Gå till innehåll

Haqouss Hi-tech Reef Salt


maxium

Rekommenderade inlägg

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan man göra följande slutsats ang detta med två delat salt..

Högre säkerhet att få rätt mängd av alla spårämnen då det kommer i separat påse, för dom små volymerna.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är i alla fall min åsikt men jag upplever inte på något sätt att de "enkomponent"salter som nu finns är speciellt dåliga så det är möjligt att leverantörerna löst problemet med blandning på ett bra sätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla saltvattensakvarister !

Som ägare av Zoogiganten - Thomas Jönsson - vill jag klargöra följande angånde nya produkter som vi tar in på prov i vårt sortiment. Detta gör vi i första hand för att försöka förbättra förutsättningarna för våra kunder.

För oss har det ingen betydelse vilka märke vi säljer, det är ni som kunder som bedömmer om nya produkter är bra eller inte. Det enda sättet för er att bedöma dessa nya produkter är att själva testa och dra egna slutsatser, inte att spekulera och tro.

Gör alltid er egen bedömning genom att prova och värdera, man ska aldrig bara lyssna på vad andra tror, möjligtvis kan man självklart lyssna på andra som har testat den nya produkten och kommit fram till ett resultat.

Är inte produkten tillräckligt bra som självklart kan hända ibland, så kommer produkten att försvinna ifrån hyllan av sig själv. Skulle jag som ägare lyssna på alla synpunkter på alla produkter som finns så skulle vi aldrig våga ta in nya produkter. En del nya produkter hjälper oss fram i vår fantastiska hobby en del produkter flippar och försvinner.

Vi måste hjälpas åt med ovanstående problematik och det är ni kunder som måste bestämma vilka produkter som ska finnas tillgängliga i vår affär. Jag bestämmer inte vilka

produkter som jag kan sälja, detta gör ni genom att köpa eller inte.

Ni kunder är viktigare för oss än vad vi är för er...

Glad Påsk !

Vänliga hälsningar

Thomas Jönsson

Zoogiganten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla saltvattensakvarister !

Som ägare av Zoogiganten - Thomas Jönsson - vill jag klargöra följande angånde nya produkter som vi tar in på prov i vårt sortiment. Detta gör vi i första hand för att försöka förbättra förutsättningarna för våra kunder.

För oss har det ingen betydelse vilka märke vi säljer, det är ni som kunder som bedömmer om nya produkter är bra eller inte. Det enda sättet för er att bedöma dessa nya produkter är att själva testa och dra egna slutsatser, inte att spekulera och tro.

Hej Kenta, det skulle vara intressant att höra dina erfarenheter av detta salt. Hur blått blir det i akvariet när man kör detta salt kontinuerligt, och stämmer det att den blåa färgen indikerar att det är dags för vattenbyte, och om det stämmer - vad är det som börjar ta slut; är det något man man mäta med testkit, t.ex. Ca under x ppm eller något liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppmuntrande inlägg från en handlare måste jag säga ;)

Jag lät kanske lite negativ i mitt första inlägg men jag gillar o testa lite olika saltsorter och se hur det blir.

Men det vore trevligt och få lite förhandsinfo på värden osv på saltet...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HI

Bytade vattnet i söndags och detta hur det ser ut..

(Bliderna är före och efter)

Värde innan..

PO4=0

NO3=0

KH=10,5

CA=390

PH=8,2

MG=1400

Salthalt 1.025

Värde efter..

PO4=0

NO3=0

KH=9,3

CA=390

PH=8,3

MG=1320

Salthalt 1.025

Efter bytet så började skummaren skumma över. Och det hjälpte inte att öppna upp kranen till max(Stod halv öppen innan).

Och massa microbubbler åkte ut i karet och det gick inte att hindra på något sätt.

Systemet började inte lugna ner sig förrän det blåa började komma ut från vattnet.. Efter 12 timmar så hade det blåa i karet minskat till hälften.

Provade att hälla i det igen och då började skummaren överskumma igen och spy ut micro-bubbler.

Testade detta två gånger och det blev samma resultat igen.

Nu har det blåa nästan skummas ut och systemet verkar börja stabilisera sig igen.:smiley20:

Frågan är vad det blåa är, om det är färgmedel eller någon form av mineral + vad följer med ut det blåa.

Men vad det gör iallafall är att störa ut skummaren till max.

Har inte haft detta problem med redsea,instanocean eller grotech salt.

Har skicka mail till mikael på brommazoo.Eftersom det var han som höll föredraget om det nya saltet.Får se om man får ett svar annars bli det att ringa istället.

Jag kan inte se om det har blivit någon skillnad än. Men det är för tidigt än..Polyperna är inte mer ute nu än vanligt. Får vänta en vecka och se hur sps mår.

/Nissen

post-1975-14468921836694_thumb.jpg

post-1975-14468921836847_thumb.jpg

post-1975-14468921836986_thumb.jpg

post-1975-14468921837145_thumb.jpg

post-1975-14468921837281_thumb.jpg

post-1975-14468921837431_thumb.jpg

Ändrat av maxium
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite Tv-Shop varning över de hela;) men vem säljer saltet i sverige, grossist/butik?

//NiXoN

Rätt onödigt inlägg..Det är väl bra att butiker tar hem och testar nytt salt/artiklar.

Men det finns ju alltid bakåtsträvare. Det funkar ju nu.

Då hade vi haft en fiskskål men en guldfisk istället för saltvatten fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp.. det blev rätt blått. Och allt såg lite halv taskigt ut i den färgen.. Men nu två dagar senare så har det återgått till den vanliga färgen..(Det ligger i skummaren)

Har ledljus 48 cree 24 av dem blåa.. Så det blev rätt blått..

/Nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt onödigt inlägg..Det är väl bra att butiker tar hem och testar nytt salt/artiklar.

Men det finns ju alltid bakåtsträvare. Det funkar ju nu.

Då hade vi haft en fiskskål men en guldfisk istället för saltvatten fisk.

Ja gjorde jag den klassiska missen att försöka mig på lite humor i forummiljö;)

Jag är långt ifrån negativ till nya produkter men jag tycker samtidigt att man skall få vara lite kritisk, tänker då speciellt på färgskiftningen.

Man ser så många "magiska" lösningar som lovar både det ena o andra så jag tycker det är närmast bara nyttigt att vara lite kritisk.

Att jag sen försöker vara possitv och uppmuntrande till kentas abete med nya produkter missade du tydligen helt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt normalt att skummaren skummar över och spyr ut en massa microbubblor när man gör ett så stort vattenbyte.

Hoppas dina djur klarar vattenbytesshocken.

Det är inte därför det gjorde det..

P.g.a bytet.

Det har något med det blåa ämnet eller något så binder med det.

Men visst kan man få lite bubbler när man bytar vatten men inte så här..

Det var inga problem med det.. allt som gick att ta ut togs ut.

Och det som var kvar (koppa) in som vanligt.. Lite vatten i taget. Det var inte så att jag bara bytade vatten på en 5 min.

Det tog närmare en tim..

Sedan var alla värdena nästa samma så där ser jag inte något problem iheller.

Så vattenchock?? Tror inte det.

/Nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir dyrt med det saltet om du ska göra ett vattenbyte när det blåa har försvunnit efter 12 timmar eftersom det var ju det som skulle indikera att det var dags för vattenbyte om jag inte läste fel tidigare i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det med.

Ska försöka få tag i återförsäljaren(bromma zoo) imorgon och fråga om det.

Har skrivet ett mail men ingen har svarat så det blir att ringa istället.

Men ja det är något konstigt med det uttalandet han gjorde om att det blåa är endast för vattenbyte.

Han sa om man ville ta bort det skulle man använda aktivkol så skulle det försvinna på ca 30 min.

Men det skummas ju ut av sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skojjade till det lite i mitt inlägg, missade nog en smiley.

Jag vågar påstå att det inte finns någon mineral eller annat magiskt ämne i det saltet som gör det blått, utan det är karamellfärg och rent humbug, men jag lyssnar gärna på argument och erfarenheter från användare och försäljare som själva testat saltet.

Jag skulle inte heller förvänta mig något utförligare svar från bromma zoo. Faktum är att jag skulle bli väldigt förvånad om de har ens testat saltet själva - inget av deras display kar har någon blå ton som jag kan se i alla fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag mest är intresserad av att det mesta av spårämne och mineraler ligger i en separat påse.

Så om det blåa är karamellfärg kvittar det för mig. Vill ändå inte ha det i vattnet.

Har redan tillräckligt med blått ljus.smiley1.gif

Man får hoppas att man kan få något svar.

Sen får tiden utvisa hur det ser ut i akvariet.

Kommer att ta lite foto imellanåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vågar påstå att det inte finns någon mineral eller annat magiskt ämne i det saltet som gör det blått, utan det är karamellfärg och rent humbug, men jag lyssnar gärna på argument och erfarenheter från användare och försäljare som själva testat saltet.

Molecular formula C18Fe7N18 ger dig en blå färg

In 1752 the French chemist Pierre J. Macquer made the important step of showing the Prussian blue could be reduced to a salt of iron and a new acid.

Kan ju vara något liknande mellan vissa ämnen i saltet....

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Prussian_blue

Men nu spekulerar jag bara, men kan ju vara något att funderapå, tror inte att det är färgat enbart för färgens skull utan kemikalierna som reagerar med varandra under processen att framställa dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror tyvärr att det är färgat just för färgens skull.

Du som verkar kunna kemin; i innehållsförteckningen finns bl.a. 0,07 ppm fosfor och 0,5 ppm kväve. Vad skulle det ge i fosfat och t.ex. nitrat? Borde nästan vara mätbart tycker jag och isåfall ett nettotillskott av något som vi hela tiden försöker minska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det börjat komma massa vita område i ls stenen..

Hade det en explosion av kalkalger för 2 veckor sen.

Det se ut som det kommer en ny tillväxt igen.

Får börja kolla Ca och Mg igen.

Ca=400

Mg=1290

post-1975-14468921843413_thumb.jpg

Ändrat av maxium
Edit tagit värde på Ca och Mg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...