_Manne_ Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Ska snart dra igång ett större LED bygge och har en del tankar o funderingar om ett bygge givetvis, så tänkte söka hjälp hos er alla ang bygget..En hel del material har jag nu köpt på mig under någon månads tid, kommer en mer detaljerad lista när jag väl börjar kolla igenom vad som finns hemma just nu.Flänsarna kom idag , redan där har jag funderingar som korsar varandra tvärt..så här kommer första frågan.Flänsens storlek är ca 810 lång 250 djup. Dvs en rejäl bit alu. Har nu två sådana bitar men planerar göra dom identiska.Nu då, hur hade ni lagt upp chipen , mellanrum osv.. Antal rader osv.. Är ingen hejjare på photoshop o dylikt så jag kör utan bilder just nu.. Min direkta tanke är fem rader med avstånd 5cm , då blir resultatet 80 dioder.Mvh ManneSent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Du vet ju hur jag har det, c/c-mått på ca 50mm mellan dioderna på alla håll. Det funkar ju fint och flänsen blir inte så väldigt varm. Iofs med dagens fläktar, men jag räknar med att den konstruktionen som kommer ska klara av kylningen precis lika bra.Hur du lägger upp dioderna är lite beroende på vad du har för styrka på dem också kanske, jag har dålig koll på vad du har köpt på dig, förutom att det är en drös 10W-chip? Citera
_Manne_ Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 Det jag funderade på är om man minskar lite på måttet i djupled så man får en rad till dvs sex rader på djupet..Maxspect rampen har fyra rader på ca 18cm fläns i djupled..Oroar mig antagligen helt i onödan men vill få till det bästa jag kan DIYa i detta projekt..Mvh manneSent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 Jag tror bra o ha lådan nu innehåller en hel del. , fått ett paket från rapidled som jag hämtade ut idag tillsammans med flänsarna.8 10w vita 16000K8 10w royal blue64 3w vita cree64 3w royal blueMvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 Hur har du tänkt att sköta kylningen?Vill ha någon form av tempstyrning, dock kanske en separat sådan för att inte ta en kanal på GHLen. Exakt vad vet jag inte, men åtminstone så man kan styra fläktarna beroende på flänsarnas temperatur.Mvh ManneSent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
Claes_A Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 På min numera ganska tidiga DIY LED-ramp så kyler jag 24 st Cree XR-E (cirka 72W) helt passivt med en kylfläns som är 300 x 200 mm. Inga fläktar alls och den har gått i snart ett år. Så här ser layouten ut för LEDarna. Men fläktar tror jag att jag skulle kunna packa LEDarna betydligt tätare.Med tanke på att du har 2025 cm2 kylfläns och jag endast 600 cm2 kylfläns så torde du kunna kyla 243W helt passivt (2025cm2/600cm2*72W) förutsatt att kylflänsarna uppvisar ungefär samma värmeavledningsförmåga. Citera
_Manne_ Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 På min numera ganska tidiga DIY LED-ramp så kyler jag 24 st Cree XR-E (cirka 72W) helt passivt med en kylfläns som är 300 x 200 mm. Inga fläktar alls och den har gått i snart ett år. Så här ser layouten ut för LEDarna. Men fläktar tror jag att jag skulle kunna packa LEDarna betydligt tätare.Med tanke på att du har 2025 cm2 kylfläns och jag endast 600 cm2 kylfläns så torde du kunna kyla 243W helt passivt (2025cm2/600cm2*72W) förutsatt att kylflänsarna uppvisar ungefär samma värmeavledningsförmåga.Vilket mått har du mellan chipen på den bilden ? Tackar för uträkningen också. Låter mycket lovande då jag troligtvis landar mellan 5-600 w LED totalt.Mvh ManneSent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
Lasse Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Titta på den temperaturstyrning jag har redovisat i min stora tråd.MVH Lasse Citera
Claes_A Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Vilket mått har du mellan chipen på den bilden ? Tackar för uträkningen också. Låter mycket lovande då jag troligtvis landar mellan 5-600 w LED totalt.Det är cirka 5 cm mellan chipen. 500-600W kräver nog lite aktiv kylning ja... Citera
_Manne_ Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 Det är cirka 5 cm mellan chipen. 500-600W kräver nog lite aktiv kylning ja...Har ju två flänsar så det slutar runt 250-300 Max på var fläns så mycket mer är det inte i förhållande till din fläns då ju. Men någon fläkt får till, det räknar jag med..Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 Titta på den temperaturstyrning jag har redovisat i min stora tråd.MVH LasseHar spånat igenom o kollat din "grunka" , igår faktiskt. Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
JFerm Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Titta på den temperaturstyrning jag har redovisat i min stora tråd.Fick hem en sådan idag så nu är det bara att börja läsa manual -bok Citera
_Manne_ Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 Lasse/ Jörgen Går den kontrollern ner till 0% på fläktarna eller det finns ett minimum från början på fläkthastigheten ?Hade gärna haft med en liten lcd som avslöjade tempen också synligt.Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
maxium Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Hi Här är några tempkontroller till dator..Några av dessa borde gå att konvertera så att de passa till ditt ledbygge..De har led/touch/rattar och massa tempgivare m.m.http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10539/Nissen Citera
_Manne_ Postat 23 juni 2011 Författare Postat 23 juni 2011 Hi Här är några tempkontroller till dator..Några av dessa borde gå att konvertera så att de passa till ditt ledbygge..De har led/touch/rattar och massa tempgivare m.m.http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10539/NissenHar kollat på NZXT sortiment.. Dom har ju en som är stand alone modell.. Kruxet visar sig att deras minimum hastighet är 40% på dom tre modeller som kunde vara något.. Fått en sensor per fläns alt två hade varit kanon.Många av dessa "styrningar" verkar visa temperaturer i sin wow display men man får styra fläktarna för hand, eller är jag helt ute o cyklar ?Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
stigigemla Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Det är mycket svårt att styra en fläkt ned till 0%. Det förutsätter egentligen en stegmotor och det är för dyrt ännu. Det är likadant med Tunzes styrbara pumpar som t.ex lämnar mellan 4000 till 13000 liter per timme. Citera
Claes_A Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Har ju två flänsar så det slutar runt 250-300 Max på var fläns så mycket mer är det inte i förhållande till din fläns då ju. Men någon fläkt får till, det räknar jag med..Ah! Jag missade att du hade två stora kylflänsar. Citera
maxium Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Det flesta av NZXT sortiment verkar ha någon form av auto-läge, men det är på 40%. (det bör finnas fler tillverkar som också har det)Men köper du riktiga fläktar så kommer du inte hör dem på det varvet.. Det är inte som det skitet man får med när man köper färdiga ramper..http://www.idg.se/2.1085/1.170674 (kontroller)http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10464&mfr=NOCTUA (fläktar som är riktigt tysta med bra kvalitet)/Nissen Citera
Lasse Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Den fläktkontrollern som jag har är avancerad. Det går att välja mellan PWM och voltstyrning. Du kan ha digitala mätare eller analoga. jag har valt digitala pga att jag fick störningar på de analoga. Det går att köpa till så man sammanlagt har 8 digitala men det finns bara 4 fläktstyrningar. De digitala har jag fäst med hjälp av samma tvåkomponent som används för chipen. du kan sätta PWM på olika procent och låta en temperaturkurva styra hur fläktarna skall gå - det går att få dem långsamt och total stopp vid 25 grader, 10 % vid 27 grader, 25 % vid 30 grader, 50 % vid 32 grader och 100 % vid 37 grader som exempel Men du kan sätta vilken kurva som helst. Sedan kan du välja att sätta dem att gå mot ett börvärde i stället för kurva och bestämma hur de skall reglera nära börvärdet. Du har fyra olika sätt som du kan låta fläktarna reglera in mot börvärdet. Jag har en ganska aggresiv modell vilket innebär att när värmen närmar sig mitt börvärde på 33 grader (det är lågt satt - jag vet) så börjar fläkten att reglera från noll. Under ca 32 grader så är fläkten stilla. Det sker i olika sekvenser och kontrolleras mot börvärdet hela tiden så ett vanligt sätt är att vid ca 32 grader så varierar fläkten mellan 0 och hundra procent. Då mina moduler en gång gått upp till 40 grader så innebär det att fläktarna går för fullt över 33 grader men systemet lyckas med att hålla 33 grader en längre tid under upp och nerdimning och då varierar fläkten hela tiden. Kör jag för fullt så går fläkten på 100 konstant.Jag är lite tveksam till de digitala eftersom jag fått 3 som ballat ut (en är ganska förståligt eftersom jag körde undervattenbelysning en kortare tid med den modulen men två har bara lagt av - kan vara fuktproblem. Det skedde dock under samma tid som jag badade en modul.Modulen skall styras matas med ett strömaggregat för datorer och tidigare så hade Kjell och kompani ett litet aggregat som i princip var en liten laddare som kunde ge både 12 V och 5 V. Tyvärr verkar de slutat med den så man får nog ta ett gammalt datoragregat och använda hårddiskmatningen.MVH Lasse Citera
Laggeman Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Har man ett nätagg över till en extern 5,25" hårddisk så går det också att använda, man får köra en liten adapter bara. Citera
-=Mr_B=- Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Du kan ha digitala mätare eller analoga.Och, inte eller. :- pDet låter som om du blev nöjd i alla fall. Jag är mer än godtagbart nöjd med mina 2, men det finns ett par funktioner jag hade velat ha uppdaterat med...B! Citera
_Manne_ Postat 24 juni 2011 Författare Postat 24 juni 2011 Det flesta av NZXT sortiment verkar ha någon form av auto-läge, men det är på 40%. (det bör finnas fler tillverkar som också har det)Men köper du riktiga fläktar så kommer du inte hör dem på det varvet.. Det är inte som det skitet man får med när man köper färdiga ramper..http://www.idg.se/2.1085/1.170674 (kontroller)http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10464&mfr=NOCTUA (fläktar som är riktigt tysta med bra kvalitet)/NissenFläktarna blir Noctua , kommer o ha iaf 4 i ett startläge.. Finns två hemma så blir till o köpa 2 till,kanske tre..Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 24 juni 2011 Författare Postat 24 juni 2011 Den fläktkontrollern som jag har är avancerad. Det går att välja mellan PWM och voltstyrning. Du kan ha digitala mätare eller analoga. jag har valt digitala pga att jag fick störningar på de analoga. Det går att köpa till så man sammanlagt har 8 digitala men det finns bara 4 fläktstyrningar. De digitala har jag fäst med hjälp av samma tvåkomponent som används för chipen. du kan sätta PWM på olika procent och låta en temperaturkurva styra hur fläktarna skall gå - det går att få dem långsamt och total stopp vid 25 grader, 10 % vid 27 grader, 25 % vid 30 grader, 50 % vid 32 grader och 100 % vid 37 grader som exempel Men du kan sätta vilken kurva som helst. Sedan kan du välja att sätta dem att gå mot ett börvärde i stället för kurva och bestämma hur de skall reglera nära börvärdet. Du har fyra olika sätt som du kan låta fläktarna reglera in mot börvärdet. Jag har en ganska aggresiv modell vilket innebär att när värmen närmar sig mitt börvärde på 33 grader (det är lågt satt - jag vet) så börjar fläkten att reglera från noll. Under ca 32 grader så är fläkten stilla. Det sker i olika sekvenser och kontrolleras mot börvärdet hela tiden så ett vanligt sätt är att vid ca 32 grader så varierar fläkten mellan 0 och hundra procent. Då mina moduler en gång gått upp till 40 grader så innebär det att fläktarna går för fullt över 33 grader men systemet lyckas med att hålla 33 grader en längre tid under upp och nerdimning och då varierar fläkten hela tiden. Kör jag för fullt så går fläkten på 100 konstant.Jag är lite tveksam till de digitala eftersom jag fått 3 som ballat ut (en är ganska förståligt eftersom jag körde undervattenbelysning en kortare tid med den modulen men två har bara lagt av - kan vara fuktproblem. Det skedde dock under samma tid som jag badade en modul.Modulen skall styras matas med ett strömaggregat för datorer och tidigare så hade Kjell och kompani ett litet aggregat som i princip var en liten laddare som kunde ge både 12 V och 5 V. Tyvärr verkar de slutat med den så man får nog ta ett gammalt datoragregat och använda hårddiskmatningen.MVH LasseDu har övertalat mig, blir nog en sådan lite längre fram i bygget.. Att man kan göra en egen kurva är ju klockrent.. , Nätdelen som du har köpt finns på en del butiker så med lite tur får jag tag på ett sådant med..Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
-=Mr_B=- Postat 24 juni 2011 Postat 24 juni 2011 Du har övertalat mig, blir nog en sådan lite längre fram i bygget.. Att man kan göra en egen kurva är ju klockrent..Den är utan vidare skitbra. Nackdelen är att man inte kan göra kurvor för olika sensorer, utan endast för fläktarna. Jag hade velat kunna styra en fläkt med 2, eller fler sensorer, och för varje sensor ange ett värde, och låta det "värsta" alternativet styra fläkten.Nätdelen som du har köpt finns på en del butiker så med lite tur får jag tag på ett sådant med..Räkna lite på det innan du shoppar bara, jag har fläktar som skulle ta livet av ett sådant nätagg. Bara som en förebyggande åtgärd, det är ju snabbt räknat.NZXT har jag byggt med till vänner som varit för snåla för "the real thing" och de är helt enkelt inte lika flexibla. Jag är inte nöjd, så jag kan inte rekommendera dem, men det bör sägas, de fungerar, om man arbetar sig runt deras tillkortakommanden.B! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.