Gå till innehåll

Inför Levande sten inköp - Frågor!


vondraggen

Rekommenderade inlägg

Jo, jag har kikat runt i olika affärer på levande sten.

Hur vet jag att kvalitèn är OK på levande sten?

Ska jag välja nyinkommen leverans eller sten som är "gammal" i butik?

När jag kollar lite noga på dessa Levande stenar ser de ganska lika ut.

Jag har sett olika leveranser, från Röda Havet, Bali m.m. Spelar detta någon roll varifrån de kommer eller kan jag blanda dessa ?

Ciklidhuset i Lerum verkar vara seriös butik, andra förslag på butiker kring GBG ?

Peter i GBG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Peter! Det beror lite grann på vad du vill ha, Köper du ny fräsch nyinkommensten brukar det finnas en hel del dött på stenen vilket leder näring i vattnet. Köper du inkörd sten så får du oftast renare vatten MEN det är ofta lite mindre chans för något roligt med då de dött under dåligt ljus.

För levande sten kan jag varmt rekomendera Bengt på marinakvariet, Där kan du välja en hög sten och skulle du få bitar som inte passa in i revet, få lämna tillbaka och byta ut. Sen är han ärlig med stenen med vart den kommer ifrån etc samt att det brukar vara en hel del liv med mycket att välja på.

Herkules Zoo är helt värdelös "levande sten", mycket av stenen är kritvit och antagligen torr sten. Ciklidhuset vet jag inte hur deras sten är.

Bioted, Marinakvariet och Ciklidhuset är de bästa butikerna i göteborg (i den ordningen) i mina ögon.

Alla har sina plus och minus.

vart stenen kommer ifrån spelar lite roll, mest för att olika sten har olika typer (o)djur man får med samt brukar se lite annorlunda ut plus.

Var i göteborg befinner du dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marinakvariet har jag aldrig tittat på, vad tar de för Levande sten?

lite olika... Jag betalde 80kr / kg för några bitar riktig fulsten, dvs sten som inte alls va estetisk tilltalande, som jag haft i sumpen runda klot avlånga bitar etc fast med mycket liv, sånnt som inte så många skulle vilja ha i sin visningskar dvs men duger bra att ha under allt annat eller i sumpen som extra filtrering som jag.

Så har jag köpt några större finare bitar för 140kr/kg.

han har all sten i ett badkar bak i butiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och han är en jäkel på att tjata hål i huvudet på en när man är där. Allt han har är det bästa av det bästa från det bästa stället skickat på det bästa sättet osv.

Ta vad han säger med en nypa salt och var inställd på att han är försäljare (av det bästa), annars är risken att du åker därifrån övertygad om att han är saltakvaristikens gudfader ;)

Visst är han duktig men som sagt, var mentalt förberedd ;)

Bioted är helt klart trevligast på alla sätt och vis, Ciklidhuset är 'ok'.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det beror ju egentligen på vad du är ute efter. Vill du ha fina lite mer exklusiva koraller är det ted du skall gå till. För SPS över huvudtaget egentligen är det ted.

Bengt har mycket fina billiga LPS, men hans priser är ibland fantasipriser, och samma fisk kan dubbla i pris på en vecka beroende på humör samt hur mycket han tror man kommer handla för... Man får hålla hårt i pengarna.

Sen att han endast tar emot kontant och inte har ett kassasystem (vilket det numera är lag på) är en annan 5a.

Bengt (Ciklidhuset) har riktigt bra med fisk, dock tycker jag det är sällan han har något exklusivt och riktigt riktigt fint. Men han är öppen med priserna på sin sida och har en 35 fisk kar eller något (ganska stora) och ett par mindre korallkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Reuben

Bengt (Ciklidhuset) har riktigt bra med fisk, dock tycker jag det är sällan han har något exklusivt och riktigt riktigt fint. Men han är öppen med priserna på sin sida och har en 35 fisk kar eller något (ganska stora) och ett par mindre korallkar.

Ciklidhusets ägare hetter inte Bengt utan Göran. Och att det inte finns exklusiva fiskar där håller jag definitivt inte med om, visa mig den affär i Sverige som exempelvis har en Goldscale Kejsare till salu förutom på Ciklidhuset. Nu är jag iofs part i målet men rätt skall vara rätt.

@Vondraggen

När jag startar kar så brukar jag göra en raid bland de affärer som har levande sten i Göteborgsområdet och ta lite från var och en eftersom de kommer från olika ställen. På det sättet får man en variation. Vilken typ av sten man skall ta (så färsk som möjligt eller sk kurerad) beror på vilken typ av kar man tänker starta och vad man vill med sitt kar.

Jag som tycker att en av de största fördelarna med saltvatten är alla roliga organismer man kan få tag på tar i första hand färsk sten och ser till att den får ljus så fort som möjligt för att hindra LS:en att bli DS. Och då får man ha klart för sig vad som står i min profil också - trotts det så försöker jag blanda sten från olika leverantörer. Samtliga affärer som nämnts här i tråden inklusive Herkules är värda att besöka och skaffa sig en egen uppfattning om.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och han är en jäkel på att tjata hål i huvudet på en när man är där. Allt han har är det bästa av det bästa från det bästa stället skickat på det bästa sättet osv.

Ta vad han säger med en nypa salt och var inställd på att han är försäljare (av det bästa), annars är risken att du åker därifrån övertygad om att han är saltakvaristikens gudfader ;)

Visst är han duktig men som sagt, var mentalt förberedd ;)

Bioted är helt klart trevligast på alla sätt och vis, Ciklidhuset är 'ok'.

Göran´s största fördel enligt mig är att han inte "försöker" sälja. Han säljer vad du frågar efter och med stor ärlighet. Jag var intresserad i en regalkejsare. Ringde och frågade om han hade den kvar (Har 15mil) han upplyste mig utanvidare att fisken ej var i topform(nyinkommen med svamp?) sådant inger respekt iaf från mig.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Reuben

Ciklidhusets ägare hetter inte Bengt utan Göran. Och att det inte finns exklusiva fiskar där håller jag definitivt inte med om, visa mig den affär i Sverige som exempelvis har en Goldscale Kejsare till salu förutom på Ciklidhuset. Nu är jag iofs part i målet men rätt skall vara rätt.

Oj då, där blev det fel med namnen :)

Okej, de kanske har en och annan men jag tycker det är standardfiskarna man ser där, och samma gäller egentligen koraller. Ganska sällan man ser något WOW som man inte sett förr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tackar för info, jag bor i Bräcke på Hisingen GBG. Har möjlighet att resa i jobbet också, funderar på Malmö eller dylikt.

Levande sten köper jag antagligen lite här och där... Fisk efter semestertider. Ciklidhuset i Lerum, tycker jag hade en hel del tjusiga fiskar men jag ska läsa på lite mer under sommaren.

Drömmen för mig är att det växer gott på levande sten, så nyinkommen sändning är troligen aktuellt. Karet hemma har vart igång nu sedan mars och håller bra värden - Lite alger har dykt upp men inga problem ännu.

Trevlig Helg !! Peter i GBG

@ Reuben

Ciklidhusets ägare hetter inte Bengt utan Göran. Och att det inte finns exklusiva fiskar där håller jag definitivt inte med om, visa mig den affär i Sverige som exempelvis har en Goldscale Kejsare till salu förutom på Ciklidhuset. Nu är jag iofs part i målet men rätt skall vara rätt.

@Vondraggen

När jag startar kar så brukar jag göra en raid bland de affärer som har levande sten i Göteborgsområdet och ta lite från var och en eftersom de kommer från olika ställen. På det sättet får man en variation. Vilken typ av sten man skall ta (så färsk som möjligt eller sk kurerad) beror på vilken typ av kar man tänker starta och vad man vill med sitt kar.

Jag som tycker att en av de största fördelarna med saltvatten är alla roliga organismer man kan få tag på tar i första hand färsk sten och ser till att den får ljus så fort som möjligt för att hindra LS:en att bli DS. Och då får man ha klart för sig vad som står i min profil också - trotts det så försöker jag blanda sten från olika leverantörer. Samtliga affärer som nämnts här i tråden inklusive Herkules är värda att besöka och skaffa sig en egen uppfattning om.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Reuben

Ciklidhusets ägare hetter inte Bengt utan Göran. Och att det inte finns exklusiva fiskar där håller jag definitivt inte med om, visa mig den affär i Sverige som exempelvis har en Goldscale Kejsare till salu förutom på Ciklidhuset. Nu är jag iofs part i målet men rätt skall vara rätt.

MVH Lasse

När ändå rätt ska va rätt och Bengt ska va Göran så kallas fisken Goldflake och inte Goldscale och mej veterligen så har den funnits till salu i flera Svenska butiker senaste året. Både Göran och C-Life har haft dem inne länge. Och de finns till salu i bägge butiker som båda ligger i Sverige. Kunder som jagar udda fisk bör absolut kontakta Christer då de förutom Goldflake har bla tex Chaetodontoplus conspicillatus (den tror jag bara funnits tillsalu i två butiker i Sverige senaste året). Där kan vi börja snacka ovanlig fisk i handeln. Ta en sväng till C-Life Lasse du kommer hitta flera fiskar du inte trodde fanns i Sverige i butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ändå rätt ska va rätt och Bengt ska va Göran så kallas fisken Goldflake och inte Goldscale och mej veterligen så har den funnits till salu i flera Svenska butiker senaste året. Både Göran och C-Life har haft dem inne länge. Och de finns till salu i bägge butiker som båda ligger i Sverige. Kunder som jagar udda fisk bör absolut kontakta Christer då de förutom Goldflake har bla tex Chaetodontoplus conspicillatus (den tror jag bara funnits tillsalu i två butiker i Sverige senaste året). Där kan vi börja snacka ovanlig fisk i handeln. Ta en sväng till C-Life Lasse du kommer hitta flera fiskar du inte trodde fanns i Sverige i butik.

Jag misstänker att Lasse bara försöker förklara att det inte bara är standard fisk på Ciklidhuset. Men själv klart finns det mest av så kallade "standard" fiskar.

C-Life verkar ha och få in riktiga rariteter så är man ute efter udda så är de nog den "bästa" affären..

Dock tror jag att vilken salt butik som helst kan ta hem den fisken du vill ha om du bara är bered att vänta och betala. Undra hur dyr och hur länge man får vänta på en Paracentropyge boylei ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med C-life är nog det bästa om man är ute efter rariteter. Om du ska ha tag på en Boylei, så får du nog vänta ett tag vad jag vet om så finns det bara ett exemplar i fångenskap.

Behöver man inte ha speciella tillstånd när man hanterar dessa dyrgripar

olaglig handel vill väl ingen ha

det blir en konstig bismak efteråt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver man inte ha speciella tillstånd när man hanterar dessa dyrgripar

olaglig handel vill väl ingen ha

det blir en konstig bismak efteråt

Eftersom Boylei är en riktig raritet, enda exemplaret jag hört om är någon japan som har ett specialkar för den. Så ja det behövs nog säkert något special special tillstånd. Är nog ingen fisk vi någonsin kommer att få se här i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom Boylei är en riktig raritet, enda exemplaret jag hört om är någon japan som har ett specialkar för den. Så ja det behövs nog säkert något special special tillstånd. Är nog ingen fisk vi någonsin kommer att få se här i Sverige.

Det tror jag inte heller

Det där med tillstånden är mer en allmän fråga

Tex

Godkänd lokal

Gått några kurser

Tillstånd att handla med Cites

Godkänd bil för Djurtransport

Kassaapparat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag inte heller

Det där med tillstånden är mer en allmän fråga

Tex

Godkänd lokal

Gått några kurser

Tillstånd att handla med Cites

Godkänd bil för Djurtransport

Kassaapparat

Jag har ingen aning om dom har tillstånd för att handla med Cites eller godkänd lokal osv, är nog enklast att du tar upp det med grabbarna på C-Life själva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, boyeli hade ju varit trevligt att få se en gång i livet, men med tanke på att de få exemplar som funnits i omlopp verkar ha betingat sexsiffriga belopp, så kan jag lova att vi aldrig kommer att ta in någon :)

(dessutom skygg och djuplevande)

Men handen på hjärtat: hur många här på SG är det som är villiga att betala från tvåtusen och uppåt för en fisk - var tycker ni att "gränsen" går?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, boyeli hade ju varit trevligt att få se en gång i livet, men med tanke på att de få exemplar som funnits i omlopp verkar ha betingat sexsiffriga belopp, så kan jag lova att vi aldrig kommer att ta in någon :)

(dessutom skygg och djuplevande)

Men handen på hjärtat: hur många här på SG är det som är villiga att betala från tvåtusen och uppåt för en fisk - var tycker ni att "gränsen" går?

Tror att det finns en köpgrupp här som inte hade bangat på en speciell fisk för över två papp, i mitt fall är den där fisken en achilles i framtiden tex.. Tror inte jag hittar en sådan under två papp.. Sen om man tar annat levande så finns det en hel del saker i korall väg som hamnar i dom prisklasserna , åtminstone när jag står o pekar hos bioted i Kungsbacka.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De som har pengar kan ju köpa vilken firre som helst. Med min ekonomi skulle jag betala max 1500kr för en firre men det ska då vara en firre jag verkligen vill ha. För andra med lite mer i plånkan kan det säkert vara en nolla till efter.

Det finns ju köpare i alla prisklasser gäller bara o hitta dem.

Om man vill vara någorlunda säker på att få bra sten så är det o beställa en låda direkt från utlandet (genom butiken givetvis). Då kan man få alla möjliga roliga saker o mindre roliga :)

Tja, boyeli hade ju varit trevligt att få se en gång i livet, men med tanke på att de få exemplar som funnits i omlopp verkar ha betingat sexsiffriga belopp, så kan jag lova att vi aldrig kommer att ta in någon :)

(dessutom skygg och djuplevande)

Men handen på hjärtat: hur många här på SG är det som är villiga att betala från tvåtusen och uppåt för en fisk - var tycker ni att "gränsen" går?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att man skall kolla runt hos alla handlare man (orkar)kan åka till. Jag trivs bäst hos hercules, de har lite att välja på men å andra sidan är det bara en liten omväg för min del och inget halvdagsprojekt.

Mitt råd är att åka runt och träffa "folket" och kolla för alla har olika synpunkter på saker och ting. Man trodde att akvariekemi var det enda som var viktigt men jag har börjat märka att det finns personkemi inblandat i det här ;-p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas trådstartaren fått sina svar nu när det börjat bli lite OT;)

Jag pröjsar nog inte så mycket i först hand för fisk, koraller är en annan historia...

Jag tycker inte man får något mer för dom extra stålar man lägger ut.

Dom 4papp o uppåt fiskar jag sett i handeln har inte imponerat speciellt mycket på mig när det kommer till färger utseende och beteende.

Måste säga att min smärtgräns nog går kring 6-800 för fisk, men jag lovar inget.

Kanske dags för en omröstning i en egen tråd?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:), såg nu vad tråden startade med.... sorry för OT.

De flesta av oss har ju begränsningar för hobbyns kostnader - det finns ju andra prios i livet :)

Men det vore kul att pejla av den allmänna "smärtgränsen" för fisk och koraller....

Någon som vet hur man gör en "poll"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...