Gå till innehåll

Blanda ut vodka - osmosvatten eller kranvatten?


nike83

Rekommenderade inlägg

som rubriken lyder. jag tänkte blanda ut 95% vodka (dålig åtgång på den i barskåpet) till 20 % för att underlätta tillförseln via doserpump......

ska jag använda osmos eller kranvatten? tänkte använda osmos, men det kanske finns några negativa askpekter också?

(kanske la tråden i fel del av forumet, men då får admin flytta tråden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte direkt på systemet! :P heter "alcool" 95%vol och är köpt i Magaluf (Mallorca spanien)

men de kanske inte är vodka, utan bara etanol? funkar det lika bra som vodka då?

Förmodligen inte vodka, nej. Jag har inte koll på om det funkar med annan sprit än just vodka. Vodka är en speciell sprit destillerad av säd eller rotfrukter. Jag skulle iaf akta mig för att slå fulsprit från Mallis i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen inte vodka, nej. Jag har inte koll på om det funkar med annan sprit än just vodka. Vodka är en speciell sprit destillerad av säd eller rotfrukter. Jag skulle iaf akta mig för att slå fulsprit från Mallis i mitt kar.

Det är alkoholen som är viktig, anledningen till att man väljer just vodka är för att det är en ganska ren sprit till skillnad från whisky, jäger etc...

Tror nog att tequilla skulle fungera bra med.

Jag har ställt frågan angående utspädd läkarsprit på amerikanska forumen och tydligen är det en hel del som kör med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Tror" räcker inte när liv står på spel... tequila skulle jag personligen akta mig för = dåligt renad finkelsprit!

Vodka är inget annat än ren destillerad etanol utspädd med vatten, som brännvin fast med högre kvalitetskrav. Det bästa man kan använda är ren medicinsk etanol utan tillsatser, det har jag använt till sötvattensakvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå över till ättika så får ni en ren produkt som går att köpa i vilken matvaruaffär som helst och som inte belastas med alkoholskatter! :)

Men det blir inte lika gott när man kör "en till akvariet... en till mig..." :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...