Gå till innehåll

Haqouss Hi-tech Reef Salt


maxium

Rekommenderade inlägg

HI

Tänkte starta en tråd med Haqouss salt.

Har varit och köpt ett 20kg(600l) packet och tänkt att byta allt i ett svep(300l).

(Om det är något som har någon åsikt om det får gärna skriva något om det.Men inte om massa djurplågeri och sådant för då kan de kolla in någon annans tråd)

Enligt förpackningen/återförsäljaren ska man blanda allt salt innan man får fylla det i akvariumet. Men det kommer inte jag att göra. Kommer att väga upp det och dela det till 25l påsar så det går att hantera.

(Finns mindre förpackningar med)

Kommer att lägga in lite före bilder på akvariet och koraller så man har något att jämföra det sedan. Kommer att ta bilder före aktivkol och efter "om" det blir för blått vatten.(Finns något blått färgämne så man ska kunna se när det är dax att byta vatten pga lite mineraler osv.)

Kommer inte att ersätta några mineraler eller syror förutom det som kommer från ca-reactor.(Med Mg) plus biopelles

Planerad tid om allt klaffar så, början på nästa vecka kommer jag att köra igång med det nya saltet + bilder.

Alla värde kommer att tas innan vatten byte och ett efter bytet.

All teknik osv kommer att startas upp i en ny TRÅD samtidigt som vattenbytet görs.

Här är lite bilder och info på saltet

/Nissen

post-1975-14468921760364_thumb.jpg

post-1975-14468921760537_thumb.jpg

post-1975-14468921760686_thumb.jpg

Ändrat av maxium
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Letade runt på nätet efter info om detta salt och postade till slut på RC för att höra om någon har använt detta salt.

I've never heard it mentioned anywhere.

Color changing when minerals are depleted? You sure you heard right? That's the ultimate in stupidity. No possible way is that useful.

Even if it worked (which it cannot), why would we want blue colored water?

Tråden finns i reef-chemistry delen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av vilken anledning vill du byta allt vatten på en gång? Har du taskiga värden eller är det nåt galet som är snett? Jag insinuerar inte djurmisshandel eller nåt, bara lite nyfiken på varför du väljer att byta allt på en gång. Värdena låter väl vettiga utifrån mina begränsade kunskaper IAF. Hoppas du blir nöjd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du hade tagit dig tid att kolla in sista bilden Maxium lagt in innan du kläcker ur dig ironiska kommentarer ser du att det är betydligt fler än 6 mineraler enligt innehållsförteckningen...

Vad jag förstod på Micke var att en av anledningarna till att man blandar själv är att man får den mängd mineraler man betalar för, om tillverkaren blandar tex. ett ton salt med tillhörande % eller tom. promille mineraler är det svårt att se till att den hinken/paketet man köper verkligen har rätt mängd mineraler...

Sedan att vattnet blir blåfärgat är väl snarare en utseende-historia samt att han sa att det blir lättare att se när man behöver byta vatten (=mineralerna förbrukade)

Om detta funkar som han sa återstår väl att se, han sa dock att större akvarium/zoo använder detta.

I Europa är det tydligen praxis att salttillverkarna blandar i silicat för att saltet inte skall klumpa sig i hinken under förvaring medan man i USA tydligen inte gör det. Detta saltet skulle enligt Micke inte innehålla silicat och därför finnas i mindre förpackningar för att kunna blandas direkt istället för att ta från hink som vi oftast gör, priset blir dock dyrare med mindre förpackningar tyvärr :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av vilken anledning vill du byta allt vatten på en gång? Har du taskiga värden eller är det nåt galet som är snett? Jag insinuerar inte djurmisshandel eller nåt, bara lite nyfiken på varför du väljer att byta allt på en gång. Värdena låter väl vettiga utifrån mina begränsade kunskaper IAF. Hoppas du blir nöjd!

Nopp, alla mina värde och dyligt ligger så bra man kan få dem ...

Min mening är att bytat ut allt och se skillnaden mot vad jag har nu..

Alla min sps växer som det knackar..Men för att få en total överblick över vad som händer med detta salt så har jag valt att byta allt..

(Kommer allt plocka ut det som går och koppla in det som man brukar göra.)

Har också kollar in en webkamera som kan ta 1080 bilder..Får se om det blir av annans blir den snabbskott med vanlig systemkamera (d80)

/Nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej... hoppas då att du får ut så mycket som möjligt av vattenbytet så det inte blir "förgäves" (mer än att meddela oss andra akvarister vad det är för produkt). Hur lång tid tar det innan acklimatiseringen är förbi för korallerna för att man ska kunna ge ett bra utlåtande om huruvida produkten är bra eller inte?

Vad har du använt för produkter hittills? (salt, tillsatser etc... så man vet vilken produkt du har att jämföra med)

Jag håller tummarna för att du lyckas! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför krångla till det,varför inte bara göra vtnbyten var-varannan vecka? Det gör jag. 330g red sea coral pro salt/10 lit vtn. Byter ut ca 10 lit var 5-7 dag. Har tänkt att jag skall kolla mina vtnvärden endera dagen...Men oftast så stannar det vid en tanke..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letade runt på nätet efter info om detta salt och postade till slut på RC för att höra om någon har använt detta salt.

Tråden finns i reef-chemistry delen..

Kör man med aktivkol så efter en ca 30 min så skulle det blåa försvinna..

Kommer att testa det om vattnet blir för blått..(Det har samma färg som spolarvätska ungefär)

(Det är rätt bra för amatörer för att se om de behöver bytat vatten pga för lite spårmedel och mineraler..)

Alla har inte doseringpumpar och ballingvätskor mm

Ändrat av maxium
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej... hoppas då att du får ut så mycket som möjligt av vattenbytet så det inte blir "förgäves" (mer än att meddela oss andra akvarister vad det är för produkt). Hur lång tid tar det innan acklimatiseringen är förbi för korallerna för att man ska kunna ge ett bra utlåtande om huruvida produkten är bra eller inte?

Vad har du använt för produkter hittills? (salt, tillsatser etc... så man vet vilken produkt du har att jämföra med)

Jag håller tummarna för att du lyckas! :)

Kommer att skriva ner allt...

Har testat lite olika salter. Och är jag inte nöjd med detta så kommer ni att får höra det mer än väl ...:smiley9:

/Nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför krångla till det,varför inte bara göra vtnbyten var-varannan vecka? Det gör jag. 330g red sea coral pro salt/10 lit vtn. Byter ut ca 10 lit var 5-7 dag. Har tänkt att jag skall kolla mina vtnvärden endera dagen...Men oftast så stannar det vid en tanke..

Alla har lite olika inställningar med att göra många små eller några stora.

Jag är en av dem som håller på det sista.. Så länge det växer fint.

Och vattnet ser klart ut varför bytat??

Det finns fler trådar detta om du vill läsa.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=122&order=desc&page=2

/Nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kommer ihåg så skulle man köra med så torr skummnig som möjligt..

Han sa att mineraler och dyligt fastnade i microbubblerna och risken att det försvann mer vid blöt skumming.

Man skummar inte ut mer än vad man hade gjort med vanligt salt..

(När vi var hos kent så hade han också massa blått i koppen.)

/Nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Det är rätt bra för amatörer för att se om de behöver bytat vatten pga för lite spårmedel och mineraler..)

Alla har inte doseringpumpar och ballingvätsker mm

Maxium, se citatet jag klippte in från Randy Holmes-Farley. Den blåa färgen kan enligt honom inte ha någonting att göra med förbrukning av mineraler, och jag litar mer på honom än en försäljare - alla dagar i veckan.

Jag kan inte tillräckligt om kemi, men mitt bondförnuft får alla varningsklockor att ringa.

Jag själv tror att det helt enkelt är någon typ av "karamellfärg" som till slut bryts ner.

I bästa fall är det neutralt med avseende på ditt akvariums välmående, i värsta fall så är det direkt skadligt - fast det torde vara osannolikt.

Att "köra" underhållet på ditt akvarium baserat på denna blåa färg tror jag personligen endast kan bli dåligt (förutsatt att inte färgen bryts ner på en vecka, och bortsett från eventuella andra negativa effekter av färgen).

'I call bullshit' om detta salt och de påstådda effekterna helt enkelt och skulle aldrig själv pytsa i detta i mitt akvarium.

Sent from my Xperia Arc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en av dem som håller på det sista.. Så länge det växer fint.

Och vattnet ser klart ut varför bytat??

/Nissen

Jag byter vatten ofta för att transportera bort de dåliga ämnena, en del ämnen försvinner via skummaren men en del går inte att bli av med utan vattenbytet. Byter man vatten med långa mellanrum så kommer det att byggas upp en massa dåliga ämnen som en dag kommer nå så höga värden att det kommer slå ut något eller kanske till och med en krasch. Så resonerar jag iaf men det behöver ju inte vara rätt för det :) det finns ju så många olika sätt att sköta ett kar på och lika många rätt och fel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår det rätt så har man delat upp det man normalt brukar kalla makroämnena, dvs natrium, klorid, svavel, kalcium, magnesium och kalium i en påse och de så kallade mikroämnena i en annan påse. i praktiken så går det till så att man blandar natriumklorid ihop med kalciumklorid, magnesiumsufat, magnesiumklorid och kaliumklorid i bestämda mängder för att få de värden paketen beskriver på de viktigaste ämnena (förutom klorid som även förekommer i föreningar med spårämnena). Dessa sex ämnen (natrium, klorid, svavel, magnesium, kalcium och kalium) förekommer i naturen i olika föreningar med varandra och löses upp i vatten i som joner. Dessa 6 ämnen utgör mer än 99 % av det färdiga saltet (inklusive kristallvatten).

Resten av vårt salt består sedan av ämnen som bara finns i spårämnesnivå. De ämnena förekommer också som föreningar, framförallt som klorider innan de löses upp. Vad jag förstår så är det främsta motivet med att dela upp dessa två saltblandningar just det faktum att det är mycket enklare att garantera rätt koncentrationer spårämnen i det färdiga saltet eftersom det kan vara mycket svårt att blanda mindre än 1 procent av ingridienserna tillsammans med 99 procent bulkkemikalier jämt i en batch som sedan delas upp i mindre fraktioner.

Jag har för mig att det finns ett annat saltmärke som resonerar på samma sätt. Framförallt så måste detta förbilliga för producenten att kunden blandar själv.

Detta argument kan jag mycket väl köpa som ett bra argument men detta medför att man för att få denna fördel behöver blanda till hela förpackningen på en gång.

Varför hårdnar saltet? Jo det beror på att framförallt natriumkloriden är väldig effektiv på att ta upp fukt från luften. Det är luftens fukt som gör att saltet hårdnar. Det är orsaken till att många salter levereras i både täta plasthinkar och väl förslutna innerpåsar. Jag har under åren provat många salter och samtliga av dessa har blivit stenhårda om jag slarvat med inneslutningen. Det i sig motbevisar att det är vanligt med klumpförebyggande medel i våra saltblandningar. Dessutom så är det vad gäller salt för konsumtion sällan frågan om klumförebyggande medel som bygger på olika kiselföreningar utan det brukar vara E535 och E536 som är helt andra föreningar. Personligen ställer jag mig mycket frågande till uppgiften om silikat i saltblandningarna pga av klumförbyggning. Varför är alla så rädda för silikat - jo för att silikat innehåller kisel som många tror triggar kiselalger. Intressant är då att på förpackningen så finns grundämnet kisel med som 11 mest förekommande ämne i en koncentration på 3 mg/l i färdigt vatten.

Jag har ingen aning om detta salt är bättre eller sämre än andra salt - det får framtiden utvisa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag förstod det så va det exakt så man gjorde i stora akvarie där man har tex delfiner. Har man varit på en sådan uppvisning så ser man att vattnet är jätte blått . och det beror just på detta. Att det blir för dyrt och för onödigt att göra stora vatten byte när det inte behövs. Därav den blå färgen då kan man se. När den börjar avta då är det dags för vatten byte :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag förstod det så va det exakt så man gjorde i stora akvarie där man har tex delfiner. Har man varit på en sådan uppvisning så ser man att vattnet är jätte blått . och det beror just på detta. Att det blir för dyrt och för onödigt att göra stora vatten byte när det inte behövs. Därav den blå färgen då kan man se. När den börjar avta då är det dags för vatten byte :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Man brukar klorera ganska ordentligt i delfinbassänger - det gör vattnet mycket klart och vattnets naturliga färg plus våglängdsbrytningarna i det djupa vattnet ger den blåa färgen. Jag har aldrig överhuvudtaget hört talas om något offentligt akvarium som använder färgindikatorer i sitt vatten. Men jag kan ha fel - det har hänt förut.

@ Marko Det var mycket medvetet att jag inte kommenterade detta. Jag har ingen aning om vad det är för mekanismer som styr färgändringarna och jag har heller inte sett någon förklaring.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar klorera ganska ordentligt i delfinbassänger - det gör vattnet mycket klart och vattnets naturliga färg plus våglängdsbrytningarna i det djupa vattnet ger den blåa färgen. Jag har aldrig överhuvudtaget hört talas om något offentligt akvarium som använder färgindikatorer i sitt vatten. Men jag kan ha fel - det har hänt förut.

@ Marko Det var mycket medvetet att jag inte kommenterade detta. Jag har ingen aning om vad det är för mekanismer som styr färgändringarna och jag har heller inte sett någon förklaring.

MVH Lasse

Okej:) Ja jag har faktiskt ingen aning det va bara den inblicken jag som helt helt helt färsk på salt fick av vad han sa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...