blackizzz Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 Hej! Då det är några som frågat hur jag gör mina Renderingar (datorgjorda bilder, som ser ut som verkliga) så tänkte jag att jag skulle visa, så fler kan lära sig!När jag gör renderingarna, använder jag Google SketchUp och Indigo Renderer.Det är två mycket enkla program som man kan åstadkomma mycket med!Jag börjar med att använda Google SketchUp och gör själva 3D ritningen.Först använder jag "rectangle" för att göra själva "basen" i mitt fall 1250x600mmSen använder jag "push/pull" för att dra höjden på karet. I mitt fall 500mmSen använder jag ett så kallat "offset" på ovansidan av "kuben/rektangeln" detta bestämmer glastjockleken i de vertikala skivorna. I mitt fall 12mmSen använder jag "push/pull" igen, för att dra ned mitten så att det blir som ett kar, detta bestämmer även bottens tjocklek, i mitt fall drar jag den den 488mm för att få botten 12mm tjock.Lite bilder.I nästa "färgar" jag karet! Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 Ok, hur man får karets väggar till "glas"Följ stegen i bilderna.Markera hela karet. Använd "Paint Bucket" verktyget. Välj inriktning på kulör.Välj kulör.Ändra "opaciteten" Jag kör med "1" för Optiwhite och "5" för vanlig...Använd "component" och skriv in ett komponentnamn! Nästa Ytavrinning! Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 Nu ytavrinningen, glaset.Följ stegen i Bilderna! (måtten ser du i nedre högra hörnet =P)Börja med att dubbelklicka på din komponent för att göra den redigerbar...I mitt fall är höjden på ytavrinningsglaset 440mm vilket ger 48mm till toppen på karet!Nästa själva akrylen för ytavrinningen, den "jobbiga" biten =P Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 Ok till akrylen, detta kommer antagligen ta flera inlägg, mycket detaljarbete!Gör likadant hela vägen om.använd "push/pull" för att dra höjden på akrylen, jag använde 482mm, för att få 6mm till ett "cover"Sen drog jag en linje tvärs över i samma höjd som glaset innanför akrylen...Använde "offset" på den lilla ytan vi just skapade, 10mm offset...Sen drog jag 2 stycken linjer som du ser på bilden.Sen raderade jag det som försvann på bilden med hjälp av "erase" verktyget.Sen gör jag likadant på båda kortsidorna. Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 Nu till själva tänderna =P Jag använde 10mm öppningar och 4mm "tänder"Ni kanske blir lite förvirrade över hoppet, men jag hoppas inte det =PBorde vara ganska simpelt eller ? =P Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 Ok, nu till att färga själva akrylen och Rendera!!!Fler i nästa inlägg! Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 Lite tillResultatet! =D (efter 5 min rendering)Det hela tog kanske 25-35 minuter, men jag är ju van! =PDet är bara att ställa frågor om ni undrar någonting! Citera
Reuben Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 oo tack så mycket! hade tänkt pilla lite med detta över helgen men här har man lite att börja med redan nu! tack! Citera
Stensson Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 Stiligt ! Är nästan så att man måste testa nu :-) Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 Kul att ni gillar det!Det är bara att börja Sketcha =P Det blir bara lättare när man lär sig grunderna! Ett tips är att ändra "template" till mm, ni gör det under "preferences/template" Då blir det enklare, jämfört med orginalet "meter" Citera
Hirez Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 Det är himla kul när karet börjar ta form...Jag märkte att mitt sätt att göra en platta och sedan "pusha" upp sidor, bak och fram förstör renderingen i Indigo. Det blir svart liksom.Här är ett litet exempel hur fel det kan bli.Fruns reaktion...Ditt sätt att använda Offset är himla bra faktiskt. Jag vet inte om man behöver lägga till silikon etc. men hur skulle du gå till väga? Citera
Maglofster Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 Grymt tråd. Jag kan allt fram tills hoppet. Men jag har problem att "skära ut" så där. Tar du bort yta för yta eller hur gör du? Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 du menar till ytavrinningen?Då använder jag "push/pull" och trycker den till andra sidan, då "tas den bort" automatiskt =P och så får man kanter på insidan också =POch jag tar trycker dem en för en =P Citera
Maglofster Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 Aha, så man kör push/pull tills man kör den negativt? om du hajar? Eller måste man vara precis på kanten? Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 man måste vara precis på den andra ytan,sen när man gjort en, så kan man bara dubbelklicka på nästa så upprepar man det =D Citera
Hirez Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 (ändrat) Jag har märkt att det blir "svart" i renderingen på de ytor som man skurit cirklar i!Är det bara jag eller får du det också? Ändrat 14 maj 2011 av Hirez Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 Hmmm, nej så blir det inte för mig!Har du senaste uppdateringen av alla olika programmen (Gsketchup, Indigo och indigo sketchup plugin/exporter?) Citera
Hirez Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 Jag har det senaste. Om jag har ett kar som komponent, och sedan kör ut en ruta genom push så är det ok.Men har jag mer avancerade saker, så blir den rutan svart.kolla bilderna.. Sedan tror jag det faktiskt är läggdags JK iaf. för mig hehe Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 Hmm, lustigt...Jag hade ett liknande problem när jag försökte göra ett material transparent, reflekterande och sänkte roughness =P Blev nog lite mycket för Sketchup/renderen =P ett tips är att kolla på "förhandsvisningen" som finns i material editor, om det är någon inställning som orsakar det, alltså genom uteslutningsmetoden... Citera
Hirez Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 så snart jag tar bort cirklarna etc. så renderar den ok ;( Citera
blackizzz Postat 14 maj 2011 Författare Postat 14 maj 2011 Hmm, konstigt? Jag använder cirklar hela tiden =P Citera
mikoto Postat 15 maj 2011 Postat 15 maj 2011 Många bra tips :-) Har aldrig tänkt på att göra som dig där utan jag har hela tiden gjort så att jag gjort separata rutor och fogat ihop. Det är ju lättare att trycka ned... Även om man iofs går miste om skarvarna?Rendera verkar spännande. Det ska jag ta och prova... Citera
blackizzz Postat 15 maj 2011 Författare Postat 15 maj 2011 Jo, man går miste om skarvarna, men det här är det "lätta" sättet =PSkall fixa en tutourial där jag gör silicon och liknande också! Citera
Hirez Postat 15 maj 2011 Postat 15 maj 2011 Himla konstigt det här med hål.Jag har karet som en "component".Dubbel klickar på den, ritar en cirkel, väljer insidan (ytan) och trycker delete.Det blir alltså ett hål i rutan. Men det blir tyvärr SVART.Menar du att du kan göra detta UTAN att det bli svart?Skall försöka lite push etc. istället, men jag får samma resultat... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.