nike83 Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 som rubriken lyder. jag tänkte blanda ut 95% vodka (dålig åtgång på den i barskåpet) till 20 % för att underlätta tillförseln via doserpump......ska jag använda osmos eller kranvatten? tänkte använda osmos, men det kanske finns några negativa askpekter också? (kanske la tråden i fel del av forumet, men då får admin flytta tråden) Citera
Reuben Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 Ditto, osmos så späder du bara ut det, med kranvatten adderar du ämnen som skulle kunna reagera med vodkan Citera
nike83 Postat 3 april 2011 Författare Postat 3 april 2011 min tanke var bara att vokan kanske skiktar sig eller något med osmosvatten..... Citera
Claes_A Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 Osmosvatten är toppen men stockholmsvattnet funkar också fint. Citera
nike83 Postat 3 april 2011 Författare Postat 3 april 2011 95% vodka, finns det?inte direkt på systemet! heter "alcool" 95%vol och är köpt i Magaluf (Mallorca spanien)men de kanske inte är vodka, utan bara etanol? funkar det lika bra som vodka då? Citera
Ouscazz Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 inte direkt på systemet! heter "alcool" 95%vol och är köpt i Magaluf (Mallorca spanien)men de kanske inte är vodka, utan bara etanol? funkar det lika bra som vodka då?Förmodligen inte vodka, nej. Jag har inte koll på om det funkar med annan sprit än just vodka. Vodka är en speciell sprit destillerad av säd eller rotfrukter. Jag skulle iaf akta mig för att slå fulsprit från Mallis i mitt kar. Citera
blackizzz Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 Det finns en galning på RC som doserar öl ur sin egna flaska på måfå, så jag tror det mesta alcoholen inte innebär problem.Länk: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1843535citera inte mig på det bara =P Citera
Ouscazz Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 Det är inte alkohol/etanol i sig som jag tänker kan vara skadlig i ett akvarium, däremot bäraren. Citera
Reuben Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 Förmodligen inte vodka, nej. Jag har inte koll på om det funkar med annan sprit än just vodka. Vodka är en speciell sprit destillerad av säd eller rotfrukter. Jag skulle iaf akta mig för att slå fulsprit från Mallis i mitt kar.Det är alkoholen som är viktig, anledningen till att man väljer just vodka är för att det är en ganska ren sprit till skillnad från whisky, jäger etc...Tror nog att tequilla skulle fungera bra med. Jag har ställt frågan angående utspädd läkarsprit på amerikanska forumen och tydligen är det en hel del som kör med det. Citera
Ouscazz Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 "Tror" räcker inte när liv står på spel... tequila skulle jag personligen akta mig för = dåligt renad finkelsprit!Vodka är inget annat än ren destillerad etanol utspädd med vatten, som brännvin fast med högre kvalitetskrav. Det bästa man kan använda är ren medicinsk etanol utan tillsatser, det har jag använt till sötvattensakvarier. Citera
Claes_A Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 Gå över till ättika så får ni en ren produkt som går att köpa i vilken matvaruaffär som helst och som inte belastas med alkoholskatter! Citera
Virse Postat 3 april 2011 Postat 3 april 2011 Gå över till ättika så får ni en ren produkt som går att köpa i vilken matvaruaffär som helst och som inte belastas med alkoholskatter! Men det blir inte lika gott när man kör "en till akvariet... en till mig..." Citera
nike83 Postat 3 april 2011 Författare Postat 3 april 2011 Men det blir inte lika gott när man kör "en till akvariet... en till mig..." exakt! fast min 95%:iga, är inte kul att dricka....... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.