendera =D!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I brist på erfarenhet av saltvatten! Så har jag i alla fall många års erfarenhet av akvarie överhuvud taget..

Och jag kan rek dig att INTE ge dig på att silikonera den storleken själv!

Det tar år att bli lärd till att kunna göra det ordentligt och bra och med så pass tunna strängar som du verkar vilja ha..

Det räcker inte att träna på ett litet kar några gånger!

När jag körde mina sötvattens odlingar så hade jag cirka 50 små kar.. alla har jag silikonerat själv.. men jag skulle endå ALDRIG ge mig på att silikonera ett kar över 50-60 liter!

Jag får intrycket av att du har sparat rätt mycket pengar!

Så jag tycker att du ska lägga ett bra kar som utgift istället för att göra det själv! Åtminstone när vi pratar om den storleken och det front trycket du kommer ha i akvariet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!

kommer att bli intresant att följa det här!!

Jag har limmat rätt många kar. det finns många olika metoder på hur man limmar ett kar. det går att maskera glaser och sen dra bort maskaringstejpen och få en rak fin fog. det ser ju ut som att du är pedant så ja tror säkert att du klarar det bra. finns hur mycket som hälst om du söker på limma akvarium. många tipps och ideér..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvekar verkligen inte på att Oskar kan, ! Men för att få till det både mycket estetiskt och säkert.. så anser inte jag att det räcker med bara lite träning..

MEN det är ju upp till var och en! Men jag tror det bästa är om man tar det säkra före det osäkra när vi pratar om så pass stora kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!

kommer att bli intresant att följa det här!!

Jag har limmat rätt många kar. det finns många olika metoder på hur man limmar ett kar. det går att maskera glaser och sen dra bort maskaringstejpen och få en rak fin fog. det ser ju ut som att du är pedant så ja tror säkert att du klarar det bra. finns hur mycket som hälst om du söker på limma akvarium. många tipps och ideér..

Hoppas det!

Precis, det var min tanke, att maskera "hyfsat" nära glaset, alltså, eftersom jag skall ha 12mm glas, så att jag sätter tejpen ca 15 mm från kanten på glaset... Sen innan silikonet fått en hinna, så drar jag bort tejpen (efter att ha slätat till den) och får på så sätt en fin fin fog =) skulle det fungera teoretiskt sett efter lite träning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvekar verkligen inte på att Oskar kan, ! Men för att få till det både mycket estetiskt och säkert.. så anser inte jag att det räcker med bara lite träning..

MEN det är ju upp till var och en! Men jag tror det bästa är om man tar det säkra före det osäkra när vi pratar om så pass stora kar!

Det är mina föräldrars tanke också =P får se hur det blir, kommer ju att bygga sumpen av akryl, där jag har lite erfarenhet iallafall =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan intyga med de andra om att det är en pina att silikona kar :-) Kladdigaste som finns...

Fast det är kul dock, köp något billig kar att skära isär och prova. Det luktar ganska mycket om det dock ifall du bor i lägenhet tex, övriga familjen lär protestera högljutt ;-) Men det är svårt som sagt, jag tänkte "äh, det kan ju inte vara så svårt..." men det krävs nog erfarenhet för att få det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mina föräldrars tanke också =P får se hur det blir, kommer ju att bygga sumpen av akryl, där jag har lite erfarenhet iallafall =P

Jag kanske bara blandar mig för att jag själv är pappa och vet vad jag hade sagt till mina söner "när dom varit i din ålder"

Men sen samtidigt så märker jag på dig att du är mycket mer fram och mer mogen "om man kan skriva så" än många andra 14 åringar!!

Jag jobbar själv med barn i åldern 13-15 och ingen av dessa barn är i närheten av dig!

Av intrycket jag får här via forumet!

Ger du dig MANKEN på det så tror jag absolut du klarar det!

Men jag kan endå inte riktigt rek dig att göra det själv! inte än ! Om något år tvekar jag inte på att du kanske är sveriges bästa akvariebyggare?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det!

Precis, det var min tanke, att maskera "hyfsat" nära glaset, alltså, eftersom jag skall ha 12mm glas, så att jag sätter tejpen ca 15 mm från kanten på glaset... Sen innan silikonet fått en hinna, så drar jag bort tejpen (efter att ha slätat till den) och får på så sätt en fin fin fog =) skulle det fungera teoretiskt sett efter lite träning?

Du kan få prao hos Sture (En surmulen glasmästare med en exakt likadan hund)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske bara blandar mig för att jag själv är pappa och vet vad jag hade sagt till mina söner "när dom varit i din ålder"

Men sen samtidigt så märker jag på dig att du är mycket mer fram och mer mogen "om man kan skriva så" än många andra 14 åringar!!

Jag jobbar själv med barn i åldern 13-15 och ingen av dessa barn är i närheten av dig!

Av intrycket jag får här via forumet!

Ger du dig MANKEN på det så tror jag absolut du klarar det!

Men jag kan endå inte riktigt rek dig att göra det själv! inte än ! Om något år tvekar jag inte på att du kanske är sveriges bästa akvariebyggare?!

Till mig sa han att hans ålder var 22

Ljög han -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...