Gå till innehåll

Nordin's 540L+Sump


Nordin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Men jösses! Är det sant? Stackare! Tur du han få ur 200 liter i alla fall, men fick du 300 liter på golvet då? Lider med dig och hoppas det löser sig med fiskar, koraller och försäkringen!

/Madde

Jo nått sånt skulle jag tippa på, inte säker hur mycket ja fick ut. Räddade fiskarna å några koraller å en kompis ska ta dom tills vidare.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, tråkig läsning. Dokumentera med bilder vad du kan rädda och vad du slänger. Plåta med engång, detta för att du ska har ett underlag när du sköter samtalen med ditt försäkringsbolag.

Jag har varit med om en liknande grej och det som vart till stor hjälp var fotona.

Kolla om ditt bolag har ett journummer, det kan vara så att om det rör sig om stora belopp (vilket det nästan alltid gör med vattenläckor) så kan bolaget vara intresserade att snabb få dit en skadereglerare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ner till min lokala handlare som var sjysst å tog hand om allt levande åt mig tills vidare, för övrigt känns golvet torrt å så, tömmer sumpen just nu, lånat en avfuktare av brorsan som ska stå så länge de behövs, sen så äre bara å vänta på försäkringsbolaget å höra va dom säg

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad tråkigt.. Har du någon aning om varför det sprack? Hur ser sprickan ut?

Riktigt tråkigt, har ingen aning varför det sprack.

Sprickan gick från ena främre hörnet, till motsatt sida i bakre hörnet, så det gick lixom över hela botten på akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt tråkigt, har ingen aning varför det sprack.

Sprickan gick från ena främre hörnet, till motsatt sida i bakre hörnet, så det gick lixom över hela botten på akvariet.

Vilken mardröm.. Då lär det gå fort för vattnet att rinna ur. Tur i oturen att du var hemma och jävligt bra gjort att hinna slanga ur och rädda det som gick!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte med syfte att strö salt i såren som jag säger detta, men om botten sprack på detta sätt så tyder det på att botten utsattes för en för stor nedböjning. Glas är väldigt bräckligt och spricker lätt då det böjs.

Om glaset i sig har böjts så talar det för att akvariebänken inte var styv nog. Jag säger alltså inte att att bänken inte var stark nog, men den troligen flexade lite för mycket.

Om inte detta var fallet så skulle det kunna bero på att underlaget inte var helt jämnt och att glaset på så sätt böjdes runt en ojämnhet.

Åter igen, hoppas att allt löser sig så smärtfritt som möjligt och att du en dag hittar tillbaka till hobbyn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyfan va surt! Ge inte upp!!! Starta upp ett nytt istället, och använd mycket tjockt glas =)

Jag ger upp, iallafall för tillfället, och sambom låter mig inte ta in ett akvarium så länge vi bor i lägenhet heller sa hon :P. Så för husefridens skull så kommer jag att avveckla, kommer definitivt skaffa salt igen i framtiden!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte med syfte att strö salt i såren som jag säger detta, men om botten sprack på detta sätt så tyder det på att botten utsattes för en för stor nedböjning. Glas är väldigt bräckligt och spricker lätt då det böjs.

Om glaset i sig har böjts så talar det för att akvariebänken inte var styv nog. Jag säger alltså inte att att bänken inte var stark nog, men den troligen flexade lite för mycket.

Om inte detta var fallet så skulle det kunna bero på att underlaget inte var helt jämnt och att glaset på så sätt böjdes runt en ojämnhet.

Åter igen, hoppas att allt löser sig så smärtfritt som möjligt och att du en dag hittar tillbaka till hobbyn!

Det behöver ju inte bero på det, kan ju oxå va pungtbelastning eller något liknande, för bänken gav inte med sig nånting alls. Men nu ska vi inte sia i vad det var som gjorde det, utan hänt e hänt å jag hoppas försäkringsbolaget löser sitt smidigt å smärtfritt

Har den gått från främre vänstra hörnet (på dina bilder i de första inläggen) och bort till ditt bakre högre hörne eller går sprickan genom din avrinningskammare?

MVH Lasse

Det stämmer, men den går inte genom avrinningskammaren, den slutar vid själva boxen, eller ja ett par cm innan, och börjar ett par cm från glaset i vänstra hörnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit med om ett par spruckna akvarium... och kommit tillbaka. Men nästa större kar blir ett acryl-kar.

Beklagar verkligen!

Jo nästa kar jag skaffar kommer bli ett akryl, helt klart!. Känns som om dom ska hålla bättre, men jag har ingen som hellst erfarenhet av dom faktiskt, men det känns så

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...